کد خبر : 9002
تاریخ انتشار : 7 آوریل 2014 - 17:38
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 803 بازدید

دردسرهای یک سد حیاتی برای وزیر نیرو/ استانی که یکصدا “معشوره” شد

  این روزها خبر توقف عملیات اجرایی سد معشوره در استان لرستان بیش از هر خبر دیگری دهان به دهان می چرخد تا انتقادات مردم این استان از توقف ساخت این سد هر روز شدت بگیرد. به گزارش خبرنگار مهر، سد معشوره که از آن دیگر به عنوان پروژه ای تاریخی در انبار غله لرستان […]

 

این روزها خبر توقف عملیات اجرایی سد معشوره در استان لرستان بیش از هر خبر دیگری دهان به دهان می چرخد تا انتقادات مردم این استان از توقف ساخت این سد هر روز شدت بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سد معشوره که از آن دیگر به عنوان پروژه ای تاریخی در انبار غله لرستان یاد می شود سال گذشته توسط رئیس جمهوری وقت کلنگ زنی شد تا بارقه های امید به پروژه ای که سه دهه مطالبات مردم را پشت سر خود دارد برگردد.

اما این امیدواری دیری نپایید تا همه ناامیدی ها بر سر کشاورزان لرستانی هوار شود، سد معشوره در اولین گام و تصمیم گیری وزیر جدید نیرو متوقف شد تا هر آنچه برای اجرای این پروژه رشته شده بود پنبه شود.

پروژه ای چشم به راه تدبیر و امید دولت یازدهم

سد معشوره که متاسفانه بدون اخذ مجوز ماده 215 در زمان رئیس جمهوری محمود احمدی نژاد کلنگ زنی شده است حال به بهانه نداشتن توجیه اقتصادی متوقف شده در حالیکه این پروژه سه دهه است با توجه به مشکلات موجود در زمینه آب شرب، صنعت و کشاورزی شهرستان کوهدشت به عنوان انبار غله لرستان به عنوان یک مطالبه عمومی چه از سوی مردم و چه کارشناسان امر مطرح می شود.

توقف پروژه سد معشوره طی ماههای اخیر به عنوان یک انتقاد جدی در لرستان مورد توجه مردم قرار گرفته است به طوریکه بازتاب این موضوع را می توان در رسانه ها، وبلاگ ها و سایتهای خبری و غیرخبری مشاهده کرد.

این روند به گونه ای است که روزهای پایانی سال گذشته وزیر نیرو با درخواستهای متعدد مردم و مسئولان لرستانی برای سفر به این استان و بازدید میدانی از منطقه مواجه شد و حتی تاریخ این سفر نیز نهایی شد ولی در نهایت به دلیل آنچه شرایط نامساعد جوی عنوان شد این سفر لغو و به سال 93 موکول شد.

وزیر نیرو در فروردین ماه به کوهدشت سفر می کند

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این رابطه با اشاره خبر متوقف شدن عملیات اجرایی سد معشوره از سوی وزارت نیرو، گفت: من از قضیه سد معشوره دست بردار نیستم چرا که بنده به عنوان نماینده کوهدشت نمی توانم اجازه دهم حق مردم ضایع شود.

الهیار ملکشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که قبلا نامه ای نوشته بودند مبنی بر این که طرح سد معشوره باید متوقف شود، گفت: خوشبختانه نوشتن آن نامه و مطرح کردن توقف معشوره در حال حاضر رفع شده و کلا این بحث لغو شده است.

ملکشاهی ادامه داد: در حال حاضر شورای آب کشور این بحث را پیش کشیده است که آب کرخه با مشکل مواجه شده و با این دلیل سد معشوره را متوقف کرده است.

وی عنوان کرد: قرار بود که وزیر نیرو دوشنبه قبل از عید به لرستان بیاید تا به بررسی وضعیت موجود بپردازد اما شرایط جوی اجازه شکل گیری این سفر را به ایشان نداد.

ملکشاهی افزود: اما وزیر نیرو در فروردین ماه حتما به کوهدشت می آید و قول داده است مشکل سد معشوره را رفع کند.

به عنوان نماینده مردم از قضیه سدمعشوره دست بردار نیستم

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حتی اگر وزیر نیرو هم قول نداده بود من به عنوان نماینده مردم از قضیه سدمعشوره دست بردار نیستم.

وی با اشاره به این که رسالت یک نماینده این است که از حق مردم دفاع کند، یادآور شد: اگر احساس کنم حقی از مردم کوهدشت تضییع شده است نمایندگی برای من هیچ ارزشی نخواهد داشت و آن را کنارمی گذارم.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از استاندار لرستان، فرماندار کوهدشت، خبرنگاران و مسئولانی که از پروژه سد معشوره دفاع کرده اند، بیان داشت: اعتقاد بنده این است که مردم باید مشکلات خود را به شکل قانونی مطرح کنند و این مطرح کردن می تواند حضوری یا مکتوب باشد.

ملکشاهی ادامه داد: توان من برای کنترل مردم یک توان محدود است چون من به مردم گفته ام مشکل سد معشوره درست شده است که مردم آرام شده اند.

مگر می شود این همه هزینه و کار و تلاش را نادیده گرفت؟!

وی در ادامه گفت: مطالعه سد معشوره به 20 سال پیش و به نوعی حتی به اوایل انقلاب برمی گردد و برای این طرح تاکنون 60 میلیارد تومان هزینه شده است. مگر می شود این همه هزینه و کار و تلاش را نادیده گرفت؟!

ملکشاهی با بیان اینکه بهتر است مشکل سد معشوره را هرچه زودتر عاقلانه رفع کنند، یادآور شد: ما نمایندگان لرستان به خاطر تخصیص بودجه استعفانامه نوشتیم و خوشبخانه باعث شد ردیف خوبی در بودجه لرستان تصویب شود و امروز هم درقضیه سد معشوره اگرلازم باشد حق مردم را بر نمایندگی ترجیح می دهیم.

بنابراین گزارش چهارم خردادماه سال 92 محمود احمدی نژاد برای کلنگ زنی چند باره پروژه سد معشوره به لرستان سفر کرد تا در روزهای پایانی دولتش روی دست استان لرستان یک کلنگ زنی بی نتیجه دیگر را بگذارد.

همان روز خبرگزاری مهر از “اما و اگرهای” این کلنگ زنی گفت و اینکه این پروژه بدون هیچ گونه قرارداد و حتی گرفتن طرح مطالعاتی در حال آغاز است و این کلنگ درمانی های بدون اعتبار نتیجه ندارد.

سر و ته یک ماجرای نمادین

اما گوش شنوایی برای این انتقادات پیدا نشد تا حتی در روز آغاز به کار پروژه سد معشوره توسط محمود احمدی نژاد به دلیل مشکلات فنی امکان انفجار آغاز اجرای پروژه فراهم نشود تا رئیس جمهوری وقت در سخنرانی خود اینگونه به این موضوع اشاره کند: البته دستگاه انفجار “پنچر” شده بود اما انفجار کار نمادینی است و ایرادی ندارد، مهم این است که کار شروع شود.

هر چند که سر و ته این ماجرا چه نمادین و چه غیرنمادین آن منجر به انجام حرکتی برای آغاز واقعی این پروژه حیاتی نشد تا دو هفته بعد از کلنگ زنی خبرنگار مهر که برای تهیه گزارش میدانی به محل پروژه رفته بود خبر از تعطیلی پروژه و عدم ابلاغ قرارداد آن بدهد، خبری که به نظر می رسید جز تکرار مکررات برای مسئولان وقت استان حامل هیچ هشداری نبود.

حبیب الله دهمرده استاندار وقت لرستان که باید برای گرفتن مجوز ماده 215 پروژه و پیگیری برای بستن قرارداد آن از طریق وزارت نیرو اقدام می کرد تنها در جلسات مختلف از کلنگ زنی سد معشوره به عنوان یکی از افتخارات خود سخن می گفت و اینکه یکی از آرزوهای لرستانیها در حال محقق شدن است و به هیچ سوال دیگری در مورد اما و اگرهای اجرای این پروژه پاسخ نمی داد.

روند پیگیرهای مهر ادامه داشت تا طی مهرماه سال 92 نیز متولیان امر در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کردند که هنوز قرارداد سدی که زخم کلنگ رئیس جمهوری را بر تن دارد ابلاغ نشده است و هر آنچه تاکنون فعالیت صورت گرفته در زمینه تجهیز کارگاه پروژه بدون قرارداد معنایی ندارد.

از کلنگ زنی نمادین رئیس جمهوری دولت دهم که بگذریم به روند اجرای پروژه در دولت یازدهم می رسیم تا اواخر سال گذشته اجرای پروژه سد معشوره در شورای تخصصی آب رد شد و به همین راحتی پروژه ای که آمال و آرزوهای مردم لرستان به آن گره زده شد روی هوا معلق باقی بماند تا ثابت شود که کلنگ درمانی های متعدد برای این پروژه نان و آب نمی شود.

سد و نیروگاه معشوره استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی هشت سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولتهای مختلف به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده هایی که سالهاست بین النهرین لرستان را در میان دو رود کشکان و سیمره تشنه نگه داشته است.

این سد قرار بود که به صورت بتنی دو قوسی بر روی رودخانه کشکان در 40 کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در 45 کیلومتری شمال شهر کوهدشت احداث شود و آب مورد نیاز 36 هزار هکتار از اراضی منطقه که هر ساله شاهد خسارات خشکسالی هستند را تامین کند.

حجم ذخیره آب این سد 1.6 میلیارد مترمکعب است و در صورت بهره برداری خواهد توانست که در بیکارترین استان کشور 12 هزار شغل ایجاد کند.

همچنین برای اجرای آن مجوز تخصیص میزان 271 میلیون متر مکعب آب از رودخانه کشکان ابلاغ شده که از میزان آب علاوه بر بخش کشاورزی، 17 میلیون مترمکعب برای مصارف شرب و 6 میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی در نظر گرفته شده است.

جمیع این مزایا از سد معشوره پروژه ای حیاتی برای استان لرستان ساخته است، پروژه ای که امروز با شدت گرفتن تب خشکسالیها در انبار غله لرستان و تشنگی مردمان این دیار به عنوان مطالبه ای جدی از سوی مردم بارها مطرح شده است.

گزارش: صدیقه حسینی – حشمت اله آزادبخت

دیدگاه ها

امیرپیری در گفته :

رحمت بر شیر حلالی که خوردید درود بر غیرتتان

[پاسخ]

میرزایی از کوهدشت در گفته :

با سلام
آقای ملکشاهی از شما تقاضا دارم یک گام از حق قانونی مردم کوهدشت در رابطه با ادامه کار سد معشوره عقب نکشید…
باتشکر از شما

[پاسخ]

محمود مهکی در گفته :

محمود مهکی
عزیزم ،پسرعموی فرهیخته ام،بخدا سوگند کرسی نمایندگی که سهل است،جان خود ت را هم اگر در این راه بدهی کم است،خوزستان از سد دز آب میخورد حال که سرشاخه های دز را ه بسوی قم واصفهان و یزد وکرمان کج کرده اند زورشان به لرستان رسیده است،نمیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییذاریم

[پاسخ]

اقای ملکشاهی بهتر انست از نمایندگی کناره گیری کنید

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :