کد خبر : 18740
تاریخ انتشار : 21 می 2015 - 23:07
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,034 بازدید

مراسم «روز گلونی» چیزی جز گناه و معصیت نبود/ آیا کار میراث فرهنگی استان ترویج «بی‌بندوباری» است؟!

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیداحمد میرعمادی/ نماینده ولی فقیه در استان لرستان: در طول تاریخ تقابل بین جبهه باطل و جبهه حق و ارزش‌های دینی و جاهلی همیشه وجود داشته است؛ عده‌ای دائماً به دنبال بی‌بند و باری، تفرقه، دست‌اندازی به بیت‌المال، جاه‌طلبی و هواهای نفسانی بودند و عده‌ای هم همواره به دنبال خدا، شهامت و شجاعت […]

میرعمادی

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیداحمد میرعمادی/ نماینده ولی فقیه در استان لرستان: در طول تاریخ تقابل بین جبهه باطل و جبهه حق و ارزش‌های دینی و جاهلی همیشه وجود داشته است؛ عده‌ای دائماً به دنبال بی‌بند و باری، تفرقه، دست‌اندازی به بیت‌المال، جاه‌طلبی و هواهای نفسانی بودند و عده‌ای هم همواره به دنبال خدا، شهامت و شجاعت و غیرت و حمیت بودند.

انقلاب اسلامی ارزش‌های جاهلی ۲۵۰۰ ساله را تبدیل به ارزش‌های انقلابی کرد. بنا به تعبیر مقام معظم رهبری جاهلیت مدرن، نقطه آغاز مبارزه‌شان را با حجاب شروع کردند؛ به این دلیل که حجاب حفاظت و صیانت می‌کند؛ چون حجاب یک سد است و اگر شکسته شود همه‌چیز شکسته می‌شود.

در همایش «روز گُلونی» این‌که ما بیاییم توجیه کنیم که این‌یک مراسمی سنتی بوده و چهار نفر کاری خلاف دین و اعتقاد و بی‌حجابی کردند، یک حرف ساده‌لوحانه و ابلهانه است؛ چراکه معلوم بوده که این ‌یک حرکت عامدانه است.

یک جریانی در استان دارد با دو مدال افتخار مردم سرافراز لرستان مبارزه می‌کند؛ دو مدال افتخار مردم لرستان، یکی ولایت‌مداری و دوم مسئله غیرت و عفاف و حجاب این مردم است که در طول این سال‌ها همیشه زبانزد بوده ولی متأسفانه امروزه برنامه‌هایی که در استان اجرا می‌شود، در راستای مبارزه با این دو مدال است.

برنامه‌هایی نظیر غائله خرم‌آباد و قضایای ناهنجار فرهنگی اخیر، برای از بین بردن این دو مدال طرح‌ریزی‌شده است. آیا در طول تاریخ ما نشان دادیم در استان لرستان که زنان حجاب و عفت نداشتند؟ باید مراقبت کنیم که این دو مدال را از بین نبرند.

مراسم روز گلونی چیزی جز گناه و معصیت نبوده؛ ممکن است تعدادی که شرکت کردند قصد گناه نداشتند اما این جلسه، جلسه گناه بوده و فکر نمی‌کنم کسی، حتی یک فرد بی‌غیرت پیدا بشود که از اتفاقاتی که در این جلسه افتاده است، دفاع بکند.

توجه به ابعاد قضایی مراسم روز گلونی!

مسئله ابعاد قضایی هم دارد؛ آنچه قابل‌پیگیری هست این است که چگونه یک ‌نهاد دولتی مانند میراث فرهنگی بیاید چنین مراسمی برپا بکند؟ آیا میراث فرهنگی کارش احیای فرهنگ مردم است یا ترویج بی‌بندوباری؟ چطور از بیت‌المال هزینه می‌شود؟ چطور وقتی می‌گوییم بیایید قلعه این نماد فرهنگی استان را تعمیر کنید، پول‌ندارند، اما برای این برنامه پول هست؟ چه کسی اجازه هزینه از بیت‌المال را داده است؟

مسئولان باید با افراد خاطی برخورد بکنند؛ باید به‌طورجدی این مسئله پیگیری شود.

بازی کردن با احساسات مذهبی و قومی مردم لرستان یک مسئله قضایی و قابل قابل‌پیگیری است؛ متأسفانه در همایش «روز گُلونی» به احساسات مذهبی و قومی مردم توهین کردند و تصاویر این مراسم از طریق موبایل‌ها و سایت‌ها دست‌به‌دست شد و امروز اظهارنظرهای زننده‌ای راجع به زنان لر داده شود.

آیا توهین به زنان غیور لر جرم نیست؛ آیا جلوه دادن این صحنه‌ها و توهین به یک قوم جرم نیست؟ این‌ها جرم مشهودی است و باید پیگیری شود.

بانیان ترویج بی‌بندوباری، اختلاط زن و مرد را پیگیری و مجازات بکنید و ما به مسئولان، به کسانی که دست‌اندرکار هستند نصیحت می‌کنیم که با احساسات مذهبی مردم بازی نکنید، از این کارها جلوگیری کنید که حتی به مصلحت دنیای شما هم نیست.

باید وحدت و همدلی در استان حفظ شود و مسئولان ارشد استان بیایند اعلام موضع کنند.

من تصریح می‌کنم بر ضرورت پذیرش خطا و عذرخواهی توسط مسئولان؛نگذاریم وقایعی اتفاق بیفتد که کم‌کم زمینه‌ساز مشکلات بعدی شود.

طرد خاطی یکی از راه‌های اعلام همدلی است؛ اگر ما سکوت بکنیم در مقابل این جریانی که به قومی توهین کرده، اما درجایی دیگر بگوییم شما حق ندارید، فلان سخنران را برای فلان برنامه دعوت کنید، این‌ها اصلاً با همدیگر قابل‌جمع نیست و با این همدلی ایجاد نمی‌شود.

چرا از برگزاری یادواره شهدای حاج عمران جلوگیری شد؟

اینکه جلوی برگزاری جلسه یادواره شهدا را بگیریم درست است؟ جلوی سخنرانی افراد را بگیریم چه معنایی دارد؟ ما به بچه‌های حزب‌اللهی که حرف منطقی می‌زنند، بگوییم سکوت کنند ولی مسئولان این‌چنین رفتارهایی بکنند؟

اگر انقلاب ما تا الآن دوام پیداکرده است به خاطر یادواره شهدا بوده، اگر بصیرتی بوده به برکت یادواره شهدا بوده است، آیا برگزاری یادواره شهدا مجوز می‌خواهد؟

این ماجرا مدعی‌العموم دارد، باید پیگیری شود تا افراد مسئول متنبه شوند؛ ما می‌گوییم مسئولان کاری نکنند که بدنام شوند، این‌ها مسئولان مردم هستند، کاری نکنند که راهشان از مردم جدا بشود.

این مردم نان شب نداشته باشند، صبر می‌کنند اما اگر به ارزش‌های انقلابی‌شان توهین شود تحمل نمی‌کنند و در ماجرای فتنه مردم چند ماه صبر کردند، اما همین‌که به امام خمینی (ره) و به امام حسین (ع) توهین کردند، مردم جمع شدند؛ ما وظیفه‌داریم که بتوانیم آن وحدت و اتحاد و انسجام و همدلی را حفظ بکنیم و از طریق قانونی پیگیری کنیم.

هومیان‌نیوز: گفتنی است آیین پاسداشت روزی که بخشی از جامعه مدنی استان آنرا روز گلونی می‌خواند بیست وششم اردیبهشت‌ماه در محوطه مکان پیشین دانشگاه لرستان در خرم‌آباد برگزار شد و انتشار تصاویر آن باعث اعتراضهایی عمدتاً از جانب اصول‌گرایان شد. یادآوری این‌که روز گلونی/ نه ثبت ملی شده است و نه ثبت جهانی.

دیدگاه ها

معینی در گفته :

آیا انقلا ما با یک تارموی خدای ناکرده زیر سوال میرود،؟،تمام کسانی که زیر سوال میروند همه از بسیجیان مخلص جنگ بوده اند

[پاسخ]

معینی در گفته :

سرپرست میراث فرهنگی از جانبازان دوره دفاع مقدس بوده اند وسربازان مخلص رهبری،که برای اسلام وانقلاب ورهبری ازجان خود هم دریغ ومضایقه نخواهندکرد.ایشان با هیچ ترفندی زیر سوال نخواهند رفت چرا که شخصیت ودیانت وتعصب واعتقادش به انقلاب برهیچکس پوشیده نبست.

[پاسخ]

معینی در گفته :

همیشه در همه احتمال خطا وجود دارد واما جشن گلونی هر سال به همین نحو انجام شده است.نگرانی امام جمعه فهیم ودلسوز لرستان قابل درک وتقدیر است.این مراسم با مجوز برگزار شده است یا این مسائل ازپیش طراحی شده؟برای تخریب یک شخصیت انقلابی؟همان طور که حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی فرمودن باید کسانیکه مسبب اصلی این داستان بودن متنبه بشن. وتحقیقات کامل بعمل بیاد .

[پاسخ]

علی در گفته :

با سلام حساسیت امام جمعه محترم به جا وزیرکانه است با تشکر از ایشان با نگاه به تصاویر این مراسم ماهیت ان بیشتر مشخص می شود.

[پاسخ]

محمد پاسخ در تاريخ شنبه 23 می , 2015 10:09 ق.ظ:

یک سوالم دارم نیروهای انتظامات و پلیس هم در این جشن بودند اگه احتیاجی بود حتماً اون ها جلوگیری میکردند اینطور نیست؟؟

[پاسخ]

محمد امرایی در گفته :

مشکل چندانی ندیدیم

[پاسخ]

طه در گفته :

انشااله که هدف اینجوری نبوده همین نمایشها در ایام محرم که گلونی ها را بر سر چوب بنشانه عزاداری برای سالارشهیدان حسین /ع/ اسلام را بشکل سنتی حفظ نموده و نمایش گلونی جزئی از میرات کهن این مرز و بوم است انشاله که همه برای رضای خدا ومنافع مردم عمل نمائیم….

[پاسخ]

حسینی در گفته :

لباس وشلوار وزیرپوش نباید ارزشگذاری شوند وبرای هر خوراکی وپوشش ووسایل نظافتی که گذشتگان ما ازسرنیاز وبنا به ضرورت انزمانها استفاده میکردند به زور سعی گنیم روز خاس تعریف کنیم.

[پاسخ]

محسن در گفته :

جناب حسینی “خاص” رو اینجوری می نویسن!!!

[پاسخ]

یاسین در گفته :

اقای حسینی گلونی زیرپوش نیست گلونی حجاب است لطف کنید سواد ندارید اظهار نظر نفرمائید بیشتر گوش دهید مطالعه کنید اینقدر تعصب ولخرجی نکنید حجاب نشانه بی فرهنگی نیست نشانه فرهنگ است زبان و لهجه نشانه فرهنگ است و……………………………………………………………………………………

[پاسخ]

اصله مرز در گفته :

هومیان عزیز
ما باید ابهت گلونی و دستار که مسلما یاداور مادران قوم بزرگ لر و فرزندانشان که همواره در مقابل دست اندازی بیگانگان ایستادگی کردند و مانع ورود انان به این سرزمین و تحلیل نسلها شده اند باید بیشتر از این حفظ شود و خدای ناکرده با ارایش و بزک امروزی و بی پوششی این مقام اصالت هرز نگردد

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :