کد خبر : 30483
تاریخ انتشار : 27 ژانویه 2017 - 07:40
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 262 بازدید

وزیر نیرو از افزایش تخصیص آب در بخش کشاورزی، سخنی نگفت!

شهرام شرفی: اگرچه سفر دو روزه وزیر نیرو، حمید چیت چیان به لرستان در روزهای پنجم و ششم بهمن ماه همراه شد با افتتاح یا کلنگ زنی پروژه های بزرگی در لرستان و به همین علت می شود گفت یکی از بهترین سفرهای کاری وزیران در طول سه سال گذشته حکمرانی دولت تدبیر و امید […]

شهرام شرفی: اگرچه سفر دو روزه وزیر نیرو، حمید چیت چیان به لرستان در روزهای پنجم و ششم بهمن ماه همراه شد با افتتاح یا کلنگ زنی پروژه های بزرگی در لرستان و به همین علت می شود گفت یکی از بهترین سفرهای کاری وزیران در طول سه سال گذشته حکمرانی دولت تدبیر و امید به لرستان بوده است اما آنچه در این سفر دو روزه بر زبان وزیر نیرو جاری نشد همان بحث افزایش سهم تخصیص آب در بخش کشاورزی به لرستان است.

در سالیان اخیر هماره از مطالبات کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی و مردم و نیز نمایندگان و مقامات ارشد استان لرستان همیشه این بوده است که لرستان که سالانه از خروجی 12 میلیارد مترمکعب روان آب بهره مند است چرا نبایستی به قدر منابع آبی اش از تخصیص مناسب آب در بخش کشاورزی بهره مند شود تا میزان 23 درصد زمین های کشاورزی آبی این استان رو به افزایش برود؟

برخی آمارها نیز این را نشان میدهد که اگر بخواهیم مجموع میزان آبهای سطحی و زیرسطحی استان را برآورد کنیم به عدد 18 میلیارد مترمکعب می رسیم که در خوش بینانه ترین حالت سهم تخصیص لرستان از این مقدار آب سطحی و زیرسطحی فقط هشت درصد است.

اما هنوز مدیران و نمایندگان استان موفق نشده اند وزارت نیرو را متقاعد کنند که سهم تخصیص آب لرستان در بخش کشاورزی باید افزایش یابد تا کشاورزی این استان رونق گیرد.

هم اینک فقط 23 درصد مجموع زمینهای کشاورزی استان لرستان از نوع آبی است و مابقی دیم است و سالهاست این عدد تغییری نکرده است چرا که هر بار وزارت نیرو با افزایش سهم تخیص آب لرستان در بخش کشاورزی مخالفت ورزیده است.

درست است که وزیر نیرو موافقت کرد که محدودیت تخصیص آب در بخش صنعت لرستان برداشته شود و این هم یک تصمیم خوب برای تشویق صنعت در لرستان است اما هنوز مهم ترین مطالبه مردم و مقامات و نمایندگان استان که همان افزایش سهم استان لرستان در بخش تخصیص آب در حوزه کشاورزی استان است به مرحله موافقت وزارت نیرو نرسیده است و همچنان با این مطالبه مخالفت میشود.

اگر مبنا را این بگیریم که سالانه 12 میلیارد مترمکعب  روان آب از لرستان خارج میشود اگر سهم تخصیص آب لرستان در بخش کشاورزی افزایش یابد بی تردید یک گام مهم برای رونق کشاورزی استان لرستان برداشته خواهد شد.

در غیر این صورت لرستان همچنان باید در همان عدد 23 درصد آبی بودن زمین های کشاورزی اش توقف کند که به معنی تداوم همان شیوه کشاورزی سنتی و کم درآمد است.

ناگفته پیداست بهره مندی از تکنولوژی های جدید تولید که در اقتصاد سیاسی به آنها ابزارهای تولید گفته میشود نیز برای مکانیزه شدن کشاورزی استان و نیز افزایش بهره وری کاری در بخش کشاورزی لرستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیان دیدگاه !

نام :