کد خبر : 30791
تاریخ انتشار : 17 فوریه 2017 - 16:42
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 560 بازدید

تغییر تقویم آموزشی، مشکل آلودگی هوا را حل نمی‌کند!

توکل واثقی/ خرم‌آباد: وزیر محترم آموزش و پرورش جناب آقای دکتر آشتیانی سلام علیکم؛ با احترام به استحضار حضرتعالی می‌رسانم که مدتی است بحث تغییر تقویم آموزشی جهت تغییر صورت مسئله آلودگی هوا توسط مسئولین ذیربط و غیر ذیربط در رسانه‌ها مطرح می‌شود. امیدواریم موارد زیر مورد توجه قرار گیرند: 1ـ شروع سال تحصیلی در […]

توکل واثقی/ خرم‌آباد:

وزیر محترم آموزش و پرورش جناب آقای دکتر آشتیانی

سلام علیکم؛

با احترام به استحضار حضرتعالی می‌رسانم که مدتی است بحث تغییر تقویم آموزشی جهت تغییر صورت مسئله آلودگی هوا توسط مسئولین ذیربط و غیر ذیربط در رسانه‌ها مطرح می‌شود. امیدواریم موارد زیر مورد توجه قرار گیرند:

1ـ شروع سال تحصیلی در شهریور و یا اینکه به تأخیرانداختن پایان سال تحصیلی در خرداد، مشکلاتی دارد که به مواردی از آن اشاره می‌شود:

اولاً همه ی مدارس ما شرایط جغرافیایی یکسانی ندارند و اکثرا مجهز به وسایل سرمایشی نیستند که این شرایط غیرقابل تحمل است.

ثانیاً دانش‌آموزانی که در روستا زندگی می‌کنند بهترین زمان فعالیتشان برای کمک به خانواده از اواخر خرداد شروع می‌شود و معمولاً تا اواخر شهریور ادامه دارد که بیشتر حجم کارشان در نیمه دوم شهریور متمرکز می‌شود و حتی کسانی‌که شغل‌های ناپایدار دارند در این مقطع زمانی حداکثر استفاده را از آن می‌کنند و کسانی‌که مثل ما روستازاده هستند کاملاً این موارد را درک می‌کنند.

ثالثا تعداد زیادی از خانواده‌ها نیمه دوم شهریور را برای مسافرت انتخاب می‌کنند.

رابعا شروع سال تحصیلی در شهریور و تعطیلات زمستانی قبلا در کشور ما پیاده شده که با شکست سنگینی مواجه شد.

2ـ اگر مسئولین در نظر دارند که عقربه پنج شنبه‌ها را به عقب برگردانند کاملا در اشتباه هستند چون یکی از دستاوردهای مثبت وزیر محترم اسبق آموزش و پرورش جناب آقای دکتر حاجی بابایی ، تعطیل (آزاد) کردن پنج شنبه‌ها بود که بسیار کار عقلانی و منطقی و کارشناسی شده ای بود.

چون معلمان مقطع ابتدایی حتی یک روز هم جهت کارهای شخصی و سایر موارد در اختیار نداشتند و از طرفی مردم کشور ما بر اساس بافت اجتماعی و آداب و رسومی که دارند معمولا مراسمات خود را چه عزا و چه شادی در این روز برگزار می کنند و همین عامل باعث شده بود که حدود 20 % از دانش‌آموزان در این روز غایب باشند که مسائل ترافیک در این روز و هزینه های مصرفی آب، برق، گاز و… بخش دیگری از معایب آن بود.

3ـ چنانچه برنامه های مختلف برای استانهای مختلف در نظر گرفته شود باز هم مشکلات خاص خود را دارد چون حتی در یک استان همه شهرستانهای آن با آلودگی هوا مواجه نیستند (پس نسخه پیچی موردی هم اشتباه است)

4ـ آموزش و پرورش از حساسیت ها و ویژگیهای خاص خود برخوردار است که به قول حضرت امام (ره) کارخانه انسان سازی است و به قول مقام معظم رهبری در بلند مدت هیچ چیز به اندازه تعلیم و تربیت اهمیت ندارد و این دستگاه از نظر سیاسی هم ماشین قدرت سیاسی محسوب می شود پس بهتر است برای تصمیم گیری در چنین مواردی ابتدا تمام جوانب و پیامدهای آن در نظر گرفته شود.

5ـ اگر تقویم آموزشی تغییر نماید، آداب و رسوم و قوانین چندین ساله آموزش و پرورش که همان بهار تعلیم و تربیت (اول مهر) است جایگاه خود را از دست خواهد داد و دیگر صدای پای مهر، شور و شوق قبل را نخواهد داشت و صدایش برای همیشه خاموش خواهد شد.

6ـ ما انتظار داریم که مسئولین، مدارس ما را از نظر تجهیزات و خدمات به هیچ عنوان با کشورهای پیشرفته مقایسه نکنند.

پیشنهاد:

با توجه به موارد فوق و سایر موارد، تعطیلاتی که در بین سال تحصیلی به علت آلودگی هوا یا موارد دیگر در بعضی شهرستانها اتفاق می افتد بهتر است توسط مدیر منطقه یا مدرسه بررسی شود و در صورت نیاز روزهای پنج شنبه به طور متناوب کلاس جبرانی تشکیل شود که معمولا برای مدیران با تجربه روال کار همین بوده و هست (مدرسه محوری).

بنابراین تغییر تقویم آموزشی با توجه به موارد ذکر شده و سایر موارد و تجربیات 35 ساله اینجانب در آموزش و پرورش، معنا و مفهومی ندارد.

رونوشت:

1ـ دفتر رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر روحانی جهت اطلاع

2 ـ هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی جهت اطلاع

3ـ سرکار خانم دکتر ابتکار رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست جهت اطلاع

4ـ  جناب آقای دکتر زاهدی رئیس محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس جهت اطلاع.

 

بیان دیدگاه !

نام :