کد خبر : 33777
تاریخ انتشار : 1 دسامبر 2017 - 18:25
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 375 بازدید

«عزیز بیرانوند» در مراسمی بی‌رونق تجلیل شد/ «میر شکاک» نیامد

 تجلیل از «عزیز بیرانوند» و «یوسفعلی میر شکاک» دو شاعر برجسته لرستانی، در میان بی‌رونقی مراسم و عدم حضور «میر شکاک» برگزار شد. به نقل از مهر مراسم تجلیل از «عزیز بیرانوند» و «یوسفعلی میرشکاک» دو شاعر برجسته لرستانی در حالی با یک ساعت تاخیر برگزار شد که این مراسم مورد استقبال فعالان عرصه شعر […]

 تجلیل از «عزیز بیرانوند» و «یوسفعلی میر شکاک» دو شاعر برجسته لرستانی، در میان بی‌رونقی مراسم و عدم حضور «میر شکاک» برگزار شد.

به نقل از مهر مراسم تجلیل از «عزیز بیرانوند» و «یوسفعلی میرشکاک» دو شاعر برجسته لرستانی در حالی با یک ساعت تاخیر برگزار شد که این مراسم مورد استقبال فعالان عرصه شعر و ادب و عموم مردم قرار نگرفته بود و میرشکاک نیز به دلیل بیماری نتوانست خود را به این مراسم برساند.

مراسم تجلیل از «عزیز بیرانوند» و «یوسفعلی میرشکاک» که قرار بود در ساعت ۹ صبح امروز پنجشنبه در سالن شهید آوینی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرم آباد برگزار شود، به دلیل حضور کمرنگ فعالان حوزه شعر، مردم و مدعوین، با تاخیر یک ساعته و در میان بی رونقی تمام برگزار شد؛ موضوعی که مورد انتقاد سخنرانان مراسم نیز قرار گرفت.

این در حالی بود که «یوسفعلی میرشکاک» نیز به دلیل بیماری آنفلوآنزا و ناخوش احوالی نتوانست به لرستان سفر کند و در مراسم تجلیل حضور یابد.

گله مندی از استقبال کمرنگ مردم

حجت الاسلام حمیدرضا حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در این مراسم با اشاره به اینکه همواره انتقادها و گله مندی هایی نسبت به استقبال مردم از این برنامه ها وجود دارد، اظهار داشت: ماهم این گله مندی را تکرار می کنیم.

وی با بیان اینکه در آیین تجلیل از بزرگان استقبال باید بیشتر از این باشد، تصریح کرد: جا دارد از این دو بزرگ بیشتر از این تجلیل شود و باید زودتر از این هم مراسم تجلیل انجام می شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با تاکید بر اینکه در طول تاریخ همواره تحولات، تاثیرات و تاثرات و توسعه و رشد در جوامع بشری توسط نخبگان و فرهیختگان و هنرمندان شکل گرفته است، اظهار داشت: این نخبگان شاخصه های فکری ویژه ای داشته و دارند و همین شاخصه های فکری باعث شده از سایر افراد جامعه ممتاز شوند.

رشد جامعه بشری مرهون نخبگان است

حجت الاسلام حنان با اشاره به اینکه رشد جامعه بشری توسط همین نخبگان شکل گرفته و بشریت مدیون این نخبگان و فرهیختگان و صاحب نظران است، افزود: این نخبگان در طول تاریخ یک چالش و مشکل داشتند، تقابل روحیه تحجر و جمود با نخبگان و اندیشمندان را داشته ایم که اثر این تقابل را تکفیر نخبگان از ناحیه متحجرین و کسانیکه دارای جمود فکری بوده اند، می بینیم.

وی با بیان اینکه اثر دیگر عدم وجود فضای باز برای اندیشمندان بوده که در نهایت منجر به عدم بهره مندی از فکر و اندیشه نخبگان شده است، از مهجوریت این نخبگان در بین مردم خبر داد و افزود: مردم کمتر نخبگان و فرهیختگان جامعه را می شناسند.

«میرشکاک» به علت بیماری نتوانست به مراسم بیاید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به اینکه شاعران از جمله نخبگان جامعه هستند و با شعر خود نقش مهمی در تحول جامعه داشته اند، یادآور شد: «میرشکاک» شاعر لرستانی که قرار بود امروز تجلیل شود، متاسفانه دچار آنفلوآنزا و تب و لرز شدید شده است.

حجت الاسلام حنان با بیان اینکه تلاش بسیاری شد برای حضور ایشان در مراسم امروز، اما نتوانستیم ایشان را بیاوریم و از عدم حضور خود نیز عذرخواهی کردند، تصریح کرد: بنا بر وظیفه ای که داریم از مقام ایشان تجلیل می کنیم، تجلیل از فکر و اندیشه این بزرگواران را خواهیم داشت.

در ادامه این مراسم موسوی اسد زاده استاد حوزه شعر و ادب در سخنانی پیرامون شخصیت «یوسفعلی میرشکاک» اظهار داشت: «یوسفعلی میرشکاک» زاده سال ۳۸ در شهرستان شوش است و کتاب های ستیز با خویشتن و جهان، القارعه، فرامرز نامه و … از جمله آثار ایشان است.

«میرشکاک» لر است و به لر بودن خود می نازد و افتخار می کند

وی با بیان اینکه ایشان روشنفکری برجسته در عصر حاضر است، متفکری نابغه و شگفت انگیز و بسیار جسور و بی باک است، تصریح کرد: میرشکاک لر است و به لر بودن خود می نازد و افتخار می کند.

این استاد حوزه شعر و ادب با تاکید بر اینکه میرشکاک به مراتب از دیگران در زمانه اش جلوتر بوده و ارزیابی های او را در زمینه های مختلف بسیار پیشتازانه می بینم، افزود: وی در حوزه ادبیات، شعر و نقد و سیاست و فرهنگ نگاهی ورای دیگران دارد و این نگاه بسیار منحصر به خودش است.

موسوی اسد زاده گفت: «میرشکاک» بارها کتاب تاریخ طبری و بیهقی را تمام کرده است، این در حالی است که برخی از ادیبان توانایی خواندن حتی یک صفحه از آن را ندارند.

مجالی برای شناساندن شاعران پیش نیامده است

وی با بیان اینکه «میرشکاک» فردی جسور است و بی رحمانه تاریخ را بررسی می کند و عار و ننگی ندارد بگوید این گوشه از تاریخ ارزشی ندارد، تصریح کرد: ایشان را یک آدم پسا مدرن می دانم.

این استاد حوزه شعر و ادب ادامه داد: معتقدم مجالی برای شناسایی این استاد ارزشمند به وجود نیامده و آرزو می کنم ما لرها بتوانیم این شخصیت و دیگر مفاخر لر را به دیگران بشناسانیم.

«عزیز بیرانوند» حق بزرگی بر گردن فرهنگ و ادب این دیار دارد

در بخش دیگری از این مراسم سپهوند از اساتید حوزه شعر و ادب نیز در سخنانی پیرامون شخصیت «عزیز بیرانوند» شاعر برجسته لرستان اظهار داشت: «عزیز بیرانوند» حق بزرگی بر گردن فرهنگ و ادب این دیار دارند، ایشان آزاد مردی پولاد همت و زاییده کوهستان است.

وی با بیان اینکه چگونه می شود مردی را که عمری رفیق و همدم کوه های سربه فلک کشیده دیار خود بوده و رزق و روزی خود را از دامن پربرکت آنان جسته است در صفت و قیاس با آنان مقایسه نکرد، تصریح کرد: «بیرانوند» اولین مجموعه شعر خود را «گرین غم» نام نهاده است، از یک سو «گرین» سمبل ابهت و استواری است و از سویی غم است، یار نام آشنای سالیان سال این استاد عزیز.

تشریح ویژگی های شعر «عزیز بیرانوند»

سپهوند با تاکید بر اینکه «عزیز بیرانوند» رشته کوهی پهناور از عزت، غرور، مهربانی و آزادگی است، به بررسی واژه و مفهوم «کوه» در شعر این شاعر لرستانی پرداخت و افزود: کوه از آن روی همیشه برای انسان مهم است که مرکز دنیا و محور عالم و سمبل عروج آدمی است، محل نزول وحی الهی است و اغلب پیامبران به نوعی با کوه مرتبط هستند؛ در تمام اسطوره های ایرانی کوه جایگاه مقدسی است، اولین انسان در شاهنامه در کوه زندگی کرده است و ارتباط حضرت زرتشت با کوه غیر قابل انکار است.

وی با اشاره به اینکه در شعر «بیرانوند» صدها بار به موضوع کوه در هیبت ها و صورت های خیالی متعدد اشاره شده است، ادامه داد: بیرانوند در اشعارش خود را به کوه های گرین، الوند و دماوند تشبیه می کند.

این ستاد حوزه شعر و ادب ادامه داد: قناعت پیشگی، نگاه دین باورانه، توکل و امید، آشنایی و تسلط بر تلمیحات ایرانی و اسلامی و عربی، تسلط بر اشعار گذشته، آشنایی با مضامین قرآن و حدیث، سرودن ترجیع بندهای ناب به زبان لکی، استفاده از زبان پند و موعظه، تلفیق مضمون های عاشقانه و حماسی تحت عنوان غزل حماسه و … را از ویژگی های اشعار «عزیز بیرانوند» برشمرد.

دیدگاه ها

همیار در گفته :

عزیز بیرانوند را به خاطر اشعار ناب لکی اش تحسین می کنم وظیفه ماست که بزرگان فرهنگی خود را عزیز بداریم

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :