کد خبر : 30155
تاریخ انتشار : 6 ژانویه 2017 - 07:05
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 247 بازدید

حریم جاده و رودخانه انبوه از زباله ساختمانی و سُرنگ!

خبرنگار هومیان‌نیوز: عصر پنجشنبه 16 دی‌ماه است. راهی جاده سراب یاس خرم‌آباد می‌شویم؛ اینجا منطقه‌ای در بین روستاهای سراب یاس، بلیلوند و دارایی شهرستان خرم‌آباد است. اینجا نزدیک کارخانه آسفالت شهرداری خرم‌آباد است. اینجا کنار رودخانه است. اینجا منطقه‌ای است نزدیک به بیمارستان تأمین اجتماعی گلدشت خرم‌آباد. اینجا انبوه زباله‌های ساختمانی در کنار جاده ریخته […]

%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%af%d8%a7%d9%86%db%8c

خبرنگار هومیان‌نیوز:

عصر پنجشنبه 16 دی‌ماه است. راهی جاده سراب یاس خرم‌آباد می‌شویم؛ اینجا منطقه‌ای در بین روستاهای سراب یاس، بلیلوند و دارایی شهرستان خرم‌آباد است. اینجا نزدیک کارخانه آسفالت شهرداری خرم‌آباد است. اینجا کنار رودخانه است. اینجا منطقه‌ای است نزدیک به بیمارستان تأمین اجتماعی گلدشت خرم‌آباد.

اینجا انبوه زباله‌های ساختمانی در کنار جاده ریخته شده است؛ اینجا می‌بینیم انواع سرنگ‌ها را که در فاصله‌ای نزدیک به رودخانه ریخته و رها شده‌اند! آیا این انبوه سرنگ‌های ریخته شده در کنار جاده و رها شده در کنار رودخانه برای زیستگاه رودخانه ضرر ندارد؟ آیا این سرنگ‌ها آلوده نیستند؟ آیا اینها زباله‌های بیمارستانی هستند که اینجا رها شده‌اند؟

آن هم دقیقاً در کنار رودخانه و دقیقاً در کنار جاده! یک منظره‌ی انبوه از زباله‌های ساختمانی و انبوه از سرنگ‌ها اینجا خودنمایی می‌کند. مردم روستاهای اینجا از این وضعیت انتقاد دارند؛ آنها پنجشنبه خبرنگار چکیده خبر را خبردار کردند تا از نزدیک معضل را ببیند؛ راهی محل شدیم و وضعیت نابسامان اینجا را دیدیم.

اگر این همه سرنگ رها شده به داخل رودخانه سرازیر شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اینجاست که نگرانی تشکلهای زیست‌محیطی به میان می‌آید. نگرانی شهروندانی که توسعه‌ی پایدار می‌خواهند و نمی‌خواهند محیط زندگی خویش را آلوده به زباله ببینند.

ساکنان این منطقه که چند روستا را دربرمی‌گیرد از بخشداری مرکزی شهرستان خرم‌آباد، از سازمان حفاظت از محیط زیست استان لرستان و از مسئولان استان انتظار دارند به این وضعیت نابسامانی محیطی پایان بدهند. شهروندان ساکن این روستا می‌خواهند با یک عزم همگانی و یک همکاری بین‌بخشی این معضل برای همیشه از بین برود.

منظره‌ای زشت اینجا خودنمایی می‌کند؛ منظره‌ای که تلمبارشدن زباله‌های ساختمانی در کنار جاده و در کنار رودخانه و نیز تلمبار شدن انواع سرنگ‌های مصرف شده را در کنار جاده و در کنار رودخانه نشان می‌دهد.

اینجا خبری از رعایت حریم قانونی جاده‌ی آسفالته نیست. حریم جاده را انبوه زباله فراگرفته است. آیا اداره راه و شهرسازی نباید از حریم‌ قانونی جاده‌های آسفالته‌ی اصلی و فرعی استان دفاع کند.

رسالت بخشداری مرکزی شهرستان خرم‌آباد در اینگونه مواقع چیست؟ انجمن‌های مردم‌نهاد مدافع محیط زیست چه باید بکنند؟  سازمان حفاظت از محیط زیست استان لرستان چه اقدام قانونی باید انجام بدهد؟ اگر سیلاب احتمالی راه بیفتد آیا آب، این همه زباله‌ی ساختمانی کنار جاده و کنار رودخانه را با خود خواهد بُرد یا همین انبوه زباله‌های ساختمانی، خودشان به مانع حرکت سریع سیلاب تبدیل می‌شوند؟

زیستگاه این منطقه و زیست‌بوم رودخانه با وجود این همه سرنگ مصرف شده چه آسیب‌های احتمالی ممکن است ببیند؟ اگر گوسفندانی که روزانه از روستاهای اینجا برای چرا، بیرون بُرده می‌شوند در این منطقه‌‌ی آغشته به سرنگ‌های مصرف شده حرکت کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تکلیف شهرداری خرم‌‌آباد در این رابطه چیست؟ حریم نزدیک به شهر را انبوه زباله‌ی ساختمانی و سرنگ  فرا گرفته است. موضوع این نیست که اینجا جزء حریم شهر است یا نیست؟ موضوع این است که یک همکاری بین‌بخشی برای ساماندهی این منطقه نیاز است. شهروندان ساکن روستاهای این منطقه از این وضعیت نگران هستند؛ این حق شهروندی آن‌هاست که در یک محیط سالم زندگی کنند.

ازاین روست که این محل، یک عزم همگانی سیستماتیک می‌خواهد تا ساماندهی شود. سازمان حفاظت از محیط زیست لرستان، بخشداری مرکزی شهرستان خرم‌آباد، اداره راه و شهرسازی شهرستان خرم‌آباد، تشکل‌های مردم نهاد محیط‌زیستی، شهرداری خرم‌آباد، همه و همه بایستی برای این زشتی محیطی، راهکاری اساسی، اجرایی کنند.

به تاریخ 29 آذرماه امسال منشور حقوق شهروندی با امضای رئیس دولت تدبیر و امید، دکتر حسن روحانی منتشر شد. در ماده‌ی دو این منشور آمده است:

«شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن همچون آب بهداشتی، غذای مناسب، ارتقای سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب، دسترسی به دارو، تجهیزات، کالاها و خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی منطبق با معیارهای دانش روز و استانداردهای ملی، شرایط محیط‌زیستی سالم و مطلوب برای ادامه زندگی برخوردارند».

با استناد به این ماده، اینکه اجازه داده شده است حریم جاده و حریم رودخانه تلمبار از زباله‌های ساختمانی و سُرنگ شود بی‌توجهی عملی به ماده دو منشور حقوق شهروندی ارزیابی می‌شود؛  زیرا در منطقه‌ی گفته شده، بهداشت محیط و شرایط محیط‌زیستی سالم، جایش را به «زباله‌دانی» داده است.

بیان دیدگاه !

نام :