کد خبر : 13840
تاریخ انتشار : 20 اکتبر 2014 - 19:54
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,078 بازدید

الیگودرز در مسیر توسعه

سهراب محمود ی / هومیان نیوز: توسعه یک فرایند است و نیز یک برنامه مدون، تا از ره آورد آن بشود امور زیربنای آن نظیر توسعه انسانی، درآمد سرانه ملی ،هدف گذاری افقهای نو و جدید را در آن دید وبکار برد و نیز توسعه الزاماتی دارد که هرکدام آن را بررسی کنیم متاسفانه می […]

untitled-2_9991

سهراب محمود ی / هومیان نیوز:

توسعه یک فرایند است و نیز یک برنامه مدون، تا از ره آورد آن بشود امور زیربنای آن نظیر توسعه انسانی، درآمد سرانه ملی ،هدف گذاری افقهای نو و جدید را در آن دید وبکار برد و نیز توسعه الزاماتی دارد که هرکدام آن را بررسی کنیم متاسفانه می بینیم در اینجا بشدت آسیب پذیر و عقب افتاده هستیم ، بدست آوردن عوامل توسعه و رسیدن به آنها به تنهایی نمی تواند توسعه آفرین باشد زیرامیبینیم که برخی کشورها با درآمد سرانه بالا توسعه نیافته اند ، توسعه نیازمند دانش فنی است نه فقط ابزار فنی ، نیک می بینمیم برخی کشورها ی همسایه علی رغم دریافت مدرن ترین ماشین آلات در بخشهای مختلف هنوز توسعه نیافته اند ، همچنین ما نیازمند بهبود فرایندها بالاخص فرایند کیفیت هستیم ، مثلا در بخش صنعت کیفیت ماشین آلات ما روز بروز نه تنها بهتر نمی شود بلکه بدتر هم می شود ، نمونه آن صنعت خودرو است علت آن هم عدم پرداختن به همین مولفه است. در اموری چون اجتماعی برنامه ریزی جهت رشد نداریم مثلا در حوزه مهاجرت الیگودرز همیشه و هر ساله رشد منفی را تجربه می کند ، مهاجرت یک شاخص آسیب شناسی است . چرا ؟ حتما امکان بهبود وضعیت معیشت ، بهداشت ، غذا، درآمد ، رفاه ، امکانات اجتماعی و فرایند های حاکم بر جامعه و وضعیت سلامت را در مخاطرات جدی قرار داده است . کشاورزی و دامداری علی رغم ظرفیتهای عظیم آن مغفول مانده است و همین غفلت زدگی کم کم ستونهای رشد و تحول آفرینی را از حوزه های نظری سست و بی پایه می کند بگونه ای که می بینیم نباید رویکرد دانشگاههای ما در پذیرش دانشجو مسیر تولید علم و فن و محتوا و ثروت را برای دانشجو نه تنها طی نکند بلکه به ضرورت رشته های پر طرفدار به لحاظ مباحث روانی، جهت سود بیشتر برای دانشگاه بیاندیشد و کار و توسعه انسانی را به سمت و سویی نامعلوم نکشاند که البته دانشگاههای ما خود را از این نقص رهانیده اند . اگر بخواهیم پازل توسعه را جور کنیم به مولفه های دیگر نیز باید اشاره شود که از حوصله این اندک خارج است اما این نقد ثبوتی به منزله پایان راه نیست .

الیگودرز دارای ظرفیتهای بی انتها ست در یک نگاه کلان نیازمند مدیریت صحیح و چند وجهی است . ما نیازمند برنامه هستیم که داریم ، ما نیازمند اسناد بالادستی هستیم که برنامه افق ۱۴۰۴ پیش روی ماست ، مدیران می بایست سند آمایش سرزمین را که سالهاست روی آن بحث می شود را به مورد اجرا گذاشته و قدمهای توسعه را محکم و با ثبات بردارند ، الیگودرز با مهار آبهای خروشان و سرکش خود نهایت بذل و بخشش را انجام داد اما پروژه های ساخت سدهای آن نوید فردایی روشن و سپید را می دهد ، سد حوزیان در الیگودرز می تواند دشتهای وسیعی را سیراب نماید و به تولید محصول و ثروت بیانجامد ، دشت حاصلخیز شاپور آباد مرکز بخش بربرود غربی ظرفیت بی انتهایی از کشاورزی است که با تکمیل شبکه های سد خان آباد و شبکه های ایستگاه پمپاژ زمینی قمرود تا گندمینه و مغانک همه دشتهای تشنه را پرآب می کند که به همت نماینده محترم شهر مهندس توکلی حق آبه آنها در شورای عالی آب تعریف شده است . گاز رسانی بسرعت در حال گسترش است و هنوزدر اول راه خود می باشد . هر روستا و بخش را مطالعه کنی نیک می یابی که به لحاظ فلاحتی و دامداری بودن پیشه اکثر اهالی آن ووجود زمینهای مستعد میشود به تولید ثروت ورفاه فکر کرد.

دشت مستعد غرب الیگودرز از گایکان تا چمن سلطان نیز اینگونه است و می تواند یک خانواده با احداث گلخانه به ثروت و رفاه برسد . بحث درختکاری و ایجاد باغ و درختان مثمر در این دشتها ظرفیتی بی پایان دارد که همه این ظرفیتها منتظر تکمیل پروژههای آبی است . در بخش شول آباد با همه ظرفیت دامپروری خود آبزی پروری یکی از فرصتهای بالقوه تولید است و همچنین اکثر مناطق جنوب الیگودرز با وجود چشمه سارهای غنی و زلال در این مسیر یعنی آبزی پروری امتحان خود را پس داده است و نیازمند سرمایه گذاری کلان است .

ایجاد زیرساختهای ارتباتی اعم از مسیرهای ترابری که از مسیر الیگودرز می تواند کریدور شمال –جنوب را ۲۰۰ کیلومتر کمتر کند خود یک فرصت استثنایی برای کشور است با اندکی تقریبا ۴۰ کیلومتر راه شکافتی می توان از هدر رفت سرمایه های عظیمی با احداث این شاه راه جلوگیری کرد . زیر ساختهای دیجیتال و مباحث دولت الکترونیک در دست اقدام و انجام است که انشاء ا… با حضور فرماندار جدید جناب اقای ولی اله میرزایی اصل که از مدیران با سابقه و با تجربه در حوزه اجرایی و عمرانی است انتظار می رود بیش از پیش به مسیر توسعه و فرایند آن فکر کرد و امیدوار بود بالاخص اینکه استاندار لرستان با سابقه روشن و درخشان عمرانی می تواند در الیگودرز تاثیر گذار باشد کما اینکه با حضور میدانی خود به نیکی آن را نشان داده است . حلقه ارتباطی این فرایند نماینده محترم مردم شریف الیگودرز می باشد که بخوبی نقش نظارتی و همایتی خود را ایفا نموده است یادمان نرود فرصت ایشان بی بدیل است زیرا ایشان همراه با دولت تدبیر و امید بوده است و نیز در برخی شوراهای عالی و اساسی دولت عضو موثر است نظیر : شورای عالی آب که در شهر ما جای فعالیت زیادی به خود اختصاص داده است و هنوز در فضای سایبر از عملکرد ایشان برای لرستان خاطره های خوش وجود دارد .همچنین ایشان عضو شورای عالی برنامه ریزی استان و رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان است که خود می تواند در ایجاد وحدت رویه در مباحث کلان اجرایی کشوری استانی و شهرستانی موثر باشد .

یکبار دیگر نقش وحدت در حوزه اجرا و رویه های آن و همدلی و برادری تاکید می شود و این ولایت مداری را سرلوحه کارمان قرار می دهیم تازیر سایه ولایت حضرت ولی عصر (روحی فداه ) و رهبری عزیز امام چشم به افقهای بلند برای سربلندی ایرانی اسلامی و الیگودرزی اباد می دوزیم .

سهراب محمود ی مدیر کل سابق سیاسی وانتخابات استانداری قم

دیدگاه ها

حمید آزادبخت مدیر سایت لرستان فردا در گفته :

دیدگاه بسیار مترقی و کارشناسی شده ای از فرآیند توسعه عنوان فرمودید جناب محمودی امیدواریم که طرز تفکر حضرتعالی به عنوان یک دغدغه و یک گفتمان غالب در سطح استان مطرح بشه جهت تسریع در روند توسعه لرستان .

[پاسخ]

سهراب محمودی پاسخ در تاريخ سه‌شنبه 28 اکتبر , 2014 5:48 ب.ظ:

سلام بر برادر آزادبخت مخاطبان ارجمند هومیان نیوز
درد زاده خود آگاهی یشتر است!
ما همه مدیون لرستان عزیز هستیم چون خاک لرستان مهد آزادگیست ومهد پرورش وتربیت بهترینها نظیر شهدای باکرامت آن دیار است
ممنونم از نظر جنابعالی واقعیت این است که شکاف عقب ماندگی یا همان شگاف توسعه در نگاه استراتزیک زیاد وعمیق است . اما همه دست همت را بالا بزنیم تخریب نکنیم و با هم افزایی سرعت رشد را کند نکنیم ما بیش از اینیم!
ممنون

[پاسخ]

علی پاپی زاده در گفته :

سلام دارم خدمت دوست وبرادر عزیز سحراب محمودی.نه فقط الیگودرز بل تمام استان لرستان دارای ظرفیتهای بالقوه ای است که متأسفانه این ظرفیتها به دلایلی نه در گذشته ودر حال مورد توجه جدی مسئولین قرار نگرفته ولرستان از دید کارگزاران ودولت مردان مورد بی مهری قرار گرفته است و هم اکنون از لحاظ محرومیت اگر رتبه اول نباشد در جایگاه دوم است!.لرستان به نیروهای کار آمد متعهد وبا عرضه،شجاع وجسور نیاز دارد که بتوانند از حقشان دفاع کنند،باز هم عرض کنم که متأسفانه باهمه استعدادها، وخصائل خوبی مثل ولایت مداری،یکدست ویک رنگ بودن نسبت به انقلاب وارزشهای اسلامی،تابعیت از نظام وحکومت،حضور فعال در صحنه های حساس انقلاب و… اما این مردم هنوز به حق خودشان نرسیده اند.
ما باید خودمان بخواهیم و خواستن توانستن است،مسئولین محلی ما باید شجاعت مطالبه خواسته های مردم را داشته باشند،نمایندگان لرستان در مجلس شورای اسلامی باید قبل ازاینکه به فکر جناح بازیها وبازیهای سیاسی که بعضا ناخواسته یاخواسته در دام آن می افتند به فکر حل مشکلات منطقه باشند.
اگر کسی می تواند برای این مردم کار کند نباید منتظر بماند باید فریاد مظلومیت این دیار را به گوش همه رساند (لا یحب الله جهره بالسوئ من لقول الا من ظلم) واقعا مردم لرستان چه در گذشته وچه در حال، مورد اجحاف و بی مهری دولتها قرار گرفته اند.
یاعلی موفق و سربلند باشید

[پاسخ]

ابراهیم محمودی دبیر زمین شناسی الیگودرز در گفته :

سلام
دیدگاه شما برادر عزیز در مورد توسعه خصوصاً توسعه الیگودرز بسیار منطقی و بر اساس توانهای بالقوه الیگودرز بیان شده است. و می طلبد که این توانها به فعل در آیند، و باید بتوان از این ظرفیت ها در راه پیشرفت و توسعه استفاده کرد.
راه دور نرویم، همانطوری که خودتان فرموده اید کشاورزی و دامداری ظرفیت های عظیم منطقه ماست، که دچار غفلت زدگی شده است و باید مورد توجه قرار گیرد. البته مدیریت صحیح در پیشبرد برنامه ها امری اجتناب نا پذیر است ولی کافی نیست. باید بخواهیم و حقمان را طلب کنیم چرا که خیلی از برنامه ها و پروژه ها که بدون هیچ هزینه ای می توانند اجرایی شوند مسکوت مانده اند، به طور مثال پروژه آب بلبله شاپورآباد چندین سال است که طرح آبیاری بارانی آن کامل شده و ایستگاه پمپاژ از آب غار تمندر نیز آماده آبرسانی به زمین های کشاورزی مورد نظر بوده و کشاورزان در انتظار جرعه ای آب برای رونق بخشیدن به تولید و در نهایت توسعه منطقه می باشند. ولی متاسفانه پروژه بدون هیچ مشکلی راکد مانده و لوله های آب رسانی در حال تخریب اند.
پس جز طلب خواهی کشاورزان راهی باقی نمی ماند……
و یا اینکه نیروهای مدیریتی دلسوز منطقه که قدرت چانه زنی اقتصادی و حتی سیاسی بالایی دارند، لازم است تا با به اجرا در آمدن پروژه های به خواب رفته این توانها و ظرفیت ها نمود پیدا کرده تا ضمن اشتغال زایی تولید افزایش یافته، و با توسعه منطقه به توسعه کشور کمک شود.
انشاء الله

[پاسخ]

نادر از الیگودرز پاسخ در تاريخ پنج‌شنبه 20 نوامبر , 2014 8:44 ب.ظ:

سلام
استاندار لرستان چرا خودش را خسته میکند
پروژه مورد اشاره همه چیزش آماده است فقط باید استارت بخورد مسلمان
خدایا توبه!
فردا دوباره میبینی سرکشی میکند و گیج میزنن
سالها آماده است وسرمایه ها هدر میرود امان از استاندار مدعی عمرانی بودن! یکی ازش سوال کنه پروژ بلبله در الیگودرز چه مساله ای دارد که اجرایی نمیشود؟

[پاسخ]

کریم از الیگودرز در گفته :

سرقت با شیب ملایم
یکی از اصول حقوق معنوی رعایت حقوق مولفین و مصنفین و رعایت حقوق معنوی پدید آورندگان آثار میباشد.
چندی پیش سهراب محمودی فعال سیاسی الیگودرزی با نوشتن یک یادداشت تحت عنوان الیگودرز در مسیر توسعه و پیشرفت که مورد استقبال وباز نشر بسیاری از سایتهای خبری لرستان واقع گردید از جمله هومیان نیوز ،گهر نیوز،ازنا خبر،هیجار،نیوز الیگودرز،میر ملاس نیوزو…..در این میان خبرگزاری دولتی ایرنای لرستان در یک اقدام غیر حرفه ای بدون ذکر نام نویسنده یا حتی عکس آن فقط با دکر منبع یادداشت “میر ملاس نیوز: اقدام به باز نشرآن نمود فقط به این دلیل که موافق و همخوان با مسیر دولت تدبیر و امید بود.واین حرکت ناشیانه مورد اعتراض نویسنده این اثر قرار گرفت واز خبر نگار و دبیر سرویس مذکور درخواست نمود یا اسمی از پدید آورنده آن اثر به میان بیاورد یا آن خبر را حذف کند.
متاسفانه خبرگزاری ایرنا بدون اعتنا به این اعتراض همچنان یادداشت مورد اشاره را با همان سبک در خط انتشار قرار داده است. متاسفیم برای خبرگزاری دولتی ایرنا!

[پاسخ]

خدليار فرخي در گفته :

باسلام جناب محمودي استفاده كرديم .فرخي دزفول

[پاسخ]

خدايار فرخي در گفته :

باسلام جناب محمودي استفاده كرديم .فرخي دزفول

[پاسخ]

محمودی پاسخ در تاريخ چهارشنبه 26 آگوست , 2015 7:22 ب.ظ:

سلام برادر فرخی
تشکر میکنم ا زهمه مخاطبان محترم هومیان نیوز
همچنین از مدیرا ن این رسانه وزین ودوستانی که کامنت گذاشتند
محمودی

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :