کد خبر : 30800
تاریخ انتشار : 20 فوریه 2017 - 06:42
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 3,732 بازدید

دو عامل توسعه نیافتگی لرستان از نگاه دبیر حزب اتحاد ملت لرستان

فرشاد دهقان نژاد/ دبیر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، منطقه‌ی لرستان: همه می‌دانیم لرستان، استانی کم‌توسعه یا محروم است؛ علت چیست؟ چرا وضعیت لرستان، چنین است؟ این استان، پتانسیل‌های فراوانی دارد؛ پس، چرا محروم است؟ دو عامل در این رابطه مهم است: یکی در حوزه فرهنگ کار و تلاش و دوم در حوزه مدیریت. متأسفانه […]

فرشاد دهقان نژاد/ دبیر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، منطقه‌ی لرستان: همه می‌دانیم لرستان، استانی کم‌توسعه یا محروم است؛ علت چیست؟ چرا وضعیت لرستان، چنین است؟

این استان، پتانسیل‌های فراوانی دارد؛ پس، چرا محروم است؟

دو عامل در این رابطه مهم است: یکی در حوزه فرهنگ کار و تلاش و دوم در حوزه مدیریت.

متأسفانه فرهنگ کار و تلاش در استان ما ضعیف است؛ این، یک مشکل مرتبط با حوزه‌ی فرهنگ اقتصادی است.

تا جایی که می‌توانیم باید فرهنگ کار و کوشش و تلاش را در استان تقویت کنیم و گسترش بدهیم تا به یک فرهنگ فراگیر عمومی و پایدار تبدیل شود.

وقتی از مفهوم «فرهنگ توسعه»، صحبت می‌کنیم یعنی اینکه، فرهنگ کار و تلاش و کوشش، بایستی در جامعه نهادینه شود.

ما در این زمینه ضعف داریم و البته هر شخصی در هر جایگاهی که در جامعه قرار دارد باید تلاش کند فرهنگ توسعه را تقویت کند و رواج بدهد.

لرستان با کار و تلاش همه، چه مردم و چه مسئولان به توسعه خواهد رسید و تنبلی، سستی و نیز اقتصاد مصرفی، با «فرهنگ توسعه»، سازگاری، همخوانی و تناسب ندارد.

عامل دیگر، ناکارآمدی مدیریتی است؛ انتظار از همه‌ی دولتها این بوده است که وقتی انتصابات انجام می‌دهند از مدیران شایسته،توانمند و لایق استفاده کنند.

وقتی مدیری، نه براساس شایستگی، بلکه براساس رابطه‌بازی بدون توجه به شایستگی، به منصب مدیریت می‌رسد، طبیعی است که ناکارآمدی در سیستم اداری رواج می‌یابد که خود، مانعی بلند برای توسعه‌یافتگی است؛ زیرا برنامه‌های توسعه در استان لرستان را باید مدیران اجرا کنند و اگر یک مدیر، به‌قدر کافی، کارآمد و توانمند نباشد، چگونه خواهد توانست برنامه‌های توسعه را با قدرت و به‌خوبی در استان لرستان که استانی کم‌توسعه است، اجرا کند؟

اگر هم مدیری، ضعیف است و از منظر برخی تحلیل‌ها، مدیران ناکارآمد، عامل توسعه‌نیافتگی استان لرستان بوده‌اند، خب، بایستی دولت، اقدام به برکناری آن مدیر یا برخی مدیران ناکارآمد کند و حتی اسامی مدیران کم‌کار، ناکارآمد و مانع توسعه، به مردم معرفی شوند.

بنابراین، به نظر بنده، دو عامل در توسعه‌نیافتگی استان لرستان، نقش کلیدی داشته است:

نخست: ضعف فرهنگ کار و تلاش و به نوعی ضعف «فرهنگ توسعه» در استان لرستان و دوم: مدارا کردن با برخی مدیران ناکارآمد که همیشه خودشان با ناکارآمدی که داشته‌اند، به‌عنوان یک مانع برای توسعه‌یافتگی استان لرستان، عمل کرده‌اند.

یکی از موضوعات مهم نیز این است که وقتی یک مدیر، کارآمد و توانمند نیست، بدون رودربایستی، باید او را برکنار کرد؛ چرا که، تبعات ناکارآمدی اینگونه مدیران، فقط متوجه سازمان یا اداره نیست؛ بلکه پیامدهای منفی آن، باعث نارضایتی مردم شده و لرستان را از توسعه‌یافتگی، فرسنگ‌ها دورتر کند و «درجازدن» در محرومیت را تشدید می‌نماید.

دیدگاه ها

دوست بي دوست در گفته :

سلام اقاي دهقان پس لطفا خودتان كنار بريد چون كه تا الان در خانه معلم نا كارامد بوديد ممنون

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :