کد خبر : 33667
تاریخ انتشار : 18 نوامبر 2017 - 06:17
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 466 بازدید

چرا بحران آب ؟

دیدگاه دکتر حسن ترابی‌پوده؛ وی دکترای تأسیسات آبیاری دارد و عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان است. دکتر ترابی‌پوده چندین مقاله‌ی علمی پژوهشی در حوزه‌های آب نوشته و کارهای میدانی و تحقیقاتی فراوانی، انجام داده است. وی می‌گوید:«در این حوزه از مشکلات ما این است که از اروپا تقلید کرده‌ایم منتها بدون بومی‌سازی؛ مثلاً آبیاری قطره‌ای […]

دیدگاه دکتر حسن ترابی‌پوده؛

وی دکترای تأسیسات آبیاری دارد و عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان است. دکتر ترابی‌پوده چندین مقاله‌ی علمی پژوهشی در حوزه‌های آب نوشته و کارهای میدانی و تحقیقاتی فراوانی، انجام داده است.

وی می‌گوید:«در این حوزه از مشکلات ما این است که از اروپا تقلید کرده‌ایم منتها بدون بومی‌سازی؛ مثلاً آبیاری قطره‌ای در اروپا برای صرفه‌جویی در انرژی صورت گرفت ولی در کشور ما اولویت در این حوزه، مشکل آب است که با مشکل صرفه‌جویی در انرژی تفاوت دارد؛ خب، وقتی روشی از اروپا را تقلید میکنیم باید با شرایط اقلیمی کشور خودمان بومی‌سازی شده تا کارآمد شود».

دکتر ترابی‌پوده می‌گوید:«ما نتوانسته‌ایم به خوبی از منابع زیرزمینی آب نگه‌داری و صیانت کنیم و در حالا شاهد هستیم که آمار چاههای غیرمجاز به ۳۳۰ هزار در سطح کشور رسیده است».

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان توضیح می‌دهد:«از دیگر مشکلات ما آلایندگی منابع آب زیرزمینی توسط آبهای فاضلاب است؛ در این زمینه هم کار نکرده‌ایم و حالا به مرحله‌ی مشکل جدی رسیده‌ایم».

او از دیگر مشکلات را مدیریت جزیره‌ای منابع آب می‌داند:«ما یک مدیریت سیستماتیک بر منابع آب نداریم و منابع آب را به صورت جزیزه‌ای مدیریت میکنیم که خود باعث مشکل شده است».

پس:

الف) عدم صیانت از منابع زیرزمینی آب؛

ب) تقلید از روش‌های اروپا بدون بومی‌سازی این روشها و بدون توجه به اولویت‌های اقلیمی؛

پ) وجود مدیریت جزیره‌ای منابع آب.

مهم‌ترین دلایل ایجاد بحران آب از نگاه دکتر ترابی‌پوده است.

بیان دیدگاه !

نام :