کد خبر : 33565
تاریخ انتشار : 13 نوامبر 2017 - 04:01
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 186 بازدید

زمین لرزه‌ی غرب کشور و دوباره تلنگر آمادگی پایدار

شهرام شرفی: زمین لرزه‌ی شدید بیشتر از هفت ریشتری مناطق مرزی غرب کشور و عراق که چندین استان غربی کشورمان از جمله کرمانشاه را لرزاند باردیگر مباحث مرتبط با میزان آمادگی در برابر حوادث این‌چنینی را مطرح کرده است. این زمین‌لرزه که شامگاه یکشنبه ۲۱ در استان لرستان نیز زمین را تکان داد و مردم […]

شهرام شرفی:

زمین لرزه‌ی شدید بیشتر از هفت ریشتری مناطق مرزی غرب کشور و عراق که چندین استان غربی کشورمان از جمله کرمانشاه را لرزاند باردیگر مباحث مرتبط با میزان آمادگی در برابر حوادث این‌چنینی را مطرح کرده است.

این زمین‌لرزه که شامگاه یکشنبه ۲۱ در استان لرستان نیز زمین را تکان داد و مردم را به خیابان‌ها کشاند تاکنون که صبح روز دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه است براساس آمارهای رسمی دولتی، در استان کرمانشاه ۱۴۱ کشته و بیش از ۱۶۰۰ زخمی داشته است.

همواره آمادگی‌ در برابر اینگونه حوادث بر دو نوع بوده است:

پیش از بحران؛

پس از بحران؛

و مهم‌ترین راهکار افزایش آمادگی‌ها در همه سطوح در مرحله‌ی پیش از بحران است که مهم‌ترینش مقاوم‌سازی بناها و ساختمان‌هاست.

همواره تسهیلاتی برای احیا و بازسازی بافتهای کهنه و فرسوده‌ی روستایی و شهری به شهروندان پرداخت می‌شده است اما ضرورت دارد با یک عزم ملی که ناشی از همکاری همه‌ی قواست، تسهیلات و سیاست‌های تشویقی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها بیشتر شود و اقدامات جدی‌تر صورت گیرد.

همچنین ایجاد پناهگاههای عمومی در سطح شهرها به‌ویژه شهرها و مناطقی که روی گسل‌های زلزله‌خیز هستند همواره یک مطالبه بوده است که متأسفانه در کشور ما این موضوع چندان جدی گرفته نمی‌شود و معلوم نیست در مواقع اضطراری و موقعیت خطر، شهروندان در کجاها باید جان‌پناه بگیرند و اسکان موقت شوند.

آنچه تجربه شده است آن است که شهروندان به هنگام چنین حوادثی سرآسیمه به مکان‌های باز می‌گریزند و اما در فصل سرما اگر قرار شود چند روز یا شب را در بیرون از ساختمان مسکونی سپری کنند، چه زیرساخت‌های پناهگاهی مستحکم و ایمنی برایشان لحاظ شده است؟

در عرصه‌ی همبستگی اجتماعی نیز تقویت فرهنگ یاری‌رساندن و همبستگی ملی بایستی راهبرد همیشگی فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی رسانه‌ای و آموزش باشد تا ملت و دولت همراه هم و در کنار هم، با حوادث اینچنینی مقابله کنند.

یک مثال: در استان لرستان یک هزار و ۵۰ آموزشگاه از نوع تخریبی و ۶۲۸ آموزشگاه نیز نیازمند مقاوم‌سازی!

این‌چنین آمارهایی نوعی تلنگر جدی است که ما هنوز به قدر کافی در سطح کشور در زمینه‌ی آمادگی پیشگیرانه، با مطلوب‌ها و استانداردها فاصله داریم و این زمین لرزه که در ساعت غیرخواب رخ داد نیز دوباره تلنگری است برای آمادگی پایدار برای مقابله با حوادث.

بیان دیدگاه !

نام :