کد خبر : 26599
تاریخ انتشار : 19 می 2016 - 14:19
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 599 بازدید

وزیر کشور در خرم‌آباد بیان کرد: از مشکلات مهم ما انباشتگی قوانین است/ موانع فکری بیشتر از موانع اداری مانع توسعه هستند!

  یکی از معضلات کشور ما انباشتگی قوانین است مدیر وقتی گزارش یک مشکل را مطرح می‌کند باید راه‌حل هم پیشنهاد دهد همین من و شماها هستیم که بوروکراسی را خلق کرده‌ایم! کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان را تقویت کنیم تا به اقتصاد مقاومتی برسیم   وزیر کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، صبح پنجشنبه 30 اردیبهشت‌ماه به خرم‌آباد […]

عبدالرضا رحمانی فضلی

 

یکی از معضلات کشور ما انباشتگی قوانین است

مدیر وقتی گزارش یک مشکل را مطرح می‌کند باید راه‌حل هم پیشنهاد دهد

همین من و شماها هستیم که بوروکراسی را خلق کرده‌ایم!

کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان را تقویت کنیم تا به اقتصاد مقاومتی برسیم

 

وزیر کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، صبح پنجشنبه 30 اردیبهشت‌ماه به خرم‌آباد آمد و ظهر این روز در جلسه‌ی ستاد اقتصاد مقاومتی استان لرستان در استانداری حضور یافت و گفت:«بنده هم با این گفته‌ی آقای استاندار موافق هستم که بخشی از اختیارات را تهران باید به مراکز استانها واگذار کند منتها باید چارچوب قانون هم رعایت شود و مدیران دستگاه‌های اجرایی هم به خلاقیت‌ها، مشارکت‌های مردمی و مشورت‌پذیری از اهل فن اهمیت بدهند و بنده در این زمینه به استاندارانم اعتماد دارم».

رحمانی‌فضلی خطاب به استاندار، معاونان استاندار، فرمانداران استان و مدیران ادارات استان که در این جلسه حضور داشتند بیان داشت:«ما به عنوان مدیر باید قلباً اعتقاد داشته باشیم که خلاقیت و واگذاری اختیارات به مدیران میانی خوب است و البته فراموش نکنیم چونکه در کشور ما این بحث برای اولین بار است که مطرح می‌شود باید به صورت تدریجی و گام به گام باشد».

وی بیان داشت:«بنده در این جلسه دیدم که دوستان مدیران ادارات گزارش‌های کاری از وضعیت استان ارائه می‌دهند که بارها بنده این‌گونه گزارشات را شنیده‌ام؛ مسئله این است وقتی مدیری گزارش کاری ارائه می‌دهد باید موانع را هم بگوید و راه‌حل هم برای رفع موانع پیشنهاد بدهد».

او اظهار داشت:«من هم قبول دارم بوروکراسی خودش گاهی مانع مشارکت سرمایه‌گذاران می‌شود ولی این بوروکراسی را چه کسی ایجاد کرده است؟ خب همین من و شماها هستیم که به عنوان مدیران این بوروکراسی را ایجاد کرده‌ایم و باید تلاش کنیم در چارچوب قانون در گره‌گشایی از کار سرمایه‌گذاران اقدامات اساسی صورت گیرد».

وزیر کشور افزود:«یکی از مشکلات کشور ما انباشتگی قوانین است؛ ما قوانین زیادی داریم گاهی هم این قوانین با هم تناقض دارند و همین انباشتگی قوانین گاهی خودش گرفتاری اداری ایجاد می‌کند».

عبدالرضا رحمانی‌فضلی گفت:«متأسفانه گاهی برخی مدیران به علت همین انباشتگی قوانین شناخت درستی از قوانین حوزه‌ی کاری خودشان هم ندارند».

رحمانی‌فضلی توضیح داد:«ما موافقت کرده‌ایم سه استان از جمله استان لرستان به عنوان الگوی طرح اقتصاد مقاومتی انتخاب شوند و از سه استاندار این سه استان هم دعوت می‌کنیم در جلساتی که در حوزه کاری اقتصاد مقاومتی این سه استان است در هیئت دولت شرکت کنند».

وی بیان داشت:«یکی از مشکلات ما این است که بهره‌وری را خیلی جدی نگرفته‌ایم و همواره دنبال پروژه‌هایی رفته‌ایم که گران، و با بهره‌وری پایین بوده‌اند و این نوع نگاه مدیریتی باید اصلاح شود و تا فکر اصلاح نشود توسعه‌ای در جامعه رخ نخواهد داد زیرا موانع فکری مهم‌تر از موانع اداری هستند».

او ادامه داد:«توسعه‌یافتگی با روشهای دستوری هم جواب نمی‌دهد زیرا اگر جواب می‌داد به طور حتم کشوری چون شوروری به فروپاشی نمی‌رسید ما باید به سوی بسترسازی هرچه بیشتر برای مشارکت مردم و خلاقیت و بهره‌وری اقتصادی باشیم وگرنه از سرعت تغییرات امروز دنیا عقب می‌مانیم».

وزیر کشور توضیح داد:«دنیای امروز دنیای رقابت است و مدیران ما هم باید به این موضوع توجه داشته باشند و از خلاقیت‌ها حمایت کنند و مشارکت مردم در اقتصاد را تقویت نمایند».

عبدالرضا رحمانی‌فضلی تصریح کرد:«من در تلویزیون استان اعلام می‌کنم که مجوزهای سرمایه‌گذاری در مدت یک ماه صادر می‌شود و به استاندار هم گفته‌ام شما می‌توانید این کار را انجام بدهید که وی هم پاسخ مثبت داده است و ما باید به این سمت برویم تا جذب سرمایه‌گذار و رونق اقتصادی در جامعه تقویت شود».

رحمانی‌فضلی تشریح کرد:«ما مدیران در یک حکومت اسلامی مشغول خدمت هستیم و باید همیشه به این نکته توجه داشته باشیم که در روز قیامت باید پاسخگوی اعمال خویش باشیم و به خداوند متعال پاسخ بدهیم و این مهم است که وظیفه‌ی خویش را با دقت انجام بدهیم و تلاش کنیم مشکلات مردم رفع شود».

مشاغل دانش‌بنیان تقویت شود

وی گفت:«اینکه مدام به درآمدهای نفتی وابسته باشیم حتی اگر قیمت نفت نه زیر چهل دلار که صد دلار هم باشد روند درستی نیست و ما در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی باید به سوی تقویت فعالیتهای اقتصادی دانش‌بنیان برویم که هم درآمد زا هستند و هم مشارکت مردم و خلاقیت‌ها را تقویت می‌کنند».

وزیر کشور تأکید کرد:«مدیران در حکومت اسلامی وقتی برنامه‌ریزی اقتصادی می‌کنند باید به مقوله‌ی مهم عدالت اجتماعی هم توجه کنند و حتماً پیامدهای یک تصمیم در رابطه با عدالت اجتماعی درنظر گرفته شود».

رحمانی‌فضلی تصریح کرد:«مدیر باید بتواند ایده‌پردازی کند و متناسب با اهداف عدالت اجتماعی در حکومت اسلامی برای اقتصاد کارآفرینی و خلق ثروت رقم بزند تا بتوانیم به یک اقتصاد قوی متناسب با ظرفیت‌های داخلی که همان اقتصاد مقاومتی است برسیم».

دیدگاه ها

توسعه یافتگی بدون شناختن بافت اجتماعی ،شیوه زندگی مردم ،و… امکان پذیر نیست . متاسفانه اجرای اصل 44 قانون اساسی ابتدا در لرستان به صورت آزمایشی بدون هیچگونه شناختی از بافت اجتماعی این استان، طرزتفکر مردم نوع نگاه آنها و… از طرف دولت وقت جناب آقای خاتمی انجام گرفت وسیاستهای مارگارت تاچر و ریگان در جامعه ای صورت گرفت که هنوز روح قبیلگی و طایفه ای در ناخودآگاهشان وجود داشت، اجرا شد و در نهایت جز تعطیلی و ورشکستگی صنایع در این استان چیز دیگری به دنبال نداشت. در این دوره نیز با مطرح شدن اقتصاد ملی که می شود گفت برای اولین بار توسط امیر کبیر و سپس دکتر مصدق مطرح گردید، در استانی که بورژوازی کمپرادور در آن حاکم است بدون توسعه انسانی امکان پذیر نیست، چرا که اقتصاد ملی ابتدا بدون شناختن هویت ملی و آموزش که از شاخصه های توسعه انسانی می باشند راه به جایی نخواهد برد جز اتلاف وقت و از بین رفتن سرمایه.

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :