کد خبر : 30579
تاریخ انتشار : 2 فوریه 2017 - 19:56
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 390 بازدید

طرح فراکسیون زنان مجلس و بحران صندوق های بیمه ای!

  سارا آزادبخت: طی روزهای گذشته به پیشنهاد فراکسیون زنان مجلس دهم طرحی به تصویب رسید که در آن زنان شاغل با بیست سال سابقه ی خدمت و بدون احتساب شرط سنی می توانند بازنشسته شوند؛ طرحی که بنا بر نظر پیشنهاد دهنده ی آن برای رفاه بیشتر زنان شاغل جامعه به رای نمایندگان گذاشته […]

photo_2016-11-16_12-13-49

 

سارا آزادبخت:

طی روزهای گذشته به پیشنهاد فراکسیون زنان مجلس دهم طرحی به تصویب رسید که در آن زنان شاغل با بیست سال سابقه ی خدمت و بدون احتساب شرط سنی
می توانند بازنشسته شوند؛ طرحی که بنا بر نظر پیشنهاد دهنده ی آن برای رفاه بیشتر زنان شاغل جامعه به رای نمایندگان گذاشته شد. این مصوبه هرچند هنوز به تصویب نهایی شورای نگهبان نرسیده است تا به صورت قانون درآید اما دولت از مخالفان جدی آن است و به دلیل بار مالی ناشی از آن از شورای نگهبان خواسته است تا آن را تأیید نکند.
پیش از این نیز توسط همین فراکسیون در مجلس قبل، طرح های مشابهی همانند افزایش مرخصی زایمان زنان به 9 ماه مطرح و به تصویب رسید و به صورت اجرایی درآمد.
اما آیا تصویب اینگونه طرح ها در مجلس قانون گذار و پیشنهاد آن توسط زنان نماینده در درازمدت به سود زنان شاغل جامعه که سهم اندکی از بازار کار ایران را دارند، خواهد شد!؟ یا بر عکس باعث عمیق تر شدن شکاف جنسیتی، مردانه تر شدن بازار کار، سرخوردگی زنان تحصیل کرده که خواهان حضور جدی در جامعه هستند می شود؟
نگاهی به آمار تأمین اجتماعی نشان می دهد که قانون افزایش مرخصی زایمان که در مجلس قبل به تصویب رسید نه تنها به سود زنان شاغل نبود بلکه باعث بیکاری بسیار زنان در نهادهای خصوصی شد زیرا کارفرمایان به دلیل بارمالی ناشی از این قانون که بر آن ها تحمیل می شد، حاضر به استخدام زنان نشدند.
بنا بر آمار رسمی یک چهارم جمعیت هشتاد میلیونی ایران شاغل هستند و از این بین میزان مشارکت زنان حدود چهارده درصد است؛ یعنی زنان جامعه ی ما پایین ترین نرخ مشارکت را حتی در بین کشورهای منطقه با شرایط اجتماعی بدتر از ایران را دارا هستند.
از هزینه ای که تصویب اینگونه طرح ها (اگر به صورت قانون در آیند) بر میزان مشارکت زنان در جامعه ی مرد سالار ایران برجای می گذارد که بگذریم، تأثیر اینگونه قوانین بر پیکره ی نحیف و بحران زده ی صندوق های بیمه ای ایران است.
صندوق هایی که عملا معنای خود را از دست داده اند و با پشتوانه بودجه ی عمومی دولت به حیات خود ادامه می دهند و تصویب اینگونه طرح های خلق الساعه، هیجانی و بدون کار علمی و استفاده از نظر کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس، وارد کردن تیر خلاص بر این صندوق های بیمه ای است.
در ایران هر فرد شاغل بین 25 تا 30 سال حق بیمه پرداخت می کند تا بعداز پنجاه سال سن بازنشسته شده و از مزایای حق بیمه ای که در طول سال های گذشته پرداخت کرده است، بهرمند شود.
اما طی سال های گذشته به دلایل مختلف که مهمترین آن ها ضعف مدیریتی در این صندوق ها و عدم بهره وری صحیح بوده است، صندوق ها نتوانسته اند به وظایف خود به درستی عمل کنند و دولت مجبور به اجرای تعهدات آن ها شده است.
از 18صندوق بازنشستگی در ایران، 16صندوق در بحران شدید قرار دارند.
در صندوق های بیمه ای کارکنان فولاد، صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق بیمه ای خدمات کشوری به عنوان دومین صندوق بزرگ بیمه ای کشور، حدود 80درصد تعهدات خود را به کمک دولت پرداخت کرده اند؛ صندوق بیمه ای تأمین اجتماعی هم حال و روز خوشی ندارد؛ این آمارها نشان می دهد که صندوق ها بدون کمک دولت عملا ورشکسته هستند و توان ادامه حیات ندارند و تصویب اینگونه طرح ها وضعیت را حادتر خواهد کرد.
در صندوق های بیمه ای مفهومی به نام نرخ مشارکت وجود دارد که باید عدد 7 باشد یعنی به ازای هر یه نفر مستمری بگیر باید 7نفر شاغل بیمه پرداز وجود داشته باشد اما متأسفانه این نرخ در صندوق های ایران عدد یک است و این یعنی بحران شدید!
با توجه به اینکه جمعیت ایران به سوی کهنسالی می رود و از جمعیت شاغلین در برابر بازنشستگان کم خواهد شد و از طرفی با قوانین موجود ایران بین افزایش سن امید به زندگی و سال های مستمری بگیر تناسبی وجود ندارد، تصویب طرح هایی بدون پشتوانه علمی و کار کارشناسی دقیق علیه صندوق ها، آن ها را که حتی الان هم وضعیت وخیمی دارند، در آینده نه چندان دور با خیل عظیمی از بازنشستگان مواجه خواهد کرد که توان پاسخگویی به مطالبات انباشته شده ی آن ها را ندارد و لاجرم از بودجه عمومی دولت ها باید بدهی خود را تسویه کنند؛ بودجه ای که باید در محل دیگری به مصرف برسد.
حال با این اوصاف و با نگاه به آینده ی نه چندان دور صندوق های بیمه ای بحران زده، و از طرفی بیکاری همان سهم اندک زنان شاغل به دلیل عدم پرداخت هزینه اضافی توسط کارفرمایان و ابهامات بسیاری که در این مصوبه وجود دارد، آیا زنان نماینده در جهت منافع و رفاه زنان شاغل تصمیم گیری می کنند!؟
آیا نمایندگان مجلس دهم فکری برای بحران صندوق ها، تعهدات بلند مدت وتحمیل بار مالی ناشی از اینگونه مصوبه ها اندیشیده اند؟
هزینه اضافی تحمیلی این مصوبه از جیب زنان شاغل پرداخت خواهد شد یا کارفرمایان؟
با همه این صحبت ها باید در نظر داشت که بحران صندوق های بیمه ای به حدی از هشدار رسیده است که دولت با یک تصمیم عقلانی آن را در ردیف بحران آب و محیط زیست قرار داده است و می طلبد که مجلس نیز همگام با دولت در جهت بیرون رفت از این بحران اقدامات اساسی همانند افزایش سن بازنشستگی به دلیل افزایش سن امید به زندگی را انجام دهد، نه اینکه با تصویب قوانینی از این دست و با هدف رضایت گروههای محدود و در جهت منافع کوتاه مدت، تعهدات بلند مدت و آینده ی خیل عظیم بازنشستگان به عنوان ذینفعان صندوق های بیمه ای را به صورت های هیجانی نادیده بگیرد.

 

دیدگاه ها

فرهنگی در گفته :

خانم آذربخت الحمدا… شما حتما حقوق و درآمد بالا دارید پس برای مصوبه مجلس که مطالبه اقشار حقوق بگیر ضعیف است سنگ اندازی نکنید این دلایل شما که بدون آمار و اطلاعات دقیق مطرح میکنید برای ما افراد حقوق بگیر که میخواهیم با حقوق ناچیز بازنشسته شویم قانع کننده نیست اولا مطرح کردن خروج زنان از چرخه تولید اساسا درست نیست چون در قانون بین استخدام زن و مرد تفاوتی نیست ثانیا این مصوبه کاملا اختیاری است یعنی فقط کسانی که مشکل دارند تقاضای بازنشستگی میدهند نه همه که تعداد آنها آنقدر زیاد نیست که بزرگش کرده اید گویا افرادی با قرادادن زنان در مقابل مردان ویا جناحی و سیاسی کردن این مصوبه در آستانه انتخابات سعی در بهره برداری و مطرح کردن خود و جناح خود را میکنند و میخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند لطفا بجای ما تصمیم نگیرید و مطالبات بحق بازنشستگان و علل کمبود منابع سازمان بازنشستگی را پیگیری کنید چون کمبودن منابع سازمان بازنشستگی تقصیر ما نیست که 20 سال سهم بازنشستگی دادیم و حالا میخواهیم با 20 روز حقوق بازنشسته شویم مردم فهیم و آگاه و فرهنگیان کاملا مسائل را درک میکنند و میدانند چه کسی عملا به فکر اقشار حقوق بگیر ضعیف است و چه افرادی فقط حرف میزنند درود فراوان بر نمایندگان واقعی مجلس خانم فاطمه ذوالقدر و خانم پروانه سلحشوری که از حقوق اقشار ضعیف دفاع میکنند شرافت و انسانیت این نمایندگان واقعی بر همه آشکار است خداوندا سلامتی و سعادت برای این دو نماینده محترم مجلس را از درگاه پرمهرت آرزومندیم.

[پاسخ]

معاون تصميم گيري پاسخ در تاريخ شنبه 4 فوریه , 2017 1:01 ب.ظ:

سركار خانم يا جناب آقاي «فرهنگي»! فرموده ايد: لطفا بجای ما تصمیم نگیرید.
اما متاسفانه ما گاه گاهي به جاي بعضي از افراد تصميم مي گيريم.
لذا خوب بود اسم شريف را برملا مي فرموديد كه خداي ناخواسته اشتباهاً به جاي تان تصميم نگيريم.
اگر به جاي تان گرفتيم، مقصر خودتانيد كه نام تان را اعلام نكرده ايد. پس قبل از اينكه به جاي تان تصميم بگيريم، اعلامِ نام كنيد كه دير نشود.
زياده عرضي نيست، كامنت مستدام.

[پاسخ]

فرهنگی متقاضی بازنشستگی با 20 سال سابقه در گفته :

شما هم خانم محترم به دلایلی که آورده ام جواب بدهید دیدید که حقیقت تلخ است من مانند شما دنبال پست و مقام نیستم که نام خودم را مطرح کنم و بجز خدا از کسی ترسی ندارم بدانید فرهنگی که با علامت تعجب نام بردید یعنی فردی که با آموزش و پرورش نیروی جوان این جامعه سر و کار دارد و تعداد آنها میلیونها نفر است و از شریفترین اقشار این کشورند که شما با گفته هایتان بدون مطالعه و بررسی بر علیه آنها عمل میکنید. بدانید که شکسن دلها هنر نیست و آم مظلوم هم بی ثمر نیست و انسان مسئول اعمال و کردار خود است .

[پاسخ]

فرهنگی متقاضی بازنشستگی در گفته :

من معلم ریاضی هستم و با علم منطق هم آشنایی دارم در پاراگرف آخر که شما اینجا نوشتید آیا اگر اقدام دولت به گفته شما عقلانی است چرا باید با آن مخالفت کنیم و مطلب را طوری بیان کردید که گویا بحران صندوق های بیمه و بازنشستگی با افزایش سن بازنشستگی حل شده سن امید به زندگی هم افزایش می یابد و آنرا حتی به بحران آب ربط داده اید یعنی علاوه بر حل این مشکلات اگر سن بازنشستگی را افزایش دهیم مشکلات زیست محیطی مانند ریزگردها و آلودگی هوای شهرهای بزرگ هم احتمالا حل میشود در حالیکه این مصوبه اگر اجراء شود با بازنشسته شدن هر فرد یک پست شغلی آزاد شده و یک فرصت در اختیار جوانان جویای کار قرار میگیرد که دقیقا با فرمایشات رهبری در اقتصاد مقاومتی یعنی ایجاد شغل هماهنگی دارد به مسولین میگوییم به فکر تامین معیشت افراد حقوق بگیر ضعیف باشند فرهنگی با 27 سال سابقه و مدرک فوق لیسانس از یک فرد فوق دیپلم با سابقه کم در برخی از سازمانها کمتر حقوق میگیرد ما نمیگوییم حقوق آن افراد کم شود بلکه باید معیشت فرهنگیان کارمندان کارگران و حتی بیکاران تامین شود تا ایران آباد شود و تربیت نسل آینده با دقت بیشتری انجام بگیرد و جرم در جامعه کم شده و زندانها خلوت شود درود بر همه ایرانیان عزیز زحمتکش و صبور که میخواهند ایران و ایرانی سرافراز باشد.

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :