کد خبر : 27805
تاریخ انتشار : 15 آگوست 2016 - 21:40
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 270 بازدید

اثر تاریخی منزل آخوند ابو آماده بازدید گردشگران/ معماری این ساختمان همچنان سرزنده و چشم‌نواز است

  روزگاری محل مراجعه‌ي مردم برای رفع اختلافات بوده است؛ در شناسنامه‌اش نوشته شده است منصوب به اواخر دوره قاجار. ساختمانی زیبا با معماری خاص دوره قاجار که در ضلع غربی قلعه‌‌‌ی فلک‌الافلاک خرم‌آباد و در کوچه‌ای رو به خیابان دوازده‌برجی قرار دارد امروز محل بازدید گردشگران شده است. آنرا منزل آخوند ابو نام نهاد‌ه‌اند؛ […]

آخوند دو

 

روزگاری محل مراجعه‌ي مردم برای رفع اختلافات بوده است؛ در شناسنامه‌اش نوشته شده است منصوب به اواخر دوره قاجار.

ساختمانی زیبا با معماری خاص دوره قاجار که در ضلع غربی قلعه‌‌‌ی فلک‌الافلاک خرم‌آباد و در کوچه‌ای رو به خیابان دوازده‌برجی قرار دارد امروز محل بازدید گردشگران شده است.

آنرا منزل آخوند ابو نام نهاد‌ه‌اند؛

منزلی که متعلق به قاضی محل، «میرزا محسن‌خان قاضی» بوده است.

در روزگار قاجار روحانیون و معتمدان محل، قاضی رفع اختلافات بین مردم هم بودند؛

اما وقتی دولت مطلقه‌ی مدرن پهلوی رضاخان روی کارآمد دستور داد وزارت دادگستری تأسیس شود و مردم برای رفع اختلافشان باید به دادسرا و دادگاه مراجعه می‌کردند. این بود که مدرنیسم آمرانه وارد ایران شد و شیوه‌های سنتی رفع اختلافات برچیده شد.

رویکرد دولت مطلقه‌ی شبه‌مدرن رضاخان، عبور دادن آمرانه‌ی جامعه‌ی ایران از سنت به مدرنیسم بود.

منزل آخوند ابو در بخش شمالی‌اش در دو طبقه ساخته شده است و گذر از حیاط زیبایش نشان می‌دهد روزگاری تردد به این منزل، زیاد بوده است.

اتاق‌های متعدد از ویژگی‌های منزل آخوند ابوست و البته زمانی که مورد استفاده بوده در اصلی ورودی‌اش در بخش شرقی بوده است که امروز در ورودی گردشگران در بخش شرقی قرار دارد و باید از کوچه‌ای باریک عبور کنید تا به محوطه‌ و ساختمان زیبای منزل شخصی آخوند ابو برسید.

 

دانش‌آموخته‌ها‌ی تاریخ و مردم‌شناسی هم‌چون امرایی و بانو «گنجی» اینجا را امروزه اداره می‌کنند و البته افراد کارشناس دیگری نیز اینجا حضور دارند تا به گردشگران خدمات راهنمایی ارائه دهند.

امرایی می‌گوید:

«این اثر تاریخی هر روز به جز ایام تعطیلات رسمی چه صبح‌ها و چه عصرها آماده‌ی بازدید گردشگران است».

وقتی گام در طبقه‌ی بالای قسمت شمالی این ساختمان می‌گذارید موزه صنایع دستی را می‌بینید که همراه با لباس‌های محلی مردانه و زنامه‌ی این دیار کهن، خود را به گردشگران نشان می‌دهد.

طاقچه‌های متعدد دیده می‌شود و البته به گفته‌ی یکی از کارشناسان اینجا بر روی ورودی هر اتاق دیده می‌شود یک نقش آجری برجسته بر در ورودی که خود از ویژگی‌های بارز معماری دوره قاجار بوده است.

منزل آخوند ابو به شماره 2432 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

بانو گنجی می‌گوید:

«علاوه بر گردشگران به‌ویژه در ایام سال تحصیلی بازدید‌های متعدد دانش‌آموزی در اینجا دایر است و ما خوشحالیم که فرزندانمان با تاریخ و معماری و با میراث فرهنگی‌مان آشنا می‌شوند».

آنچه به هنگام قدم زدن در ساختمان و محوطه‌ی منزل آخوند ابو احساس می‌کنید آرامشی است که حاصل دیدن معماری منظم و بهم‌پیوسته‌ای است که در اینجا خودنمایی می‌کند.

خبری از آشفتگی و خشونت و بهم‌ریختگی معماری نیست و در اینجا بی‌روح بودن مدرنیسم دیده نمی‌شود؛ انگار ساختمان، جان دارد و انگار روح و جان آدمی را آرامش این نوع معماری، نوازش می‌کند.

ورود به اثر تاریخی آخوند ابو در حال حاضر رایگان است و همین خود می‌تواند رونق بیش از پیش آن‌را به دنبال داشته باشد.

وقتی آن‌طرف منزل آخوند ابو وارد خیابان فردوسی می‌شوید کوچه‌ای دیده می‌شود که به در اصلی ساختمان آخوند ابو راه دارد و زمانی همین راه اصلی ورود به ساختمان بوده است.

در این محل نیز بسیاری خانه‌های بافت قدیمی شهر دیده می‌شود و اساساً بازار از قدیمی‌ترین محله‌ها‌ی شهر خرم‌آ‌باد است.

اینجا ساختمان‌هایی از سنت‌ و میراث فرهنگی و مردم‌شناسی و سبک‌های زندگی نیاکان شهر با شما سخن می‌گویند…

بیان دیدگاه !

نام :