کد خبر : 34135
تاریخ انتشار : 11 ژانویه 2018 - 16:02
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 315 بازدید

خودروی سبز علاج درد هوای سیاه/ به تجربه جهانی اعتماد کنیم

  کلاف سردرگم آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور نیازمند راهکارهای جدی‌تری نسبت به تعطیلی مدارس وادارات است، شاید زمان آن فرارسیده بیشتر به موضوع توسعه خودروهای سبز فکر کنیم. به گزارش هومیان نیوز، روند رو به گسترش آلودگی هوا در کلان‌شهرها باعث شده تا راهکارهای متعددی برای کاهش سطح آلودگی‌ها ارائه شود که در این […]

 

کلاف سردرگم آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور نیازمند راهکارهای جدی‌تری نسبت به تعطیلی مدارس وادارات است، شاید زمان آن فرارسیده بیشتر به موضوع توسعه خودروهای سبز فکر کنیم.

به گزارش هومیان نیوز، روند رو به گسترش آلودگی هوا در کلان‌شهرها باعث شده تا راهکارهای متعددی برای کاهش سطح آلودگی‌ها ارائه شود که در این میان نخبگان جامعه معتقدند باید با استفاده گسترده از خودروهای سبز یا همان خودروهایی که بدون استفاده از سوخت فسیلی و تنها باانرژی‌های پاک کار می‌کنند، بر مشکلات فائق آمد.

دکتر هاجر باقری طولابی استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: تنها راه نجات از آلودگی هوای کلان‌شهرها استفاده از خودروهای هیبریدی به‌جای ناوگان حمل‌ونقل کلان‌شهرهایی مانند تهران، اصفهان و… است.

وی افزود: سهم خودروها در ایجاد آلاینده اکسیدهای نیتروژن  NOx و همچنین ذرات معلق، تقریباً ۵۰ درصد است.

۹۷ درصد گاز مونوکسید کربن در تهران توسط خودروها تولید می‌شود

این استاد دانشگاه با استناد به مطالعات انجام‌شده در خصوص سهم منابع متحرک در ایجاد آلودگی هوای شهر تهران گفت: ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران به منابع متحرک و ۱۵ درصد به منابع ساکن برمی‌گردد و ۹۷ درصد گاز مونوکسید کربن این شهر نیز توسط خودروها تولید می‌شود.

باقری طولابی با ارائه آمار آلودگی سایر کلان‌شهرهای ایران، تنها علاج این فاجعه ملی و حتی جهانی را استفاده از خودروهای هیبریدی دانست.

تا سال ۲۰۴۰ یک‌سوم ناوگان جهانی خودرو را خودروهای برقی تشکیل می‌دهند

هادی گلورانی از اعضای تیم ساخت یک خودرو هیبریدی نیز در این رابطه گفت: در جهان امروز ساخت خودروی هیبریدی برای کشورهای صنعتی غربی در اولویت قرارگرفته و بیشتر خودروسازهای بزرگ دنیا شروع به ساخت خودروهای الکتریکی یا همان برقی کرده‌اند، و تا حدی زیادی هم موفق شده‌اند که خودرویی استاندارد و شکیل در این زمینه بسازند.

وی ادامه داد: حتی در کشور نروژ تا سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی‌شده که تمام خودروهای این کشور هیبریدی و الکتریکی شوند.

گلورانی بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های منتشرشده از منابع رسمی، تا سال ۲۰۴۰ یک‌سوم ناوگان جهانی خودرو را خودروهای برقی تشکیل می‌دهد که جایگزین حدود ۸ میلیون بشکه نفت در روز می‌شود؛ تغییر جهت جهانی به سمت خودروهای برقی، انقلابی در صنعت خودرو ایجاد خواهد کرد و به دلیل کاهش تقاضا برای بنزین به تولیدکنندگان نفت خسارت وارد می‌کند.

 وی افزود: چین در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار برای خودروهای الکتریکی به شمار می‌رود، در سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه اتومبیل برقی در این کشور توسط مردم خریداری‌شده، آمریکایی‌ها نیز سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی خریداری کردند.

گلورانی تصریح کرد: نروژ نیز یکی دیگر از کشورهایی است که اهمیت زیادی برای گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی قائل است، اگرچه آمار فروش این دسته از خودروها در نروژ قابل‌مقایسه با چین نیست، اما در مقایسه با جمعیت این کشور درصد بالایی را شامل می‌شود.

زیرساخت لازم برای استفاده از خودروهای هیبریدی در کلان‌شهرها وجود ندارد

ابراهیم سلطانی فر کارشناس ساخت خودروهای هیبریدی نیز با اشاره به اینکه در کشور ما هم شهرداری تهران سال قبل ۵ هزار دستگاه تاکسی الکتریکی را به ناوگان حمل‌ونقل عمومی وارد کرد که شروع بسیار خوبی برای پاکیزگی هوای تهران محسوب می‌شود، گفت: اما با توجه به قیمت بالا و همچنین نداشتن زیرساخت برای استفاده کلان از این نوع خودروها این پروسه نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از جمعیت کلان‌شهری همانند تهران باشد.

بنابراین گزارش، با توجه به اهمیت خودروهای هیبریدی در استان لرستان نیز نخبگان دانشگاهی اقدام به تولید یک خودرو هیبریدی کرده‌اند که جزو اولین خودروهای دنیاست و موتور آن قابلیت تغذیه هم‌زمان از دو انرژی باد و خورشید را دارد.

مهم‌ترین ویژگی این خودرو دائمی بودن منبع انرژی بادی این خودرو هیبریدی است، حتی اگر خورشید هم‌جهت شارژ ماشین نباشد، سرعت باد نیز صفر باشد بازهم با حرکت خودرو خودبه‌خود باد تولیدشده و توربین بادی این خودروی منحصربه‌فرد انرژی الکتریکی تولید می‌کند و باعث تغذیه موتور خودرو می‌شود.

هزینه خورشید و باد برای تغذیه این ماشین رایگان است! درحالی‌که به گفته کارشناسان اگر هزینه خرید بنزین در طول یک سال برای یک دستگاه تاکسی در شهر تهران را نیز در نظر بگیریم که مبلغی بالای ۱۰ میلیون تومان است، درحالی‌که می‌توان گفت مثلاً در مدت ۵ سال حداقل هزینه سوخت خودرو حدود ۶۰ میلیون تومان می‌شود که با افزودن این مبلغ به مبلغ اولیه خرید تاکسی می‌توان گفت ازنظر اقتصادی نیز قابل توجیه است!

با ساخت خودروهای هیبریدی صرفه‌جویی بسیار زیادی را برای اقتصاد ایران صورت می‌گیرد

به‌هرروی، این مباحث اقتصادی جدای از آلودگی ۸۵ درصدی خودروهای بنزینی شهر تهران و دیگر شهرهای کلانی است که درگیر این معضل زیست‌محیطی شهری هستند.

هاجر باقری طولابی استاد دانشگاه در ادامه توضیح می‌دهد: با ساخت خودروهای هیبریدی صرفه‌جویی بسیار زیادی را برای اقتصاد ایران صورت می‌گیرد، که این موضوع همواره مدنظر مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده است.

وی افزود: حتی با توجه به وابستگی بیش‌ازحد اقتصاد ما به نفت می‌توانیم با توسعه استفاده از خودروهای هیبرید این سرمایه عظیم را که همیشگی نیست ذخیره و از آن به‌عنوان اهرم قدرت نرم و سخت سیاسی و اجتماعی در دنیای رقابتی امروز استفاده کنیم.

باقری طولابی تأکید کرد: کاهش آلودگی هوا با استفاده گسترده از خودروهای هیبریدی نیازمند حمایت مسئولین از رئیس‌جمهور تا وزیران راه، نیرو و صنعت و از همه مهم‌تر شهرداری‌های کلان‌شهرها و محیط‌زیست کشور است.

استفاده از ماشین‌های برقی و هیبریدی دو روش مهم مقابله با آلودگی هوا

مسعود تجریشی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم با اشاره به آسیب‌های مختلف ناشی از آلودگی هوا همچون آسیب‌های اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی، گفت: کنترل در مبدأ یا منبع ایجاد آلودگی، همچنین استفاده از فناوری‌های نوین همچون استفاده از ماشین‌های برقی و هیبریدی دو روش مهم مقابله با آلودگی هوا است.

حسین اسفهبدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از ارائه پیشنهاد ثبت سفارش واردات خودروهای هیبریدی به وزیر صنعت خبر داد و گفت: با توجه به اینکه مصرف بنزین هیوندای هیبریدی در هر ۱۰۰ کیلومتر چهار لیتر است، به وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهادشده تا حداقل ثبت سفارش خودروهای هیبریدی انجام شود. این خودروها چنان برای کشورها مهم است که سبب شده تمامی دولت‌ها به تولید و یا واردات این خودروها یارانه بدهند.

وی ادامه داد: شرایط اقلیمی و آلودگی محیط‌زیست، ایران را مجبور کرده تا به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی برود؛ بر این اساس باید این خودروها در حمل‌ونقل عمومی به کار گرفته شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در ابتدا تعدادی خودروی کمری هیبریدی به کشور وارد و در تاکسی‌های خط فرودگاه امام خمینی(ره) مشغول به کارشده است؛ اما اکنون برندهای دیگری هم در این خطوط استفاده می‌شوند؛ البته باید توجه داشت که این خودروساز کره‌ای یکی از تولیدکنندگان صاحب‌نام در این عرصه است و به نظر می‌رسد با تولید خودروهای آن در ایران، بتوان گام‌های بلندی را برداشت.

اسفهبندی تصریح کرد: خودروهای هیبریدی، خودروهای دوستدار محیط‌زیست بوده که مصرف بنزین آن‌ها هم بسیار کم و برای استفاده در خطوط تاکسی‌رانی بین‌شهری تهران – مشهد ماهانه صرفه‌جویی قابل‌توجهی خواهد داشت.

بیان دیدگاه !

نام :