کد خبر : 28317
تاریخ انتشار : 17 سپتامبر 2016 - 22:09
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 387 بازدید

سفر چیت‌چیان و اولویت‌های لرستان!

در حالی وزیر نیرو، حمیدرضا چیت‌چیان، پنجشنبه 25 شهریورماه با بالگرد به الیگودرز رفت تا آب‌گیری سد نیروگاهی رودبار را افتتاح کند که هنوز بین نمایندگان، مقامات محلی و چیت‌چیان برسر میزان تخصیص آب به استان لرستان اختلاف هست! به گزارش هومیان نیوز، چیت‌چیان از آبگیری سد 228 میلیون مترکعبی رودبار الیگودرز در حالی رونمایی […]

لرستان

در حالی وزیر نیرو، حمیدرضا چیت‌چیان، پنجشنبه 25 شهریورماه با بالگرد به الیگودرز رفت تا آب‌گیری سد نیروگاهی رودبار را افتتاح کند که هنوز بین نمایندگان، مقامات محلی و چیت‌چیان برسر میزان تخصیص آب به استان لرستان اختلاف هست!

به گزارش هومیان نیوز، چیت‌چیان از آبگیری سد 228 میلیون مترکعبی رودبار الیگودرز در حالی رونمایی کرد که مرکز استان هنوز پروژه‌ی انتقال آب کاکارضا به شهرش، توسط قیچی چیت‌چیان افتتاح نشده است و زمزمه‌های قبلی که می‌گفت هفته‌ی دولت امسال این پروژه‌ی مهم به افتتاح می‌رسد با اتمام هفته‌ی دولت و نزدیک شدن به فصل خزان، محقق نشد و هم‌چنان این پروژه‌ی انتقال آب شرب، کشاورزی و صنعتی، «منتظر قیچی» افتتاح مانده است!

پروژه‌ی انتقال آب کاکارضا به خرم‌آباد از سال 83 و در دولت اصلاحات کلید خورد واعتبارش بیش از 100 میلیارد تومان بوده است؛ اما پروژه‌ی ساخت سدنیروگاهی رودبار که قرار است برق به میزان 986 مگاوات ساعت در سال تولید کند در سال 86 و در دوره‌ی دولت احمدی‌نژاد به صورت جدی، کلید خورده است.

سفر سریع وزیر نیرو به الیگودرز و نه به مرکز استان، خود گویای همین است که اولویت وزارتخانه‌ای در مقطع فعلی نه به فیچی افتتاح سپردن انتقال آب کاکارضا به خرم‌آباد که افتتاح آبگیری سد رودبار بوده است.

و اما در مورد شاخص تخصیص آب نیز همیشه هم استاندار لرستان (بازوند) و هم برخی نمایندگان استان انتقاد کرده‌اند از اینکه سهم استان لرستان از تخصیص آب به نسبت 12 میلیارد مترمکعب آبی که از استان خارج می‌شود بسیار ناچیز و در حدی پایین‌تر از یک درصد است!

آن طرف داستان، هنوز موضوع ساخت سدمعشوره‌ی کوهدشت که رؤیای مردم این شهرستان برای آبی‌کردن 30 هزار هکتار زمین دیم کشاورزی است نیز به صورت قطعی و در عمل، به تصویب نهایی نرسیده است و همین‌ موضوعات و مسائلی که شرحش رفت گواه آن است که سفر اخیر وزیر نیرو که سریع‌السیر هم بود! چندان «سفری اولویت‌گرا» در سطح اولویت‌های مطالباتی لرستان نبوده است.

اگرچه رودبار می‌خواهد علاوه بر تولید برق به منطقه‌‌ای گردشگری هم تبدیل شود و بایستی از این موضوع حمایت کرد اما اگر وزیر در کنار رودبار به افتتاح رسمی پروژه‌ی انتقال آب کاکارضا به شهر خرم‌آباد نیز عمل می‌کرد چه بسا واژه‌ی «خیر و برکت»، بیشتر می‌توانست همراه این سفر باشد.

یک قصه‌ی تلخ دیگر هم سال‌هاست سر زبان‌هاست: اینکه 75 درصد زمین‌های کشاورزی استان لرستان از نوع دیم هستند!

همین اولویت‌های گفته شده است که سفرهای مقامات را به لرستان اگر در جهت شنیدن و رفع مشکلات این دیار باشد سفرهایی در عمل، «حلال مشکلات» ارزیابی می‌کند.

بیان دیدگاه !

نام :