کد خبر : 20039
تاریخ انتشار : 20 جولای 2015 - 12:13
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,133 بازدید

مرگ تاکستان‌های نارس/ انگورهایی که «غوره» نشده «مویز» شدند

  قصه چاه‌های عمیق و خشک شدن رودها و سراب‌ها در دیار «کوه» و «دشت» گویا این روزها پایانی ندارد تا هر بار سرچشمه ای خشک شود و یک تاکستان یا یک مزرعه از فرط عطش جان بسپارد. خبرگزاری مهر – گروه استانها: قصه تکراری هجوم دیو بی رحم خشکسالی به دشت تشنه کوهدشت سال […]

1769903

 

قصه چاه‌های عمیق و خشک شدن رودها و سراب‌ها در دیار «کوه» و «دشت» گویا این روزها پایانی ندارد تا هر بار سرچشمه ای خشک شود و یک تاکستان یا یک مزرعه از فرط عطش جان بسپارد.

خبرگزاری مهر – گروه استانها: قصه تکراری هجوم دیو بی رحم خشکسالی به دشت تشنه کوهدشت سال هاست به سر پنجه بارانی یا نوازش سرد برفی نقطه پایانی به خود نمی گیرد.

چندین سال است این قصه همچنان سوژه داغ رسانه ها شده تا هر بار از خشک شدن چشمه ای یا رودخانه ای بگویند و باغی و مزرعه ای که از فرط عطش مقابل این دیو، زانوی تسلیم به زمین زده و بی صدا جان بسپارند.

خشکی تاکستان - کوهدشت

موضوع استفاه بی رویه چاه ها از سفره های آب زیرزمینی است و کشاورزانی که با کشت محصولات آبدوست، ته مانده این سفره ها را بالا می کشند تا درچند سال آینده قطره آبی حتی برای نوشیدن باقی نگذارند.

زیاد دور نیست روزهایی که ساکنان کوهدشت برای تامین آب آشامیدنی خود کافی بود تنها پنج متر از زمین حیاط خانه را حفر کنند تا دلو خود را در آن بیندازند و آب زلال بالا بکشند.

تاکستان ها خشک شدند

اما در ۱۰ سال اخیر هجوم پدیده خشکسالی و استفاده بی رویه از چاه های کشاورزی بحران شدیدی در دشت های کوهدشت حفر کرده به گونه ای که برخی جاها را باید نزدیک به ۲۰۰ متر حفر کرد شاید به خاک خیس زمین رسید.

کشاورزان منطقه سرچشمه ضرونی با خبرنگار مهر تماس می گیرند و از فاجعه خشک شدن تاکستان هایشان می گویند. به منطقه مورد نظرمی رویم، به منطقه ای که چند سال پیش رودخانه ای ازمیان چند روستا پیچ می خورد و و شالیزار هایشان را سیراب می کرد.

خشکی تاکستان - کوهدشت

رودخانه ای با نام مادیان رود با چند چشمه زلال پر آب که محل تامین آب روستای سرچشمه بود و تفرجگاه دخترانی که مشتاق بودند پاهای تابستان خود را در آن ها بگذارند و مشک های خود را به راحتی پرکنند و به کولای خانه ها ببرند.

حالا تنها دهان خشک خاک آلود چشمه ها بر جاست و نه از آب خبری هست و نه رقص ماهی هایی که کنار نگاهت برق می زدند.

مرگ خوشه های نارس

چشم می چرخانم تاکستان هایی را می بینم با خوشه هایی که نرسیده خشک شده اند، یکی از کشاورزان که یک هکتار انگورستان اش کاملا خشک شده، علت خشک شدن چشمه ها را چاهی می داند که بالادست چشمه ها حفر شده است.

یکی از کشاورزان که یک هکتار انگورستان اش کاملا خشک شده، علت خشک شدن چشمه ها را چاهی می داند که بالادست چشمه ها حفر شده استاین کشاورز می گوید: تا پیش از حفر این چاه چشمه ها آب داشتند اما به محض حفر آن چند چشمه این روستا کاملا خشک شدند.

وی ادامه می دهد: مجوز این چاه صنعتی و برای تامین آب دامداری گرفته شده اما از آن برای تامین آب مزارع ذرتی استفاده می شود که اطراف آن کشت شده است.

یکی دیگر از کشاورزان که او هم محصول انگورش از بی آبی ویران شده به خبرنگار مهر می گوید: استخر پرورش ماهی یا دامداری کجاست که این چاه به خاطرشان ایجاد شده است؟

باغ های انگوری که چند ماه در عطش مانده اند

او انگشت اشاره دراز می کند تا بیش از پنج هکتار تاکستانی را نشان دهد که کنار چشمه های خشک شده ویران شده است و بیان می دارد: امسال برای آبیاری باغ هایمان از چاهی در سه کیلومتر دورتر آب می خریدیم اما صاحب آن چاه هم از دادن آب خودداری کرد با این توجیه که آب چاهش به اندازه ای نیست که حتی مزرعه خودش را سیراب کند.

خشکی تاکستان - کوهدشت

حرفهایش را ادامه می دهد که حالا چند ماه است که باغ های انگور ما بدون قطره ای آب در عطش مانده اند و برگ به برگ و خوشه به خوشه خشک شدند.

نگاه بر می گردانم چاهی را درست کنار تاکستان خشک شده می بینم و مزارع سبز ذرتی که ته مانده های آب این نقطه را سرکشیده اند تا قد بکشند، آن هم کنار خوشه های انگوری که از فرط عطش سوخته اند، علت خشک شدن رودخانه و چشمه هایش را باید این چاه و چاه دیگری دانست که در پایین دست روستا جاخوش کرده است.

دو چاهی که گردنه های بالا و پایین رود را بسته اند تا قطره قطره اش را به یغما برند.

چاههای صنعتی برای کشاورزی استفاده می شوند

رئیس اداره امور آب کوهدشت در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: در کوهدشت جنوبی به ویژه منطقه پریان ضرونی یک سری چاه های صنعتی وجود دارند که متاسفانه از آنها استفاده کشاورزی شده است.

خشکی تاکستان - کوهدشت

احسان فتاپور ادامه می دهد: سال گذشته این چاه ها شناسایی شدند و علیه آن ها اقامه دعوی شده و پرونده شان مفتوح است.

وی بیان می دارد: برای چاه مورد نظر در سرچشمه ضرونی و چاه های مشابه جریمه چند ده میلیونی صادر شده و مراحل قانونی آن در دست اقدام است.

رئیس اداره امور آب کوهدشت می افزاید: تا رسیدن به نتیجه مطلوب این قضیه پیگیری خواهد شد.

فتاپور با بیان این که ۱۶ چاه صنعتی در دشت کوهدشت وجود دارد، اظهار می کند: به زودی ۳۰۰ کنتور هوشمند بر روی چاه های عمیق نصب می شود و در این میان چاه های صنعتی در اولویت قرار خواهند گرفت.

محصولاتی که کوهدشت را به آتش کشیدند

بنابراین گزارش استمرار بی توجهی به کاشت محصولات آبدوست در بخش کشاورزی که ۹۰ درصد آب کشور و استان را می بلعد چالشی جدی بوده که مرز بحران را نیز گذرانده است به طوریکه در شهرستان کوهدشت در استان لرستان شاهد رکوردشکنی فرونشست زمین در کشور هستیم، موضوعی که به افت سطح آبهای زیرزمینی برمی گردد و موجب خودسوزی زمین نیز شده است.

خشکی تاکستان - کوهدشت

بی توجهی به الگوی کشت متناسب با ظرفیت، آب و اقلیم مناطق مختلف استان بارها از سوی متولیان امر مورد انتقاد قرار گرفته اما همچنان با کم توجهی و عدم نظارت جدی شاهد از بین رفتن سرمایه های استان به قیمت و بهای سودهای ناچیز کوتاه مدت هستیم.

در حالی کشاورزان به سمت کشت ذرت و برنج در دشتهای جنوبی لرستان می روند که دلیل این موضوع از سوی آنها سود ناشی از فروش این محصولات عنوان می شود ولی این سوال مطرح است که ارزش سفره های آب زیرزمینی و مایه حیاتی که پای این مزارع هدر می رود چقدر است؟

کاشت محصول برنج در شهرستانی مانند پلدختر و یا ذرت دانه ای و علوفه ای در شهرستانی چون کوهدشت در حالی رخ می دهد که نه تنها روستاهای این شهرستانها که حتی شهرها نیز از چالش کم آبی در امان نمانده ولی آب موجود به راحتی صرف محصولاتی می شود که نه استراتژیک هستند و نه کشت آنها در این منطقه ضرورتی دارد.

به هر روی انتظار می رود مسئولان با استفاده از ابزارهای تشویقی و در صورت نیاز بازدارنده و همچنین برگزاری کلاسهای آموزشی در راستای ارتقاء سطح آگاهی و فرهنگسازی به منظور آشنایی کشاورزان نسبت به خسارات جبران ناپذیر کشت محصولات آب دوست از کاهش روزافزون آبهای زیرزمینی و از دست رفتن این سرمایه ارزشمند جلوگیری کنند.

گزارش و عکس: حشمت اله آزادبخت

دیدگاه ها

فتحعلی قبادی در گفته :

علت این سرطان خشکی را مسولان بی تدبیری باید جواب دهند که سرمایه نسل ها را پیشکش چند نفر کردند و این حاتم بخش ها هنوز ادامه دارد.باآنهاکه حرف میزنی هزاران عذربدترازگناه میارن. چرا نسلها باید تاوان بهره چند نفر را بدهند؟آدمها ممکن است بامهاجرت سرزمین دیگری را انتخاب کنند اما کیسل و گنج و خرگوش و ملیچک و … چه هیزم تری به ما فروختند که برای قطره ای اب له له بزنند؟ وهزار سوال بی پاسخ دیگر .

[پاسخ]

مهندس در گفته :

سرچشمه…
انگور های مرده…

اینجا نفرین شدست….

[پاسخ]

کارشناس در گفته :

جناب فتا پور عزیز از این دست پرونده های به اصطلاح مفتوح بی حاصل چه سود ، ما از نزدیک شاهدیم که صاحبان این چاهها ی صنعتی در منطقه پریان نه تنها ریالی جریمه نشدند بلکه همچنان آن دشت وسیع را زیر کشت ذرت یا به قول یکی از نویسندگان عزیز زیر دشنه در سر زمینی تشنه برده اند اگر قبول ندارد لطفا عصر گاهی حتی به محض تفرج هم که شده سری به روستای پریان ضرونی بزنید تا ببینید از آن پرونده های مفتوح چه حاصل شده؟شک نکنید با چنین تدابیر ضعیف واخطار ودوسیه بستن هایی صوری که بی شباهت به نامه فدایت شوم نیست در آینده ای نه چندان دور همه از فرط خشکسالی مجبور به مهاجرت از این شهر خواهیم شد چرا که پریان امید بعدی تشنگی کوهدشت خواهد بود پس تلاش کنید منابع آب زیر زمینی آنرا حفط کنید .

[پاسخ]

آزادبخت در گفته :

ضمن تشکر از استاد حشمت و قلم بی نظیرش یعضی ها توجیهشان این است که کشاورزان بدهکار وام هستند و درآمدندارند خوب به درک که بدهکارهستند دولت باید فکری به حال بدهکای اشان بکند نه اینکه یواش یواش آب نوشیدنی این مردم را بالابکشند. همه میدانیم که آبی در زمین باقی نمانده است پس چرا دست روس دست گذاشته ایم جناب آقای فتا پور هم دارد الکی حرف میزند و این روشن روشن می باشد هرکس به فکر صندلی خویش است تا به فکر آینده این مردم خجالت کشیدن چیزخوبیست بخدا.خوب این شما و اینهم چاههای غیرمجاز و متخلف ببندید معطل چه چیزی هستید اگر کاسه ای زیر نیم کاسه ندارید؟

[پاسخ]

بدبخت پاسخ در تاريخ سه‌شنبه 21 جولای , 2015 11:35 ق.ظ:

احسنتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت جناب آزاد بخت

[پاسخ]

محرومان در گفته :

جناب آزادبخت ممنون خدا عمرت دهد .بحث کم آبی وخشک شدن رودها وچشمه ها مصیبت هایی است که خودمان به بار آورده ایم وباعث اصلی آن مسئولین بی سوادی بوده اند که با اندک اعتراضی مجوز حفر چاه وکشت ذرت وهندوانه را به کشاورزان می دهند .
با همه احترامی که برای کشاورزان عزیز قائل هستم اما امروز کشت ذرت وهنداونه وسیب زمینی ودیگر محصولات آب دوست خیانت به همه مردم است .
فرزندان ما باید جرعه ای آب برای خوردن داشته باشند .
امروز قسمت های مرکزی وحلشیه ای کوهدشت آب آشامیدنی ندارند وآن وقت عده ای با خودپسندی ذرت آب می دهند .
آقایان شما به اندازه یک نفر وبا یک خانواده حق برداشت آب دارید اینکه به هر دلیل مالک املاک گسترده ای شده آید دلیلی بر مالکیت گسترده بر آب همه مردم ونسل ها نمی شود .
متاسفانه مدیر جهاد استان با اندک اعتراض کشاورزآن کوهدشت کوتاه آمد وممنوعیت کشت ذرت وهنداونه در کوهدشت را لغو کرد این همان خیانت بزرگی است .
امید است در رسانه های پایتخت هم مشکل آب کوهدشت مطرح شود

[پاسخ]

نا شناخته در گفته :

باسلام.چاه مشاهده شده در تصویر دارای پروانه بهره برداری ش 28026800جهت استفاده. دامداری وکشاورزی میباشد.جهت اطلاع خبرنگاری محترم که منبعد اطلاعات درست رااحراز نماید

[پاسخ]

اینگونه مشکلات راهمان سازمان اب منطقه به مردم تحمیل فرمودند حال چه دردوران مدیریت ایشان وچه قبل ازایشان مجوزها راهمین سازمان صادرمینماید ودربخش تامین نیرونیز برق که هردوزیرمجموعه وزارت نیرومیباشندهماهنگ درراه نابودی منابع ابی درسراسرکشورفعالند .هرچندسخن گفتن برای مردم ابی درپی نخواهدداشت .اماتوجه به عملکرداین سازمان خودگواه نابخردی دست اندرکاران ان است .ازاقایان به اصطلاح کارشناس این اداره یاسازمان بپرسید چندمجوزرابه عنوان صنعتی باکاربردکشاورزی صادرفرموده اند.؟ویاچه نظارتی راپس ازبهره برداری اعمال فرموده اند؟زمانیکه بخشدارمرکزی دوره های قبل درمسیرهمین رودخانه چاه عمیق حفرنمودندو40لیتردرثانیه برای دویاسه هکتارزمین باکاربری دامداری اب برداشت نمودندکدام مسدول ……به قول مرحوم امیرپورهرکه امددرلرستان بارخودپیچیدورفت….

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :