کد خبر : 17101
تاریخ انتشار : 27 فوریه 2015 - 20:21
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 777 بازدید

برگزاری جشن «روز وکیل» در خرم‌آباد/ دکتر مصدق معمار «استقلال وکلا» بود

سهراب فرشاد: به‌مناسبت هفتم اسفندماه سالروز استقلال کانون وکلا و روز وکیل مدافع به رسم هر سال و با تلاش و همت رئیس و اعضای سومین دوره هیئت مدیره کانون وکلای استان لرستان، جشن باشکوهی برگزار شد. در همایش بزرگ وکلا و اعضای خانواده آنها علاوه بر حضور هزار و دویست نفره وکلا و خانواده‌ی […]

سهراب فرشاد

سهراب فرشاد: به‌مناسبت هفتم اسفندماه سالروز استقلال کانون وکلا و روز وکیل مدافع به رسم هر سال و با تلاش و همت رئیس و اعضای سومین دوره هیئت مدیره کانون وکلای استان لرستان، جشن باشکوهی برگزار شد.

در همایش بزرگ وکلا و اعضای خانواده آنها علاوه بر حضور هزار و دویست نفره وکلا و خانواده‌ی آنها تعدادی از مسئولین قضایی و اجرایی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، تا در تشکیل بزرگ‌ترین اجتماع وکلای لرستان مشارکت نمایند.

در ابتدای مراسم با صدای دلنشین استاد پورهاشمیان آیاتی از کلام‌الله مجید قرائت و سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران نواخته شد که حضار همگی ایستاده و به احترام سرود ملی هم‌نوا شدند.
اولین سخنران مراسم، دکتر محمدعلی رضایی رئیس کانون و به‌نوعی میزبان آن بود که ابتدا ضمن عرض خیرمقدم و خوش آمدگویی به همکاران وکیل و مهمانان قضایی، پارلمانی و اجرایی با اشاره به چگونگی شکل گیری چنین روزی در تاریخ قضایی-حقوقی کشور از نقش معمار استقلال وکلا نخست‌وزیر حقوق‌دان و فقید کشور دکتر محمد مصدق تقدیر نمود و استقلال این نهاد را مرهون زحمات بزرگ‌مردانی همچون ایشان دانست. رضایی ضمن ارائه گزارشی کوتاه از فعالیت و خدمات کانون از ابتدا تا کنون به‌ویژه از تشکیل هیئت مدیره دوره جدید، ابراز امیدواری نمود با توجه به حضور رئیس لرستانی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در مراسم با رایزنی ایشان و سایر نمایندگان عضو کمیسیون لایحه جدید استقلال کانون وکلا به بهترین نحو با تضمین تداوم استقلال این نهاد صنفی قدیمی اصلاح و مصوب شود.
سخنران بعدی، الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی-قضایی مجلس شورای اسلامی و نماینده کوهدشت در پارلمان کشورمان بود. وی در ابتدا سخنان خود با تبریک این روز از نیم قرن تلاش مستمر استاد پیشکسوت حقوق و وکالت دکتر محمدحسین حجاریان تقدیر نمود. وی اشتغال به‌وکالت را مهم و حساس دانست و گفت: «یکی از اضلاع مهم دادرسی متعلق به حضور و نقش وکلاء در این فرایند است».

ملکشاهی افزود: «حفظ و رعایت حرمت مقام و شأن وکیل ضروری است. این نماینده مجلس تصریح کرد وکیل همکار سیستم قضایی است و نه رقیب آن. وجود وکیل در جامعه امروزی ضروری است و بسیاری از مسائل پیچیده توسط وکلا حل و فصل می‌شود».

ملکشاهی با اشاره به لزوم تعمیق فرهنگ وکالت در جامعه بویژه ضرورت تأسیس وکالت خانواده و گسترش موسسات تخصصی حوزه وکالت خواستار حضور و استفاده بیشتر از وکلای زبردست در دعاوی بین المللی کشورمان شد. ملکشاهی در پایان اظهارات خود از برگزاری همایش اسکودا با حضور مقامات عالی قضایی و مشارکت کانون‌های وکلای سراسر کشور در اریبهشت ماه سال آینده به میزبانی خرم‌آباد خبر داد.
سخنان معاون آموزشی دادگستری لرستان

در ادامه، رحیم عزیزی در جایگاه سخنرانان قرار گرفت. معاون آموزشی دادگستری استان لرستان با پوزش از بابت عدم حضور بدری رئیس کلی دادگستری استان در این مراسم که به سبب مسافرت شغلی در خارج از استان بسر می‌برد، روز وکیل مدافع را تبریک گفت.

وی با تقدیر از زحمات همسران وکلا که در کنار آنها موقعیت شغلی دشوارشان را صبورانه می‌پذیرند و همراهی می‌کنند گفت: «در برخی پرونده‌ها به سبب اهمیت موضوع اگر وکیل حضور نداشته باشد جلسه رسمیت نخواهد داشت».

وی در پایان بیانات خود، نویدی برای وکلاء استان داشت و آن عبارت بود از صدور قریب الوقوع کارت هوشمند وکالت  برای وکلا با همکاری معاونت آمار و انفورماتیک قوه قضائیه.
سخنان دکتر ایرج عبدی

دکتر ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی پس از عزیزی در جایگاه ناطق حضور یافت. وی با تبریک این روز به وکلا، خود را همکار وکلا دانست و گفت: «ما و شما هریک به نحوی وکالت مردم را برعهده داریم».

عبدی اضافه کرد:  «وکیل همچون قاضی باید از استقلال لازم برخوردار باشد؛ تلاش می‌کنیم با مشورت و همکاری با کانونهای وکلا در مجلس لایحه ای متناسب با اصل رعایت استقلال نهاد کانون وکلا و وکیل تصویب نمائیم؛ در این راه با بهره‌گیری از نظرات تخصصی کانون سعی خواهیم کرد جامعه به بهترین نحو از خدمات این نهاد استفاده کنند».
سخنان نماینده سلسله و دلفان

حجت‌اله سوری نماینده سلسله و دلفان آخرین سخنران همایش بود. وی نیز با تبریک این روز و اشاره‌ای به تاریخچه تشکیل کانون وکلا گفت: «امروز در حال گذار از دوره‌ای هستیم که عموم مردم به تکنولوژی و علوم روز دسترسی دارند، لذا ضروری است مباحث مربوط به نهاد وکالت نیز به روز و تخصصی باشد».

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به چگونگی پشتیبانی حقوقی تیم‌های مذاکره کننده‌ی هسته‌ای کشورهای پنج بعلاوه یک و ایران تصریح نمود: «به واقع تیم مذاکره کننده اصلی کشورهای حاضر وکلا هستند. برای نمونه بیش از صد و سی وکیل به‌طور تخصصی جزئیات مذاکرات را به نمایندگی از ایالات متحده پیگیری و پشتیبانی می‌کنند و بیش از بیست وکیل زبردست ایرانی نیز مسئولین مذاکره کننده کشورمان را همراهی می‌کنند که حضورشان ضروری است».

وی در پایان وکلا را پناهگاه مردم دانست و گفت: «در مجلس شورای اسلامی به‌طور جدی پیگیر بررسی لایحه استقلال کانون وکلا هستیم».
گفتنی است: کارگردانی و ضبط برنامه بر عهده علی امرایی تهیه کننده صدا و سیمای استان، اجرا بر عهده خانم رشیدی مجری نام آشنای شبکه افلاک و علیرضا چنگیزیان هنرمند شناخته شده استان بود که در بخش دوم مراسم، رشیدی را  همراهی نمود.
-‌الهیار ملکشاهی، ایرج عبدی و حجت اله خدایی‌سوری سه تن از نمایندگان لرستان در مجلس شورای اسلامی از مهمانان ویژه مراسم بودند.
– دکتر محمدجعفر کاظم پور معاون مدیرکل تدوین لوایح و قوانین قوه قضائیه، معاونین دادگستری استان از جمله یارالله کاکولوند، نصیری، عزیزی، محمد سپهوند رئیس مجتمع قضایی، مصطفی ابدالی حسنوند و تعداد دیگری از قضات با تجربه لرستان از دیگر مدعوین بودند.
– تعدادی از مسئولین نهادهای انقلابی، مدیران اجرایی استان، چهره های علمی و آموزشی در این جشن شرکت داشتند.
– مراسم تحلیف ارتقاء تعدادی از کارآموزان وکالت که موفق به تحصیل پروانه پایه یکی وکالت شده‌اند نیز در حاشیه مراسم برگزار شد.
– از تعدادی از وکلای برگزیده در زمینه‌های علمی، حرفه‌ای و شغلی با اهداء هدایایی تقدیر شد.
‌مشاور فرهنگی و رسانه‌ای کانون وکلای استان لرستان و وکیل پایه یک دادگستری

بیان دیدگاه !

نام :