کد خبر : 4515
تاریخ انتشار : 20 سپتامبر 2013 - 07:57
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 865 بازدید

رقص شعله های آتش در میان آب/ چاهی که دو سال است آتش بالا می آورد

نزدیک به دو سال از آتش گرفتن چاهها و زمین های کشاورزی اطراف کوهدشت می گذرد اما هنوز علت این پدیده به روشنی مشخص نشده است و کشاورزان همچنان با تعطیلی کار کشاورزی در اراضی خود به سرمی برند. به گزارش خبرنگار مهر، موضوع آتش گرفتن چاههای آب، اراضی کشاورزی، چشمه ها و حتی صخره […]

نزدیک به دو سال از آتش گرفتن چاهها و زمین های کشاورزی اطراف کوهدشت می گذرد اما هنوز علت این پدیده به روشنی مشخص نشده است و کشاورزان همچنان با تعطیلی کار کشاورزی در اراضی خود به سرمی برند.

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع آتش گرفتن چاههای آب، اراضی کشاورزی، چشمه ها و حتی صخره های شهرستان کوهدشت طی سالهای اخیر یکی از سوژه های رسانه ها بوده است.

پیش از این نیز خبرگزاری مهر در گزارش های متعددی به این موضوع پرداخته است. گزارش هایی از آتش گرفتن صخره های رومشکان که می توانید لینک برخی از آنها را از اینجا و اینجا مشاهده کنید تا گزارشی از آتش گرفتن چاهها و اراضی کشاورزی که با عنوان “چاهی که به جای آب “آتش” می دهد” روی خروجی قرار گرفت.

موضوع اراضی کشاورزی روستای سه آسیابه و چشمه آلوده به مواد نفتی چم کبود تاکنون بارها توسط کارشناسان مختلف مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد خاک منطقه از سوی مسئولان امر مورد آزمایش قرار گیرد ولی همچنان به گفته متولیان موضوع دردست پیگیری است و به رغم اینکه ماه ها از این موضوع می گذرد اما هنوز برای مردم کوهدشت علت این پدیده و راهکار رفع آن مشخص نشده است.

یکی از کشاورزان که زمین هایش دقیقا در محدوده ی میدان آتش قرار گرفته به خبرنگار مهر می گوید: نزدیک به دو سال پیش بود که در زمین کشاورزی ام اقدام به حفرچاه عمیق نمودم اما زمین درعمق 70متری آتش گرفت به طوری که آتش تا سطح زمین بالا آمد.

این کشاورز ادامه می دهد: حالا پس از دو سال، هنوز آتش مهار نشده و روزبه روز بالاتر می آید.

کشاورز دیگری که او نیز از سینه زمینش آتش برمی خیزد می گوید: سه هزار درخت دارم که به علت بی آبی خشک شده اند. یک حلقه چاه حفرکردم اما به جای آب ماده سیاهی از آن بیرون می آید به همین خاطر از دو کیلومتر پایین تر از اراضی آب می آوریم آن هم با هزینه هنگفت.

این کشاورز معتقد است با این وجود به خاطر وجود مواد چرب در خاک، آبیاری هم زیاد موثر نیست و زمینش حاصلخیزی خود را از دست داده است.

از کنار زمین وسیعی می گذرم در حالی که بوی بسیار بد آن اجازه تنفس راحت را از رهگذران می گیرد. بویی شبیه به گوگرد از این زمین ها برمی خیزد که آزاردهنده است. در انتهای این اراضی به نقطه ای برمی خوریم که شعله های آتش به جای خوشه های گندم، ماه هاست در حال رقصیدن است و حتی نسبت به چندماه پیش شعله هایش بالاتر آمده اند.

حمید آزادبخت صاحب زمینی است که چاه عمیقش دو سال است به جای آب، فواره آتش بالا می آورد. وی می گوید: قبلا هیئتی از سوی زمین شناسی و وزارت نفت به اینجا آمدند و کار نمونه برداری را انجام دادند. پس از مدتی اعلام کردند که جواب آزمایش، حوزه نفتی در منطقه را مشخص کرده است. قرار بود خرداد ماه امسال برای کار اکتشاف به اینجا بیایند اما هنوز خبری نشده است.

اهالی منطقه مدعی هستند بارها به فرمانداری و بخشداری کوهدشت مراجعه کرده اند اما جواب قانع کننده و مشخصی دریافت نکرده اند.

به هر روی موضوع آتش گرفتن زمین های روستای سه آسیابه آزادبخت، موضوع آتش صخره های رومشکان و مواد نفتی موجود در آب روستای چم کبود مسائلی است که همچنان ابهامات زیادی در مورد آنها وجود دارد.

این در حالیست که پرداخت روستائیان به فعالیت کشاورزی مشکل شده به طوریکه معیشت و حتی سلامت روستائیان نیز تحت الشعاع قرار گرفته، موضوعی که نیازمند تدبیر مسئولان است.

هنوز برای مردم منطقه علت آتش گرفتن اراضی، چاههای آب و چشمه ها تشریح نشده است، مسئله ای که باید در دست بررسی بیشتر قرار گیرد تا مشخص شود که وجود کدام ماده نفتی مسبب آتش گرفتن زمین ها و بیرون آمدن شعله ها به جای آب از حلقه های چاه این منطقه است؟

گزارش : حشمت اله آزادبخت / عکس: سجاددرویشی / خبرگزاری مهر

دیدگاه ها

ماهان ازادبخت در گفته :

این مردم کوهدشت اگر امام زمان هم ظهور کند قبول نمی کنند وشک ندارم او را به سخره میگیرند

[پاسخ]

ناشناس در گفته :

تشکر میکنم از این همه پیگیری دوست فرهیخته مان حشمت ازادبخت که زبان گویای ساکنین روستای چمکبود

که مسیولین محلی ندانسته انرا نمیشناسند

[پاسخ]

ناشناس در گفته :

حشمت خان ممنون کاش همه مسیولین شه اینجوری پیگیر کار مردم باشند

[پاسخ]

دوست در گفته :

چه کسی باید جوابگو باشد شما این نامعادله سخت را حل کنید

[پاسخ]

رومشگان در گفته :

اگر حل کننده بودند اتش رومشگان را حل میکردند

[پاسخ]

محه مد غصه خور در گفته :

دست بوس اهل رسانه بالخص کسانیکه بدون چشم داشت کار میکنند مثل حشمت ازادبخت

[پاسخ]

روسیاه در گفته :

روسیاه شوند مسیولینی که بداد این کشاورز نمیرسند

[پاسخ]

حامد در گفته :

چم کبود یعنی هوز قلی .هوزقلی.

[پاسخ]

دستتان درد نکند ولی کو گوش شنوا که اقدامی کند::::هومیان نیوز

[پاسخ]

مهرداد در گفته :

شما هی بنویسید بقول دوستمان >ببینید مسیولین محلی و استانی اظهار نظری درباره این مشگل کشاورزان

میکنند <یا اینکه نماینده کوهدشت حتی سوالی از کسی کرده است که چرا و به چه دلیل مینالید و یا چرا

حشمت خان مینویسید امیدوارم که یک نفر این مشگلات رو گوشزد و از خواب بیدارشان کند

ممنونم

[پاسخ]

کشاورزی دیگه شد شغل برو کاری دیگه برا خودت انجام بده اقای ازادبخت……داره پتروشیمی و کارخانه

سیمان وغیره ایجاد میشه این نماینده شهرمان گفته

[پاسخ]

جناب ازادبخت لطف کنید مصاحبه ای با وکیل شهرمان در مجلس ملکشاهی در این ارتباط داشته و نتیجه را

سایت منعکس نمایید چون این مردم درسته که به ملکشاهی رای نداده اند ولی از لحاظ جغرافیایی

در محدوده کوهدشت هستند تا واقعیت پیگیری نماینده روشن شود

جمعی از اهالی چمکبود علیا

متشکریم

[پاسخ]

حمیدازادبخت در گفته :

خروج آتش از چاه کشاورزی
یک مقام مسئول در سازمان زمین‌شناسی وجود منابع نفت و گاز و لایه‌های غنی از مواد آلی را از علل خودسوزی زمین دانست و گفت: با همکاری مدیریت اکتشاف نفت تحقیقاتی در زمینه منشا خودسوزی زمین در کوهدشت در دستور کار است که نتایج آن به زودی اعلام می‌شود.
محمدجواد بلورچی در گفتگو با مهر، با اشاره به خودسوزی زمین در منطقه کوهدشت استان لرستان افزود: پدیده خودسوزی زمین در یکی از چاه‌های کشاورزی جنوب کوهدشت و بخشی از زمین‌های پیرامون آن رخ داده است.

خودسوزی زمین در عمق چاه

مدیرکل بررسی مخاطرات زمین‌شناختی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور، پدیده خودسوزی زمین را یکی از مخاطرات زمین‌شناختی دانست و اظهار داشت: به دلیل دستکاری انسان در طبیعت شاهد این پدیده هستیم.

وی با بیان اینکه برای این پدیده دلایل متعددی در جهان شناخته شده است، ادامه داد: سوختن لایه‌های ذغال سنگ، سوختن مواد نفتی و گاز و یا سوختن زمینهای غنی از موادآلی مانند باتلاق‌ها و مرداب‌های گذشته از عمده دلایل آن به شمار می‌رود.

بلورچی با اشاره به دلایل پدیده خود سوزی زمین در کوهدشت، خاطر نشان کرد: در منطقه کوهدشت که در کوهستان‌های زاگرس قرار گرفته تاکنون گزارشی در مورد وجود ذغال سنگ گزارش نشده است ولی این بخش از ایران به ‌دلیل نوع چین ‌خوردگی‌های موجود در آن شرایطی را ایجاد کرده است که امکان ذخیره مواد نفتی و گازی در آن وجود دارد.

آغاز بررسی ها در مورد علل خودسوزی زمین
وی به بیان منشا خودسوزی در منطقه کوهدشت پرداخت و اضافه کرد: تاکنون پیرامون کوهدشت و دشت آن به ‌جز نمونه‌ای از قیر طبیعی که در شمال غربی دشت در دامنه‌ها وجود دارد، اثر دیگری دیده نشده است از این رو بررسی برای شناخت منشا نفت و گاز برای خود سوزی زمین در این منطقه یکی از راهکارهای جدی است که مورد بررسی قرار می گیرد.
مدیرکل بررسی مخاطرات زمین‌شناختی سازمان زمین‌شناسی از آغاز تحقیقات در زمینه علل و منشا خودسوزی در این منطقه خبر داد و یادآور شد: با همکاری با مدیریت اکتشاف نفت در حال انجام تحقیقاتی در این زمینه هستیم.

بلورچی، وجود لایه‌های غنی از موادآلی را از جمله دلایل خوسوزی زمین ذکر کرد و ادامه داد: این لایه‌ها می‌تواند حاصل مرداب‌های گذشته منطقه باشد که در خودسوزی سطح زمین اثرات گیاه در خاک‌های در حال سوختن در کنار چاه مورد نظر مشاهده شد که مساله نیز در حال بررسی است.

برداشت زیاد از آبهای زیر زمینی و پدیده خود سوزی
وی در عین حال یادآور می شود: نکته قابل توجه در مورد خودسوزی زمین در بسیاری از دشت‌های کشور این است که این پدیده در حالی در دشت‌ها به وجود می‌آید که سطح آب زیرزمینی به‌دلیل برداشت بیش از حد از آنها دچار افت شدیدی شدند.
بلورچی ادامه داد: در منطقه کوهدشت نیز شرایط افت سطح آب زیر زمینی، خشک شدن چاه‌ها و تغییر محل و کف‌شکنی چاه‌ها از مواردی است که به فراوانی دیده می‌شود و چاه درحال سوختن نیز یکی از این موارد است که برای یافتن منابع آب بیشتر به اعماق بیشتر نفوذ کرده است.
مدیرکل بررسی مخاطرات زمین‌شناختی سازمان زمین‌شناسی اضافه کرد: نتیجه این نفوذ شکستن لایه‌ای بوده که احتمالا جلوی آلوده شدن آبهای زیرزمینی دشت با مواد آلی یا نفتی را گرفته بود.

آب استخراج شده از چاه که آلوده به مواد آلی است

وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از پدیده خودسوزی زمین، اظهار داشت: برای حل این مشکل و جلوگیری از پدیده‌های مخرب خود سوزی و یا فرونشت زمین، حفظ آبخوان و آب زیرزمینی دشت‌ها از اولویتهای اصلی کشور است که تنها با مدیریت برداشت آبهای زیرزمینی می‌توان از افت آب جلوگیری کرد.

اعلام علل قطعی خودسوزی پس از تحقیقات
مدیرکل بررسی مخاطرات زمین‌شناختی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه علل خودسوزی منطقه کوهدشت در آینده نزدیک اعلام خواهد شد، گفت: نتایج تکمیلی دلایل رخداد خودسوزی زمین در کوهدشت در آینده نزدیک و بعد از انجام آزمایشات مورد نیاز و تجزیه و تحلیل داده‌ها ارائه خواهد شد.
خودسوزی زمین در سایر نقاط کشور
بلورچی با اشاره به خودسوزیهای زمین در سایر نقاط کشور، خاطرنشان کرد: خودسوزی در دشت جنوب شیراز (روستای سلطان‌آباد)، خودسوزی یکی از دشتهای استان چهارمحال بختیاری و رسوبات دریاچه خشک شده پریشان از نمونه‌های خودسوزی زمین در ایران است که از خودسوزی با منشا خاک‌های دارای مواد آلی (تورب) است.
وی ادامه داد: در مقابل پدیده‌هایی مانند تشکوه رامهرمز، مسجد سلیمان و آتش سوزی صخره‌های رومشکان کوهدشت نمونه‌های خودسوزی مواد گازی و نفتی است.

اطلاعات بیشتر: http://www.mypersianforum.com/showthread.php?t=199187&s=6eaf99f53429cad209e884f45839403b#ixzz2gOU2BxFk
منبع این مطلب انجمن گفتگوی پرشین فروم می باشد.

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :