کد خبر : 19289
تاریخ انتشار : 20 ژوئن 2015 - 22:14
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 671 بازدید

جای پای سیمان خرم‌آباد بعداز هشت‌سال سفت نشد/ بلاتکلیفی 43 هزار سهام‌دار/ بازوند به‌دنبال سرمایه‌گذار جدید

خبرگزاری مهر نوشت: کارخانه سیمان خرم آباد با ۴۳ هزار سهامدار همچنان اندر خم یک کوچه است به طوریکه عملیات اجرایی این کارخانه بعد از گذشت هشت سال هنوز در نقطه ۳۳ درصدی درجا می‌زند. احداث کارخانه سیمان خرم آباد که جزو مصوبات دور اول سفر هیئت دولت به استان لرستان است پس از گذشت […]

سیمان خرم‌ابادخبرگزاری مهر نوشت: کارخانه سیمان خرم آباد با ۴۳ هزار سهامدار همچنان اندر خم یک کوچه است به طوریکه عملیات اجرایی این کارخانه بعد از گذشت هشت سال هنوز در نقطه ۳۳ درصدی درجا می‌زند.

احداث کارخانه سیمان خرم آباد که جزو مصوبات دور اول سفر هیئت دولت به استان لرستان است پس از گذشت سالها هنوز به مرحله افتتاح نرسیده تا این پروژه کماکان در پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصدی متوقف بماند.

کارخانه سیمان خرم آباد که از ابتدای کلنگ زنی ماجراهای مختلفی را پشت سر گذاشته هر بار به دلیلی عملیات اجرایی آن به تعویق افتاد تا کارخانه ای که همگان نگران آلودگی آن بیخ گوش شهر نیم میلیون نفری باشند همچنان اندرخم وعده های صاحبان کارخانه باشد.

این در حالیست که سیمان خرم آباد از ابتدای فعالیت خود اقدام به فروش سهام کرد تا این کارخانه امروز با بیش از ۴۰ هزار سهامدار به کلافی سردرگم در حوزه صنعت استان تبدیل شود.

محمد اصلانی معاون عمرانی استانداری لرستان ظهر شنبه در جلسه بررسی مشکلات کارخانه سیمان خرم آباد با انتقاد از وقت کشی مدیریت این کارخانه در اجرا و راه اندازی آن گفت: عملیات کارخانه سیمان خرم آباد از سال ۸۵ آغاز شده اما متاسفانه تا کنون پیشرفت مناسب و قابل قبولی نداشته است.

دستگاههای لرستان نهایت همکاری را با کارخانه سیمان داشته‌اند

وی بیان داشت: در بررسی های انجام گرفته اراده ای از سوی مدیریت این کارخانه برای راه اندازی آن دیده نمی شود و این در حالیست که سهام داران آن همچنان بی صبرانه در انتظار راه اندازی سیمان خرم آباد هستند.

معاون عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: این روند کند عملیات ساخت کارخانه سیمان خرم‌آباد به هیج وجه برای مدیریت استان قابل قبول نیست و مدیریت این شرکت باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.

اصلانی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، راه و شهرسازی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع طبیعی، بانک سپه استان باید به منظور تسریع در اجرای این پروژه در استان همکاری لازم را داشته باشند گفت: خوشبختانه تا کنون این دستگاهها نهایت همکاری را در راستای اجرای این پروژه داشته اند.

مشکل نبود منابع مالی

این سخنن در حالیست که مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان خرم‌آباد نیز در این رابطه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات این کارخانه گفته است: اصلی‌ترین مشکل در مسیر تکمیل این کارخانه نبود منابع مالی است.

خدری ادامه داد: برای تسریع در اجرای این پروژه نیازمند همکاری بیش از پیش بانک سپه در پرداخت تسهیلات مصوب هستیم.

پیشرفت کارخانه مورد رضایت نیست

قدرت‌اله ولدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در این رابطه با بیان اینکه بخش مهمی از ماشین آلات مورد نیاز این کارخانه وارد استان شده است به خبرنگار مهر اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی کارخانه سیمان خرم آباد ۳۰ درصد بوده که مورد رضایت ما نیست.

وی افزود: تا کنون بیش از هفت مرتبه موافقت اصولی اکتشافات این کارخانه بنا به درخواست مدیریت آن تمدید شده اما همچنان این کارخانه از پیشرفت خوبی برخوردار نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: با این وجود ما از هرگونه تلاش برای راه اندازی آن که می تواند در کاهش نرخ بیکاری در استان نقش آفرین باشد دریغ نخواهیم کرد این امر نیز البته منوط به عمل صادقانه مدیریت این شرکت به تعهدات خود است.

پیشنهاد استاندار: ورود سرمایه‌گذار جدید

این سخنان در حالی مطرح می شود که هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در آخرین اظهار نظر خود در رابطه با وضعیت کارخانه سیمان خرم آباد از واگذاری بخشی از سهام این کارخانه به سرمایه گذار جدید خبر داده بود.

هوشنگ بازوند در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته در راستای احیای مجدد کارخانه سیمان خرم آباد اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کارخانه سیمان خرم‌آباد به سرمایه گذار جدید واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۲ سال پیش بخشی از سهام کارخانه سیمان خرم آباد به مردم فروخته شده است عنوان کرد: این در حالیست که مردم انتظار دارند به سهام خود برسند.

استاندار لرستان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای به سرانجام رسیدن این طرح اقتصادی بیان داشت: در طول یک سال گذشته اقداماتی برای رفع مشکلات این صنعت در استان آغاز شده است.

بلاتکلیفی ۴۳ هزار سهامدار

بازوند ادامه داد: تا حدودی مسائل و مشکلات مربوط به کارخانه سیمان خرم آباد حل شده ولی اینکه ما حتما این نوید را بدهیم که این مشکلات به صورت کامل حل شده امکان پذیر نیست چرا که حل مشکلات کارخانه سیمان نیازمند افزایش سرمایه بوده و این به این معنی است که سرمایه‌گذار جدیدی برای اتمام این پروژه به کار گرفته شود.

وی تصریح کرد: در این راستا صحبتها و رایزنی های اولیه صورت گرفته به طوریکه قرار شده بانک سپه و صندوق بازنشستگی به عنوان سهام داران جدید کارخانه سیمان ورود پیدا کنند.

بازوند با اشاره به اینکه این پروژه نزدیک به ۴۳ هزار سهامدار ریز دارد که به لحاظ قانونی در این پروژه سهم دارند گفت: مطابق پیگیری های صورت گرفته این دو هلدینگ جدید تا مبلغ ۳۸ میلیارد تومان در افزایش سرمایه این پروژه مشارکت می کنند.

۱۰ سال معطلی یک کارخانه

بنا بر این گزارش، مجوز کارخانه سیمان خرم آباد در سال ۸۱ صادر و عملیات اجرایی آن در سال ۸۵ آغاز شده که بر اساس اعلام مسئولان این کارخانه قرار بر این بوده که تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

این در حالی‌است که با گذشت بیش از هشت سال با توجه به اعلام مسئولان سیمان خرم آباد تنها دارای پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصدی است.

بنابراین گزارش، در صورت راه اندازی این کارخانه بیش از ۳۷۰ فرصت شغلی در استان لرستان ایجاد خواهد شد.

بیان دیدگاه !

نام :