کد خبر : 27023
تاریخ انتشار : 20 ژوئن 2016 - 09:24
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 663 بازدید

دسترسی بیماران لرستان به داروهای کمیاب و نایاب آسان‌تر شد/ دولت مرکز اطلاعات دارویی امام خمینی (ره) را راه‌اندازی کرد

  انوشیروان ماه‌هاست به تهران رفت و آمد دارد؛ او مجبور است هر دو ماه چند بار به تهران برود. چرا که کالایی که او نیاز دارد فقط در آنجا دست‌یافتنی است! انوشیروان ساکن خرم‌آباد است. او برای درمان طولانی‌مدت بیماری‌اش مجبور است داروهای کمیابش را فقط و فقط از تهران تهیه کند. حالا از […]

داروخانه

 

انوشیروان ماه‌هاست به تهران رفت و آمد دارد؛ او مجبور است هر دو ماه چند بار به تهران برود. چرا که کالایی که او نیاز دارد فقط در آنجا دست‌یافتنی است! انوشیروان ساکن خرم‌آباد است. او برای درمان طولانی‌مدت بیماری‌اش مجبور است داروهای کمیابش را فقط و فقط از تهران تهیه کند.

حالا از طریق یکی از دوستانش مطلع شده است داروخانه و مرکز اطلاعات دارویی امام خمینی (ره) در مرکز استان افتتاح شده است. این داروخانه در کنار میدان استانداری لرستان و دقیقاً روبه‌روی ساختمان استانداری قرار دارد.

ساختمانی که البته چندی است به دانشگاه علوم پزشکی لرستان فروخته شده است و حالا یک پلی‌کلینیک شیک است که روزانه به شهروندان خدمات درمانی ارائه می‌دهد.

نبود داروهای نایاب یا کمیاب همیشه دغدغه‌ی بیمارانی بوده است که بیماریهای خاص داشته‌اند. دی‌ماه 94 بود که داروخانه و مرکز اطلاعات دارویی امام خمینی (ره) دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای اولین بار در خرم‌آباد راه‌اندازی شد.

یکی از متولیان این داروخانه و مرکز اطلاعات دارویی به چکیده خبر می‌گوید:«در اینجا 90 درصد داروهای نایاب و کمیاب وجود دارد».

وی خبر می‌دهد در استان لرستان فقط دو نوع از این‌گونه داروخانه‌ها وجود دارد: یکی در بروجرد و دیگری الان در خرم‌آباد ایجاد شده است. براساس اطلاعات ما آنکه در بروجرد هست البته باز هم برخی داروهای خیلی نایاب را ندارد و همین است که شهروندانی چون انوشیروان مجبور هستند برای تهیه این نوع داروهای خیلی کمیاب که عمدتاً هم ساخت کشورهای اروپایی است به تهران رفت و آمد کنند.

اما به گفته‌‌ی برخی متولیان داروخانه امام خمینی (ره) خرم‌آباد بسیاری از همان داروهای نایاب و کمیاب در اینجا یافت می‌شوند. این خبر برای شهروندانی چون انوشیروان خوشحال کننده است. آنها دیگر مجبور  نخواهند بود متعدد به تهران بروند بلکه به زحمت و با مشقت فراوان داروی مورد نیاز خویش را تهیه کنند.

براساس اطلاعات میدانی ما مرکز اطلاعات دارویی امام خمینی (ره) همچنین برای دانشجویان داروسازی نقش یک مرکز کار عملی آموزشی را نیز ایفا خواهد کرد. این مرکز از دستاوردهای دولت دکتر روحانی محسوب می‌شود.

اما چند صد متر آن طرف حوالی میدان سبزه‌میدان خرم‌آباد، داروخانه مجهز جمعیت هلال احمر لرستان نیز معطل یک مجوز است تا رسماً افتتاح بشود. مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان، حسین‌رضا مرادی می‌گوید:«نزدیک به 500 میلیون تومان برای تجهیز این داروخانه هزینه شده است اما متأسفانه کمیسیون داروخانه‌ها هنوز برای ما مجوز شروع به فعالیت صادر نکرده است».

اگر این داروخانه هم مجوز فعالیتش را دریافت کند باز هم بیماران خوشحال خواهند شد. زیرا این داروخانه نیز داروهای کمیاب و نایاب را خواهد داشت. مرادی تأکید می‌کند لرستان تنها استانی است که داروخانه‌ی تخصصی جمعیت هلال ا حمر ندارد.

اگر کمیسیون داروخانه‌ها که وابسته به علوم پزشکی لرستان است مجوز را صادر کند راه‌اندازی داروخانه جمعیت هلال احمر نیز از دستاوردهای مهم دولت تدبیر در حوزه بهداشت و درمان در لرستان خواهد بود. به گفته‌ی مرادی بارها درخواست مجوز، ارائه و رد شده است!

انوشیروان حالا اظهار رضایت‌مندی می‌کند. او و بسیاری از بیماران از شنیدن خبر راه‌اندازی داروخانه و مرکز اطلاعات دارویی امام‌خمینی (ره) خوشحال هستند چرا که رنج‌ و استرس تهیه داروی نایاب یا کمیاب کاهش یافته است و اگر داروخانه‌ی هلال احمر هم راه‌اندازی شود این نگرانی به‌کلی از لرستان رخت برخواهد بست.

بیان دیدگاه !

نام :