کد خبر : 30841
تاریخ انتشار : 25 فوریه 2017 - 16:53
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 381 بازدید

طرح آموزش و تشکل‌های مردم‌نهاد

حاجیعلی شرفی: اولین طرح متمرکز آموزش تشکل‌های مردم‌نهاد در استان لرستان با حضور مشاور وزیر کشور و معاون امور سازمان‌های مردم نهاد، جناب دکتر بهمن مشکینی و جناب دکتر ملک‌زاده برگزار شد. این کلاس آموزشی در تاریخ 20 بهمن  1395 در دو نوبت صبح و عصر در محل دانشگاه فرهنگیان پردیس پسرانه علامه طباطبایی شهر […]

حاجیعلی شرفی:

اولین طرح متمرکز آموزش تشکل‌های مردم‌نهاد در استان لرستان با حضور مشاور وزیر کشور و معاون امور سازمان‌های مردم نهاد، جناب دکتر بهمن مشکینی و جناب دکتر ملک‌زاده برگزار شد.

این کلاس آموزشی در تاریخ 20 بهمن  1395 در دو نوبت صبح و عصر در محل دانشگاه فرهنگیان پردیس پسرانه علامه طباطبایی شهر خرم‌آباد تشکیل شد.

هدف ارتقاء سطح آگاهی فعالان تشکل‌های مردم نهاد در زمینه مسائل حقوقی و تشکیلاتی بود.

در ذیل،  به طور مختصر و نقل به مضمون، به گوشه‌ای از این گفته ها اشاره می‌شود:

ـ چون مفهوم تشکل‌های مردم‌نهاد یا مدنی عامیت دارد بر تشکل‌های تجاری و غیرتجاری از جمله نهادهای سیاسی، اقتصادی، صنفی، اجتماعی و … بنابراین به‌کاربردن لفظ تشکل‌های اجتماعی برای تشکل‌های غیرانتفاعی و غیرتجاری و غیردولتی و غیرشبه دولتی، مناسب‌تر است.

ـ در تشکل‌های اجتماعی به جای هیئت مدیره می‌بایست از شورای مرکزی استفاده و به جای رئیس، سمت دبیر جایگزین شود.

ـ قانون تشکل‌های غیرتجاری از سال 1327 تاکنون دست‌خوش اصلاحاتی شده که اصلاحیه سال 1384 علی‌رغم اصلاحیه‌های بعدی، هنوز معتبر است.

ـ تشکل‌های اجتماعی دو دسته‌اند: سنتی و مدرن، فعالیت تشکل‌های سنتی محدود و بیشتر جنبه‌ی کمکی دارند؛ درصورتی که حدود 80 درصد تشکل‌های مدرن کارشان گفتمان‌سازی و تلاش برای حل بنیادی مشکلات بوده و حدود بیست درصد کارشان با تشکل‌های سنتی، هم‌پوشانی دارد.  بدین جهت از فعالیت گسترده‌تری برخوردارند.

ـ چون فعالیت در تشکل‌های مردم‌نهاد داوطلبانه است بنابراین شاخصه‌های ذیل الزامی است؛ مانند:  پرداخت حق عضویت، مشارکت در فعالیت‌ها و مسئولیت‌پذیری، اعتقاد به نظم و انضباط، اعتقاد به خرد وکار جمعی، پیروی از تصمیمات اکثریت، داشتن روحیه تعامل و نقدکردن و نقدپذیری،  نفی خودشیفتگی و خودمحوری، داشتن چارت سازمانی و اساس‌نامه و آیین‌نامه های داخلی، داشتن هدف و تخصصی نمودن فعالیت‌ها، مشخص بودن حوزه و محدودیت فعالیت‌ها با توجه به نوع تشکل، شفافیت در عملکرد و امور مالی، نظارت‌پذیری و نظارت‌گری به شیوه قانون‌مند، عدم اتکاء به یک نوع منابع مالی دولتی یا غیردولتی، سوق ندادن فعالیت به شیوه محفلی، دارا‌بودن مکانیزم  ارزیابی، انتشار مقاله ماهانه و داشتن نشریه، مستندسازی فعالیت‌ها، در صورت نیاز ایجاد نمایندگی در محدوده فعالیتی، خوشه‌ای نمودن محدوده فعالیت، عضوپذیری گسترده برای مشارکت بیشتر افراد جامعه در فرایند کاری و امثال اینها.

ـ تشکل‌های اجتماعی از نوع سرمایه‌ی مالی نبوده بل از نوع دارایی هستند؛ بدین معنی که سود و سرمایه قابل تقسیم بین اعضاء نیست و به عنوان دارایی تشکل محسوب خواهد شد.

ـ تشکل‌های مردم نهاد در راستای بهبود اوضاع بسیار مفید هستند به خصوص در زمانی که کشور ما با آسیب‌های فراوانی روبه‌رو است از جمله: حدود 220 هزار زندانی ثابت تا 600 هزار متغیر ، حدود 15 میلیون پرونده غیرمختومه قضایی ، بین 2میلیون و800 هزار تا 4 میلیون معتاد بدون احتساب سیگار و قلیان و الکل براساس آمارهای رسمی، غیر رسمی تا شش میلیون تخمین زده می‌شود، میانگین طلاق  26 درصد و در برخی مناطق  تا 60 درصد است؛ دارای حدود 11میلیون حاشیه‌نشین شهری و هشت و نیم میلیون بافت فرسوده که بحث حاشیه‌نشینی و مهاجرت از موانع و معضلات اساسی در روند ترقی و توسعه همه‌جانبه و بروز آسیب‌های فراوان اجتماعی است.

هم‌چنین بالا بودن آمار تصادفات جاده‌ای و عدم توجه کافی به فرهنگ رانندگی و…

ـ نداشتن و یا عدم توجه به برنامه آمایش، عدم اجرای برنامه‌های ده گانه توسعه یا عدم هم‌خوانی برنامه ها با شرایط اقلیمی در پنج برنامه قبل و پنج برنامه بعد از انقلاب.

اینک با توجه به طرح بخشی از مطالب، متوجه خواهیم شد که حوزه فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد و آموزش این‌ها  بایستی بسی فراتر از وضعیت کنونی باشد.

زیرا در یک کشور 80 میلیونی داشتن حدود ده هزار تشکل مردم نهاد آن هم براساس آماری غیر رسمی در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه یافته عددی اندک به شمار می‌آید. در کشوری مانند فرانسه با جمعیتی حدود 65 میلیون بیش از یک میلیون ان – جی –اُ فعالیت دارد.

در پایان، پرسش این است که آیا با برگزاری محدود کلاس‌های آموزشی در سطح استان‌ها هر چند امری نیکوست حمایت کافی از فعالیت تشکل‌ها شده است؟

آیا برای ایجاد ساختار و بستر مناسب برای رشد نهادهای مدنی (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، صنفی و …) نیاز به تحول بنیادی نیست؟

منبع: هفته‌نامه سیمره/ سوم اسفندماه نود و پنج.

بیان دیدگاه !

نام :