کد خبر : 33510
تاریخ انتشار : 8 نوامبر 2017 - 04:11
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 281 بازدید

گذار از کمیت گرایی به خبرنگاری تخصصی

شهرام شرفی: لیستی بلند در برخی فضاهای مجازی منتشر شد که محتوایش تقاضاها از استان لرستان برای دریافت مجوز نشریات جدید بود. در حال حاضر و در استان لرستان بیش از ۷۰ مجوز فعالیت رسانه‌ای نشریه‌ای هست و موجی از تقاضا نیز برای دریافت مجوزهای جدید به تهران، (هیئت نظارت بر مطبوعات) ارسال شده است. […]

شهرام شرفی:

لیستی بلند در برخی فضاهای مجازی منتشر شد که محتوایش تقاضاها از استان لرستان برای دریافت مجوز نشریات جدید بود.

در حال حاضر و در استان لرستان بیش از ۷۰ مجوز فعالیت رسانه‌ای نشریه‌ای هست و موجی از تقاضا نیز برای دریافت مجوزهای جدید به تهران، (هیئت نظارت بر مطبوعات) ارسال شده است.

اولین تحلیل در نگاه نخست آن است که هرچقدر یک استان تعداد رسانه‌های بیشتری داشته باشد مطالبه‌گری و مطالبه‌محوری‌اش، بیشتر شده که یک گام مثبت مهم در راستای رسیدن به توسعه‌ی پایدار منطقه‌ای و استانی است؛

اما و در این میان، به تلنگری هم باید توجه کرد:

رسالت رسانه، دو کارکرد است: نخست: اطلاع‌رسانی به‌موقع و جامع درباره‌ی رویدادها؛

دوم: آگاهی‌بخشی براساس توجه به چرایی رویدادها و توجه به تفکر انتقادی اجتماعی حول مطالبات و خواسته‌های شهروندان.

این مهم نیز مستلزم به‌کارگیری هیئت تحریریه‌ی تخصصی در کار خبرنگاری و یادداشت‌نویسی و تحلیل خبری و غیرخبری است.

توجه به خبرنگاری تخصصی در این حوزه اهمیت فراوانی دارد؛ قرار نیست یک خبرنگار همه‌ی جلسات اداری و  غیراداری را برود و قرار نیست یک خبرنگار در همه‌ی حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، صاحب تخصص باشد؛ بلکه اگر به خبرنگاری تخصصی قائل باشیم، در هر حوزه‌ی کاری نوشتاری، بایستی خبرنگار دانش‌آموخته‌ی آن حوزه بنویسید که اگر در استان ما، این مهم، بیشتر از گذشته، تقویت و اجرایی‌تر شود، آنگاه به‌سوی کیفی‌ترشدن محتوای نشریات استانی و محلی گام برخواهیم داشت؛ زیرا هیئت تحریریه‌‌ی نشریه، یک هیئت تحریریه‌ی حرفه‌ای مبتنی بر مفهوم «خبرنگاری تخصصی» خواهد بود که به مراتب، اثربخشی نوشته‌ها و مطالب، بیشتر و عمیق‌تر و اساسی‌تر می‌شود.

به واقع، افزایش تعداد رسانه‌های نوشتاری باید همراه افزایش کیفیت محتوایی بوده که همان توجه به خبرنگاری تخصصی و پرسشگر است.

برای نمونه، آنکه قرار است درباره‌ی وضعیت سود بانکی و ارتباط آن با نرخ تورم و تأثیرش بر رونق تولید یا عدم رونق تولید استانی بنویسید حتمی بایستی سررشته‌ی داده‌ای از علم اقتصاد داشته باشد تا به موضوع احاطه داشته و بتواند یک مطلب علمی اثرگذار با رویکرد توجه به منافع ملی و منافع استانی، بنویسد. این، همان «خبرنگاری تخصصی» است.

جمع‌بندی نوشتار، آنکه:

الف) کیفیت مهم‌تر از کمیت است؛

ب) خبرنگاری تخصصی و تقویت آن، یک گام مهم روبه جلو، برای کیفیت‌افزایی در نشریات است؛

پ) تعادل‌بخشی بین «چیستی» رویدادها که همان اطلاع‌رسانی به‌هنگام است با «چرایی» رویدادها که همان تحلیل است، می‌تواند بر کیفیت نوشتاری بیفزاید.

بیان دیدگاه !

نام :