کد خبر : 33081
تاریخ انتشار : 22 سپتامبر 2017 - 21:18
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 781 بازدید

نامه ی سرگشاده به استاندار لرستان

جناب آقای دکتر خادمی استاندار محترم استان لرستان ! با سلام و تحیات قبل از هر چیز انتصاب شایسته‌ی حضرتعالی، به‌عنوان استاندار استان لرستان را تبریک می‌گویم و برای آن مقام عالی در مسیر توسعه و پیشرفت، موفقیت و بهروزی را از خداوند سبحان خواهان و خواستارم. آنچه حقیر را بر آن داشت که در قالب […]

جناب آقای دکتر خادمی
استاندار محترم استان لرستان !
با سلام و تحیات
قبل از هر چیز انتصاب شایسته‌ی حضرتعالی، به‌عنوان استاندار استان لرستان را تبریک می‌گویم و برای آن مقام عالی در مسیر توسعه و پیشرفت، موفقیت و بهروزی را از خداوند سبحان خواهان و خواستارم.
آنچه حقیر را بر آن داشت که در قالب یک نامه، آسیب‌شناسی مشکلات عدیده‌ی بخش طرهان را ضمن تحلیل روند و نیازسنجی منطقه ارسال نمایم، دغدغه‌های بی‌شماری هم‌چون کوچ تحصیل‌کرد‌ه‌ها و بیکاری و فقری است که در زندگی تک‌تک مردم این بخش مظلوم چالش ایجاد کرده است که ذیلٱ به استحضار می‌رسانم.
بخش طرهان در غرب استان لرستان با وسعتی در حدود ۶۵۰ کیلومتر مربع، در ۴۵ کیلومتری غرب شهرستان کوهدشت با مرکزیت شهر گراب قرار دارد که در تقسیمات کشوری سال ۱۳۶۸ به‌عنوان بخش محسوب شده، و اکنون دارای ۳۶ روستا و ۲۸ دهیاری است که شغل اکثر مردم آن کشاورزی و دامداری می‌باشد. با این حال، بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ جمعیت این بخش ۱۷۶۴۸ نفر بوده است که متأسفانه در سال ۱۳۹۵ به ۱۲۷۳۰ نفر تقلیل یافته، به‌طوری‌که بسیاری از روستاههای آن، با وجود ۷۰ شهید گلگون‌کفن در جنگ تحمیلی، در حال خالی شدن از سکنه هستند.
بخش طرهان به‌عنوان منطقه‌ای ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک در قرون متمادی با نقش‌های راهبردی و تاریخی، از قبیل قرار گرفتن در مسیر جاده‌ی ابریشم از طریق پل سی‌پله، و همچنین در تامین نیروی انسانی کشور و تربیت فرهیختگان خاص در عرصه‌های مختلف همواره نیرویی پیشران در توسعه‌ی کشور عزیزمان بوده است. لذا شایسته است با شناسایی خلاءهای حیاتی موجود و برنامه‌ریزی آینده‌نگرانه، مانع از خالی شدن تدریجی این بخش از نخبگان و فرهیختگان آن شویم. همان‌طور که مستحضر هستید کشور ما به نیروی پیشران تغییر، به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی پیشرفت، و چشم‌انداز روشن برای تسریع توسعه‌ی همه‌جانبه نیازمند است و بخش طرهان به‌عنوان نیرویی پیشران و عاملی کلیدی در غرب کشور، اکنون در انتظار برنامه‌ای سازمان‌یافته برای ترمیم و توسعه می‌باشد. یکی از مبانی توسعه و رشد اقتصادی یک منطقه، ایجاد ارتباطات بین استانی در کشور است. آمار سنجش توسعه‌ی اقتصادی نشان می‌دهد استان‌هایی که در امر دسترسی به راه‌های ارتباطی موفق بوده‌اند، دارای رشد اقتصادی بسیار قوی‌تری هستند. این موضوع به‌عنوان یک شاخص رشد اقتصادی منطقه‌ای و ایجاد ارزش افزوده بالاتر، در اتحادیه اروپا و ایالت‌های آمریکا و کانادا نیز اثبات شده است. کشورهای اتحادیه اروپا راه پیشرفت خود را در حذف موانع ارتباطی و تأکید بر ایجاد راه‌های ارتباطی و ترانزیتی استوار ساخته‌اند.
بر اساس ذکری که رفت و در قالب مطالبات مردمی، دو خواسته‌ی اصلی مردم بخش طرهان را در ذیل خدمت‌تان عرض خواهم نمود که امیدوارم مورد توجه حضرتعالی قرار گیرد.
نخستین خواسته‌ی مردم بخش طرهان، گشایش مسیر سی‌پله سرطرهان است که دارای موقعیتی استراتژیک و راهبردی برای اتصال جنوب(خوزستان) به غرب کشور (ایلام، کرمانشاه) است و با وجود پیگیری‌های مردمی بلاتکلیف مانده است. لازم به ذکر است که طول مسیر گردنه‌ی سی‌پله که از هزاره‌های ق.م یکی از راه‌های ژئوپلتیک و راهبردی برای عبور کاروان‌ها بوده است، ۱۳ کیلومتر می‌باشد که اکنون در انتظار دستان توانمند حضرتعالی برای احیاء و آبادانی دوباره است.
استان لرستان با وجود مزیت‌های نسبی در حوزه‌ی راه‌های ارتباطی، متأسفانه در بخش طرهان با بن بست مواجه شده است که در صورت گشایش مسیر سی‌پله سرطرهان، شاهراه ارتباطی طرهان به ایلام و کرمانشاه ایجاد، و ضمن ایجاد ارتباطات اقتصادی گسترده، باعث افزایش ارزش فعلی خالص (Npv) در منطقه خواهد شد. بالطبع این مسیر جدید سبب توسعه‌ی پایدار منطقه خواهد بود با این حال پل سی‌پله و آثار باستانی متعددی از قبیل دژ زلال انگیز و قلعهٔ گراب می‌تواند بعنوان یک بخش از حوزه‌ی اکوتوریسم مورد توجه قرار گیرد. در صورت احیای این مسیر، مردم منطقه نیز آمادگی لازم برای ایجاد بازارچه‌ی اقتصادی بین استانی را دارند و یقینٱ هزینه‌های گشایش ۱۳ کیلومتر راه ارتباطی این منطقه، قابل قیاس با مزیت‌های نسبی آن در راستای رشد اقتصادی استان نخواهد بود.
دومین خواسته‌ی به حق مردم بخش طرهان، با توجه به شغل کشاورزی اکثر مردم طرهان، احیای پمپاژ آب سیمره است که بحث آن در سال‌های اخیر مطرح بوده است، اما با وجود تعلق حق آبه‌ی این پروژه به لرستان، متأسفانه تاکنون اقدامی در راستای احیای آن صورت نگرفته است و با وجود صرف اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ششصد میلیون تومان، در حال حاضر متوقف شده است. با توجه به شغل کشاورزی اکثر مردم منطقه، انتظار داریم احیای پمپاژ آب سیمره باعث افزایش چشمگیر راندمان کشاورزی در این بخش شود.
یقینٱ احیای این دو حوزه‌ی پیشبرنده‌ی استراتژیک می‌تواند سهم بسزایی در اقتصاد
منطقه و استان داشته باشد. انتظار ما از حضرتعالی، به‌عنوان مدیر ارشد استان لرستان، اقدامات عاجل و شایسته در این راستا است.
در پایان، با توجه به دغدغه های شخصی نسبت به مردم نجیب استان و همچنین مطالعات زیادی که در رابطه با آمایش سرزمینی و مزیت‌های نسبی استان لرستان انجام داده ام ، آمادگی‌ خود را جهت هر گونه مشارکت و همکاری در راستای پیشرفت و رشد اقتصادی این خطه‌ی شریف و میهمان نواز اعلام می‌دارم.
با تقدیم احترام
بهزاد خسروی، دکترای مدیریت استراتژیک و تصمیم‌گیری

دیدگاه ها

طرهان در گفته :

با سلام و خدا قوت خدمت دکترخسروی
امیدوارم که استاندار محترم لرستان رسیدگی نمایند.

[پاسخ]

احمد قاضی زاده در گفته :

با تشکر از دکتر بهزاد خسروی که مشکلات منطقه تردشده طرهان رابخوبی کتابت نمودند شاید که استاندار جدید نیم نگاهی داشته باشد.

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :