کد خبر : 23531
تاریخ انتشار : 20 دسامبر 2015 - 21:39
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,473 بازدید

بیانیه دکتر محمدجعفر ایرانی/ خداحافظی از کاندیداتوری مجلس

  دکتر محمدجعفر ایرانی: «بسم الله الرحمن الرحيم»/ لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ (آيه11سوره مبارکه الرعد) مردم شريف وعزتمند خرم‌آباد: جمهوري اسلامي ايران يادگار پير […]

ایرانی

 

دکتر محمدجعفر ایرانی: «بسم الله الرحمن الرحيم»/ لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ (آيه11سوره مبارکه الرعد)

مردم شريف وعزتمند خرم‌آباد:

جمهوري اسلامي ايران يادگار پير فرزانه حضرت امام راحل (ره) به‌عنوان بارزترين شکل حکومتهاي ((تئوکراسي)) همواره درحال نوزايي و توان افزايي است . انتخابات يکي از متداولترين ابزار اين تغيير و تحول و نوبه نو شدن است.

آراء  معني دار مردم در سالهاي 76، 84 و 92 رياست جمهوري شاهد مثالي است بر اين ادعا که مردم خواهان تغييرات و اصلاحات ((گفتماني )) و ((درون زا)) هستند و به درستي اين رشد و بلوغ فکري و سياسي را مي توان مشاهده و واکاوي نمود. چرخش منطقي و معنا دار آراء مردم در سال 92 به سوي کانديداي اعتدال و تدبير و انتخاب سياستها و برنامه‌هاي حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني به‌معناي يک رفرم سراسري در خصوص تغيير گفتمان در نهاد دولت خصوصاً در روابط بين الملل و سياست خارجي بود.

در لرستان از ميان 860 هزار و 867 راي صحيح ماخوذه ، جناب دکتر روحاني با 410 هزار و 700 راي بالغ بر 46% آراء را به خود اختصاص داد . اين يعني تقاضاي تغيير در سياستهاي اجرايي 8 سال گذشته و رسيدن به نقطه مطلوب مد نظر مردم .

اينجانب به عنوان کوچکترين فرزند لرستان نستوه و ايران عزيز اسلامي با اين مقدمه بر خود فرض ميدانم که به‌منظور اداي دين و تکليف ملي و شرعي در اين مقطع از حيات اجتماعي و سياسي و تقارن با برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي نکاتي را به سمع و نظر آنانکه دل در گرو اصلاح ، تغيير ، توسعه ، آباداني و اثر بخشي دارند عرض نمايم :

الف)عبور از سد ترک خورده‌ي قوم گرايي: آموزه‌هاي ديني تفاوتها و دسته ها و گروههاي قومي و قبيله اي و جنسيتي را عاملي براي شناخت و توسعه و هم پوشاني تلقي نموده است ” يا ايها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثي و جعلناکم شعوباً و قبايل لتعارفو …”

هر چند هيچ عقل سليمي مخالف امتياز و ارزش اين تفاوتها نيست اما ارجح دانستن قبيله و نژاد و رنگ و لهجه و .. اصولاً امري ناپسند و نا منتج مي باشد .

تفکر پويا و بدعت شکن امروزي  نسل جوان ، نخبگان و کنشگران فرهنگي ، اجتماعي و سياسي در اين مسير قابل تقدير و تامل است اما لازم است اين انديشه و تفکر به يک عزم عمومي و خواسته اي همگاني تبديل شودتا لياقت شخصي برگرفته از پارامترهاي مشخص و قابليتهاي فردي باشد نه انتساب به قوم ، قبيله ، دسته و جنسيت و …

ب)مجلس در راس همه امور است : حضرت امام راحل (ره) جايگاه مجلس را به‌عنوان موتور محرک ، مغز متفکر و هدايتگر (( نظام  ديوان سالارانه )) کشور بدرستي معرفي نمودند . براساس نصوص صريح قانون اساسي نمايندگان مجلس داراي دو وظيفه ي ذاتي و اصلي هستند :

الف ، اصل قانونگذاري ( اصل هفتاد و يکم )

ب) اصل نظارت ، در شکلها و شقوق مختلف آن مانند نظارت بر تفسيرقانون عادي اصل 73 ، نظارت بر تشکيل دولت با راي اعتماد اصل 133 ، نظارت در خصوص اعتماد يا عدم اعتماد اصل 87 ، نظارت بر امور مختلف کشوري اصل 76 و … )

اين دو وظيفه عمده نشان مي دهد که شان و جايگاه مجلس مستند به اصول ياد شده و مصرح در قانون اساسي شاني بي بديل و قابل تامل است . تثبيت اين جايگاه و ارتقاء آن با حضور افرادي موثر و کارشناس تحقق مي يابد چنانچه مي گويند : “شرف المکان بالمکين “

ج) برنامه‌محوري و انديشه گرايي : هرچه به انتخابات نزديک تر مي شويم شعارها و مطالب حجيم و سنگين بيشتر مطرح مي شود . اين جو رواني و شعاري درصورتيکه داراي عقبه ايي عقلاني و منطقي باشد قابل درک و توجه است . اما در بسياري از موارد تهي از چارچوبهاي پذيرفته شده با قابليت اجرا مي باشد . حقيقتاً آسيب نداشتن برنامه ي مدون و قابل اجرا مبتني بر استدلالهاي انديشه ايي جدي ترين آسيب استان لرستان در سطوح مختلف خصوصاً در هياهوي انتخابات است.

وقتي هدف وسيله را توجيه مي کند ابزار غير منطقي وارد مي شود در صورتيکه داشتن برنامه چراغ راهي است که حال را شفاف و آينده را معين مي کند. تلاش درجهت تعميم آنچه باورجامعه است وتدوين آن دريک برنامه ي علمي باقابليت اجرا به منظورگفتن ناگفته ها وجلوگيري از سرريز تراوشات ذهني به خارج از شهر واستان بايد مورد اهتمام قرار گيرد. برنامه ايي که به قول حقوقدانان جامع باشد ومانع، تا مصداق اين آيه‌ي شريفه باشيم: ليس الانسان‌الاماسعي

د) بهره گيري از تجارب و دانش منابع عظيم انساني و استفاده از دولت اعتدال:

مسير رسيدن به توسعه و تعالي را کسي مي‌تواند به درستي وسرعت طي کند که از دانش خود و تجربه کافي روندگان و متخصصين آن حوزه استفاده کند.

طي اين مرحله بي همرهي خضر مکن/ ظلمات است بترس از خطر گمراهي

يکي از نقاط ضعف در لرستان عدم تمايل نمايندگان با سياستهاي دولت حاکم مي باشد. عدم برقراري ارتباط مفيد و سازنده با ارکان حاکميتي و البته با حفظ استقلال راي و شان و جايگاه مجلس به‌عنوان موثرترين قوه مستقل  جمهوري اسلامي بديهي ترين ابزار ترميم خرابيها و کاستي‌هاي تل انبار شده در استان است .

وجود دانشگاهها ، نيروهاي عظيم تحصيل کرده ، دانشجويان عزيز ، کنشگران  اجتماعي و خيل عظيمي از دلسوزان و ايثارگران فرهيخته پتانسيلي نيرومند در جهت خلق و ارائه راهکارهاي مناسب علمي و کاربردي جهت خروج از رکود و سکون در لرستان مي باشند .

و) دوري از تکثر و گسست سطوح اجتماعي : يکي از آفات روشنفکري در ايران و کشور هاي در حال توسعه عدم وجود زبان مشترک و قابل فهم بين نخبگان و اقشار مختلف جامعه است . هرچه اين قرابت کلامي ايجاد شود رسيدن به يک رويه و تفاهم فکري امکان پذيرتر خواهد بود. تخصصي کردن امور قاعدتاً نيابد به ثقيل شدن کلام و استفاده از ادبيات گنگ و غير فهم همگاني باشد. داشتن ادبيات متکثر امري پسنديده است اگرمنتج به  (( وحدت در عين کثرت )) شود .

در پايان ضمن آرزوي پيروزي و موفقيت براي مردم عزيز ، فهيم و درد کشيده‌ي ديار مادري‌ام  و تقدير از تمامي ياران و همراهان و پوزش از نخبگان و انديشمندان وخردمحوران استان وکشور که مشوق حقير در راه پرتلاطم پرسشگري اجتماعي بوده‌اند، عرض مي کنم با توجه به بررسي تمامي جوانب و به‌دليل جلوگيري از پراکندگي آراء و رسيدن به گزينه‌اي در خور انتخاب مردم بعنوان ولي نعمتان اصلي انقلاب و نظام اسلامي و پايان دادن به انتظار خيل عظيمي از دوستداران انقلاب و امام و رهبري عظيم الشان اعلام ميدارم: قصد شرکت در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در حوزه انتخابيه خرم آباد را ندارم وهيچ گونه توصيه وسفارشي به عزيزان خود که ازدرک وشعوربالاي سياسي برخوردارند نداشته و بخاطر اين همه محبت و سوگيري عمومي مردم عزيز به اين فرزند کوچک لرستان خداي بزرگ وعز جلاله را شاکرم و همواره خود را بر عهد با خميني کبير (ره) و رهبر فرزانه انقلاب در خدمتگزاري به مردم ميهنم پا برجا ، مصمم و ثابت عمل مي دانم.

 هرکه ما را ياد کرد ايزدمر او را يار باد/ هر که ما را خوار کرد از عمر برخوردار باد

  هرکه اندر راه ما خاري فکند ازدشمني/ هرگلي از باغ وصلش بشکفد بي خار باد

در دو عالم نيست ما را با کسي گرد و غبار          

هر که ما رنجه دارد ، راحتش بسيار باد

باتقديم ارادت فائقه قلبي

محمدجعفرايراني

29آذرماه يکهزاروسيصدونودوچهار

 مطابق با 8ربيع الاول 1437

دیدگاه ها

ساکی در گفته :

سلام بردکترعارف لرستان که همواره ستودنی وماندگاراست.قلم رساوافق دیدوالایت رامی ستاییم ای مرد اخلاق ومدارا

[پاسخ]

حامد بشیری در گفته :

با سلام !این پیام به گونه ای تاثیرگذار بود که بی ملاحضه نمیتوان از آن گذشت.یکی از آفتهای اساسی در جوامعی همچون جامعه ای که ما در آن زندگی میکنیم جدایی بین نخبگان و عامه مردم است.درواقع دوگانگی بین نخبگان و عامه مردم بعنوان امری اجتناب ناپذیر باید وجود داشته باشد،چه اینکه همگان به یک سطح نمیتوانند بیاندیشند .اما این شکاف نباید بگونه ای باشد که حداقل امکان برقراری دیالوگها را منتفی کند.مسئله ای که گریبانگیر جامعه ماست تنها معطوف به عامه نیست و در سویه های دیگر موضوع نیز شاهد انزوای «خودخواسته» نخبگان هستیم.درواقع تمام مسائلی که در پیام دکتر ایرانی آمده است ناشی از عدم تئوریزه شدن این مطالب برای عامه مردم است.این وظیفه ای بود که نخبگان باید آن را انجام میدادند که ندادند.موضوعاتی در پاسخ به این موضوع شاید مطرح شود اعم از فراهم نبودن فضا و غیره ذلک اما چنانچه نخبگان به مسئولیت تاریخی خود عمل میکردند مواجهه با این مسائل گریز ناپذیر است.به نظر مسائل بسیار مهمی وجود دارد که می پذیرد هرکس دغدغه ای برای این استان وشهر دارد به دور از ملاحظات شخصی به آن بیاندیشد. وضعیت خشونت در بین جوانان ،عدم وجود الگوهای عینی تربیتی ،فقر فراموش شده و تبعات آن و هزار مسئله ریز و درشت! فراموش نکنیم شعر پایانی شعری بود که در پایان هشت سال الگو آفرینی توسط شخصی فرهیخته در سال 84 به زبان آمد و نه پیش از آن!با تشکر

[پاسخ]

ناشناس در گفته :

به عنوان یک شهروند به فهم و شرافت و ادبتان تبریک می گویم؛ یقین بدانید مردم حرکت قابل ستایش شما را فراموش نخواهند کرد. تندرست و شادکام باشید.

[پاسخ]

ع پایدار در گفته :

اما جناب دکتر ایرانی عزیز
به شما سلام می دهم و از عمق وجودم مراتب گله و شکایت خود را از انصرافتان اعلام می کنم آنچه مارا از هم جدا کرده است وضعیت حول و ولایی است که برای اصلاح طلبان در انتخابات پیش می آید این که شورای محترم نگهبان چه تصمیمی برای چینش کاندیداها دارد ای کاش شما می ماندید ای کاش با نخبگان رودر رو صحبت می کردید ای کاش ریشه های بدبختی و فلکزدگی این دیار را فریاد می کردید!
امروز کناره گیری شما به وحدت اصلاح طلبان منجر نمی شود این کناره گیری نوعی اعتراض است اما حتی این اعتراض شما رسا نیست.
من به کناره گیری شما اعتراض می کنم و شما را روز قیامت نمی بخشم ما مردمی هستیم که این حق را بهمان نداده اند که غلنن از کسی دفاع کنیم چرا که ممکن است برای کسی مشکل پیش بیاوریم من صدای ضجه ی شما برای سرزمیم مادری خود را که درلابه لای واژه هایتان پنهان بود شنیدم.
شما یک عالم سیاسی و یک کنشگر سیاسی هستید. دلم برای بدبختی دیارم تن می شود وقتی اینگونه از هم گسیخته می شوند.

[پاسخ]

بهرام سپهوند در گفته :

سلام برهومیان شجاع
درود برایرانی ارزشمند این مردپاک نهاد وعارف لرستان که باگذشت خود ایثاروخدمت صادقانه را آموزش داد.
ایثارماندن وشاهد نزاع قدرت دیگران بودن نیست.ایثار گام برداشتن وبرخودنهادن است که تو مصداق عینی آن بودی.تورا می نویسم.تورامی ستایم.تورا درخاطرم عبادت می کنم ای فرزند واقعی لرستان ای شیربچه ای که مطامع دنیوی برایت بی ارزش است.بخدای محمد ص بیانیه راباشم مدام خواندم وبااشک وبغض پاسخی افسارگسیسته نوشتم.خدایا توخود شاهدباش که چگونه ذبح می شویم درپای فرهنگ پوسیده ی طایفه وقوم گرائی؟؟؟!!!

[پاسخ]

محمدپیامنی در گفته :

ازتوانایی دکترایرانی عزیز شکی نیست.
دردنوشته ی ایشان درقالب این بیانیه باید روزها وماههاوبلکه سالهاموردتحلیل قرارگیرد.
ایشان اخلاق رامحورتوسعه وفرهنگ را دایرمدار همه ی تغییرلت واصلاحات میدانند.
آشفته بازاری که همه خودرانفراول انتخابات میدانند به راحتی انتخابات را برای همانها رهامی کند تا بفهماند اول بودن در کلام نیست بلکه درگذشت واخلاق وانسانیت است.
اوپهلوان سیاسی لرستان بزرگ است

[پاسخ]

sadeghi در گفته :

besiar dardmandane va ziba bod

[پاسخ]

ساريخاني در گفته :

درودبرلرستان سلام برفرزندان راستین آن من جمله دکترمحمدجعفرایرانی بزرگ
اندیشه ی تابناک واخلاقمدار این فرزندلرستان برکسی پوشیده نیست وامیدوارم زمینه های مساعدتری جهت خدمتگزاری ایشان فراهم شود

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :