کد خبر : 33922
تاریخ انتشار : 13 دسامبر 2017 - 19:55
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,644 بازدید

مومه، پدر طنز روحوضی و آوانگارد

  مهرداد سوری : مومنعلی جوزی پور را بحق میتوان پدر طنز روحوضی و آوانگارد لرستان دانست. هنرمندی که از بذله گویی و جوک و اجرای برنامه های طنز ارتزاق کرد و پرچمی در اهتزاز را بر بلندای نمایش طنز لرستان برافراشت. افسوس از ما ؛قوم اسطوره کش و بی تعصب, که توان معرفی بزرگانمان […]

 

مهرداد سوری :

مومنعلی جوزی پور را بحق میتوان پدر طنز روحوضی و آوانگارد لرستان دانست. هنرمندی که از بذله گویی و جوک و اجرای برنامه های طنز ارتزاق کرد و پرچمی در اهتزاز را بر بلندای نمایش طنز لرستان برافراشت. افسوس از ما ؛قوم اسطوره کش و بی تعصب, که توان معرفی بزرگانمان را نداریم.
سقایی های فراوانی در بی اعتنایی ما غبار فراموشی گرفته اند و به تاریخ پیوسته اند. همیشه منیت ها و طوایف ارجح بر رفتارهای گروهی و اشاعه فرهنگمان بوده است. مومنعلی جوزی پور در ژانر خویش بسیار بزرگ تر و فراز از مستر بین ها و مستربین ها و هنرمندان نورسته اییست که اکنون صدا و سیمای افلاک را در چنبره قدرت خویش گرفتار کرده اند و به ثروتهای بی شمار رسیده اند. با ورود اولین نسل های نوار کاست در لرستان ،رکوردهای فراوانی از مرحوم جوزی پور ثبت شد اما افسوس امروزه خیلی از آنها در دسترس نیستند.

در عصری که سایه باروت و برنو و عشیره ،آنقدر سنگین بود که جنبه حقیقی زندگی لرستان در وفایات و هومالی و برادرکشی و خون و ازدواج متاثر از خون صلح خلاصه می شد. مردی اینچنین عزیز و دانا و فکاهه و بهلولی در زمان خویش، گوشه گوشه لرستان را در نبود امکانات جاده و وسیله نقلیه گشت و تبسم و گلخنده هدیه کرد. این سیاق زیبای هنر و زندگی ،آنچنان برای مردم آن دوره نامانوس و غریب بود که به او لقب مومه رقاص دادند. رقاص در معنای لغوی لر همان خنداننده و طنز پیشه را تداعی می کند.. مردی که هیچگاه از مردم دور نشد و لایه به لایه و خط به خط با ایشان زیست و سفیر شادی شد.

مومه وحدت لک و لر را با گفتار شیرین و دو زبانه ی خود که در قالب جوک، فکاهه،تقلید صدا،و… توسعه داد و در عصر اسطوره ها خبری از انشقاق نبود.

 

بیان دیدگاه !

نام :