کد خبر : 30809
تاریخ انتشار : 21 فوریه 2017 - 14:42
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 201 بازدید

اعتراض تعدادی از کارگران پارسیلون و جمعی از بازنشستگان به بی‌درآمدی و کم‌درآمدی/ پیگیری استاندار برای خلع ید از مالک پارسیلون، مورد حمایت است ولی مطالبات هنوز پرداخت نشده

   خبرنگار هومیان‌نیوز: تعدادی از بازنشستگان شماری از سازمان‌ها و جمعی از کارگران شرکت پارسیلون تجمع اعتراضی برپا کردند. کارگران از کار بیکار شده‌ی پارسیلون دومین روز متوالی است که به میدان استانداری شهر خرم‌آباد می‌روند تا صدای اعتراض معیشتی خویش را فریاد بزنند. آنها صبح سه‌شنبه سوم اسفندماه در این میدان گردهم آمدند. آنها […]

 

 خبرنگار هومیان‌نیوز: تعدادی از بازنشستگان شماری از سازمان‌ها و جمعی از کارگران شرکت پارسیلون تجمع اعتراضی برپا کردند.

کارگران از کار بیکار شده‌ی پارسیلون دومین روز متوالی است که به میدان استانداری شهر خرم‌آباد می‌روند تا صدای اعتراض معیشتی خویش را فریاد بزنند. آنها صبح سه‌شنبه سوم اسفندماه در این میدان گردهم آمدند.

آنها گفتند تا امروز سه‌شنبه سوم اسفندماه هنوز هیچ‌گونه مطالبه‌ی مالی به آنها پرداخت نشده است و آنها بیم دارند با تنگدستی به پیشواز نوروز 96 بروند. نوروز در راه است و عیال و فرزندان می‌خواهند نو بپوشند و خوراک شب عید تهیه کنند اما بی‌درآمدی که پیامدش فقر است اجازه‌ی شادمانی ملی نمی‌دهد.

برخی از این کارگران گفتند 14 ماه است دستمزد دریافت نکرده‌اند و روز را با فقر به شب می‌رسانند.

آنها از پیگیری استاندار لرستان راضی‌اند که موفق شد پارسیلون را خلع ید کند و به شرکت آتیه دماوند بسپارد اما می‌گویند ظاهراً بازرسان تهران ایراد گرفته‌اند که شرکت آتیه دماوند تا زمانی که اسناد مالکیت پارسیلون دریافت نکند نمی‌تواند به کارگران دستمزدهای معوقه را بپردازد.

پارسیلون روزگاری رونق اقتصاد صنعتی لرستان بود و نخ نایلون تولید می‌کرد. اما بیش از ده سال است از آن موقعی که به بخش خصوصی واگذار شده است با رکود و عدم پرداخت به موقع دستمزد کارگرانش دست و پنجه نرم می‌کند. روزگاری این شرکت 1800 نیرو داشت اما به تدریج تعداد نیرو آب رفت و به اندکی بیش از 100 کارگر رسید که همین تعداد اندک هم ماه‌هاست دستمزد دریافت نکرده‌اند. میزان بدهی این شرکت حالا سر به 130 میلیارد تومان زده است.

این تجمع همراه شد با دیگر تجمع شماری از بازنشستگان که آنها هم اعتراض کردند به اینکه چرا حقوق ایشان با حقوق کارمندان شاغل همسان نیست؟ دیده شد بازنشستگانی که موی خویش با 30 سال خدمت شرافتمندانه سپید کرده بودند، بیانیه خواندند و خواستند از مجلس و از دولت که به همسان‌سازی دستمزدهای ماهیانه بازنشستگان با شاغلان بپردازند.

یکی از آنها اندوه‌وار گفت:«با ماهیانه یک میلیون و دویست هزار تومان و با هزینه‌ي فرزندان دانشجویم، چه کنم؟».

این اعتراضات جمعی از نوع اعتراضات غیرسیاسی و صنفی است و غم معاش است که انگیزه‌ی اصلی چنین اعتراضاتی است.

گریزی به نظریه مازلو می‌زنیم که آبراهام مازلو (درگذشت به سال 1970 میلادی) ارائه کرد و  نوشت نیارهای انسان در یک سلسله مراتب، پنج مرحله‌ای هستند:

در گام نخست انسان در پی معاش و نیازهای فیزلوژیک است و اولویتش در نخستین گام رفع این‌گونه نیازهاست؛

وقتی موفق شد گام نخست را بردارد حالا نوبت به نیازهای امنیت می‌رسد؛

آدمی در گام سوم است که در پی نیازهای اجتماعی می‌رود؛

او وقتی گام سوم را پشت سر نهاد، حالا به قدرت‌گرایی جمعی اجتماعی نگاه می‌کند؛

و گام پنجم، شکوفایی استعدادها در جامعه است و اینکه به جامعه‌ای نائل می‌شویم که هر شخصی در جایگاهی قرار دارد که توان و مهارت و استعداد آن جایگاه را بهره‌مند است. عدالت آرمانی در این مرحله محقق می‌شود: هر شخصی دقیقاً در جایگاهی قرار دارد که مهارت، توان و استعداد آنرا داراست.

بیان دیدگاه !

نام :