کد خبر : 30213
تاریخ انتشار : 8 ژانویه 2017 - 17:24
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 298 بازدید

آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت/ اعتدال، شکیبایی و عمل گرایی

خبرنگار هومیان‌نیوز: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از اعضای اصلی شورای انقلاب بود که به فرمان حضرت امام (ره) در روزهای انقلاب تشکیل شد و تا تابستان 59 به حیات خویش ادامه داد. این شورا مهم‌ترین شورای اداره کننده‌ی کشور در ایام انقلاب و ماه‌های پس از انقلاب بود. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از سال […]

%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%87-%d9%87%d8%a7%d8%b4%d9%85%db%8c-%d8%b1%d9%81%d8%b3%d9%86%d8%ac%d8%a7%db%8c

خبرنگار هومیان‌نیوز:

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از اعضای اصلی شورای انقلاب بود که به فرمان حضرت امام (ره) در روزهای انقلاب تشکیل شد و تا تابستان 59 به حیات خویش ادامه داد. این شورا مهم‌ترین شورای اداره کننده‌ی کشور در ایام انقلاب و ماه‌های پس از انقلاب بود. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از سال 68 تا 76 رئیس‌جمهور بود و سیاست اقتصادی تعدیل ساختاری را در پیش گرفت. هم‌چنین سیاست تنش‌زدایی در سیاست خارجی را کلید زد. شاید کمتر شخصیتی به اندازه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی باشد که در همه‌ی تحولات و رویدادهای مهم سیاسی کشور حضور داشته است.

او در مجموع انتخابات ریاست‌جمهوری سال 76 را سالم برگزار کرد که حماسه‌ی دوم خردادماه و روی کارآمدن دولت اصلاحات رقم خورد.

آیت‌الله هاشمی چهره‌ای اساسی در تحولات سیاسی انقلاب اسلامی محسوب می‌شده است. او در دوران پیش از انقلاب هم به مدت چهار سال و پنج ماه در زندان بود.

او در مقطع مهم دوران دفاع مقدس یعنی در ماههای پایانی جنگ جانشین فرمانده کل قوا بود. او همچنین سالها نماینده حضرت امام (ره) در شورای عالی دفاع بود. او اولین رئیس مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب اسلامی بود. آیت‌الله وقتی هشت سال پس از جنگ رئیس‌جمهور شد لقب سردار سازندگی گرفت زیرا به سرعت دست به کار شد تا مناطق خسارت دیده‌ی جنگ بازسازی شوند.

عمل‌گرایی و سیاست خارجی تنش‌زا از ویژگی‌های بارز رفتار سیاسی آیت‌‌الله بود. آیت الله سالها نیز عضو مجلس خبرگان رهبری بود و نیز با حکم مقام معظم رهبری به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. کیست که نداند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سال 68 و در مجلس خبرگان رهبری از مدافعان اصلی رهبر شدن مقام معظم رهبری پس از رحلت حضرت امام (ره) بود.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین حامیان دکتر حسن روحانی محسوب می‌شده است و همیشه از کاندیداهای اصلاح‌‌طلب در انتخابات حمایت کرده است. آیت‌الله در سال 1313 در رفسنجان متولد شد و غروب یکشنبه 19 دی‌ماه 95 به دیدار حق شتافت. ایت‌الله هاشمی رفسنجانی از بنیان‌گذاران مجمع تشخیص مصلحت نظام بود تا زمانی که اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس حادث می‌‌‌‌شود مجمع بتواند رفع اختلاف کند.

تشکل کارگزاران سازندگی که در دهه 70 تشکیل شد ترکیبی بود از تفکرات سازندگی اقتصادی و تعدیل ساختاری که مرهون اندیشه‌های اقتصادی آیت‌الله بود و این گونه شد که به بازسازی دوران پس از جنگ ایران شروع شد. میانه‌روی، اعتدال‌گرایی و تنش‌زدایی از خصوصیات بارز رفتار سیاسی آیت‌الله بود. نوسازی اقتصادی برای رسیدن به ایرانی نوین از مهم‌ترین تفکرات اقتصادی آیت‌الله زمانی که رئیس‌جمهور بود تلقی می‌شد.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هماره از بازترشدن فضای سیاسی در سیاست ایران دفاع کرده است. آیت‌الله در حوزه‌ی سیاسی به عنوان چهره‌ای در جهان شناخته می‌شد که از رفتارهای هیجانی و شتاب‌زده دوری می‌جست؛ ابتدا پیامدها را ارزیابی می‌کرد و بعد تصمیم می‌گرفت. او را مرد شکیبای سیاست ایران نیز گفته‌اند. آرامش همراه عمل‌گرایی و پرهیز از شتاب‌زدگی در تصمیمات از خصوصیات بارز آیت‌الله بود…

 

بیان دیدگاه !

نام :