کد خبر : 29375
تاریخ انتشار : 3 دسامبر 2016 - 16:57
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 218 بازدید

آیا ایمن‌سازی به قدر کافی اجرا شده است؟

عکسی که در  این خبر می‌بینید عصر جمعه 12 آذرماه از نزدیک یکی از تونل‌های آزاده راه خرم‌‌زال گرفته شده است. در این عکس دیده می‌شود دیوار بتنی مهارکننده‌ی سنگ‌های ناشی از ریزش کوه وجود ندارد. هم‌چنین چنانچه در خبر قبلی هم تشریح شد سیستم عمرانی کاملی برای مهار آب‌های سطحی جاری شده از کوه‌پایه‌های […]

%da%a9%d9%88%d9%87-%d9%be%d8%a7%db%8c%d9%87

عکسی که در  این خبر می‌بینید عصر جمعه 12 آذرماه از نزدیک یکی از تونل‌های آزاده راه خرم‌‌زال گرفته شده است.

در این عکس دیده می‌شود دیوار بتنی مهارکننده‌ی سنگ‌های ناشی از ریزش کوه وجود ندارد. هم‌چنین چنانچه در خبر قبلی هم تشریح شد سیستم عمرانی کاملی برای مهار آب‌های سطحی جاری شده از کوه‌پایه‌های این بزرگراه وجود ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، رضا آریایی نیز در هنگامه‌ی بارش‌های سامانه‌ی اخیر بارشی اعلام کرد به خبرنگاران که کیلومتر 10 مسیر آزادراه پل زال به خرم‌آباد مسدود شده است (بارش در پنجشنبه و جمعه بارید).

سرهنگ مرتضی چغلوند، رئیس پلیس راه استان لرستان نیز به خبرگزاری فارس اعلام کرده است بارش شدید و رانش زمین باعث شکستگی جاده شده است.

سرهنگ چغلوند خبر داده است به علت انسداد مسیر برگشت آزاد راه خرم‌‌آباد به پل زال ترافیک جاده‌ی قدیمی اندیمشک به خرم‌آباد که از پلدختر هم عبور می‌کند بسیار سنگین شده است.

قرار شده اداره کل راهداری استان لرستان و شهرداری خرم‌آباد نیز تجهیزات و لوله‌های مهار آب‌های سطحی در اختیار شرکت آزاد‌راه قرار بدهند تا مسیر به صورت موقت بازگشایی شود.

سرهنگ چغلوند به خبرگزاری فارس گفته احتمال دارد تا اواخر امشب یعنی 13 آذرماه مسیر به صورت موقت بارگشایی شود.

اما یک نکته مورد غفلت ستاد بحران استانداری لرستان قرار گرفته است:

اینکه خوب است علت العلل‌ها هم برای افکار عمومی تشریح شود.

مثلاً به مردم گفته شود آیا کوه‌پایه‌های منتهی به جاده باید سیستم مهار آب‌های سطحی داشته باشند یا نه؟

آیا کوهپایه‌‌هایی که هر آن احتمال ریزش سنگ از آنها وجود دارد باید دیوار بتنی مهارکننده داشته باشند یا نه؟

اگر این‌گونه استانداردها به هنگام ساخت رعایت و اجرایی شود آیا چنین حوادتی رخ می‌دهد؟ علت رانش زمین چه بوده است؟ هجوم روان‌آب‌های آمده به سطح جاده یا علت دیگر؟

به همین دلیل انتظار از ستاد بحران استانداری لرستان این است که یک کمیته‌ی کارشناسی تشکیل بدهد و مشکلات گفته شده را بررسی کند. اگرچه این آزادراه با مشارکت عمده‌ی بخش خصوصی ساخته شده است ولی دولت می‌تواند به مردم گزارش بدهد که آیا ایمن‌سازی کنار جاده‌ای به قدر کافی لحاظ و اجرایی شده است یا نه؟

آیا تضمینی هست که در بارش‌های احتمالی آینده دوباره مسیر آزادراه بسته نشود؟

نرخ عوارض این آزادراه آن از 12 هزار تومان برای هر خودرو شروع می‌شود و به 50 هزار تومان می‌رسد و از جمله بالاترین نرخ‌های عوارضی را آزادراه خرم‌زال در کشور دارد.

چه خوب است اداره راهداری استان که قرار است ماشین‌آلات خویش را در اختیار شرکت آزادراه بگذارد تا مسیر لااقل به‌صور موقت بازگشایی شود یک گزارش کارشناسی نیز تهیه کند درباره‌ی این‌که آیا سیستم عمرانی مهار آب‌های سطحی کوه‌پایه‌های منتهی به جاده مهار شده‌اند؟

ناگفته پیداست آزادراه را بخش خصوصی اداره می‌کند اما دولت چنانچه گفته شد می‌تواند یک گزارش کارشناسی به مردم ارائه کند.

بیان دیدگاه !

نام :