کد خبر : 8918
تاریخ انتشار : 3 آوریل 2014 - 22:03
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 924 بازدید

“سیزده بدر” به دور از صدای کُشنده تبر/ دست آشتی انسان در گردن طبیعت

بارش های پی درپی باران بر کوهستان های تشنه کوهدشت آغوش طبیعت بهاری را سبزتراز سال های گذشته به روی مشتاقانش گشود تا روزی به یاد ماندنی را در خاطره مردم طبیعت دوست این شهرستان جا بگذارد. به گزارش خبرنگار مهر، پس از سال ها خشکسالی و بهارهای بی رنگ و رو و بی باران، […]

a

بارش های پی درپی باران بر کوهستان های تشنه کوهدشت آغوش طبیعت بهاری را سبزتراز سال های گذشته به روی مشتاقانش گشود تا روزی به یاد ماندنی را در خاطره مردم طبیعت دوست این شهرستان جا بگذارد.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از سال ها خشکسالی و بهارهای بی رنگ و رو و بی باران، نوازش بارش های متوالی امسال برسر و روی دشت ها و کوه های کوهدشت، باعث رویش سبزه ها و روییدن گل های رنگارنگ شد تا مردم را با اشتیاق تمام به آغوش باز و سبز طبیعت بکشاند.

هرچند امسال مردم کوهدشت با آغاز اسفند هر روز دغدغه های خود را به پای درختان بلوط برده و بسیار زودتر از هرسال مهمان دامنه های سرسبز شدند اما آن چه بر زیبایی بهار سال 93 افزوده است میزبانی دامنه های مخملی کوهستان های اطراف این شهرستان است که با وجود هوای ابری مردم را به سمت خود کشانده تا زیبایی شاخه های سبز بلوط و سبزه های پررنگ و بلندخود را در یک سیزده بدر هفت رنگ به نمایش بگذارد.

تاچشم کار می کند فرش سبز گیاهان است که از سینه کوه ها بالا رفته و درختان بلوطی که چترسبز خود را بی هراس تبر بی رحم گردشگران روی سایه های خود باز کرده اند.به راستی که امروز انسان، خالصانه و دور از چشم غره ماموران امر، دست آشتی درگردن طبیعت انداخته است.

عصر سیزده بدر امسال با بارش باران بهاری همراه شد و هرچند این بارش فرصت تماشا و لذت بیشتررا از کسانی گرفت که سیزده بدر خود را به میهمانی دامنه های سرسبز آورده بودند اما این بارش تند، ادامه رحمت خداوندی است که بهار امسال را از چنگال دیو زرد خشکسالی رهانیده است و می رود تا سالی پراز محصول را به کشاورزانش نوید دهد.

آن چه باعث خوشحالی است این که سیزده بدر امسال خالی است از صدای بی رحم تبرهایی که سال های پیش بی رحمانه بر تنه و شاخه ی درختان ستبربلوط ضربه می زدند تا هیزم اجاق کباب شوند.

6

روز گذشته در سیزده بدری سبز، به هرگوشه ای که سر زدم شاهد شکستن شاخه سبز بلوطی نبودم و خانواده هایی را دیدم که یا باخود کیسه های زغال آورده اند یا ازسرشاخه های خشک استفاده می کنند.

اگر نوجوانی یا کودکی شاخه کوچکی را خم می کند با سرزنش و نصیحت بزرگ ترهایی روبه رو می شود که حالا دیگر قدر درختان بلوط را می دانند و می دانند که باید از این نعمت های سبز و پرسایه محافظت کنند.

7

به مرد میانسالی نزدیک می شود که تبر به دوش گرفته و از سینه کوه بالا می رود. از او می پرسم چرا تبر به دوش دارد؟ و او می گوید می خواهم با بالای کوه بروم تا هیزم های خشک را دسته کنم و باخود بیاورم.

او با حدیثی از پیامبر حرفهایش را ادامه می دهد و این که هرکس شاخه درختی را بشکند انگار بال فرشته ای را شکسته است و آرام از کنار درختان سبز بلوط سینه کش کوه را بالا می رود.

گزارش : حشمت اله آزادبخت / مهر

دیدگاه ها

طولابی در گفته :

مردم آگاه شدن وفکرکنم کسی پیدابشه که درخت بلوطی رو بشکنه مگه کسایی که درروستاهای دور زندگی می کنن امیدوارم روزی این فرهنگ دربین تمام مردم جابازکنه اداره منابع طبیعی که حقوق حرام میخورن و عرضه نگهداری از درختان بلوط روندارن اصلا کاری به این کارها ندارن بهتره مردم خودشون کاری بکنن

[پاسخ]

يسنا در گفته :

حيف اين طبيعت به اين زيبايي نيست كه يك آدم انسان نما به درختان آن صدمه وارد كند.مگه آن كباب چقدارزش دارد كه براي آن جان يك درخت رابگيريم؟

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :