کد خبر : 11460
تاریخ انتشار : 22 جولای 2014 - 18:37
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,018 بازدید

مدارس غیردولتی و دولت جدید

کریم دوستی: «مردم را در فرهنگ شرکت بدهید، مدارسی که مردم می خواهند درست کنند، کارشکنی نکنید برایشان، البته نظارت لازم است، انتقاد لازم است. » ( حضرت امام خمینی ره) قانون مدارس غیرانتفاعی ، به منظور توسعه مشارکت بخش غیردولتی در آموزش و پرورش و با هدف بهره‌مندی از توانایی و استعداد افراد علاقه […]

15huxtsqup9tf3

کریم دوستی:

«مردم را در فرهنگ شرکت بدهید، مدارسی که مردم می خواهند درست کنند، کارشکنی نکنید برایشان، البته نظارت لازم است، انتقاد لازم است. » ( حضرت امام خمینی ره)

قانون مدارس غیرانتفاعی ، به منظور توسعه مشارکت بخش غیردولتی در آموزش و پرورش و با هدف بهره‌مندی از توانایی و استعداد افراد علاقه مند به کار در بخش خصوصی در سال 67 تصویب و سپس این مدارس تأسیس گردیدند.

این مدارس در راستای استفاده از توانمندی ها و ظرفیت های مادی و معنوی مردمی برای داشتن آموزش و پرورش خلاق، پویا و بانشاط ایجاد شدند و به رقابتی سالم با مدارس دولتی پرداختند و فرصتی را پیش آورد تا آن دسته از اولیایی که مایل به تحصیل فرزندانشان در مراکز غیردولتی با صرف هزینه برای استفاده از فعالیت های فوق برنامه این مدارس ، محیط آرام و کلاس هایی با دانش آموزان کم، ارائه پیشنهادها، معلمین خصوصی و …. هستند به این مراکز مراجعه نموده و تربیت فرزندانشان را آن گونه که انتظار دارند به این مدارس بسپارند. و در حال حاضر این مدارس با جمعیتی بالغ بر یک میلیون دانش آموز در 16000 هزار فضای آموزشی به فعالیت مشغول هستند

. وجود فضای رقابتی در این مدارس ، محیط جذاب یادگیری، آزمونهای مرتب و توجه به مطالبات اولیای دانش آموزان که در خیلی از این مدارس وجود داشته و دارد موجب رضایت اولیا و اقبال مردمی به این مدارس شد و درصد زیادی از مردم فرزندان خود را به این مدارس هدایت نموده و بعضاً نتایج و بازخورد مطلوبی هم از این مدارس گرفته‌اند. در گذشته هم حمایت دولت و آموزش و پرورش از بخش غیردولتی و سرمایه گذاران در این بخش باعث افزایش روزافزون این مدارس در سراسر کشور و حتی شهرهای کوچک گردید. اما متأسفانه در دولت گذشته ( دولت دهم ) نه تنها حمایت جدی و مؤثری از این مدارس صورت نگرفت بلکه شاهد موانع و سخت گیریهایی بر این مدارس بودیم.

این مدارس امروز در حالی وارد سومین دهه از فعالیت خود می شوند که با مشکلاتی از قبیل استیجاری بودن مدرسه، نبود نیروی مأمور ( نیروهای رسمی آموزش و پرورش) ، زیاد بودن این مراکز، عدم حمایت دولت از این بخش و …. روبرو هستند اما از طرفی این دوره زمانی مصادف شده است با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید دکتر روحانی و مؤسسان این مدارس این اتفاق را به فال نیک گرفته و چشم به حمایت ، تدبیر و پشتیبانی دولت جدید از خود و مراکزشان گرفته تا شاید با عقلانیت و دور اندیشی وافزایش اعتبارات و حمایت های مادی و معنوی رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش به دور از نگرانی و دغدغه به تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین بپردازند و افرادی شایسته این نظام و این کشور را تحویل دهند.

لازم به ذکر است که خروجی این مراکز، بیشتر، دانش آموزان موفق و ممتاز و رتبه های برتر مسابقات علمی، فرهنگی و هنری در سطح شهرستان، استان و کشور و رتبه های بالای کنکور و ورودی های ممتاز به دانشگاه بوده است. ازدیگر مزایای بسیار ارزشمند این مراکز استخدام و اشتغال تعداد زیادی از نیروهای تحصیلکرده و بیکار است که در این مدارس مشغول تدریس هستند و چشم به راه آینده دوخته‌اند تا شاید از این دریچه وارد سیستم آموزشی کشور شوند و در مدرسه ای دولتی به استخدام آموزش و پرورش درآیند.

انتظارات مؤسسان مدارس غیردولتی از دولت تدبیر و امید

  1. اعزام نیروی مأمور و موظف به مدارس غیردولتی:

از بدو تأسیس مراکز غیرانتفاعی همواره یک مدیر و در مقطع ابتدایی یک یا دو آموزگار و در مقطع راهنمایی و متوسطه 36 ساعت دبیر به مدارس غیرانتفاعی مأمور می شد و از این جهت کمک خوبی به این مدارس صورت می گرفت چرا که مدارس غیردولتی از تجربه ارزشمند نیروهای رسمی آموزش و پرورش بهره‌مند می شوند و از طرفی دیگر بخش زیادی از هزینه‌های مدارس غیرانتفاعی که در قالب حقوق به این مؤسسان پرداخت می شد توسط آموزش و پرورش ارائه می گردید و بار مالی زیادی از دوش مؤسسان این مدارس برداشته می شد که در چند سال گذشته این کمک ارزشمند متوقف شد و مشکلات بسیارزیادی برای این مدارس به وجود آورد.

حال از دولت تدبیر وامید ،وزیرومدیر کل آموزش و پرورش احیای مجدد این طرح و اعزام نیروی مأمور به این مدارس درخواست می شود تا کمک قابل توجه و شایانی به بخش غیردولتی اموزش و پرورش شود. نکته قابل توجه اینکه در چند سال گذشته با کم شدن دانش آموز در مدارس دولتی و حذف یک پایه از مقطع راهنمایی بسیاری از دبیران این مقطع کسرساعت داشته یا در هفته بین 15-10ساعت به تدریس اشتغال دارند.که با مامور شدن آنان به مدارس غیر دولتی هم کسر ساعتشان جبران می شودوهم چند ساعتی به این مدارس کمک می شود..

  1. ارائه تسهیلات کم بهره و بلندمدت:

پرداخت تسهیلات کم بهره در اقساط بلندمدت به مؤسسان مدارس غیرانتفاعی در راستای خرید یا ساخت واحد آموزش، هوشمند نمودن مدارس ، خرید وسایل و تجهیزات و …. می تواند به تنوع، شادابی و نشاط، پررنگ نمودن این مدارس، ادامه حیات و ماندن در صحنه تعلیم و تربیت و کمک به بخش دولتی آموزش و پرورش بیانجامد. چرا که بخش زیادی از درآمد و بودجه مؤسسان این مدارس صرف پرداخت هزینه های سنگین اجاره و تهیه وسایل و تجهیزات می شود.

  1. استفاده از فضاو تجهیزات مدارس دولتی:

فضای بزرگ و مطلوب مدارس دولتی، حیاط و سالن ها، نمازخانه، آزمایشگاه و …. در مدارس دولتی که در یک سری معمولاً تعطیل بوده می توان فرصت بسیار خوبی برای دانش آموزان مدارس غیردولتی باشد تا در حیاط آن آموزشگاه ورزش کرده و یا در آزمایشگاه یا سایت آن به فعالیت علمی بپردازند و فرآیند یاددهی و یادگیری را دنبال کنند و اگر جشن یا جلسه ای دارند در سالن اجتماعات یا نمازخانه آن مدرسه دولتی برگزار کنند و شایسته است دولت و آموزش و پرورش این امکان را در اختیار مدارس غیردولتی قرار دهد تا از مدارس دولتی نزدیک و هم جوار با هماهنگی لازم و کسب مجوز استفاده نمایند. در ضمن بسیاری از وسایل آزمایشگاه و امکانات مدرسه ای در بازار وجود ندارد تا مدیران مدارس غیرانتفاعی آنها را تهیه نمایند بنابراین حمایت دولت در این راستا از غیرانتفاعی ها که به قول وزیر آموزش و پرورش « سرمایه ملی ما می باشند» کاری لازم و ضروری است.

  1. شیر و تغذیه :

به دانش آموزان مدارس دولتی در چند فصل سال و در چند نوبت در هفته شیر و گاهاً تغذیه داده می شود. اما اینجا در تبعیضی آشکار دانش آموزان غیردولتی از این سهمیه ملی محروم بوده و به آنهاسهمیه  شیر داده نمی شود.

  1. احیای طرح رافع:

همواره تعدادی از دانش آموزان حاضر در مدارس غیرانتفاعی دانش آموزان بی سرپرست، یتیم یا ضعیف محله بوده که به علت نزدیکی ،آن مدرسه را انتخاب کرده‌اند و بعضاً شهریه ای پرداخت نمی نمایند و سال های قبل آموزش و پرورش از محل طرحی به نام طرح رافع این هزینه را جبران می کرد که انتظار دارد این مسأله نیز دوباره به جریان بیفتند.

 

 

  1. به حساب آوردن سابقه کار در مدارس غیردولتی به عنوان سنوات و امتیاز در استخدام ها:

در استخدام های آموزش و پرورش و آزمون های به عمل آمده به دبیری که سالیان سال در مدارس غیرانتفاعی با مجوز گزینش و با ابلاغ آموزشی فعالیت نموده هیچ ارزش و اعتباری قائل نمی شوند.به عنوان مثال درهمین بهار 93در جریان اخذ پرونده های مربیان پیش دبستانی ،سابقه طولانی کار مربیان این مراکز به چشم نیامد و…

کریم دوستی موسس مدرسه غیر دولتی باغ مینو

دیدگاه ها

حمید آزادبخت مدیر سایت لرستان فردا در گفته :

حاج کریم مطلبتون واقعاً عالی بود استفاده کردیم استاد

[پاسخ]

حوصله خوندن همشو نداشتم

[پاسخ]

راضيه همتى در گفته :

کورتر از آنهايى که نمى خواهند ببينند وجود ندارد.
.
.زنده باد

[پاسخ]

آزاد بیچاره در گفته :

متاسفانه آقای دوستی شما هم مثل سایر موسسین فقط به فکر خودتون هستید نه معلمان آزاد که از لحاظ علمی هیچ چیز کم ندارند

[پاسخ]

کیست مرا یاری کند در گفته :

سلام من مدرک ارشد مدیریت اموزشی دارم وبیکار؟؟؟؟دست همت شما میتونه ما رو یاری کنه؟؟؟

[پاسخ]

شیدا در گفته :

سلام میشه بفرمایید در حال حاضر چند نیروی موظف رسمی میتونند در هرمدرسه غیر دولتی فعالیت کنه؟

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :