کد خبر : 30470
تاریخ انتشار : 26 ژانویه 2017 - 12:47
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 558 بازدید

معشوره ساخته میشود/ خبری خوشحال کننده برای مردم کوهدشت

خبرنگار هومیان نیوز: چهارم خردادماه 92 و چند هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری، رئیس دولت دهم، محمود احمدی نژاد کلنگ ساخت سدمعشوره که قرار است در تنگه گاوشمار بین شمال کوهدشت و جنوب نورآباد ساخته شود را بر زمین زد. او کلنگی بر زمین زد که قرارداد پروژه نداشت! و نیز مجوز ماده 215 […]

خبرنگار هومیان نیوز: چهارم خردادماه 92 و چند هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری، رئیس دولت دهم، محمود احمدی نژاد کلنگ ساخت سدمعشوره که قرار است در تنگه گاوشمار بین شمال کوهدشت و جنوب نورآباد ساخته شود را بر زمین زد.

او کلنگی بر زمین زد که قرارداد پروژه نداشت! و نیز مجوز ماده 215 را هم کسب نکرده بود! همان موقع در رسانه های استان و به نقل از استاندار وقت لرستان، حبیب الله دهمرده بیان شد که این سد 12 هزار فرصت شغلی برای بیکاران کوهدشت که بیکارترین شهرستان استان است فراهم میکند و البته 36 هزار هکتار زمین تشنه کشاورزی دیم کوهدشت را آبی خواهد کرد تا کوهدشت به رونق کشاورزی برسد. کوهدشت بین دو رودخانه کشکان و سیمره قرار دارد اما برداشتها از منابع زیرسطحی آبهایش به حدی افزایش یافت که بالاخره دشت ممنوعه اعلام شد.

سدی که براساس اطلاع رسانی مقامات وقت ظرفیت ذخیره یک میلیون و 200 هزار مترمکعب آب را قرار بود داشته باشد و با اعتباری بیش از یک هزار و 500 میلیارد تومانی ساخته شود.

اما در سال 93 و آن هنگام که دولت دکتر روحانی سیاست دار مدیریت کشور شد اعلام شد این سد نه قرارداد ساخت دارد! و نه مجوز ماده 215 گرفته است! و نه حتی مطالعات زیست محیطی دارد! این شد که کار تعطیل شد. استاندار لرستان، هوشنگ بازوند و نماینده کوهدشت و رومشگان در مجلس، الهیار ملکشاهی و نیز کشاورزان کوهدشت اعتراض کردند. حتی کار به تجمع مردم و کشاورزان کوهدشت هم کشید. همه خواهان ساخته شدن معشوره یا همان سد گاوشمار شدند و مطالبه شان این بود که کوهدشت را معشوره است که از کشاورزی دیم نجات میدهد.

در نهایت پس از کش و قوسهای فراوان بین کوهدشت، پلدختر و خوزستان در روز چهارشنبه ششم بهمن ماه وزیر نیرو در سفرش به لرستان خبر داد که سد معشوره ساخته میشود. سه سال است که جدال بین حوزه بالادست یعنی کوهدشت با حوزه های پایین دست یعنی پلدختر و خوزستان ادامه دارد. پایین دست هراس دارد از اینکه ساخت معشوره باعث کاهش آب کشاورزی پایین دست شود.

نماینده پلدختر، سیدحمیدرضا کاظمی نیز همان روز چهارشنبه، ششم بهمن ماه و هم زمان با تجمع اعتراضی تعدادی از مردم پلدختر در اعتراض به ساخته شدن معشوره گفت ما با برداشت 50 میلیون مترمکعب از رودخانه کشکان آن هم فقط برای مصارف شرب و کشت گلخانه ای در بالادست یعنی کوهدشت موافقیم.

این است که هنوز به نظر میرسد اجماع و توافق نهایی قطعی بین حوزه پایین دست و حوزه بالادست برای تعریف ویژگیهای سد معشوره حاصل نشده است؛ اما آنچه فعلاً قطعی شده است آن است که سد معشوره به طور حتم ساخته می شود منتها با چه ویژگیها و با چه مختصاتی، هنوز در ابهام است.

آیا سد با همان مختصات تعریف شده ی سال 92 ساخته خواهد شد؟

آیا سد با مختصات جدیدی، تعریف و ساخته میشود؟ اینها پرسشهایی است که هنوز پاسخ روشنی به آنها داده نشده است و البته گذر زمان، آرام آرام به این پرسشها، پاسخ میگوید.

دیدگاه ها

خرم ابادی در گفته :

نماینده پلدختر بجای همسویی بانمایندگان خوزستان خوب است از طریق دیگری پیگیر خیل بیکاران این شهر شود نه انکه با احداث نشدن سد معشوره

[پاسخ]

امرایی (طولابی. ) در گفته :

کشاورزان فقیر خوشحال نشوید
از این حرفها زیاد شنیده اید
اینقدر از این حرفهارو پلاکارها ی رنگا رنگ دیدهایم
پس در نتیجه خوشحا ل نباشید

[پاسخ]

لک ماد در گفته :

البته ساخته میشود ولی با عنوان برق ابی نه کشاورزی

[پاسخ]

كوهدشتي در گفته :

نزديك انتخابات است وتدبيرجمع كردن راي.

[پاسخ]

بیکارخان در گفته :

بازانتخابات نزدیک شده

[پاسخ]

لر در گفته :

حرمت این سدانتخاباتی رانگه دارید وگرنه سدشکسته وخیلیهاراآب میبرد….

[پاسخ]

معمولانی در گفته :

سلام. مرحبا بر سید حمید کاظمی. که لحظه ای از حقوق مردم پلدختر ومعمولان کوتاه نخواهد آمد. واقعا کشکان یعنی خط قرمز

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :