کد خبر : 33497
تاریخ انتشار : 6 نوامبر 2017 - 06:35
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 375 بازدید

شهری معلق روی آب/شروع بارندگی‌هاو معضلی به نام آب‌گرفتگی

  بارش باران در خرم‌آباد هرساله معضلی به نام آب‌گرفتگی را به دنبال دارد که گویا به درد بی‌درمان مرکز لرستان در فصول بارندگی تبدیل‌شده و متولیان نیز هیچ‌گاه چاره‌ای برای آن ندارند. به گزارش هومیان نیوز به نقل از مهر، خرم‌آباد به‌عنوان شهری که در میان دره شکل‌گرفته و در مرکز آن نیز رودخانه‌ای […]

 

بارش باران در خرم‌آباد هرساله معضلی به نام آب‌گرفتگی را به دنبال دارد که گویا به درد بی‌درمان مرکز لرستان در فصول بارندگی تبدیل‌شده و متولیان نیز هیچ‌گاه چاره‌ای برای آن ندارند.

به گزارش هومیان نیوز به نقل از مهر، خرم‌آباد به‌عنوان شهری که در میان دره شکل‌گرفته و در مرکز آن نیز رودخانه‌ای بزرگ جاری است در پی هر بارندگی با سرازیر شدن آب از کوه‌های اطراف به سمت مرکز شهر با معضلی به نام آب‌گرفتگی در حالت خوش بیننانه و سیلاب در حالت نسبتاً بدبینانه‌ای مواجه است و این امر نکته‌ای است که باید در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری موردتوجه دست اندرکاران امر قرار گیرد.

باید دعا کرد که زیاد باران نبارد!

آنچه جای تأمل دارد این است که تا چه زمانی باید در بی‌توجهی به این چالش اساسی به سر برد و دعا کرد که آن‌قدر باران نبارد که در شهر سیل راه بیفتد وزندگی مردم را با خود ببرد؟!

چاره‌اندیشی برای نوسازی شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهر خرم‌آباد نکته ایست که به نظر می‌رسد از سوی مسئولان مورد غفلت قرارگرفته است تا سیر این بی‌توجهی‌ها در اجرای پروژه‌های عمران شهری نیز دیده شود.

آب‌گرفتگی معابر و خیابان‌های شهر خرم‌آباد تنها به رودخانه و زیرگذرهای شهر محدود نمی‌شود چراکه این شهر با توجه به موقعیت توپوگرافی خاص خود ازیک‌طرف و ضعف شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی از طرف دیگر هنگام بارندگی‌ها به شهری معلق روی آب تبدیل می‌شود که این امر زیرساخت‌های شهری را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

بیشترین حجم آب‌های سطحی از خارج شهر وارد خرم‌آباد می‌شوند

وحید رشیدی شهردار خرم‌آباد در سخنانی بابیان اینکه شهرداری خرم‌آباد طی یک ماه گذشته اقدام به لایروبی رودخانه خرم‌آباد و سایر انهار سطح شهر کرده است اظهار داشت: در این راستا حدود ۹۵ درصد این کار انجام‌شده و مابقی نیز در حال انجام است.

وی بابیان اینکه تمامی کانال‌ها و جداول را پاک‌سازی و مانع برداری کرده‌ایم گفت: اما با توجه به سیلاب‌هایی که خارج از محدوده وارد شهر می‌شود تمهیداتی باید خارج از شهر انجام گیرد و نخاله‌های بالادست رودخانه خرم‌آباد باید ساماندهی شوند.

شهردار خرم‌آباد با اشاره به طرح آبخیزداری بالادستی شهر گفت: بیشتر حجم آب‌هایی که وارد شهر می‌شود خارج از محدوده شهری است و باید ادارات متولی بحث آبخیزداری را در برنامه کار و اعتبارات خود ببینند.

۲۰۰ میلیارد برای دفع آب‌های سطحی نیاز است

رشیدی بابیان اینکه در موافقت‌نامه سال ۹۵ حدود چهار میلیارد تومان برای دفع آب‌های سطحی برای شهرداری اختصاص پیدا کرد که از این میزان ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت شد که آن نیز برای بازنگری دفع آب‌های سطحی به مشاور پرداخت شد افزود: در موافقت‌نامه‌های امسال نیز حدود یک میلیارد تومان از مبالغی که اختصاص‌یافته برای دفع آب‌های سطحی در نظر گرفته‌شده و حدود دو میلیارد تومان برای جایگزینی پل موقت در رودخانه خرم‌آباد اختصاص‌یافته که البته تاکنون این موافقت‌نامه به ما ابلاغ نشده است.

وی با تأکید بر اینکه از محل اعتبارات تملک برای خرید تجهیزات آتش‌نشانی اعتباری به شهرداری خرم‌آباد پرداخت شود گفت: استاندار سابق استان قول دادند که ۱۰ میلیارد تومان برای دفع آب‌های سطحی خرم‌آباد امسال پرداخت شود که این نیز تاکنون محقق نشده است.

شهردار خرم‌آباد گفت: بر اساس برآوردهایی که از سوی مشاور صورت گرفته برای دفع آب‌های سطحی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اضافه شدن معضل پروژه بهارستان به مشکلات شهر

رحمی مشاور طرح دفع آب‌های سطحی خرم‌آباد نیز در این رابطه بابیان اینکه طی مدتی که طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی خرم‌آباد در حال بررسی بود عمده مشکلاتی ازجمله عدم کشش برخی از کانال‌ها، عدم پوشش مناسب برخی از کانال‌ها، عدم توجه به حریم رودخانه در محدوده شهری، احداث زیرگذرهای متعدد بدون توجه به روش جمع‌آوری آب‌های سطحی و … را شاهد بودیم گفت: متأسفانه آب‌های سطحی خارج از شهر وارد خرم‌آباد می‌شود.

وی با اشاره به احداث زیرگذر بهارستان نیز بیان داشت: این زیرگذر ارتباط اصلی شرقی و غربی شهر را قطع کرده است و ما را دچار مشکلات زیادی برای دفع آب‌های سطحی کرده است.

۷ طرح فوری برای دفع آب‌های سطحی باید اجرا شود

مشاور طرح دفع آب‌های سطحی خرم‌آباد در حال حاضر چند طرح در این زمینه در دستور  کار قرارگرفته که نیاز به اعتباردارند گفت: یک طرح سیل برگردان در شمال خیابان ولیعصر تا پل ۹ دی اجرا می‌شود که آب‌های برون‌شهری را جمع می‌کند و از ورود آن‌ها به پایین‌دست شهر جلوگیری می‌کند که اعتبار موردنیاز برای آن هفت میلیارد تومان است.

رحمی با اشاره به اجرای طرح سیل برگردان از بلوار ولیعصر تا رودخانه کرگانه نیز گفت: این طرح از ورود آب‌های سطحی به قسمت پایین‌دست شهر جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اجرای هفت طرح فوری برای جمع‌آوری آب‌های سطحی و سایر طرح‌ها در این زمینه گفت: درمجموع ۲۵ میلیارد تومان نیاز به اعتباردارند که اگر تخصیص داده شود بسیاری از مشکلات شهر را رفع می کند.

بیان دیدگاه !

نام :