کد خبر : 32933
تاریخ انتشار : 11 سپتامبر 2017 - 00:12
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 424 بازدید

پاسخی به «نقد شیوه نامه استخدام در آموزش وپرورش»

  هومیان نیوز: مطلب زیر در پاسخ به مطلبی با عنوان « شیوه نامه استخدام در آموزش و پرورش، درست یا غلط » نوشته شده که اخیرا در بخش یادداشت هومیان نیوز منتشر شده است.    علی احمدی زاده معلم وکارشناس ارشد از دانشگاه علامه طباطبایی شیوه نامه جدید کامل نیست اما عادلانه است. شیوه […]

 

هومیان نیوز: مطلب زیر در پاسخ به مطلبی با عنوان « شیوه نامه استخدام در آموزش و پرورش، درست یا غلط » نوشته شده که اخیرا در بخش یادداشت هومیان نیوز منتشر شده است.

 

 علی احمدی زاده
معلم وکارشناس ارشد از دانشگاه علامه طباطبایی

شیوه نامه جدید کامل نیست اما عادلانه است.

شیوه نامه استخدامی جدید که آموزش وپرورش اعلام عمومی کرده، از جهات مختلف حرکتی علمی،اخلاقی واصلاحی است.اگرچه این شیوه نامه همچون دیگر مصنوعات بشری بی نقص نیست و ممکن است سالیان بعدهم نیاز به اصلاح داشته باشد.
پاسخ های آموزش وپرورش به برخی انتقادات هم در رسانه ها وجود دارد.
آنچه اینجانب را به نوشتن ترغیب کرد،این نگاه جدید مسئولان به آموزش وپرورش می باشد که مبتنی برعدالت بوده ونگاه محوری  به دانش آموز دارد.با توجه به این شیوه نامه، می توان دریافت که  آموزش وپرورش به دنبال تعلیم وتربیت با استفاده از بهترین وتوانمندترین افراد جامعه است وآنچه که مهم است و ارجحیت دارد، تربیت دانش آموزان به بهترین وجه بامعلمان خبره است نه ایجاد اشتغال برای جوانان،چراکه متولی کاریابی وزارت کار است نه آموزش وپرورش واز سوی دیگر این شیوه نامه عادلانه است چراکه اگر واقع بینانه نگاه کنیم،غالبا می بینیم معلمان اگرضعیف باشند به سمت مناطق محروم سوق داده می شوند ونصیب دانش آموزان محروم در حالیکه  دانش آموزان مرفه از وجود بهترین معلمان هرمنطقه بهره می برند،حال اگر میانگین توانایی معلمان بالا برده شود این به نفع دانش آموزان مناطق محروم خواهدبود.
اما درجواب به پرسش های آقای اسدی ملک آبادی (که در نقد شیوه نامه بوده ) باید گفت:
-ایشان گفته اند ضوابط استخدامی سخت گیرانه است، در جواب بایستی به ایشان یادآوری کرد که سالانه قریب به یک میلیون تحصیل کرده وارد بازارکار می شود،بی شک این ضوابط به آموزش وپرورش کمک می کند باتوجه به رسالتش بهترین ها را برگزیند. چنانکه شنیده شده رتبه دو کشوری کنکور سراسری رشته  دبیری آموزش وپرورش را انتخاب کرده است .

-در پاسخ به اینکه ملاک این گزینش ها چه بوده،خودشان جواب داده عشق ومهارت،اما نگفته اند چگونه می توان عشق افراد رو ارزیابی کرد.بدیهی است انتخاب برمبنای سواد وسلامت افراد است واین شیوه نامه با درنظرگرفتن  شرایط علمی وسلامت به نسبت توانایی تشخیص بالایی در این شاخص ها دارد.

-آقای اسدی درآخر هم ذهن خوانی  کرده وگفته تهیه کنندگان به فکر ارتقا کیفیت آموزش وحقوق برابر انسانها نبوده اندوالبته دلیلی برای ادعایشان ذکر نکرده واز سوی دیگر مشخص است،آموزش وپرورش با توجه به رویه ای که درپیش گرفته به دنبال احقاق حقوق دانش آموزان است تا دیگر افراد جامعه.

دیدگاه ها

طیبه اسدی ملک آبادی در گفته :

طیبه

[پاسخ]

طیبه اسدی ملک آبادی، دانشجوی دکتری علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران در گفته :

با توجه به دقت نظر وتوجه جناب آقای احمدی زاده واحترام بر نظر ایشان لازم هست توضیحاتی درباره ابهام گفته هایم بیان نمایم:
دررابطه با اینکه سواد وسلامت حرف اول برای انتخاب معلمان هست جای هیچگونه شکی نیست وبا درنظرگرفتن رعایت نقد (که باید همزمان به نقاط قوت وضعف اشاره نمود) درابتدای گفته هایم آورده بودم که سلامت روحی وجسمی وسواد یک معلم بارها با تحقیقات نشان داده شده که در کیفیت کلاسهای درسی و موفقیت دانش آموزان مهم و اثربخش است.ولی کجای تحقیقات نشان داده که داشتن کمتر از 20 دندان باعث اافت کلاسهای درسی میشود؟
دررابطه با انتخاب رتبه دو داوطلب کنکور سراسری دررشته دبیری این عامل به استعداد وعلاقه خود داوطلب برمیگردد تا انتخاب مسئولین آموزش وپرورش، از کجا معلوم همین دانش آموز بدلیل نداشتن یک بند از سلامت جسمی وروحی( که ضوابط درقبل به آن شاره شد) درگزینش این شغل رد شود؟آیا این ضوابط برای آنها اعمال نخواهد شد؟
درپاسخ به اینکه معیار ارزیابی عشق ومهارت چیست؟ باید گفت که جای سوالات مهارتی و روانشناسی …که در مصاحبه از داوطلبین شغل معلمی میپرسند جهت رسیدن به کدام منظور است؟همانطور که در بحث علوم انسانی ارزیابی از سازه های انسانی دشوار است درارزیابی عشق ومهارت میتوان تاحدودی درجلسات مصاحبه به هنر وعلم یک معلم خوب پی برد.
دررابطه با اینکه آموزش وپرورش حق را به دانش آموز میدهد ودانش آموز مداری امروزه حاکم است جای بحث نیست وکاملا روشن و بدیهی است که با توجه به نگاه سیستمی ما به مدرسه( دانش آموز،معلم،کلاس درس و..) انتخاب معلمان آینده ما ازبین همین دانش آموزان باشد.آیا حق یک دانش آموز با توجه به زمان و مکان تغییر خواهد کرد؟به نوعی آیا حق همین دانش آموز در آینده ودر جایگاه یک داوطلب شغل معلمی تغیر خواهد کرد؟اینجاست که در جایگاه خود خلا آگاهی درباره حقوق برابر انسانها را درک خواهیم نمود.
کوتاه سخن اینکه ضوابطی که گذشته برای گزینش معلمان وجود داشت تا حدی منصفانه تر بود واضافه نمودن ضوابط جدید (ازجمله نداشتن کمتر از 20 دندان،لهجه،ناباروری و..)این مسئله را از نظر حقوق انسانها رعایت ننموده ودامن زدن به این ضوابط سختگیرانه به دوراز انتظارات این نظام مهم کشوری است.

[پاسخ]

علی احمدی زاده در گفته :

سرکارخانم اسدی ضمن پوزش از خطاب ناخواسته شما به عنوان  آقا،اما به نظر می رسد ذکر برخی نکات ناگزیر باشد.

-باید در نظر داشت،آموزش وپرورش یک نهاد اجرایی است واگر آئین نامه وشیوه نامه ایی را می نویسد،در راستای قوانین وسیاست های کلی نظام است که طراح این سیاست ها خارج از مجموعه ی آموزش وپرورش وحتی قوه مجریه است.
– به دور از جانبداری کورکورانه از دولت وآموزش وپرورش ،به طور کلی با توجه به رویکرد دولت جدید وسیاست کلی دولت در قبال آموزش وپرورش که مبتنی بر نگاه شبه لیبرال وتقویت حضور مردم وبخش خصوصی در آموزش وپرورش است، این مردم هستند که در نهایت قاضی وتعیین کننده ضوابط می باشند واگر شیوه نامه ایی طراحی می شود بایستی در جهت تسهیل این هدف باشد.

-اگر نگاه واقع بینانه ایی به نحوه گزینش این دوران در ساختاردولتی داشته باشیم،می بینیم که چه کج سلیقگی ها ودخالت گزینشگران نابلد واعمال نفوذهای به ناحق می بینیم،حال با این  شرایط آیا بهتر نیست  تاحد امکان دخالت انسانی را کاهش داده وبا تقویت حاکمیت ضوابط وحمایت از آن جلوی دخالت های غیرقانونی و رانتی را گرفت.

-در آخرهم اصلاحیه شیوه نامه ها را می توان در رسانه ها یافت واز طرف دیگردرباره گزینش های دانشگاه فرهنگیان، به هر دلیلی،خوشبختانه سطح متقاضیان ودانشجویان این دانشگاه ارتقا یافته واین باعث اقبال نخبگان به آن شده، برای ارزیابی علاقه متقاضیان اگرچه مصاحبه گریزناپذیر است اما در واقعیت مصاحبه کننده ها چقدر در تشخیص علاقه متقاضیان توانا هستند؟ ویا چقدر از اظهارات متقاضیان قابل راستی آزمایی وقابل اعتماداست.
در ارتباط با حق وحقوق انسانها به صورت قانونی وزارت آموزش وپروش تا آنجا مسئول است که آنها دانش آموزیا معلم باشد.

[پاسخ]

حمیدطولابی در گفته :

ضمن احترام به دوست دیرینم اقای احمدی زاده بایدعرض کنم که بنده درکل باصحبت های خانم اسدی موافقم چراکه ایشان به درستی اشاره کرده اندکه دراین طرح ازدانش اموزان یااولیای انهانظرخواهی نشده ویک کارسلیقه ای وبدون پشتوانه تحقیقی است .بنده هم نظرباخانم اسدی وبرخلاف انچه دوست قدیمیم گفته معتقدم این طرح برتن عدالت سوزی بیش ازپیش واردخواهدکرد چراکه بوروکراسی بیمار،اشنادوست وغریبه کش فعلی دربه دربه دنبال چنین قوانینی می گرددتادرپوشش قانون ضعیفان راقربانی کند.ش

[پاسخ]

حمیدطولابی در گفته :

شکسپیرگفته درجایی که دردبزرگتری ریشه دوانده دردکوچکتربه زحمت احساس می شود.من فکرمی کنم ان چیزی که بایدچاره ای برایش اندیشیده شودفسادفوران کننده ی یقه سفیدان است ونه تعداددندان های معلم هرچندکه به هرشکل ظاهراراسته برای معلم ضروری است

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :