کد خبر : 30282
تاریخ انتشار : 15 ژانویه 2017 - 16:49
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 219 بازدید

باززنده‌سازی پل گپ خرم‌آباد/ سخنی با شهرداری خرم‌آباد

خبرنگار هومیان‌نیوز: سازمان میراث فرهنگی استان لرستان خبر داده است مرمت و باززنده‌سازی پل تاریخی گپ خرم‌آباد شروع شده است. این پل متعلق به دوره صفویه است و بر روی رودخانه خرم‌آباد ساخته شده است و غرب رودخانه را به شرق آن وصل می‌کند. اگرچه صدها سال از دوران صفویه می‌گذرد ولی امروزه انبوه خودروها […]

پل گپ

خبرنگار هومیان‌نیوز: سازمان میراث فرهنگی استان لرستان خبر داده است مرمت و باززنده‌سازی پل تاریخی گپ خرم‌آباد شروع شده است.

این پل متعلق به دوره صفویه است و بر روی رودخانه خرم‌آباد ساخته شده است و غرب رودخانه را به شرق آن وصل می‌کند.

اگرچه صدها سال از دوران صفویه می‌گذرد ولی امروزه انبوه خودروها از روی پل و از زیر دهنه‌های پل عبور می‌کنند و این پل هنوز کاربری خویش را حفظ کرده است.

در سال 78 این پل در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و مبلغی نیز که برای مرمت آن در نظر گرفته شده است 12 میلیارد ریال است.

بر روی پل گپ نیز شهرداری تیرهای چراغ برق با نگاره‌های سرباز هخامنشی نصب کرده است که البته گویای دوره هخامنشی است نه دوره‌‌ی صفویه؛

اما پل متعلق به دوره صفویه است و براساس مطالعات گردشگری تاریخی، نمادهای هر منطقه‌ی تاریخی بایستی منعکس کننده‌ی ویژگی‌های همان دوره تاریخی باشند.

مثلاً اگر یک مکان متعلق به دوره ساسانیان است بایستی از نمادهای گردشگری منعکس‌کننده‌ی همان دوره‌ی تاریخی استفاده شود.

یا اگر یک مکان یا یک ساختمان یا یک منطقه متعلق به دوره‌ی هخامنشیان است بایستی از نمادهای پیام‌رسان همان دوره‌ی تاریخی بهره گرفته شود.

حالا که سازمان میراث فرهنگی استان آستین را برای مرمت و باززنده‌سازی پل گپ خرم‌آباد بالا زده است شهرداری نیز بایستی در این منطقه اقدامات جذب گردشگری انجام بدهد. این منطقه نیز نزدیک به قلعه‌ی فلک‌الافلاک است.

به همین علت می‌‌توان با یک برنامه‌ریزی جامع گردشگری شهری در این منطقه از نمادهای تاریخی گردشگری استفاده کرد تا پل گپ تاریخی خرم‌آباد نیز رونق گردشگری به خود ببیند.

گردشگری شهری با همکاری شهرداری خرم‌آباد، سازمان میراث فرهنگی استان و استفاده از دیدگاه‌های کارشناسان خبره‌ی تاریخی و مشورت با آنها می‌تواند خرم‌آباد را در یک افق میان‌مدت و در نهایت درازمدت به یک شهر مقصد گردشگری تبدیل کند.

این هم مهم است که مفرغ به عنوان یک نماد منحصر به فرد تاریخ کهن لرستان در نمادهای جذب گردشگری شهری تاریخی استفاده شود. هم‌چنین در منطقه‌ی بین فلک‌الافلاک و پل گپ، شهرداری می‌تواند از صنایع دستی متعلق به دوره‌های تاریخی منعکس‌کننده‌ی تاریخ فلک‌الافلاک و تاریخ پل گپ استفاده کند.

به خاطر اینکه پل گپ بر روی رودخانه خرم‌آباد ساخته شده است از آب و بستر رودخانه نیز به شرط حفظ اکوسیستم رودخانه می‌توان با برنامه‌ریزی شهری بهره جست تا جذابیت‌های گردشگری در این منطقه به صورت دائمی ایجاد شوند.

هم‌چنین وقتی پلی در فهرست آثار ملی ثبت شده است باید تدابیری اندیشیده شود که تردد روزانه‌ی ده‌ها خودرو به بافت ساختمانی این پل ارزشمند تاریخی آسیب نرساند.

به نظر می‌رسد شهرداری خرم‌آباد در زمینه‌ی تناسب نمادها با تاریخ مکان و منطقه، نیاز دارد بیشتر از دیدگاه‌های کارشناسان تاریخ استفاده کند.

هم‌چنین ضرورت دارد همکاری بین‌بخشی سازمان میراث فرهنگی استان با شهرداری‌ خرم‌آباد و نیز سایر شهرداری‌های استان تقویت شود.

مثلاً اینکه به جای ساخت یک آکواریوم در پل شهدای خرم‌آباد آیا می‌شد نسبت به ساخت نمادهای نشان‌دهنده‌ی وسایل موسیقی اصیل لرستان همچون کمانچه و سرنا استفاده کرد؛

یا مجسمه‌هایی که در سطح شهر ساخته می‌شود مهم است که نماد تاریخ کهن لرستان باشند و به نوعی تاریخ این سرزمین را برای گردشگران نشان بدهند؛

یک گردشگر روشن است که ترجیح می‌دهد از مفرغ و موسیقی اصیل لرستان اطلاعات و آگاهی‌هایی داشته باشد تا اینکه از یک نماد همگانی همه‌جایی هم‌چون آکواریوم دیدن کند؛

زیرا نصب و ساخت یک آکواریوم چه بسا در سایر شهرها و حتی خارج از کشور یک  نماد مشترک باشد و منحصر به فرد استان لرستان نباشد.

اما آنچه منحصربه فرد استان لرستان است مفرغ است؛ موسیقی اصیل لری است؛ صنایع دستی این استان است؛ و امثال این‌ها.

اینها را شهرداری خرم‌آباد بایستی به عنوان نمادهای گردشگرپذیر ویژه‌ی دیار بلوط و مفرغ انتخاب کند.

اهمیت دارد در بحث گردشگری شهری که نمادهایی که برای شهر انتخاب می‌شوند نمایانگر تاریخ و تمدن و فرهنگ آن سرزمین باشند.

به عبارت روشن‌تر قرار است گردشگر بیاید استان لرستان و در شهرهایی هم‌چون خرم‌آباد نمادهایی تاریخی را ببینند که در دیگر شهرها ندیده است؛

نه اینکه یک نماد همه‌جایی که در سایر جاها و مکان‌های غیرلرستان هم هست دوباره برای شهرهای ما هم سفارش داده شود و گردشگر هم با پا گذاشتن در شهر تاریخی خرم‌آباد همان نمادهایی را ببیند که در سایر مناطق غیر استان لرستان هم دیده است و چشم‌انداز جدیدی جلوی چشمانش پدیدار نمی‌شود.

یک نمونه‌ی موفق از اقدامات مثبت شهرداری خرم‌آباد، ایجاد باغ مفرغ در حوالی قلعه فلک‌الافلاک و نزدیک به ساختمان فعلی استانداری لرستان است. این یک کار فرهنگی و تاریخی مثبت است.

شهر خرم‌آباد نمادهایش باید منحصر به خودش طراحی و ساخته شوند تا نزد گردشگران به عنوان یک شهر تاریخی خاص جلوه‌گر شود.

در این مورد مثلاً مفرغ نماد استان لرستان است و اینکه شهرداری یک باغ به نام باغ مفرغ در شهر خرم‌آباد ایجاد کرده است یک اقدام گردشگری تاریخی حساب‌شده و سنجیده است.

از این روست که به شهردار خرم‌آباد (جناب یحیی عیدی‌بیرانوند) توصیه می‌کنیم در طراحی، ساخت و جانمایی نمادهای شهری، به تاریخ مکان و تاریخ محل و نیز پیشنیه‌ی تمدن و فرهنگ و موسیقی استان لرستان توجه شود تا نمادها نمایانگر تمدن و فرهنگ و موسیقی لرستان خبر دهند.

بیان دیدگاه !

نام :