کد خبر : 34257
تاریخ انتشار : 5 فوریه 2018 - 10:22
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 288 بازدید

حذف آزمون و چند نکته!

شهرام شرفی: وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد آزمون ورودی مدارس نمونه‌دولتی و تیزهوشان حذف شد. اول: محتوای کتابها باید چنان جامع و کامل باشد که دانش‌آموز و اولیاء دانش‌آموز احساس نکنند به کتابهای کمک‌درسی نیاز است. دوم: روش ارزیابی و ارزشیابی دانش‌آموزان نباید حافظه‌محور باشد بلکه روش ارزیابی بایستی از نوع تحلیلی و کیفی […]

شهرام شرفی:

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد آزمون ورودی مدارس نمونه‌دولتی و تیزهوشان حذف شد.

اول: محتوای کتابها باید چنان جامع و کامل باشد که دانش‌آموز و اولیاء دانش‌آموز احساس نکنند به کتابهای کمک‌درسی نیاز است.

دوم: روش ارزیابی و ارزشیابی دانش‌آموزان نباید حافظه‌محور باشد بلکه روش ارزیابی بایستی از نوع تحلیلی و کیفی بوده و بتواند دانش‌آموز را تشویق به تحلیل، تشریح و تفکر انتقادی کند.

چه روش تدریس و چه روشهای ارزشیابی بایستی برمبنای تفکر انتقادی، پرسشگری و تحلیل‌نگری باشند (نه صرفاً تست‌زنی چند گزینه).

سوم: بهتر آن بود که وزارت آموزش و پرورش، نه در ایام نزدیک به ثبت‌نام اینگونه آزمونها بلکه قبل از شروع سال تحصیلی، اعلام میکرد که این آزمون‌ها حذف شده‌اند؛ زیرا در این چند ماه گذشته، بخشی از اولیاء دانش‌آموزان هزینه‌هایی بابت کتابهای کمک درسی و ثبت‌نام در کلاسهای تست‌زنی و تقویتی پرداخت کرده‌اند.

گفته شد اگر محتوای کتابها به قدر کافی، جامع و کامل باشد چه نیازی به کتب کمک‌درسی است؟

چهارم: اشتباه است که روش تست هوش براساس ریاضی محاسبه شود؛

زیرا هوش‌ از نظر علمی، به انواع هوش از جمله عاطفی، محیطی، هیجانی، اجتماعی، ریاضی، ارتباطی و اینها تقسیم‌بندی می‌شود.

ممکن است یک فرد از نظر هوش ریاضی ضعیف یا متوسط باشد ولی از نظر هوش اجتماعی و محیطی، قوی باشد.

استعدادیابی درست و واقعی، زمانی شدنی است که بین ابعاد مختلف شخصیت آدم‌ها تفاوت قائل شد؛

مثلاً یک دانش‌آموز ممکن است در زمینه تست هوش ریاضی نمره پایین کسب کند ولی در زمینه تست هوش محیطی و مناسباتی اجتماعی (ذیل علوم انسانی)، نمره‌ی بالا.

انسانها از نظر استعداد با همدیگر تفاوت دارند؛ هنر یک آموزش و پرورش کارآمد آن است که هر دانش‌آموزی را متناسب با شناسایی استعدادش، در همان زمینه‌ی استعدادی‌ و علاقه‌ای، هدایت کند و پرورش دهد.

جامعه شامل همه‌ی مهارت‌ها و مشاغل می‌شود و تراز منزلتی این مهارت‌ها هم با همدیگر هم‌ارزش است؛ زیرا جامعه بر مبنای تقسیم کار اجتماعی به همگی نیازمند است.

یک پزشک برای تهیه نان باید به نانوایی برود؛ اینجاست که انسانها برای رفع نیازهای همدیگر به مهارت‌ها و مشاغل گوناگون رو آورده‌اند و سیاستگذاری بهینه آن است که انسانها را براساس استعدادهایشان، تربیت کرد و مهارت آموخت.

دیدگاه ها

امید در گفته :

بهترین اقدام آپ بعدازانقلاب همین بوده است.مدارس تیزهوشان درزمان احمدی نژاد تاسیس شد.شک نکنیداگرکارخوبی میبوددردولتهای قبل اجرامیشد.

[پاسخ]

همیار در گفته :

حذف این مدارس یعنی فاجعه. مدارس تیزهوشان قبل از انقلاب هم بودند دوست گرامی. حذف اینها یعنی رونق غیر انتفاعی ، استثمار معلم، یعنی فقرای باهوش دیگه نمیتونن رشد کنند چون مدارس دولتی دیگه مثل دهه شصت نیست. کسی که تو مدارس مختلف تدریس کرده میدونه چه فاجعه ای است. گروهی که تو وزارت این طرح رو دادند اکثرا غیر انتفاعی دارند

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :