کد خبر : 28557
تاریخ انتشار : 28 سپتامبر 2016 - 15:38
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 392 بازدید

تیراندازی در مراسم عروسی/ گلوله‌باران به‌جای گل‌باران؛ وقتی وحشت جای شادی عروسی را می‌گیرد

  تیراندازی‌ در مراسم‌ عروسی در برخی استان‌ها صدای اعتراض و انتقاد مردم را بلند کرده است و هراس آن می‌رود این موضوع به یک فرهنگ عمومی و آسیب اجتماعی تبدیل شود. خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: کمتر کسی است که فیلم‌های شلیک گلوله در مراسم عروسی و کشته شدن آدم‌های بی‌گناه را در فضای مجازی […]

2222903

 

تیراندازی‌ در مراسم‌ عروسی در برخی استان‌ها صدای اعتراض و انتقاد مردم را بلند کرده است و هراس آن می‌رود این موضوع به یک فرهنگ عمومی و آسیب اجتماعی تبدیل شود.

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: کمتر کسی است که فیلم‌های شلیک گلوله در مراسم عروسی و کشته شدن آدم‌های بی‌گناه را در فضای مجازی ندیده باشد، فیلم‌هایی واقعی که اتفاقی در دوربین کوچک تلفن همراهی ضبط‌شده، دوربینی که به‌قصد ضبط گوشه‌ای از  سرخوشی مردم در یک مراسم عروسی روشن‌شده اما به‌ناچار و ناخواسته در کمال تأسف صحنه غم‌انگیز کشته شدن یک نفر و گاه داماد شده است، تفنگ‌هایی که خواسته‌اند کِل شادمانی بزنند اما عروس دم حجله‌ای را به خاک سیاه عزا نشانده‌اند.

تیراندازی‌هایی که کام عروسی‌ها را تلخ می‌کند

این فیلم‌ها بارها و بارها آه بیننده‌ها را از چاه سینه‌شان بیرون کشیده تا خط سیاه انتقادی باشد بر این تیراندازی‌های بیخود سرخوشی! موضوعی که تنها مختص به یک استان نیست و در برخی از روستاها و شهرها شاهد این معضل هستیم.

اما این شلیک‌های شادمانی اخیراً به فضای تالارهای عروسی کشیده شده و آن‌چنان داغ شده است که اگر غیض قانونی مقابلشان سد نشود طولی نمی‌کشد که به فرهنگ عمومی تالارهای عروسی تبدیل می‌شوند.

گاه مردم وسط تالار عروسی در حال پای‌کوبی هستند که صدای رگبار تند یک اسلحه از بیخ گوش دل‌خوشی‌شان می‌گذرد تا ورود ماشین عروس را اعلام کندگاه مردم وسط تالار عروسی در حال پای‌کوبی هستند که صدای رگبار تند یک اسلحه از بیخ گوش دل‌خوشی‌شان می‌گذرد تا ورود ماشین عروس را اعلام کند، صدای این اعلام گوش‌خراش چنان رعب و وحشتی در فضای شلوغ تالار ایجاد می‌کند که با صدای جیغ و فریاد ترس زن و بچه مردم درهم‌آمیخته و فضایی هراس‌انگیزتر به وجود می‌آورد.

بارها دیده‌شده زن‌ها و کودکان در آغوش هم مچاله شده‌اند و شادی چند ساعت عروسی را به کامشان زهر کرده است، بیشتر این تیراندازی‌ها از سوی کسانی است که تفنگ بدون مجوز را با یکدست گرفته و سینه آسمان را نشانه می‌گیرند اما تمام ترس مردم از این است که مبادا دست تیرانداز یک‌لحظه پایین بیاید و مرگ چند نفر را رقم بزند.

تیراندازی‌ها عواقب ناهنجاری بر دامان فرهنگ برجای می‌گذارند

یک مرد میان‌سال درحالی‌که دست‌زن و دو فرزند خود را گرفته و به‌سرعت تالار را ترک می‌کند، می‌گوید: این تیراندازی‌ها چه معنی دارد؟ زن و بچه‌ام را آورده‌ام شادی کنند نه این‌که از ترس زهره‌ترک شوند، بیشتر زن و بچه‌ها هم محوطه را رها کرده و به میزهای غذاخوری تالار پناه برده‌اند.

زن تقریباً مسنی هم‌ دستش را به سمت تیرانداز گرفته و با صدای بلند می‌گوید: بس است آقا الآن باعث زخمی شدن چند آدم بی‌گناه می‌شوی… اما مرد جوان همچنان تفنگ را با یکدست بالاگرفته و شلیک می‌کند.

گذشته از شلیک‌های مداوم و مکرر تالارهای عروسی، گاهی شلیک‌های شبانه عروسی‌های خانگی گوش مردم را آزار می‌دهد، به‌گونه‌ای که منجر به اعتراض همه می‌شود.

هرچند مردم دیگر به این صداها عادت کرده و به هم می‌گویند چیزی نیست عروسی است، اما همین تیراندازی‌ها عواقب ناهنجاری بر دامان فرهنگ و آرامش مردم برجای خواهد گذاشت.

در برخی موارد تفنگی از پنجره ماشین همراه عروس بیرون آمده تا گلوله‌های پی‌درپی‌اش به گوش آرامش شهر شلیک شود،   کاری که خوشایند هیچ‌کس نیست و همیشه هم با انگشت انتقاد رهگذران روبه‌رو می‌شود.

مجازات حبس برای استفاده از اسلحه غیرمجاز

بحث تیراندازی متأسفانه بیشتر ریشه فرهنگی دارد و با توجه به سوابقی که وجود دارد این امر فرهنگ غلطی بوده که در برخی استان‌ها وجود داردالهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: بحث تیراندازی متأسفانه بیشتر ریشه فرهنگی دارد و با توجه به سوابقی که وجود دارد این امر فرهنگ غلطی بوده که در برخی استان‌ها وجود دارد.

وی بابیان اینکه این فرهنگ به‌خصوص در عروسی‌ها و مراسم‌های شادی وجود دارد عنوان کرد: گاهی نیز بی‌جهت و بدون هیچ‌گونه مناسبتی شاهد تیراندازی در سطح برخی شهرها و روستاها هستیم.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه متأسفانه این امر نیز منتهی به حوادث ناگواری در لرستان می‌شود تصریح کرد: در این تیراندازی‌ها دیده‌شده که قتل اتفاق افتاده و جراحت‌های خیلی شدید رخ‌داده است.

ملکشاهی با تأکید بر اینکه این تیراندازی‌ها ازنظر فرهنگی کار ناپسندی است تصریح کرد: همچنین ازنظر قانونی نیز اگر سلاح مجاز نباشد قانون‌گذار برای استفاده اسلحه جنگی بین دو تا ۱۰ سال حبس پیش‌بینی کرده است.

نیروی انتظامی و دستگاه قضایی سخت‌گیری بیشتری داشته باشند

وی بابیان اینکه اگر اسلحه شکاری باشد نیز  قانون‌گذار برای آن نیز شش ماه تا سه سال حبس پیش‌بینی کرده است گفت: اگر اسلحه مورداستفاده مجاز باشد، ایجاد هیاهوهای غیرمتعارف نیز بی‌نظمی بوده و در قانون مجازات اسلامی این امر نیز جرم محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان بابیان اینکه تیراندازی خود به‌تنهایی جرم محسوب می‌شود ادامه داد: ازنظر قانونی منعی برای برخورد با افرادی که سلاح استفاده می‌کنند وجود ندارد و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی می‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند.

ملکشاهی بیان کرد: اخیراً در کمیسیون حقوقی و قضایی در رابطه با استفاده از سلاح سرد نیز تصویب کردیم که هرگونه نگهداری سلاح سرد مانند چاقو، کارد، شمشیر، قمه، ساطور و … جرم بوده و مجازات نسبتاً سنگینی برای آن تعیین کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه سلاح سرد امنیت جامعه را به خطر می‌اندازد گفت: دستگاه قضایی و نیروی انتظامی باید راجع به بحث تیراندازی‌ها سختگیری بیشتری داشته باشند.

طرح موضوع در شورای تأمین

سردار محمد قنبری فرمانده انتظامی استان لرستان نیز با اشاره به اینکه موضوع تیراندازی در عروسی‌ها در شورای تأمین استان مطرح و روی آن بحث شد، اظهار داشت: استاندار لرستان نیز به‌صورت ویژه پیگیر این موضوع هستند.

وی یادآور شد: روز گذشته مصوبه‌ای را به همه شهرستان‌ها ابلاغ کردیم که ازاین‌پس در هر عروسی تیراندازی شود صاحب آن عروسی بیاید به نیروی انتظامی و پاسخگو باشد.

اگر در عروسی‌ها به‌واسطه تیراندازی قتل و جرح نیز رخ دهد صاحب عروسی باید به‌عنوان معاونت در قتل و جرح پاسخگو باشدفرمانده انتظامی استان لرستان با تأکید بر اینکه برای موضوع تیراندازی در عروسی‌ها در نیروی انتظامی پرونده تشکیل می‌دهیم، افزود: اگر در عروسی‌ها به‌واسطه تیراندازی قتل و جرح نیز رخ دهد صاحب عروسی باید به‌عنوان معاونت در قتل و جرح پاسخگو باشد.

سردار قنبری با اشاره به اینکه فعلاً ماه محرم و صفر به داد ما رسیده و عروسی نخواهیم داشت، گفت: این رسم‌ها باید برداشته شود و در این زمینه فرهنگ‌سازی شود چراکه بسیاری از افراد با یک تیراندازی در عروسی باعث کشته شدن فامیل، خانواده، دوست و آشنای خود می‌شوند.

کشته و یا زخمی شدن افراد

سرهنگ عباس نظری رئیس پلیس آگاهی استان لرستان هم در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه استفاده غیرمجاز از سلاح گرم در مراسم عروسی همه‌ساله باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از افراد می‌شود، اظهار داشت: با دارندگان سلاح‌های گرم برخورد قاطع و قانونی صورت خواهد گرفت.

وی بیان داشت: در این راستا افرادی که نفوذ کلام دارند و یا افرادی که مسن‌تر هستند اجازه ندهند این‌گونه تیراندازی‌های در مراسم‌ها صورت گیرد.

فرمانده پلیس آگاهی لرستان بابیان اینکه ما به‌عنوان نیروی انتظامی با دارندگان سلاح‌های گرم برخورد کرده‌ایم، گفت: ما در آینده نیز با این‌گونه افراد برخورد خواهیم کرد.

رئیس پلیس آگاهی لرستان اضافه کرد: دارندگان سلاح گرم بدانند که حتی اگر با سلاح مجوز دار تیراندازی کنند به دلیل غیرمجاز و غیرقانونی بودن این تیراندازی‌ها با این افراد برابر قانون برخورد خواهیم کرد.

سرهنگ نظری بابیان اینکه برای دارندگان سلاح گرمی که تیراندازی غیرقانونی دارند تشکیل پرونده خواهیم داد، افزود: پرونده دارندگان سلاح گرم را برابر قانون در اختیار مراجع قضایی قرار می‌دهیم.

وی با تأکید بر اینکه پیشگیری ازاین‌گونه تیراندازی‌ها امری مهم است، عنوان کرد: امیدواریم مردم کمک کنند که این رسم غلط در استان لرستان برچیده شود.

خطر در گوشه‌ تالارهای عروسی

رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در این زمینه یادآور می شود: ممکن است مردم احساس می‌کنند که این موضوع جرم نیست و با توجه به اینکه تیراندازی‌ها زیاد شده حتی گاهی ممکن است مسئولان مبارزه با جرائم نیز عادی بودن این موضوع برایشان مشتبه شود.

ملکشاهی بابیان اینکه در خیلی از استان‌های کشور درزمینهٔ تیراندازی خیلی سخت‌گیری می‌کنند گفت: در برخی استان‌ها هم با توجه به اینکه این امر فراوانی دارد از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی می‌خواهیم که به‌طور حتم در این زمینه ورود داشته باشند.

گزارش: حشمت اله آزادبخت / زهرا حسینی

بیان دیدگاه !

نام :