کد خبر : 30344
تاریخ انتشار : 18 ژانویه 2017 - 05:39
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 519 بازدید

ضرورت توجه به تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در آمارهای تسهیلات اشتغالزایی استان

خبرنگار هومیان‌نیوز: اواسط دی‌ماه امسال بود که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان، علی آشتاب در جلسه‌ی کارگروه اشتغال استان لرستان آمار داد که برمعیار سند توسعه‌ی اشتغال استان لرستان، بانکهای استان تعهدی دو هزار و 320 میلیارد تومانی دارند که تا تاریخ 15 آذرماه 95 بانکهای دولتی استان یک هزار و 800 […]

خبرنگار هومیان‌نیوز: اواسط دی‌ماه امسال بود که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان، علی آشتاب در جلسه‌ی کارگروه اشتغال استان لرستان آمار داد که برمعیار سند توسعه‌ی اشتغال استان لرستان، بانکهای استان تعهدی دو هزار و 320 میلیارد تومانی دارند که تا تاریخ 15 آذرماه 95 بانکهای دولتی استان یک هزار و 800 میلیارد تومان و بانک‌های خصوصی استان 272 میلیارد تومان از تعهدات پرداخت تسهیلات خویش بابت رونق تولید و رفع مشکلات واحدهای اقتصادی بحران‌دار را اجرایی کرده‌اند.

براساس گفته‌های آشتاب، استان لرستان در زمینه‌ی پرداخت تسهیلات رونق تولید در کشور رتبه‌ی نخست را در بین 31 استان کسب کرده است.  اما اینکه رتبه‌ی نخست تسهیلات پرداختی رونق تولید ضرورتاً ایجاد اشتغال هم کرده است یا نه؟ خودش موضوع یک بحث تفصیلی است.

چنانچه قبلاً هم چکیده خبر در یک نوشتار تحلیلی توضیح داده بود مهم این است که در برآوردهای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی که البته جدا از پرداخت تسهیلات تولید است تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی نیز لحاظ شود. به این عبارت که مثلاً اگر تسهیلاتی بابت اشتغالزایی پرداخت شده است آیا تعداد بیمه‌شدگان ناشی از ایجاد شغل هم بعد از چندی افزایش یافته است یا نه؟

چراکه وقتی یک شغل ایجاد می‌شود خود به خود کارفرما باید فرد به کارگرفته شده را بیمه کند و به همین علت مشخص می‌شود که پرداخت تسهیلات تولید یا تسهیلات اشتغالزایی باعث ایجاد شغل هم شده است یا نه؟ گاهی امکان دارد تسهیلات تحت عنوان تسهیلات رونق تولید به خرید تجهیزات مدرن اختصاص یابد و نیرویی جدید به کار گرفته نشود؛ به همین علت نمی‌توان اگر تسهیلاتی بابت رونق تولید پرداخت شد فوری آنرا به ایجاد اشتغال هم پیوند داد. و گفته شد که معیار ایجاد اشتغال باید توجه به شاخص بیمه‌شدن هم باشد.

از طرفی مرکز آمار ایران که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز به آن استناد کرده است آمار داده است نرخ بیکاری در استان لرستان تا پایان تابستان 95 به عدد 12 درصد کاهش یافته است.

در سال 92 این نرخ 17 درصد بود. اما رئیس کل دادگستری استان لرستان، جعفر بدری روایت دیگری از نرخ بیکاری در استان لرستان دارد:«نرخ بی‌کاری در برخی مناطق استان لرستان 40 درصد است!». این گفته‌ی بدری روز سه‌شنبه 28 دی‌ماه در جلسه‌ی شورای اداری شهرستان بروجرد اعلام شد.

علی آشتاب فروردین‌ماه 95 نیز اعلام کرد که تا پایان سال 94 به پنج هزار و 704 طرح اقتصادی استان لرستان تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شده است که مبلغ آن نیز 948 میلیارد ریال بوده است. او آمار داد این مقدار باعث ایجاد شش هزار و 634 نفر فرصت شغلی شده است که البته فرصت شغلی با شغل متفاوت است. ممکن است فرصت شغلی به شغل منتهی نشود و به همین علت آشتاب می‌تواند دوباره گزارش ارائه کند که چه تعداد از فرصت‌های شغلی ایجاد شده در سال 94 تا پایان دی‌ماه 95 به شغل تبدیل شده است که البته شغل  براساس نظام بیمه‌ مدنظر است.

اول آبان‌ماه 95 نیز آمار داده شد که براساس مصوبات کارگروه اشتغال استان لرستان تا این تاریخ، یک هزار و 140 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.  اما چنانچه گفته شد موضوع مهم این است که وقتی مدتی از پرداخت تسهیلات اشتغالزایی گذشت بایستی بررسی میدانی شود آیا تعداد بیمه‌شدگان نیز افزایش یافته است یا نه؟ چه تعداد از فرصت‌های شغلی ایجاد شده به شغل دارای حق بیمه تبدیل شده است؟ به این توضیحات به راحتی می‌توان با یک استعلام از سازمان تأمین اجتماعی استان لرستان می‌شود دریافت که تا پایان سال 94 از مجموع پنج هزار و 704 طرح اقتصادی که در استان لرستان تسهیلات اشتغالزایی دریافت کرده‌اند چه تعدادشان به جمع خانواده‌ی بیمه‌ّشدگان تأمین اجتماعی، افزوده شده‌اند.

دیدگاه ها

خرم آباد- حیدری در گفته :

آقای بدری از نظر دیدخیابانی موضوع راتفسیر کردند این آمارهای فصلی مربوط به آمارایران است نه دادگستری

[پاسخ]

کوهدشتی در گفته :

تامین اجتماعی کوهدشت به جای کمک به بیمه شدگان ، به دلخواه بیمه قالیبافان را حذف کرد. کسی هم نیست به داد آنها برسد.

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :