کد خبر : 33128
تاریخ انتشار : 27 سپتامبر 2017 - 21:16
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 367 بازدید

دم خروس آمار اشتغال در لرستان/ آمارهایی که دو بار حساب می‌شوند

   آمار ایجاد ۲۵ هزار شغل در لرستان موضوع بحث ۲ ساعته کارگروه اشتغال بود تا پس از آمار مشکوک احیای ۱۴۰ واحد تولیدی، این بار «دم خروس» آمار اشتغال در لرستان بیرون بزند. به گزارش هومیان نیوز به نقل از مهر هنوز چند روزی از آمارهای متفاوت و مشکوک احیای ۱۴۰ واحد تولیدی در لرستان نمی […]

 

 آمار ایجاد ۲۵ هزار شغل در لرستان موضوع بحث ۲ ساعته کارگروه اشتغال بود تا پس از آمار مشکوک احیای ۱۴۰ واحد تولیدی، این بار «دم خروس» آمار اشتغال در لرستان بیرون بزند.

به گزارش هومیان نیوز به نقل از مهر هنوز چند روزی از آمارهای متفاوت و مشکوک احیای ۱۴۰ واحد تولیدی در لرستان نمی گذرد که امروز در جلسه کارگروه اشتغال، «دم خروس» آمار ایجاد ۲۵ هزار شغل در لرستان نیز بیرون زد.

موسی خادمی استاندار لرستان دو دستور کار ویژه را در جلسه کارگروه اشتغال استان مورد بررسی و پرس و جو قرار داد تا در نهایت مشخص شود که میان آمار ایجاد ۲۵ هزار شغل جدید در لرستان با آمار واقعی این حوزه، ۱۵ هزار شغل تفاوت وجود دارد.

تناسب جمعیت بیکار با جمعیت شاغل در لرستان منطقی است!

در جریان بررسی دستور کار اول جلسه امروز، عملکرد کارگروه اشتغال در سال ۹۵ مورد بحث قرار گرفت تا استاندار لرستان پیرامون ارائه آمارها از سوی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قانع نشود و دستور جمع آوری مستند آمار را بدهد.

علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان با اشاره به اینکه ۱۲ جلسه کارگروه اشتغال را در سال ۹۵ داشتیم که ۸۴ مصوبه را در پی داشت، اظهار داشت: از این تعداد ۵۷ مصوبه اجرا شده است و ۲۲ مصوبه در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه ۵ مصوبه کارگروه اشتغال سال ۹۵ هنوز اجرا نشده است، تصریح کرد: طی سال گذشته بیش از ۳ هزار میلیارد تسهیلات در حوزه اشتغال پرداخت شد و برای ۲۵ هزار نفر ایجاد اشتغال شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان با اشاره به اینکه جمعیت بیکار لرستان بالغ بر ۶۹ هزار نفر است و نرخ بیکاری در لرستان طی سال ۹۴، ۱۳.۳ درصد بوده است و در سال ۹۵ به ۱۳ درصد رسید، گفت: امروز تناسب جمعیت بیکار با جمعیت شاغل در لرستان منطقی و معقول است.

اختلاف ۱۵ هزارتایی آمار اشتغال در لرستان

آشتاب در پاسخ به این سوال استاندار لرستان که جمعیت شاغل لرستان در پایان سال های ۹۴ و ۹۵ چقدر بوده است، گفت: جمعیت فعال استان در سال ۹۴، ۵۴۱ هزار و ۳۰۷ نفر بوده و جمعیت شاغل در همین سال ۴۶۹ هزارنفر بوده است؛ در سال ۹۵ جمعیت فعال استان به ۵۵۱ هزار نفر رسیده است و جمعیت شاغل لرستان به ۴۷۹ هزار نفر رسیده است.

خادمی استاندار لرستان با بررسی همین آمار بیان داشت: تفاوت میان جمعیت شاغل استان در سال ۹۴ و ۹۵، ۱۰ هزار نفر می شود؛ یعنی برای ۱۰ هزار نفر ایجاد اشتغال شده و این آمار با تعداد ۲۵ هزار شغل جدید تفاوت ۱۵ هزارتایی دارد.

وی یادآور شد: وقتی نرخ بیکاری در لرستان ۳ درصد کاهش می یابد نمی توانید بگویید ۲۵ هزار شغل ایجاد کرده اید.

در ادامه جلسه توضیحات مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان و رئیس سازمان برنامه ریزی لرستان، موسی خادمی استاندار لرستان را قانع نکرد تا استاندار لرستان در این رابطه بگوید: اطلاعات شما کامل نیست، تحلیل این موضوع را آماده کنید و برای جلسه بعد بیاورید.

غضنفری: سند ما ثبت در سامانه «رصد» است

مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان که همچنان بر صحت آمار ایجاد ۲۵ هزار شغل تاکید داشت، گفت: از ابتدای سال ۹۲ یک انباشت بیکاری در لرستان داشتیم که تحویل دولت یازدهم شد، ۱۱۳ هزار نفر در سال ۹۲ در لرستان بیکار بودند که تا پایان سال ۹۵ یک جمعیت ۴۸ هزار نفری جویای کار جدید به این آمار اضافه شد.

وی با بیان اینکه در حدود ۱۶۱ هزار نفر بیکار تا پایان سال ۹۵ در استان وجود داشت و با ایجاد ۷۵ هزار شغل در این مدت، تعداد بیکاران به ۸۶ هزار نفر رسید، تصریح کرد: در زمستان سال ۹۳ نرخ بیکاری ما ۱۱.۵ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ۳۲ درصد بود؛ این آمار در زمستان ۹۵ به ۱۲.۸ و ۳۴.۷ درصد رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه این ۲۵ هزار شغل واقعیت دارد چون سند ما ثبت در سامانه «رصد» است، افزود: این افراد نیز الزما بیمه نشده اند چون برخی مشاغل، در حوزه مشاغل خانگی بوده است.

غضنفری یادآور شد: ایجاد ۲۵ هزار شغل جدید بله در لرستان اتفاق افتاده و دلیل ما هم مسیر پرداخت تسهیلات به استناد سامانه رصد است.

موسی خادمی استاندار لرستان در ادامه جلسه با اشاره به اینکه بحث آمار رسمی نیست، بحث ما آمار ایجاد شده کنترل شده دولتی است، گفت: صندوق توسعه ممکن است به یک نفر وام بدهد و در سامانه به عنوان اشتغال ثبت شود، ما کاری به آن نداریم، کار خودمان را می خواهیم دنبال کنیم.

استاندار لرستان: دنبال مچ گیری نیستیم

وی با بیان اینکه به طور مثال جهاد کشاورزی در جهت ایجاد یک باغ برای چند نفر شغل ایجاد کرده است؟ این نوع ایجاد اشتغال مدنظر ما است، تصریح کرد: می خواهیم ببینیم کار کمیته اشتغال در سال ۹۵ چگونه بوده است.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه کسانی هستند وام می گیرند اما این تسهیلات تبدیل به کار نمی شود، افزود: فلان کارخانه اینقدر وام گرفته اما اشتغال ایجاد نکرده است و تسهیلات را صرف سرمایه در گردش کرده است، بنابراین شغل جدیدی ایجاد نشده است.

خادمی با اشاره به اینکه بحث تعرض به آمار رسمی را نداریم، می خواهیم عملکرد کارگروه مشخص شود، گفت: ما به دنبال اشتغال برنامه ریزی شده هستیم؛ دنبال مچ گیری نیستیم.

دستور کار نخست جلسه با این نتیجه گیری به پایان رسید که در جلسه بعدی کارگروه اشتغال آمار مستند عملکرد این کارگروه در سال ۹۵ جمع آوری و ارائه شود.

دستور کار دوم جلسه بررسی سند اشتغال لرستان در سال ۹۶ بود که بازهم مورد انتقاد استاندار لرستان قرار گرفت.

۲۵ هزار اشتغالی که مشخص نیست چگونه ایجاد می شود

علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان در توضیح سند اشتغال ۹۶ لرستان با اشاره به اینکه سه کمیته تخصصی تولید، اشتغال و سرمایه گذاری برای این سند راه اندازی شده است، اظهار داشت: در بخش کشاورزی ۱۷۶۶ میلیارد تومان برای اشتغال ۶ هزار نفر در سال ۹۶ پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه این میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی شامل ۲۷ درصد کل سرمایه گذاری سند اشتغال استان است، تصریح کرد: در بخش صنعت ۳۴۹۵ میلیارد اعتبار برای اشتغال ۴۹۴۱ نفر پیش بینی شده که این میزان ۵۴ درصد از کل سرمایه گذاری را شامل می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان افزود: در بخش خدمات ۱۴۷ میلیارد تومان برای اشتغال ۱۴ هزار و ۲۱۸ نفر پیش بینی شده است.

آشتاب با اشاره به اینکه یک برنامه ۶۴۰۰ میلیاردی برای سند اشتغال سال ۹۶ تدوین کرده ایم، گفت: تا کنون ۱۲ جلسه کارگروه اشتغال برگزار شده است.

استاندار لرستان در ادامه بررسی این دستور کار از مدیرکل راه و شهرسازی استان خواست تا توضیحات خود را پیرامون چگونگی ایجاد ۲ هزار و ۲ شغل در قالب سند اشتغال سال ۹۶ ارائه دهد.

علی علیخانی مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با اشاره به اینکه بر اساس شاخص هایی که تعریف کرده بودند در حوزه های مختلف، برای ما تعریف شده است که به ازای ۱۲۵ تومان اعتبار یک اشتغال باید ایجاد شود، اظهار داشت: مشابه همین کار برای کمیته امداد مشخص شده، یعنی با ۳۰ میلیون اعتبار برای یک نفر اشتغال شود.

وی افزود: دبیرخانه کارگروه اشتغال میانگین تخصیص اعتبار سال ۹۵ اداره کل راه و شهرسازی را فرض کرده اند و تخصیص ۹۶ را پیش بینی کرده اند و بر اساس این میزان اعتبار، تعداد اشتغالی که این اداره کل باید ایجاد کند را در سند آورده اند.

مدیرکل کار لرستان: ما فقط فرم را در اختیار دستگاه ها قرار دادیم

علی آشتاب دبیر کارگروه اشتغال استان در پاسخ به این اظهارات گفت: دستگاه ها به ما برنامه داده اند، به دستگاه نگفته ایم چقدر اعتبار دارید و چقدر شغل ایجاد می کنید، خودشان گفته اند در بخش مسکن و راه اینقدر اشتغال ایجاد می کنم.

وی یادآور شد: ما فقط فرم را در اختیار دوستان قرار دادیم و گفتیم برنامه بدهند.

مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز در رابطه با انتقادات مطرح شده با اشاره به اینکه آشتاب مدیرکل کار استان از اول جلسه به هم ریخته است و نیاز است من توضیحات تکمیلی را بدهم، گفت: دبیرخانه کارگروه به دستگاه ها گفته است امسال سرمایه گذاری که علاوه بر مشاغل و سرمایه گذاری های قبلی دارید را به ما بدهید.

وی تصریح کرد: اگر دستگاهی خودش را به آن راه می زند که دبیرخانه به من گفته اشکال از خودش است، بد است مدیری اینگونه بگوید.

استاندار لرستان در ادامه جلسه از مدیرکل بنیاد شهید خواست تا پیرامون برنامه اشتغال در نظر گرفته شده برای این دستگاه توضیحات خود را ارائه بدهد.

آمارهایی که دوبار حساب می شوند

مراد روشنی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان با اشاره به اینکه برای این دستگاه برنامه اینجاد ۵۳۳ شغل در نظر گرفته شده است، در سال های ۹۲ و ۹۳، برای تعداد هزار و ۳۸۳ نفر در بخش خصوصی اشتغال ایجاد شده و ۹۰۲ نفر در حوزه دستگاه ها جذب داشتیم، ادامه داد: با شرکت ها و بخش های مختلف رایزنی داشتیم تا ایثارگران در این واحدهای اقتصادی مشغول به کار شوند.

روشنی در پاسخ به این سوال استاندار لرستان که تعداد ۵۳۳ شغل را چگونه ایجاد می کند، گفت: این شغل ها از طریق پرداخت تسهیلات و از طریق منابع بانک ها ایجاد می شود، ما چیز دیگری نداریم و این را برای ما تعریف کرده اند.

استاندار لرستان یادآور شد: اگر اینگونه باشد تعداد مشاغل ایجاد شده دوبار حساب شده است، یک بار از طریق تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک ها و بار دیگر از طریق اداره کل بنیاد شهید.

سند اشتغال لرستان بازنگری می شود

خادمی با بیان اینکه الان مهر ماه است و ۵ ماه دیگر آخر سال است، مردم از من ۲۵ هزار شغل می خواهند، الکی نمی توانم قول بدهم، تصریح کرد: فکر نمی کنم ۲۵ هزار شغل در استان ایجاد شود؛ اینکه تعهد برای خودمان ایجاد کنیم نمی شود.

وی یادآور شد: مدیری که ایجاد این تعداد شغل را تعهد کرده باید پاسخگو باشد و دفاع کند.

استاندار لرستان ادامه داد: در جلسه بعدی کارگروه اشتغال هرکسی بیاید از اشتغالی که ایجاد می کند دفاع کند، هر مدیری بداند عدد مال خودش است و متولی اش هست.

خادمی با تاکید بر اینکه جریان های اقتصاد در استان متنوع هستند که خیلی ها در آمار نمی آید، افزود: یک بار دیگر سند اشتغال استان باید بازنگری شود، مدیری که نوشت ۱۰۰ شغل ایجاد می کند باید ۱۰۰ آدم جدید را به کار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه البته وضع موجود را باید حفظ کنیم، عدد سرمایه در گردشی که می دهیم را نباید در اشتغال جدید بیاوریم، افزود: یک کار علمی و عاقلانه در رابطه با سند اشتغال باید صورت گیرد.

دیدگاه ها

درود بر استاندار محترم، ظاهرا خيلي به كارش مسلطه، و امار گويان رو كيش و مات كرده، اقاي دكتر خادمي به داد مردم بيكار لرستان برس خدا كمكت كنه و اين مديران رو ادب كن كه امار الكي ندن

[پاسخ]

احمد لک --الیگودرز در گفته :

جناب استاندار اگر سیاسی کار وسیاسی باز نیستید و قصد توسعه ورونق اقتصاد وصنعت را در سر می پرورانی با این گونه مدیران که صنعت را به پرتگاه کشانده اند کار کردن مشکل است و به نا کجا آباد خواهید رفت ضربه ای که قدرت …فعلی به اقتصاد واشتغال استان زدند قابل اغماض وگذشت نیست انتخاب مدیرانی شایسته وهمگام با دولت جدید ضروری است وامروز وفردا کردن وبه قول خودتان عجله نکردن سهم مهلکی است برای مدیریت لرزان ونا توان استان خو دانی ما به رسم دلسوزی وآینده بهتر استان تذکر دادیم ادامه اش با شماست.

[پاسخ]

امیر شاهرخی _خرم اباد در گفته :

بعد از انتخابات وآن همه شور و شعف احساس می شود کرختی و کسالت وروز مرگی بر اسمتان غلبه دارد وآن هم پیامد عدم تغییر و تحول در مدیریت استان وخصوصا” شهرستانها می باشد تغیرات لاک پشتی ودست به عصا حرکت کردن ورو دربایستی وبی تفاوتی انگیزه را می گیرد وسبب این امر هم نماینده تام الاخیار یعنی استاندار می باشد ماههاست که برکناری رضا صفی خانی سازمان صنعت ومعدن لرستان حرف روز شده اما گویا تجارت پیشه و منافع طلبان پشت قضیه می باشند.

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :