کد خبر : 29349
تاریخ انتشار : 30 نوامبر 2016 - 08:00
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 347 بازدید

انفجار گاز در مردادماه/ انفجار گاز در آذرماه/ عدم نظارت دقیق و مستمر بر کار پیمان‌کار

تهیه گزارش خبری/ خبرنگار هومیان‌نیوز: مردادماه امسال ایمان‌آباد ازنای سگوند شهرستان خرم‌آباد شاهد انفجار گاز بود. حین عملیات لوله‌گذاری گاز به علت سهل‌انگاری نیروی انسانی، انفجار رخ داد؛ یعنی دقیقاً قبل از مرحله‌ی به بهره‌برداری رسیدن گازرسانی.    اهالی ایمان‌آباد به چکیده خبر خبر دادند خانواده‌ای که در آن انفجار آسیب دید هنوز با هزینه‌های سنگین […]

گازدار

تهیه گزارش خبری/ خبرنگار هومیان‌نیوز:

مردادماه امسال ایمان‌آباد ازنای سگوند شهرستان خرم‌آباد شاهد انفجار گاز بود. حین عملیات لوله‌گذاری گاز به علت سهل‌انگاری نیروی انسانی، انفجار رخ داد؛ یعنی دقیقاً قبل از مرحله‌ی به بهره‌برداری رسیدن گازرسانی.    اهالی ایمان‌آباد به چکیده خبر خبر دادند خانواده‌ای که در آن انفجار آسیب دید هنوز با هزینه‌های سنگین درمانی، مشغول درمان هستند.  هزینه‌های درمان سوختگی، بالاست. اطلاعات ما روایت می‌کند در حادثه‌ی مردادماه پنج نفر دچار مصدومیت و سوختگی شدند. به محض روشن‌کردن لامپ اتاق، انفجار رخ داد…! انفجار شامگاه تاریخ 19 مردادماه در ساعت 22 و 30 دقیقه‌، روی داد.   گاز به داخل اتاق، «نفوذ و تجمع» کرده بود.

انفجار دوم:

روزهای نخستین آذرماه امسال دوباره انفجار رخ داد؛ این بار در روستای سراب سوری یا سراب سیری شهرستان خرم‌آباد. این بار روستا گازکشی شده بود.  در محل موسوم به «تی‌سرویس» بیرون از منزل، گاز نشت کرد و راهی منزل خانه‌ای شد که هنوز عملک گاز ندارد.   این‌جا هم خانواده‌ای آسیب دید؛  مادر و دو فرزندش به اصفهان فرستاده شدند تا روند درمان طی شود.  سوختگی‌های بالای 25 درصد حاصل این نشت گاز بود.

دو انفجار در یک محدوده‌ی جغرافیایی:  از مردادماه تا اواسط آذرماه دو انفجار در یک محدوده‌ی جغرافیایی یعنی در محور جاده‌ای خرم‌آباد به سپیددشت رخ داده است.

دو خانواده:    خانواده‌های رحیمی‌فر و نصرتی در دو انفجار آسیب دیدند.

درآمد سرانه‌ی پایین:   روستاییان استان لرستان درآمد سرانه‌ی پایینی دارند؛ پس از اجرای قانون اصلاحات ارضی در سال 1341 کشاورزی به خرده‌مالکی تبدیل شد.  خرد‌ه‌مالکی به‌گونه‌ای است که سطح درآمد سرانه را به‌سرعت کاهش می‌دهد.  به همین علت هزینه‌های سنگین درمانی تناسبی با درآمد پایین سرانه‌‌ی روستاییان ندارد.   در چنین حوادثی نیاز است دولت به یاری آسیب‌دیدگان بشتابد و به آن‌ها کمک مالی کند.

«تأمین دلیل» اولیه‌ی کارشناس رسمی دادگستری درباره‌ی حادثه‌ی مردادماه:

سندی که به چکیده خبر رسیده است نشان می‌دهد کارشناس رسمی دادگستری، قصور حادثه‌ی مردادماه را  چنین درصدبندی کرده است:

الف ـ میزان قصور شرگت گاز استان لرستان به لحاظ عدم نظارت دقیق و مستمر، «چهل درصد» تعیین می‌شود؛

ب‌ـ  میزان قصور جوش‌کار پروژه، بیست درصد؛

پ‌ـ میزان قصور پیمانکار دست دوم، بیست درصد؛

ت‌ـ میزان قصور پیمانکار دست اول، ده درصد؛

ث‌ـ میزان قصور مالک ساختمان، ده درصد.

بیشترین میزان قصور:  چنانچه گفته شد بیشترین میزان قصور را کارشناس رسمی دادگستری در رأی اولیه که البته قابل اعتراض است از آن شرکت گاز استان لرستان با چهل درصد دانسته است (حادثه‌ی مردادماه)؛   مهم‌ترین علت، هم عدم «نظارت دقیق و مستمر» شرکت گاز ارزیابی شده است (حادثه‌ی مردادماه 95). در این سند کارشناس رسمی دادگستری نظر می‌دهد که جوش نامطمئن و نامطلوب رابط کابلر (اتصال بین لوله‌ی 2/1 و علمک گاز)، علت نشت‌کردن گاز بوده است.

دیدگاه اصل‌مرز:    محسن اصل‌مرز مسئول روابط عمومی شرکت گاز استان لرستان است.   وی به خبرنگار چکیده خبر می‌گوید در طول سه سال گذشته دولت تدبیر توانسته است نزدیک به 600 روستای استان لرستان را گازرسانی کند.    وی خبر می‌دهد نزدیک به 2400 کیلومتر در سه سال گذشته لوله‌گذاری گاز در استان شده است و این نشان می‌دهد حجم کار بسیار بالا بوده است.

او می‌گوید در مقایسه با برخی استان‌ها تعداد حوادث استان ما کمتر است و البته من هم قبول دارم عمق حادثه زیاد است و ما حتی یک حادثه هم نباید داشته باشیم.   وی می‌گوید شرکت گاز استان لرستان تلاش می‌کند خسارت‌های وارد شده به این دو خانواده جبران شود ( خبر ادامه دارد).

تشدید نشت‌یابی پیشگیرانه:

هومیان‌نیوز به شرکت گاز استان لرستان توصیه مي‌کند نشت‌یابی پیشگیرانه تشدید شود؛  به ویژه در پروژه‌های گازرسانی به روستاهای استان تشدید و افزایش تعداد سرکشی‌های موسوم به «نشت‌یابی پیشگیرانه»، ضروری است.

تشدید نظارت مستمر و اهلیت‌سنجی پیمانکار:

حادثه‌ی مردادماه نشان می‌دهد در بخشی از دیدگاه کارشناس رسمی دادگستری آورده شده است «واگذاری کار به پیمانکار فاقد صلاحیت ایمنی توسط پیمانکار دست اول»، انجام شده است!   نیاز است شرکت گاز استان لرستان برای جلوگیری از تکرار حوادث، به متغیر نظارت مستمر و اهلیت‌سنجی در مورد شاخص «صلاحیتی ایمنی» پیمانکاران، «اهمیت مضاعف» بدهد.

دیدگاه ها

ناشناس در گفته :

سلام ی شهروند سل انگاری دستگاه نظارت اداره گازه اگه علمک تست میشد انفجار رخ نمیداد

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :