کد خبر : 17553
تاریخ انتشار : 19 مارس 2015 - 17:13
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 762 بازدید

اجازه ندهیم «صنعت ورشو» ورشکست شود!

هومیان‌نیوز/ گروه اقتصاد: صدای چکشی در تمام کوشک پیچیده، صدای گوش‎نوازی که هر رهگذری را به‎خود جلب می‎کند. چه کسی در این کوشک قدیمی چکش می‎کوبد که چنین صدایش طنین‎انداز شده است. نمای خارجی بنا با استفاده از طاق‎نماهای بلند جناقی و آجر چینی بسیار زیبا و ظریف نماسازی شده به‎طوری‎که طبقات همکف و اول […]

ورشو سازی

هومیان‌نیوز/ گروه اقتصاد: صدای چکشی در تمام کوشک پیچیده، صدای گوش‎نوازی که هر رهگذری را به‎خود جلب می‎کند. چه کسی در این کوشک قدیمی چکش می‎کوبد که چنین صدایش طنین‎انداز شده است.

نمای خارجی بنا با استفاده از طاق‎نماهای بلند جناقی و آجر چینی بسیار زیبا و ظریف نماسازی شده به‎طوری‎که طبقات همکف و اول بنا از نمای خارجی به‎صورت یک طبقه جلوه می‌کند.

از پله‎ها که مانند پله‎ها مدرن امروز نیست کمی به سختی بالا رفتم طبقه دوم بنا دارای یک هشتی زیبای آجری بوده و شامل چند اتاق نسبتاً بزرگ با سقف بلند و در و پنجره‌های بزرگ در تمامی جهات و یک تراس در قسمت شرقی بنا است.

صدای چکش از یکی از اتاق‎ها به گوش می‎رسد نزدیک‎‎تر که می‎شوم پیرمردی با دستانی لرزان بر ورقی می‎کوبد تا شکل زیبا وچشم نوازی به آن دهد.

در گوشه گوشه اتاق ظروفی از ورشو خودنمایی و زیبایی و ظرافت آنها چشم را خیره می‎کند، زمانی از بازار بروجرد صدای ساخت ظروفی از ورشو توسط 240 استادکار به گوش می‎رسید که هر قطعه کوچک از ظروف ورشو با زحمت فراوان استادکاران ساخته می‌شد و دنیایی از ظرافت و هنر را در خود نهفته داشت.

ماشالله فرخ‎پی استادکار ورشو بروجرد تنها بازمانده 240 استادکار ورشو شهرستان در گوشه‎ای از اتاق با شور و اشتیاق خاصی مشغول به ساخت وسایل از جنس ورشو است.

زمانی هر کدام از آن 240 استاد ورشوکار یک وسیله را می‎ساختند ولی در حال حاضر استاد ورشو بروجرد با سنی بالای 70 سال تمام آن وسایل را می‎سازد.

امروزه ظروف ورشو شامل انواع آبخوري، سماور، قوري، فنجان، سيني، بخوردان، منقل، آئينه و شمعدان، گلاب پاش و… با نقش و نگار اشكال تاريخي همچون شكارگاه، گل و مرغ، مينياتور، تصاوير بزرگان، تخت جمشيد و شاهنامه زينت بخش هنركده‌ها و موزه‌هاي داخل وخارج و تزئينات منزل شده‎اند.

هر قطعه كوچك از ظروف ورشو كه با زحمت فراوان استادكاران ساخته مي‌شود دنيايي از ظرافت و هنر را در خود نهفته دارد و بيانگر فرهنگ، آداب و رسوم طرز تفكر، خلاقيت و توانايي سازنده آن بوده اما هم‎اكنون اين هنر قديمي در بروجرد به بوته فراموشي سپرده شده است.

گردشگران این وسایل ساخته شده را به عنوان سوغات به خارج از کشور می‎بردند، واقعا صنعت عظیم و بسیار جالبی بود و استقبال زیادی از این صنعت می‎شد. در حال حاضر نیز بسیاری از علاقمندان هستند که همین اشیا را با قیمت بالای خریداری می‎کنند.

در مورد ورود این صنعت به شهر بروجرد گفته می‎شود به دلیل اینکه استادکاران خوبی بر روی فلز کار می‎کردند و به هنر چکش‎کاری آشنا بودند در دوران صدارت امیرکبیر تعدادی از مسگران شهرستان همراه با استادکاران اصفهان و دزفول به روسیه اعزام می‎شوند.

این استادکاران نحوه ساخت ظروف ورشورا یاد می‎گیرند. بروجرد به دلیل اینکه از دیرباز صنعت فلز در آن رونق زیادی داشته و اگر ورقی به تاریخ بزنیم از ظریف‎ترین صنایع فلز تا خشن‎ترین آن دربازار بروجرد رونق داشته است.

شاید بعداز ورود این فلز صنایع این شهر جایگاه ویژه‎ای برای خود باز می‎کند و هر خانه و زندگی نیازمند تعدادی ظرف و ظروف مانند سماور، قاشق و چنگال هست و به دلیل اینکه صنعت فلز در این شهر رونق داشته و یک شهر مرکز اقتصادی و صنعتی بوده این صنعت رونق می‎گیرد و سال‎های سال نیز تداوم داشته است.

در یک مقطع زمانی‎که فلز ورشو از آلمان و لهستان وارد می‎شده قطع می‎شود و از فلزهای مشابه‎ای که تقریبا شباهت داشته استفاده می‎کنند و در خلاء وجود مواد اولیه در شهرها بحث صنعتی شدن کار فلز رونق می‎گیرد.

امروز صنایع دستی یکی از موارد توجه برای گردشگران است و آنها در هر منطقه‎ای که وارد می‎شوند دنبال آن بوده که از صنایع دستی آن منطقه را خریداری کنند.

مسئولین برای باقی ماندن این صنعت عظیم که در هیچ کجای دنیا نظیر ندارد اقدام و مساعدت کرده و نگذارند این صنعت از بین برود.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: چندماه قبل با یکی از اساتید متالوژی دانشگاه بوعلی همدان که بروجردی است این ورشو را داده که آنالیز کنند.

علالدین بروجردی افزود: اگر در این زمینه موفقیت کسب شود و بتوانند با توجه به اینکه در واردات آن مشکل وجود دارد، در ایران تولید شود یک فصل جدید از ورشو در بروجرد به‎وجود می‎آید.

وی اظهار کرد: در حال حاضر استادکاران از وسایل ورشو قدیمی استفاده می‎کنند چون آن ماده ورق را ندارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا/ پنجشنبه بیست و هشتم اسفندماه نود وسه

تیتر: اتاق خبر

بیان دیدگاه !

نام :