کد خبر : 5380
تاریخ انتشار : 6 نوامبر 2013 - 21:14
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 693 بازدید

گذشته تا حال خدمات پستی در کوهدشت/ خدمتی که در هیاهوی وسایل ارتباطی جدید کساد نشد

  کوهدشت – خبرگزاری مهر: زیاد دور نیستند روزهایی که باید منتظر می ماندی تا چند خط یا تنها چند کلمه بر تکه کاغذی توسط مامور تلگراف خانه به دست منتظرت برسد اما امروزه با وجود سیستم رهگیری محصولات پستی می توانی نقطه به نقطه و ساعت به ساعت از مسیر نامه ات باخبر شوی. […]

 

کوهدشت – خبرگزاری مهر: زیاد دور نیستند روزهایی که باید منتظر می ماندی تا چند خط یا تنها چند کلمه بر تکه کاغذی توسط مامور تلگراف خانه به دست منتظرت برسد اما امروزه با وجود سیستم رهگیری محصولات پستی می توانی نقطه به نقطه و ساعت به ساعت از مسیر نامه ات باخبر شوی.

به گزارش خبرنگار مهر ، انسان از زمان های بسیار قدیم نیازمند وسیله ای بود تا پیغامش را به دیگران برساند. زمانی این وظیفه بردوش لاغر کبوترانی بود که تربیت شده بودند تا نامه های کوچکی را به منقار گرفته و به مقصد مورد نظر بال بزنند.

و گاه این مسئولیت به پاهای تند و تیز اسب های چاپاری سپرده می شد که نامه ها را به ایستگاه بعدی و به پاهای اسب های تازه نفس دیگری برسانند.

چشم هایی که به دست مامور تلگراف خانه بود

زیاد دور نیست وقتی که باید روزها منتظر می ماندی تا چند خط یا تنها چند کلمه بر تکه کاغذی توسط مامور تلگراف خانه به دست انتظارت برسد تا از سلامتی عزیزی سفرکرده باخبر شوی و شاید هفته ها و ماه ها باید کوچه را چشم به راه می شدی تا بالاخره نامه ای از فاصله ای دور بعد از پیمودن راهی طولانی به دستت برسد و او هم باید هفته ها منتظر می شد تا پاسخ را درپاکتی سربسته دریافت کند.

و یا اگر کمی به عقب برگردیم شاید در آلبوم خاطرات خود با کلکسیون های تمبری روبه رو شویم که با کمرنگ شدن نامه های دوستانه از اشتیاق علاقمندانش برای همیشه رخت بربست.

امروز اما می توان با پیامک، ایمیل و یا تماس تلفنی با سرعت بالا پیغامت را به هر کجای زمین برسانی بی آن که نیاز باشد کسی پیغامت را در پاکتی سربسته از پیچ و خم جاده عبور دهد.

با این وجود تصور ما شاید این است که کار اداره پست دیگر بسیار آسان شده و به سبب نبود ارباب رجوع، کارکنان این اداره چون قدیم ترها کار آنچنانی ندارند. به این خاطر به اداره پست کوهدشت رفتیم تا در این رابطه گزارشی تهیه کنیم.

اداره ای که با همه سر و کار دارد

یکی از کارکنان اداره پست کوهدشت که سال هاست در این اداره خدمت می کند، در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: شاید تصور مردم این است که با به وجود آمدن موبایل و اینترنت دیگر نیازی به اداره پست نیست، در صورتی که قدیم ترها کار این اداره بسیار ساده بود و وظیفه اش، بیشتر رساندن نامه های شخصی و کمتر اداری بود.

آزادبخت ادامه می دهد: آن وقت ها کسی مثلا سرباز بود و می خواست از حال خانواده اش باخبر شود یا برعکس؛ یا کسی برای دوستی درشهری دیگر نامه ای می نوشت ولی امروز نامه های دوستانه به ندرت دیده می شود و به استثنای فرستادن مدارک برای کسی در شهری دیگر یا فرستادن سوغاتی یا هدایا، کار اداره پست بیشتر پیرامون نامه های پرحجم اداری می چرخد.

این مامور اداره پست می افزاید: امروز اداره پست با تمام ادارات سر و کار دارد، از پست کردن پایان خدمت گرفته تا کارت ملی، پاسپورت؛ ثبت نامی های دانشگاهی و کارهای مخابراتی و غیره که مراجعه کننده های بی شماری را به اداره پست گسیل می دارند.

اولین دستگاه فکسی که به شهرستان کوهدشت آمد

این مامور قدیمی پست کوهدشت از تاریخچه پست در این شهرستان می گوید: بعد از این که کار رساندن کاغذهای کوچک تلگراف به وسیله اداره مخابرات بی رنگ شد، اولین دستگاه فکس سال 1368 به اداره پست کوهدشت آمد و بعد از آن در سال 70 این اداره صاحب یک دستگاه نقش تمبر شد که خودش تمبر می زند و امروز با وجود این دستگاه به ندرت از تمبر استفاده می شود.

آزادبخت ادامه می دهد: قبلا نامه را به صورت ساده و سفارشی به مقصد می فرستادیم، بعد از سفارشی پست اکسپرس آمد و بعد از آن پیشتاز و حالا علاوه بر پست پیشتاز نامه ها به صورت پست ویژه هم ارسال می شوند.

وی همچنین با بیان این که قبلا مشخص نبود نامه پیشتاز چه مدت زمانی به مقصد می رسد، توضیح می دهد: امروزه با وجود سیستم رهگیری محصولات پستی و مراجعه به سایت www.post.ir می توانی نقطه به نقطه و ساعت به ساعت از مسیر نامه ات باخبر شوی و بارکد 20 رقمی نامه نشان می دهد که نامه چه ساعتی از مبدا خارج و چه زمانی به مقصد رسیده است.

“پست” و مشتری هایی که همچنان باقیست

مدیر اداره پست کوهدشت نیز در رابطه با حجم کار اداره پست، در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: امروزه قراردادهایی که بین اداره پست و ثبت احوال و دیگر ادارات وجود دارد باعث جلوگیری از مراجعه افراد به دیگر ادارات و سوق دادن مراجعه به این اداره شده است به طوری که اداره پست روزانه نامه رسانی و خدمت دهی به ثبت اسناد، دادگستری، بانک ها، شرکت گاز، فرمانداری، شبکه بهداشت و درمان و سایر ادارات را انجام می دهد.

حسین قبادی می افزاید: شاید بتوان گفت اداره پست در حال حاضر یکی از پر ارباب رجوع ترین ادارات است.

وی علاوه بر پرحجم خواندن کار اداره پست، ضمن برشمردن برخی کارهای خدماتی این اداره به مردم، عنوان می کند: از جمله خدمات این اداره به مردم ایجاد دفاتر “آی سی تی” روستایی است که یک کار مشارکتی بوده و باعث افزایش ضریب دسترسی روستاییان به خدمات ارتباطی می شود.

خدماتی که رنگ و بوی جدید گرفته است

حسین قبادی “پست یافته” را از دیگر خدمات پست عنوان می کند و می گوید: سایت پست یافته امکان دسترسی به مرسولات گم شده را که به صندوق های سطح شهر انداخته شده اند میسر می سازد.

مدیر اداره پست کوهدشت یکی دیگر از خدمات این اداره با جنبه فرهنگی را ارسال کارت پستال های الکترونیکی عنوان می کند و ادامه می دهد: افراد با مراجعه به سایت پست و انتخاب لوگوهای اختیاری یا عکس های انتخابی خود و درخواست کارت پستال و ثبت آدرس گیرنده می توانند با هزینه ی بسیار ناچیز، کارت پستال خود را از طریق اداره پست به صورت فیزیکی به آدرس مورد نظر خود ارسال کنند.

مدیر اداره پست کوهدشت از مردم می خواهد از خدمات فرهنگی پست که روزبه روز با ویرایش های جدید به روز می شوند استفاده کنند چرا که استفاده از این خدمات برای مردم باصرفه تر است.

……………………………..

گزارش و عکس: حشمت اله آزادبخت

دیدگاه ها

عزیزی در گفته :

دستت درد نکنه حشمت آزادبخت عزیز خیلی جالب بود

[پاسخ]

ابراهیمی در گفته :

یادش بخیر وقتی تکه کاغذی میاوردن در خونه به عنوان تلگراف !

[پاسخ]

اتیوند در گفته :

از زحمات برادر حسین قبادی (رئیس اداره پست کوهدشت)که فردی زحمت کش وبدون ادعاست کمال تشکر رو داریم

[پاسخ]

کوهدشتی مقیم تهران در گفته :

از زحمات بی ریای پستی ها بویژه رییس محترم اداره پست کوهدشت سپاسگذارم. من یکبار مراجعه داشتم و کارم بدون وفقه و با کمال ادب و احترام انجام شد. مرسی

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :