کد خبر : 30577
تاریخ انتشار : 2 فوریه 2017 - 16:34
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 320 بازدید

درباره ناسیونال _ پوپولیسم ترامپ

 شهرام شرفی: ناسیونالیسمی که دونالد ترامپ نماینده آن در منصب ریاست جمهوری آمریکاست بازگشت به ملی گرایی قرن نوزدهمی آمریکاست. گفتمانی که ترامپ نماینده آن است بنیادگراست (فوندامنتال) و دغدغه بازگشت به گذشته دارد؛ کدام گذشته؟ گذشته ای که از آن قرن نوزدهم آمریکاست و به دنبال احیاء و بازتعریف دوگانه «من» و دیگری است؛ […]

 شهرام شرفی: ناسیونالیسمی که دونالد ترامپ نماینده آن در منصب ریاست جمهوری آمریکاست بازگشت به ملی گرایی قرن نوزدهمی آمریکاست.

گفتمانی که ترامپ نماینده آن است بنیادگراست (فوندامنتال) و دغدغه بازگشت به گذشته دارد؛ کدام گذشته؟ گذشته ای که از آن قرن نوزدهم آمریکاست و به دنبال احیاء و بازتعریف دوگانه «من» و دیگری است؛ من همان آمریکایی برتر تعریف می شود و دیگری، غیرآمریکاییها هستند.

این نوع نگاه مبتنی بر من و دیگری، بعدها در آثار اندیشمند فلسطینی، ادوارد سعید تحت عنوان شرق شناسی نام گرفت. ناسیونالیسمی که ترامپ نه رهبرش بلکه نماینده اش است در پی آمریکای درونگرا و ملی گرا است که قبل از جنگ جهانی اول به سرعت صنعت را درون کشور خویش پایه گذاشت.

ناسیونالیسم آمریکایی که ترامپ از دلش ظهور کرده است جنبه ای سلبی هم دارد؛ پذیرش بیش از حد مهاجران عمدتاً مسلمان به تدریج فرهنگ غرب را تغییر میدهد و غرب به منطقه ای با جمعیت عمده مسلمان مهاجر تبدیل می شود. اینجاست که ناسیونالیسم رأی داده به ترامپ، امنیت و پوپولیسم را در هم می آمیزد تا هشدار بدهد من آمریکایی تا چند سال دیگر وجود نخواهد داشت و برای دفاع از من وجودی آمریکایی باید راه را بر مهاجران برخی کشورها بست و در مجموع راه مهاجرت را به آمریکا سخت کرد.

ناسیونالیسم این روزهای ترامپ آغشته به شوونیسم (میهن پرستی افراطی) است: من آمریکایی باید به شکوه و عظمت گذشته بازگردد. دیگری غیر آمریکایی فروتر است و نباید به دیگری از راه پذیرش مهاجران، وابسته شد. ناسیونالیسم افراطی ترامپ (ملی گرایی افراطی) به سرعت سیاستهای درهای باز را به درهای بسته یا محدود تغییر خواهد داد.

استقلال از مهاجران برای شکوه ناسیونالیستی از نگاه گفتمان ترامپیسم مهم است؛ برای گفتمان ترامپ فرقی ندارد: حاکمیت قرن هجدهم حاکمیت بریتانیا بود که در نهایت انقلاب 1776 میلادی را در آمریکا رقم زد که استقلال از بریتانیا بود و حالا از منظر مدافعان ناسیونالیسم ترامپ، به یک انقلاب دیگر نیاز است: ترامپیستها شعار سر میدهند آمریکا باید دوباره آمریکایی شود. ترامپ میخواهد به استقلال آمریکا از دیگری که همان مهاجرت است اقدام کند. ناسیونالیسم ترامپ دستور داد دیوار جداکننده آمریکا از مکزیک ساخته شود. زیرا از نگاه ترامپیسم فعلا امنیت و ناسیونالیسم اولویت اصلی است.

اینکه چرا آمریکا عمدتاً مهاجرپذیر است و نه مهاجرفرست، خود مجال دیگری برای واکاوی می طلبد.

ناسیونالیسم ترامپ میانه ای با دین سیاسی ندارد؛ ناسیونالیسم ترامپ فرمان اجرایی صادر میکند تا فعلاً ورود مهاجران از برخی کشورهای مسلمان عمدتاً خاورمیانه منع شود.

ناسیونالیسم ترامپ اصلاً دینی نیست؛ برای گفتمان ناسیونالیسم ترامپ، جهانی شدن به معنی درهای باز اقتصاد آمریکا معنی ندارد؛ او به دنبال تقویت کار و کارخانه در داخل آمریکاست و اولویت را برای اشتغال و اقتصاد به داخل آمریکا داده است. اینجاست که ناسیونالیسم همراه سیاستهای حمایت گرایانه مرکانتیلستی اقتصادی میشود تا صنایع داخلی به سرعت مورد حمایت دولت قرار گیرند.

ناسیونالیسم غیرمذهبی ترامپ البته که با رویکرد ناسیونالیستی پوتین در روسیه نیز شباهت محتوایی دارد و البته درون گرایی اقتصادی و احیاء انگاره دوگانه من و دیگری قرن نوزدهمی ابرقدرتها با دیگران، نیز تشابه ساختاری با گفتمان روسی «بازگشت به شکوه میهنی»، دارد.

بیان دیدگاه !

نام :