کد خبر : 27433
تاریخ انتشار : 21 جولای 2016 - 20:48
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 495 بازدید

دعوت استانداری و ارشاد لرستان برای حضور گسترده‌ی مردم در نماز جمعه/ پنجم مردادماه سالروز اقامه‌ی اولین نماز جمعه‌ی پس از انقلاب به امامت آیت‌اله طالقانی

استانداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان از مردم دعوت کرده‌اند «حضوری گسترده» در نماز جمعه‌ی اول مردادماه داشته باشند تا سالروز اقامه‌ی اولین نماز جمعه‌ی پس از انقلاب که امامتش بر دوش آیت‌اله طالقانی بود، پاس داشته شود. آیت‌اله محمود طالقانی شهریورماه همان سال 58 به دیدار حق شتافت. اولین نماز جمعه‌ی پس […]

نماز جمعه

استانداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان از مردم دعوت کرده‌اند «حضوری گسترده» در نماز جمعه‌ی اول مردادماه داشته باشند تا سالروز اقامه‌ی اولین نماز جمعه‌ی پس از انقلاب که امامتش بر دوش آیت‌اله طالقانی بود، پاس داشته شود.

آیت‌اله محمود طالقانی شهریورماه همان سال 58 به دیدار حق شتافت.

اولین نماز جمعه‌ی پس از انقلاب به امامت آیت‌اله طالقانی برگزار شد. در تاریخ سیاسی معاصر آیت‌اله طالقانی نیز در زمره‌ی روشنفکران دینی قرار دارد.

آ‌یت‌اله از مدافعان دولت دکتر محمد مصدق بود. پس از کودتای 28 مردادماه نیز از بنیان‌گذاران «نهضت مقاومت ملی» شد که می‌خواست راه مصدق را ادامه بدهد و با حکومت کودتایی با روش‌های غیرخشونت‌آمیز مبارزه کند.

آیت‌اله سیدمحمود طالقانی همان سال نخستین دهه 40 بود که به همراه مهدی بازرگان و یداله سحابی، نهضت آزادی ایران را بنیان گذاشت.

پس از انقلاب اسلامی به فرمان رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام (ره)، طالقانی به عنوان امام جمعه‌ی تهران منصوب شد و اولین نماز جمعه‌ی پس از انقلاب را اقامه کرد.

آیت‌‌اله طالقانی از جمله روشنفکران دینی بود که تلاش می‌کرد بین اسلام و دموکراسی، تناسب محتوایی و معنایی برقرار کند. این جریان فکری از منظر سیاسی، «نواندیشی دینی» نیز نامیده می‌شود.

آیت‌اله طالقانی از نگاه اندیشه‌ي سیاسی، مدافع هرچه بیشتر شدن شوراهای مردمی در کشور بود و نقش شوراها را برای اداره مدیریت کشور، مهم ارزیابی می‌کرد.

بعدها قانون شوراهای شهر و روستا توسط دولت اصلاحات به مرحله‌ی عملیاتی و اجرا رسید.

آیت‌اله طالقانی تا پیش از مرگش، پنج نماز جمعه را اقامه کرد. اسفندماه 1289 خورشیدی بود که «سید» چشم به جهان گشود.

پنجم مردادماه سالروز اقامه‌ی اولین نماز جمعه‌ی پس از انقلاب به امامت آیت‌اله سیدمحمود طالقانی است. وقتی سید امامت اولین نماز جمعه‌ی پس از انقلاب را عهده‌دار شد، مردم شهر سومین روز ماه مبارک رمضان را در ماه گرم مردادماه 58 سپری می‌کردند…

بیان دیدگاه !

نام :