کد خبر : 30091
تاریخ انتشار : 1 ژانویه 2017 - 18:16
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 363 بازدید

انتقاد دوباره استاندار لرستان از وزارت نیرو به خاطر کم سهمی لرستان از تخصیص آب

خبرنگار هومیان نیوز: جدال بین استاندار لرستان و وزارت نیرو هم‌چنان بر سر تخصیص آب به استان لرستان ادامه دارد و تا جایی پیش رفته است که استاندار لرستان که زورش به وزیر نیرو نمی‌رسد در جلسه‌ی صبح یکشنبه 12 دی‌ماه که با حضور مدیران در استانداری لرستان برگزار شد مدیریت علی‌امید سیفی بر صندلی […]

بازوند1

خبرنگار هومیان نیوز:

جدال بین استاندار لرستان و وزارت نیرو هم‌چنان بر سر تخصیص آب به استان لرستان ادامه دارد و تا جایی پیش رفته است که استاندار لرستان که زورش به وزیر نیرو نمی‌رسد در جلسه‌ی صبح یکشنبه 12 دی‌ماه که با حضور مدیران در استانداری لرستان برگزار شد مدیریت علی‌امید سیفی بر صندلی شرکت آب منطقه‌ای لرستان در زمینه‌ی شاخص تخصیص آب را تا حدودی ضد توسعه دانست البته اگر منافع وزارت نیرو را بر منافع استان ترجیح داده است.

آمارهایی در این جلسه ارائه شد که خود گویای همه چیز است: خروجی آب استان که مدام می‌گویند 12 میلیارد مترمکعب است متعلق به یک بازه‌ی زمانی 50 ساله که ملاک نیست و آمار ده ساله می‌گوید خروجی آب استان لرستان بین شش و نیم تا هفت میلیارد مترمکعب است. این آمارهای سیفی استاندار را ناراحت کرد و گفت پس چرا مدام گفته می‌شود خروجی آب استان 12 میلیارد مترمکعب است؟ آیا این آمار هفت میلیارد مترمکعب درست است؟

سیفی حتی خبر داد که 49 میلیون مترمکعب اضافه بر سهم تخصیص استان به دست آورده است که به زحمت و سختی بوده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان لرستان، عبدالرضا بازدار نیز که در جلسه حضور داشت برخی آمارهای وزارت نیرو را آمارسازی! دانست.

در این جلسه آمار داده شد 77 درصد زمین‌های کشاورزی استان لرستان از نوع دیم هستند! 38 درصد آب حوزه‌ی کرخه از آن استان لرستان است.

ولی به گفته‌ی استاندار لرستان، هوشنگ بازوند وزارت نیرو در حال بی‌عدالتی در مورد لرستان است زیرا چرا لرستان باید تشنه‌ی آب باشد درحالی که سالی 4 میلیارد مترمکعب ورودی دارد و به گفته‌ی سیفی سالی هفت میلیارد مترمکعب هم خروجی آب دارد.

هم‌چنین گزارش داده شد روان آب تولیدی در استان لرستان 8 میلیارد مترمکعب در سال است و پتانسیل استاتیک آب زیرزمینی نیز 4 میلیارد مترمکعب.

اما بهره‌برداری فعلی 812 میلیون مترمکعب در سال است؛ بهره‌برداری زیرزمینی نیز 731 میلیون مترمکعب در سال است و در مجمع یک هزار و 543 میلیون مترمکعب بهره‌برداری آب در طول یک سال در لرستان هست که البته این آمار بهره برداری را بازدار متناسب با حوزه‌ی کاری خویش یعنی حوزه‌ی جهادکشاورزی ارائه کرد.

برخی ایده‌آل‌ها این است که حداکثر بهره‌برداری به 3200 میلیون مترمکعب در سال برسد. اما زور استاندار لرستان و زور نمایندگان استان در مجلس در نهایت بی‌نتیجه بوده است تا میزان و سهم تخصیص لرستان از آب را افزایش بدهند.

شاید خوش‌بینانه همین باشد که حرف سیفی را باور کنیم که صبح یکشنبه 12 دی‌ماه خبر داد در نهایت توانسته است با کلی مشقت و سختی 49 میلیون مترمکعب آب اضافه بر تخصیص دریافت کند.

همین که 77 درصد زمین‌های کشاورزی استان لرستان از نوع دیم هستند خود گویای آن است که اولویت‌بندی وزارت نیرو این نیست که کشاورزی آبی در لرستان رونق بگیرد.

لرستان نزدیک به 800 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که نزدیک به 200 هزار هکتارش آبی است.

این نکته هم مبرهن است که اگرچه استاندار لرستان در حضور مدیران و خبرنگاران از مدیریت سیفی انتقاد کرد منتها برخی آگاهان اعتقاد دارند استاندار مخالف مدیریت سیفی نبوده است؛ زیرا اگر مخالف بود روشن است که همان ماه‌های نخستین روی کارآمدن دولت تدبیر و امید که خود نیز استاندار لرستان شد بایستی نسبت به تغییر مدیریت آب منطقه‌ای استان لرستان اقدام می‌کرد و به نظر نمی‌رسد استاندار لرستان در عمل در این سالیان گذشته‌ی تدبیر و امید، مخالف صریح ماندن سیفی بر صندلی مدیریت بوده باشد؛ لااقل استاندار لرستان در این زمینه هنوز اطلاع‌رسانی دقیقی نکرده است.

12 آبان‌ماه 89 بود که علی‌امید سیفی به عنوان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‌ای استان لرستان منصوب شد. او به تاریخ 20 دی‌ماه 93 به مدت دو سال دیگر مدیریتش تمدید شد. موضوع این است آیا تمدید مدیریت با لحاظ کردن دیدگاه و نظر استاندار لرستان بوده است؟ یا نه، استاندار در تمدید مدیریت نقشی نداشته است و وزارت نیرو بدون جویاشدن از دیدگاه استاندار خودش رأساً حکم تمدید نوشته است.

به این ترتیب دوران تمدید وی نیز که هم اینکه در دی‌ماه 95 هستیم به پایان رسیده است و استاندار لرستان هم چند روز پیش خبر داد که مدیریت آب منطقه‌ای استان لرستان تغییر خواهد کرد.

دیدگاه ها

محسن رازانی حامی دولت -بروجرد در گفته :

به عنوان یک شهروند ومطالب گر از استاندار محترم این سوال رادارم چرا مدیرانی که انتصاباتشان هماهنگ با مخالیفن دولت است کج دار ومریز رفتار می شودوبهایی برای اعتراضات مردم داده نمی شود مگر همین مردم نبودند که با رای شان دولت تدبیر وامید را سر کار آورند ودر نهایت جنابعالی استا ندار لرستان شدید بنا بر این این مردم هما مردم اند وفردا وپس فردای انتخابات ریاست جمهوری باز محتاج ویاری وکمک این مردم هستیم نمونه اش انتصابات چند ماه پیش صفی خانی است که موجی از اعتراض به راه انداخت وتا کنون اقدام خاصی صورت نگرفته.

[پاسخ]

ويريار در گفته :

اقای استاندارتا اهرم زور نباشد هیچ کاری انجام نمی گیره،وبدنه کارشناسی وزارت نیرو دراختیارخوزستانی هاست،ازطرفی درداخل استان نیز برخینمایندگان غرض های شخصی رو برمنافع گروهی ترجیح داده واب در جوی دشمن میرزند،ازمردم کمک بگیریدازدادن مجوزتجمع گرفته تامجوز برداشت اب از رودخانه هاتوسط موتورهای سیار.وقتی اب توسط مردم مصرف بشهاونوقت دستشان خواهدامد….
اقای سیفی امار رو برای شما طبق میل مسولین وزارت نیرو به شمااعلام میکنن نه چیز دیگری.
چطور تاهمین چندوقت پیش می گفت ۱۲میلاردمترمکعب الان (چون وزارت نیرو امارخروجی کمترمیخواد)شد۷میلارد مکعب،اینان خائن درحق ملت مظلوم ورنجورلرستانند.وفقط انگیزه شان حفظپست است نه چیز دیگری

[پاسخ]

علی گراوند در گفته :

متحیر ومتعجبم چرا اصلاح طلبان ودر مجموع کنش گران سیاسی حامی دولت مر کز استان نسبت به پیامها وکامنت های منعکس شده هم ساکت وهم بی تفاوت اند مدیری که جنبه وجایگاه مردمی ندارد نماندنش خیلی بهتر از ماندنش می باشد به جهت اینکه باعث بدبینی ودر نهایت ریزش آرا اصلاح طلبان وبخصوص دکتر روحانی خواهد شد همین دسته مدیران بودند که عملکرد بدشان باعث شد مردم در انتخابات مجلس دهم از بین نه نماینده هشت نما ینده اصول گرا را دو دستی وبه راحتی تقدیم مجلس نمایند لذا فردا دیر است به پیامهای مردمی هم اهمیت بدهید وهم از استاندار محترم ومعا ونت سیاسی ایشان که زمانی پرچم دار وجلو دار حامیان دولت بود و واقعا ” سنگ تمام گذاشت( مسول ستاد روحانی ) کمک و مطالبه نمائید.

[پاسخ]

شیرا وند در گفته :

چرا مسو لین مرتبط دست به عصا حرکت می کنند و و شانه از زیر بار مسولیت خالی می کنن آیا ماندن نیروی ما مور ماندنش به صلاح می باشد هرگز چنین نیست.

[پاسخ]

غلام شاهرخی اصلاح طلب -خرم آباد در گفته :

قطعا” وصراحتا” واقعیت این است که هم استانی عزیز به آن اشاره کردند واین گونه نیست که اصلاح طلبان وحامیان دولت از این مو ضو عات مهم بی خبر باشند ویا خود را به نشیدن بزنند چراکه اول از همه آثار منفی اش گریبان گیر این عزیزان خواهد گرفت ( نمونه اش انتخابات اخیر مجلس دهم )با این وصف رفتن این گونه مدیران حتمی است در حالی که به جاهایی وصل اند چه مرکز استان و چه تهران اما با این وجود اعتراضات مردمی منعکس شده در سایتهای مختلف استان دال براین است که این کانا لها ولابی گریها بی نتیجه خواهد بودودر عوض پیروز این میدان مردم خواهند بود.

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :