کد خبر : 31118
تاریخ انتشار : 17 مارس 2017 - 15:48
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 657 بازدید

نوروز و رهایش

حاجیعلی شرفی/ فعال مدنی:  نوروز نماد و سمبل است؛ نماد و سمبلی برای دوباره زیستن، نوروز هویت است، نه هویتی متعصب‌گونه، برتری‌طلب وکاذب، بل هویتی که در  سیر تحولات منعطف بوده و در ادامه‌ی راه می‌بایست هویتی مدنی که تقویت‌کننده‌ی اعتماد به نفس، خودباوری و استقلال فکری باشد؛ بنابراین حلقه‌ی واسطه است  برای همبستگی و […]

حاجیعلی شرفی/ فعال مدنی:  نوروز نماد و سمبل است؛ نماد و سمبلی برای دوباره زیستن، نوروز هویت است، نه هویتی متعصب‌گونه، برتری‌طلب وکاذب، بل هویتی که در  سیر تحولات منعطف بوده و در ادامه‌ی راه می‌بایست هویتی مدنی که تقویت‌کننده‌ی اعتماد به نفس، خودباوری و استقلال فکری باشد؛ بنابراین حلقه‌ی واسطه است  برای همبستگی و نه وابستگی.

نوروز، نویددهنده‌ی رهایش است؛ رهایش از جهل و خرافات برای غلبه بر عقب‌ماندگی و حرکت به سوی ترقی، رهایش از خزان و خمودگی برای تمامی موجودات زنده که بقای زیست‌شان در آن نهفته است. نوروز به معنی روز نو و نوشدن برای انسان صرفاً جبری و غریزی نیست؛ بلکه براساس اراده و خواستن با تکیه بر دانش، تعقل، خرد جمعی و آگاهی یافتن به ضرورت است.

نوروز خاست‌گاهی تاریخی و جهان‌شمول دارد؛ چه با نام و آیینی که در بین باورمندان به نوروز به سبک و شیوه‌ی ما که آغازش روز اول فصل بهار است  و چه آنانی که برای آغازش به روز و زمانی متفاوت می‌اندیشند.

بدین‌سان گستره‌ی نوروز فراتر از مرزهای جغرافیایی و سیاسی و فارغ از هرگونه مذهب، زبان، قومیت و ملیت است.

مدت‌هاست که عید نوروز توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و هر سال، از جانب این نهاد بین‌المللی به باورمندان به نوروز شادباش گفته می‌شود.

در میهن ما، نوروز نقطه‌ی اشتراک بین انسان‌ها، طبیعت و محیط زیست است؛ زیرا آغاز این تحول پدیده‌ای است که می‌تواند نقش ارزنده‌ای را در بین طرفین ایجاد کند. از دیگر آموزه‌های نوروز، برون‌رفت از انقباض فکری و روی‌آوردن به اندیشه و دست‌آوردهای بشری است که طی قرون متمادی با از سرگذراندن آزمون و خطا و کوشش و مبارزه به دست آورده‌اند.

آری، نوروز رهایش از سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، تبعیض، تجمل و مصرف‌گرایی غیر ضرور و چشم و هم‌چشمی‌های بیهوده و مخرب است. رهایش از تجاوز به حقوق دیگران و تقابل با همدیگر به جای تعامل است.

نوروز سفیر صلح و آزادی و در مخالفت با جنگ، خون‌ریزی و خفقان است. از این رو، نوروز را پاس بداریم و در تداوم و جاودانگی‌اش متناسب با تحولات جامعه‌ی بشری کوشا باشیم و به جای غرق شدن در گذشته به این اصل و شعار مهم باورمند شویم: یعنی از گذشته بیآموز، درحال زندگی کن و به آینده بیندیش. نوروزتان خجسته باد.

منبع: هفته نامه سیمره/ بیست و پنجم اسفندماه 95.

بیان دیدگاه !

نام :