کد خبر : 31686
تاریخ انتشار : 10 می 2017 - 17:01
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 289 بازدید

رقابت «کاندیداها» در میدان«تلگرام»؛نشست‌های خانگی همچنان پابرجاست

  تبلیغات انتخاباتی در لرستان رنگ و بوی فضای مجازی و نشست‌های خانگی کاندیداها را گرفته، اما همچنان تبلیغات محیطی در شهرها کمرنگ و ضعیف است.  بیش از ۲۰ روز از شروع تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری می‌گذرد و تا زمان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چند روزی باقی‌مانده و این در حالی است که در […]

 

تبلیغات انتخاباتی در لرستان رنگ و بوی فضای مجازی و نشست‌های خانگی کاندیداها را گرفته، اما همچنان تبلیغات محیطی در شهرها کمرنگ و ضعیف است.

 بیش از ۲۰ روز از شروع تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری می‌گذرد و تا زمان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چند روزی باقی‌مانده و این در حالی است که در شهرهای لرستان چندان خبری از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیست، در شهر خرم‌آباد تنها در حدفاصل خیابان انقلاب و برخی خیابان‌های شهر ستاهای انتخاباتی فعال‌شده است.

گرم شدن تنور انتخابات با سفر کاندیداها به لرستان

آنچه واضح بوده و بیشتر به چشم می‌آید فعالیت ستادهای «حسن روحانی» حداقل در شهر خرم‌آباد است و حامیان وی به‌طور چشم‌گیرتری نسبت به سایر کاندیداها اقدام به راه‌اندازی ستادهای تبلیغاتی در سطح شهر کرده‌اند.

بازار تبلیغات محیطی در شهر خرم‌آباد چندان گرم نیست، اما طی روزها اخیر با سفر دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شاهد رونق گرفتن تنور انتخابات در مرکز لرستان هستیم، طی روزهای گذشته خرم‌آباد میزبان حجت‌الاسلام «ابراهیم رئیسی» و همچنین «محمدباقر قالیباف» به‌عنوان دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود تا این امر موجب گرم شدن تنور انتخابات در مرکز استان لرستان شود.

بازار داغ کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی کاندیداها

آنچه در روزهای نخست شنیده و دیده می‌شود رقابت بین سه کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یعنی «محمدباقر قالیباف»، حجت‌الاسلام «ابراهیم رئیسی» و همچنین «حسن روحانی» است، بااین‌وجود تنور انتخابات در این استان هنوز داغ نشده و تنها ساعاتی از عصر شاهد شنیدن سخنرانی‌ها، تبلیغات، آهنگ‌های انتخاباتی و فعالیت ستادهای تبلیغاتی نامزدها در شهرها هستیم.

اما آنچه قابل‌ملاحظه و توجه است، گرم بودن بازار کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا است، هرکدام از کاندیداهای انتخابات شوراها اقدام به راه‌اندازی گروه‌های تلگرامی برای خود کرده‌اند، به‌گونه‌ای که صبح فرد از خواب بیدار می‌شود می‌بیند که در ده‌ها گروه تلگرامی کاندیداها عضو شده است.

رقابت جالب کاندیداهای شورای شهر برای افزایش تعداد اعضای گروه‌ها بسیار دیدنی است، هرکدام از کاندیداها اعضای گروه خود را ترغیب می‌کنند که به تعداد اعضای گروه اضافه کنند تا از قافله رقابت با دیگر کاندیداها عقب نمانند.

نشست‌های خانگی کاندیداها

استفاده از فضای مجازی اگرچه ممکن است دارای برخی از محاسن باشد و استفاده از کاغذ و پوسترهای رنگی را به حداقل برساند، اما آنچه واضح بوده، تأثیرگذاری منفی آن بر انتشار اخبار غیرصحیح و شایعه است.

برگزاری نشست‌های خانگی از سوی کاندیداهای شوراهای اسلامی از دیگر نمونه‌های تبلیغات انتخاباتی در لرستان است، نامزدها برای جمع‌کردن آرای مردم به محله‌های مختلف می‌روند و در منازل اقوام و فامیل اقدام به ارائه برنامه‌ها و سخنرانی‌های خود می‌کنند.

با توجه به فضای قومی و قبیله‌ای که در لرستان وجود دارد، تجربه نشان داده که این شکل از تبلیغات همیشه برای کاندیداها ثمربخش بوده و این امر موجب شده که کاندیداها بر برگزاری این‌گونه نشست‌های خانگی پافشاری فراوانی داشته باشند.

نظارت دستگاه قضایی در انتخابات

جعفر بدری رئیس‌کل دادگستری لرستان با اشاره به اینکه عملکرد دادگستری لرستان در حوزه پیشگیری از تخلفات انتخاباتی خیلی خوب و مؤثر بوده است، اظهار داشت: ۲۱ اردیبهشت‌ماه شروع تبلیغات انتخاباتی شوراهای شهر و تعداد کاندیداهای این انتخابات هم زیاد است و باید آمادگی لازم در این حوزه وجود داشته باشد.

رئیس‌کل دادگستری لرستان با تأکید بر اینکه پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته تا قضات هر شهرستان در جایگاه نظارتی بر انتخابات نظارت کنند و از مراکز اخذ رأی بازدید داشته باشند، افزود: البته در جریان روند انتخابات دخالت نمی‌کنیم و تنها نظارت خواهیم کرد.

بدری با اشاره به اینکه دادستان‌ها موظف هستند خودشان به تخلفات رسیدگی کنند، یادآور شد: در سطح شهرستان‌ها باید جلساتی برگزار شود و با مسئولان ستادها صحبت شود و آن‌ها را نسبت به مسائل قانونی توجیه کرد.

هدف مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است

وی بابیان اینکه فضای مجازی به خاطر تبلیغات کاندیداها به‌شدت ملتهب است و دلیل اش این است که رقابت شدید است و برای هیچ‌کس معلوم نیست برنده انتخابات چه کسی خواهد بود، تصریح کرد: فرآیند انتخابات در فضای سالم پیش می‌رود و از آن‌طرف جوی که در فضای مجازی ایجادشده این است که رقابت شدید است.

بدری بابیان اینکه هدف این است که مردم با آرامش در سرنوشت سیاسی خود مشارکت کنند و هدف این نیست که التهاب سیاسی در بین مردم ایجاد کنیم، تصریح کرد: انتخابات دوره‌های قبل نشان داده که درست است یک‌شور سیاسی و التهاب در بین اقشار جامعه شکل می‌گیرد ولی هیچ‌وقت این تجمعات خطرساز نیست.

حبیب‌الله خجسته پور رئیس ستاد انتخابات لرستان نیز در سخنانی بابیان اینکه بعداز تشکیل ستاد انتخابات به دستور وزیر کشور این ستاد نیز در استان لرستان شروع به فعالیت کرد اظهار داشت: در این راستا ستاد انتخابات لرستان با در نظر گرفتن چهار رویکرد در استان آغاز به فعالیت کرده است.

برگزاری انتخابات ۶ شهر لرستان به‌صورت الکترونیکی

وی قانون‌گرایی و توجه به قانون را ازجمله این رویکردها عنوان کرد و گفت: همچنین تأمین امنیت برگزاری انتخابات و سلامت انتخابات نیز از دیگر رویکردهای مهم در نظر گرفته‌شده است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات شورای های اسلامی شهر و روستا در لرستان بیان داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتخابات شورای اسلامی شش شهر استان به‌صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

خجسته پور بیان داشت: این شهرها شامل خرم‌آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز، نورآباد و کوهدشت هستند.

وی بر ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تأکید کرد و گفت: خوشبختانه همه بسترهای مناسب و لازم برای برگزاری انتخابات در استان لرستان فراهم‌شده است.

۶۳ داوطلب شوراها رد صلاحیت شدند

الهیار ملکشاهی رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی لرستان در سخنانی اظهار داشت: اسامی نهایی داوطلبان احراز صلاحیت شده پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها ابلاغ‌شده است.

وی افزود: از مجموع ۱۲۲ نفری که در هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان‌ها و بخش‌های لرستان صلاحیتشان احراز نشد ۵۹ نفر بعد از بررسی در هیئت عالی نظارت استان صلاحیتشان تائید شد.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی لرستان گفت: در پایان بررسی نهایی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها در لرستان درمجموع صلاحیت ۶۳ نفر تائید نشد که بدون استثناء علت تائید صلاحیت نشدن این افراد مستندات و گزارش‌های مراجع چهارگانه بود.

منبع: مهرلرستان

بیان دیدگاه !

نام :