کد خبر : 20055
تاریخ انتشار : 21 جولای 2015 - 18:37
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,171 بازدید

گزارش میدانی/ نصب محلول‌های ضدعفونی‌کننده‌ی دست در ورودی کلاسهای درس برای اولین‌بار در کشور/ دبیرستانی که «رتبه برتر» بهداشت را کسب کرد

اختصاصی هومیان‌نیوز/ گروه اجتماعی:صبح سه‌شنبه است؛ سی ام تیرماه و هوا نیز چون روزهای قبل گرم است. برآن می‌شویم به دبیرستان هیئت امنایی دخترانه فرهنگیان خرم‌آباد (متوسطه دوم) برویم؛ گروهی از اولیا از ما خواسته‌اند وضعیت بهداشت این مدرسه منعکس شود. می‌گویند حیف است کارهای خوب گفته نشود. حیف است از مدیران خوب تقدیر نشود. […]

یک

اختصاصی هومیان‌نیوز/ گروه اجتماعی:صبح سه‌شنبه است؛ سی ام تیرماه و هوا نیز چون روزهای قبل گرم است. برآن می‌شویم به دبیرستان هیئت امنایی دخترانه فرهنگیان خرم‌آباد (متوسطه دوم) برویم؛ گروهی از اولیا از ما خواسته‌اند وضعیت بهداشت این مدرسه منعکس شود. می‌گویند حیف است کارهای خوب گفته نشود. حیف است از مدیران خوب تقدیر نشود. می‌گویند برای اولین بار در سطح کشور یک کار مهم در این دبیرستان انجام شده است.

ما نیز برای راستی‌آزمایی راهی این مدرسه می‌شویم؛ مدرسه‌ای که در انتهای خیابان شفا(خرم‌آباد) قرار دارد. زنگ مدرسه ورودی در مدرسه را فشار می‌دهیم. مردی که ظاهری بسیار متشخص دارد در را باز می‌کند. می‌گوید:«خوش آمدید!». خود را معرفی می‌کنیم. او نیز بسیار آرام خوش آمد می‌گوید و معلوم است که تحصیلات عالیه دارد. نوع حرف زدن وی نمایان می‌کند که درس خوانده‌ی دانشگاه رفته است.

کلاس

به اتاق مدیریت دبیرستان می‌رویم؛ منصوره گودرزی‌نژاد مدیر این دبیرستان است. قبلاً تلفنی به وی خبر داده‌ایم که قرار است یک گزارش میدانی تهیه کنیم. آقایی به نام ناصر مشکات نیز در دفتر مدرسه حضور دارد. وی کارشناس پرستاری است. چرا کارشناس پرستاری؟ مشکات می‌گوید:«کارشناس کنترل عفونت هستم».

نصب محلولهای ضدعفونی‌کننده‌ی دست در ورودی کلاسها برای اولین بار در کشور

به اتفاق مدیر دبیرستان و کارشناس کنترل عفونت/ گشتی در کلاسهای درس می‌زنیم؛ در ورودی هر کلاس یک محلول ضدعفونی‌کننده‌ی دست تعبیه شده است. بالای هر محلول نیز دو پیام بهداشتی مهم نصب شده است.

یازده

اینجاست که مدیر دبیرستان/ منصوره گودرزی‌نژاد به ما می‌گوید:«در سطح کشور این اولین بار است که این چنین در ورودی هر کلاس محلول الکی ضدعفونی‌کننده‌ی دست نصب شده است».

نکته‌ی جالب این است که دوام این محلول ضدعفونی‌کننده‌ی دست که بر روی آن نوشته شده:«سیتی سیدین» پنج ساعت است؛ به این معنی که وقتی دست با این محلول ضدعفونی می‌شود به مدت پنج ساعت پایداری بر روی دست دارد و اجازه نمی‌دهد دستها آلوده شوند.

ناصر مشکات برایمان تشریح می‌کند:«هشتاد درصد بیماریهای عفونی از راه دست منتقل می‌شوند؛ بسیار مهم است که دستها به طور مرتب شستشو شوند و این مدرسه برای اولین بار است که این محلولهای الکی را در ورودی هر کلاس درس نصب کرده است».

گودرزی‌نژاد هم توضیح می‌‌دهد:«دانش‌آموزان وقتی وارد مدرسه می‌شوند یک‌‌بار باید حین ورود به کلاس درس از این محلول استفاده کنند و یک بار هم وقتی تعطیل می‌شوند حین خروج باید از این محلول استفاده کنند».

علاقه‌مند می‌شویم ما هم آزمایش کنیم؛ محلول را روی دستهایمان قرار میدهیم و دستها را شتسو می‌کنیم؛ بوی خوبی هم این محلول دارد. گودرزی‌نژاد تأکید می‌کند:«این محلول توسط نهادهای نطارتی بهداشت تأیید شده است».

چهار

اما مشکات از اهمیت شتشوی دستها چنین می‌گوید:«امروز این موضوع به حدی مهم است که سازمان بهداشت جهانی هر سال روز پنج می که مصادف با 15 اردیبهشت است را به عنوان روز جهانی بهداشت دست تعیین کرده است».

بعد از نصب محلول‌ها غیبت‌های ناشی از بیماری به شدت کاهش یافت

همواره برخی از دانش‌آموزان به علت بیماری از درس غیبت می‌کنند؛ مدیر دبیرستان دخترانه هیئت امنایی فرهنگیان خرم‌آباد که زیر نظر آموزش و پرورش ناحیه یک اداره می‌شود توضیح می‌دهد:«قبل از نصب محلولهای الکی 23 غیبت داشتیم اما مدتی که از نصب این محلول‌های ضدعفونی‌کننده گذشت تعداد غیبت‌های بیماری به 5 غیبت رسید که معادل یک پنج کل دانش‌آموزان دبیرستان است».

هشت

گودرزی‌نژاد آمار می‌دهد که این دبیرستان 256 دانش‌آموز دارد. اما ناصر مشکات از این هم می‌گوید که:«این محلول کاملاً ساخت داخل کشور است و کیفیت خوبی هم دارد و امیدواریم این اقدام دبیرستان دخترانه فرهنگیان خرم‌آباد یک الگو برای سایر مدیران مدارس استان هم بشود».

اما از نظر قیمت محلول هم جویا می‌شویم؛ گودرزی‌نژاد توضیح می‌دهد:«قیمت متفاوت است و البته اگر مدارس خرید کلان داشته باشند روشن است که فروشنده‌ها تخفیف هم می‌دهند ولی موضوع این است که هم بهداشت به شدت رعایت می‌شود و هم نوعی فرهنگ سازی صورت می‌گیرد».

سه

مشکات نیز بر عنصر فرهنگ‌‌سازی تأکید می‌کند:«ببنید! فرهنگ بهداشت از سطح فرد شروع می‌شود؛ این اقدام مهم نوعی آموزش بهداشت دست برای دانش‌آموزان و بالتبع برای خانواده‌ها و جامعه است و این موضوع بسیار اهمیت دارد».

مشکات تصریح می‌کند:«استفاده از این محلول ضدعفونی‌کننده‌ی دست تا 99 درصد دستها را در برابر بیمارها محافظت می‌کند».

دو

شیرها و سطل‌های زباله‌ی پدالی! 

چرخی در کلاسها می‌زنیم؛ هر کلاس سطل زباله پدالی دارد؛ چرا پدالی؟ مشکات توضیح می‌دهد:«سطل‌های زباله حتما باید از نوع پدالی باشند زیرا برخورد دست با سطل‌ها وجود ندارد و با فشار دادن پدال توسط پا در سطل باز می‌شود و حتماً در سطل‌های زباله باید بسته باشد و از سطلهای زباله‌ی در باز نباید استفاد کرد زیرا انتقال باکتری را تسریع می‌کنند و هم‌چنین دستها با این نوع سطل‌ها برخورد خواهد داشت که خود انتقال‌دهنده‌ی بیماری است».

هفت

به دیوارهای کلاسها نگاه می‌کنیم؛ کاملا تمیز هستند. رنگ‌آمیزی شادی هم دارند. سراغ دستشویی‌ها می‌رویم؛ آن‌جا نیز سطل زباله پدالی همراه نایلون مشکی گذاشته شده است. هر سطل زباله یک نایلون مشکی هم دارد. وضعیت بهداشت خوب است و این خوب بودن به تأیید کارشناس عفونت(ناصر مشکات) هم می‌رسد. مشکات می‌گوید:«وضعیت بهداشت این مدرسه خوب است و این مدرسه باید الگوی سایر مدارس باشد».

سیزده

مشکات تشریح می‌کند:«شعار جهانی بهداشت دست این است: clean your hand save your life  به این معنی که دستانتان را شتشو دهید تا زندگی ایمنی داشته باشید».

مشاهدات روایت می‌کند شیرهای دستشویی‌ها نیز پدالی است؛ مشکات توضیح می‌دهد که این اقدام باعث عدم تماس دست با شیردستشویی می‌شود و خودش باعث رعایت مسائل بهداشت می‌شود.

نه

رتبه نخست بهداشت مدارس در سطح استانی 

منصوره گودرزی‌نژاد توضیح می‌دهد:«خوشبختانه با تلاس همه دست‌اندرکاران دبیرستان و دانش‌آموزان وضعیت بهداشت مدرسه ما به گونه‌ای شد که توانستیم در سال تحصیلی 93/94 مقام نخست بهداشت مدرسه را در بین کل مدارس استان لرستان از آن خودمان کنیم و این مهم به دست نمی‌آمد مگر با تلاش تیمی همه دست‌اندرکاران مدرسه».

ناصر مشکات نیز درمورد نصب محلول ضدعفونی‌کننده و نصب سطل‌های زباله پدالی دارای نایلون مشکی توضیح می‌دهد:«این دو اقدام علاوه بر اینکه در بحث رعایت بهداشت بسیار مهم است نوعی فرهنگ‌سازی نیز محسوب می‌شود و به هر دو بعد قضیه باید توجه کرد».

ده

مدیرناحیه یک آموزش و پرورش: مدیران موفق تشویق می‌شوند 

به سراغ اسداله عباس‌زاده می‌رویم؛ وی مدیریت ناحیه یک آموزش و پرورش شهرستان خرم‌آباد را عهده‌دار است. عباس‌ِ‌ِزاده تشریح می‌کند:«مدیریت دبیرستان هیئت امنایی دخترانه فرهنگیان خرم‌آباد در موضوع وضعیت بهداشتی و زیباسازی موفق عمل کرده است و بنای ما هم این است که از مدیران موفق حمایت کنیم و آن‌ها را مورد تشویق قرار بدهیم».

وی بیان می‌کند:«براساس طرح هجرت تابستان امسال زیباسازی مدارس و تعمیرات آن‌هایی که نیاز به تغمیرات و زیباسازی و بهسازی دارند صورت می‌گیرد و البته متناسب با بودجه آموزش و پرورش».

چهارده

او می‌افزاید:«ما از انتقادات شما تشکر می‌کنیم و اساساً رسالت رسانه این است که هم خوبی‌ها و هم نقاط ضعف را بیان کند و رویکرد ما هم این است که از انتقادات استقبال می‌کنیم».

گزارش میدانی ما به پایان می‌رسد؛ مرد متشخص ما را بدرقه می‌کند…

پنج

 

.

پانزده

 

 

.

دوازده

.

پیام روحانی

عکس‌ها: هومیان‌نیوز

 

دیدگاه ها

همكار در گفته :

سلام جالب بود البته مدارس خاص داري بودجه كافي براي نظافت وبهداشت ورنگ آميزي مدارس هستند.البته به سليقه وخلاقيت مديرهم بستگي دارد

[پاسخ]

یکی از فرهنگیان خرم آباد در گفته :

این کار خوب است اما روزی دوبار ضرر دارد یک بار کافی است بهترین راه استفاده از صابون مایع وشتشوی دست به مدت حداق 30 ثانیه واز همه مهمتر این است که ما دانش آموزان آموزش دهیم که به هیچ عنوان دست نشسته چیزی نخورند

[پاسخ]

معلم بازنشسته پاسخ در تاريخ چهارشنبه 22 جولای , 2015 8:09 ب.ظ:

البته که مضرات صابون ها خىلى بىشتر است سرى به ساىت سازمان جهانى بهداشت بزنىد

[پاسخ]

ىک معلم پاسخ در تاريخ پنج‌شنبه 23 جولای , 2015 11:56 ب.ظ:

من هم از دوستان متخصص بهداشت که پرسىدم بر ترجىح استفاده از محلول الکلى ضدعفونى کننده دست نسبت به صابون تاکىد داشتند البته اگر الودگى مشهود مثل چرک و چربى و … وجود داشته باشد باىد دستها راشست و در غىر اىنصورت محلول ضدعفونى کننده ارجحىت دارد. به هرحال جامعه ما به اىن نواورى ها و فرهنگسازى مثبت خىلى نىاز دارد . با تشکر از مسوولىن ساىت

[پاسخ]

اگر همه مدیران مدارس و کادر اموزش و پرورش همانند مسولین این مکان اموزشی متعهدانه عمل کنند دانش امو زان با تندرستی مشغول به تحصیل و باری نیز ازدوش بهداشت ودرمان برداشته می شود.

[پاسخ]

معلم لرستانی ساکن اصفهان در گفته :

آفرین به مدیرو کادر اجرایی این مدرسه دست مریزادباید گفت به همکاران خلاق وباسلیقه

[پاسخ]

معلم بازنشسته در گفته :

ممنون از گزارش زىبا و البته خلاقىت مدىر و گزارشگر . پرواضح است که مصداق روشنى از فرهنگ سازى خلاقانه را انتشار داده اىد .

[پاسخ]

سیروس مهاجر در گفته :

بسارزیبا وآموزنده بود.ولی چه خوب بودازکارشناس برنامه بیشترومفیدتراستفاده میشد

[پاسخ]

جهان در گفته :

جالب است که ىک دبىرستان بانى فرهنگسازى بهداشتى شده . نهادهاى بهداشتى بىاىند ىاد بگىرند . مگر نه اىنکه پىشگىرى بر درمان مقدم است . اگر فرزندان ما در خانه دوم از ابتلا به بىمارىها در امان باشند ماهم به عنوان والدىن باىد حامى اىنگونه فعالىتها باشىم . ممنون از پوشش خبرى اىن ساىت خوب و نىز تشکر از مدىر اىن دبىرستان تمىز و بهداشتى

[پاسخ]

ىار احمدى در گفته :

به عنوان کسى که سه فرزند مدرسه اى دارم باىد بگوىم استفاده از شىرهاى پدالى و سطلهاى بهداشتى و محلول ضدعفونى کارى است که در هىچ جاى شهر خرم اباد ندىده ام . اىن ىعنى اهمىت به سلامتى دانش اموز .پس والدىن هم باىد در اىن فعالىتها مشارکت کنند و به قول اقاى مهاجر که نظر دادند از کارشناسها هم بىشتر استفاده شود . از اىن مدىر توانمند و اقاى ازادبخت و همکاران پر تلاشش تشکر مى کنم.

[پاسخ]

عارفی در گفته :

با تشکر و سپاس از دیدگاه روشن و تفکر مثبت مسئولین اجرای امر مصونیت و بهداشت دست (hand washingو hand rub)در این مکان آموزشی خصوصا مدیر آموزشگاه .
بالطبع انجام اینگونه اقدامات در خور تقدیر آنهم بطریق اصولی و علمی ؛ در نوبه خود استقبال از فراخوان های سازمان بهداشت جهانی محسوب گردیده و می تواند انعکاس خوبی برای آموزش و پرورش استان در پی داشته باشد .

[پاسخ]

ابی در گفته :

درود بر شما بابت انعکاس اخبارهای بسیار خوبتون ودرود بر مدیران خوب این گونه مدارس که به فکر سلامت عمومی جامعه هستند

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :