کد خبر : 30423
تاریخ انتشار : 22 ژانویه 2017 - 19:17
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,353 بازدید

گفت‌و‌گوی اختصاصی با داوود رضایی( نوازنده‌ی کمانچه) / موسیقی استان در میان برترین‌های کشور قرار دارد

    گفت و گو از: حشمت اله آزادبخت اشاره: داوود رضایی متولد سال 1369 در خانواده‌ای فرهنگی در کوهدشت به دنیا آمد. وی هم‌اکنون به کار آهنگ‌سازی، تنظیم‌ و نوازندگی کمانچه مشغول است. اخیرا درجشنواره‌ی تولیدات رادیویی مقام اول کشور را به دست آورد. رضایی هم‌چنین در جشنواره‌های مختلف مقام‌های زیادی را کسب  کرده‌است. […]

 

 

گفت و گو از: حشمت اله آزادبخت

اشاره: داوود رضایی متولد سال 1369 در خانواده‌ای فرهنگی در کوهدشت به دنیا آمد. وی هم‌اکنون به کار آهنگ‌سازی، تنظیم‌ و نوازندگی کمانچه مشغول است. اخیرا درجشنواره‌ی تولیدات رادیویی مقام اول کشور را به دست آورد. رضایی هم‌چنین در جشنواره‌های مختلف مقام‌های زیادی را کسب  کرده‌است. به همین بهانه با این جوان هنرمند گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید:
* از چه زمانی با کمانچه آشنا شدی و چه زمانی درگیر این سازشدی؟
از همان کودکی با کمانچه آشنا شدم و از شش‌سالگی نواختن کمانچه را شروع کردم.

*از سابقه‌ی پیدایش کمانچه چه می‌دانی و از چه زمانی این ساز به لرستان پا گذاشته تا ساز تخصصی و سنتی مردم لرشود؟
نخستین نشانه‌های تاریخی درباره‌ی کمانچه را می‌توان در کتاب موسیقی الکبیر اثر ابونصر فارابی در سدۀ چهارم هجری دید. او در این کتاب از کمانچه با نام عربی آن، رباب، یاد می‌کند. کمانچه، در دوران صفویان و قاجاریان جزو سازهای اصلی موسیقی ایران بوده‌است. نخستین صدای ضبط‌شده‌ی کمانچه به اوایل قرن بیستم میلادی بر می‌گردد. اسناد باستانی‌ای که در پیرامون سد سیمره یافت شده‌است، نشان می‌دهد که کمانچه و تنبور، سازهای باستانی این سرزمین هستند و از دیرینگی زیادی برخوردارند.
*  اگر موسیقی لرستان را به بعد و قبل از انقلاب تقسیم کنیم، سهم و جایگاه کمانچه دراین دو برهه چگونه است؟
در دوران پیش از انقلاب، تمرکز کمانچه‌نوازان، بیش‌تر بر روی ملودی‌نوازی بوده و اصالت ملودی مطرح بوده‌است؛ ولی پس از انقلاب، این روند، اندک‌اندک، دگرگون و نوع کمانچه‌نوازی متفاوت شده و می‌توان گفت که پیرامون 60 -70 درصد بهتر و تکنیکی‌تر شده‌است.
* چرا پس از انقلاب، کمانچه‌زن‌های ما هنوز پشت سر قدیمی‌ها یعنی قبل از انقلابی‌ها راه می‌روند و پا جاپایشان می‌گذارند؟
به‌هرحال، نوازندگان قدیم‌تر، برای گردآوری آن‌چه از پیشینیان به ما رسیده بود، تلاش‌های بسیاری کردند و در حقیقت، شالوده‌ی بنایی را که اهالی موسیقی معاصر در آن فعالیت می‌کنند، آنان گذاشتند و این موضوع را نباید از یاد برد. البته، کاملاً این‌گونه نیست و نوآوری‌ها و مسیرهای تازه‌ای نیز
پدیده آمده‌است و برخی از جوانان این عرصه، با نوآوری‌ها و نیروی جوانی، نوید روزهای درخشانی را برای موسیقی می‌دهند.
* به نظرت می‌شود مقام‌های گذشته را تغییر داد و به نوعی امروزی کرد؟ مثلاً آواز «علی دوستی» یا «علی سونه» را می‌شود تغییر داد یا باید به همان سبک و سیاق گذشته آن را نواخت؟
چیزی که روشن است، این است که مقام، دارای یک چارچوب ثابت و مشخص است و نمی‌توان آن را به‌طور کلی دگرگون کرد؛ و تغییرات در مقام‌ها، تنها به دگرگونی یک یا دو نت محدود می‌شود؛ ولی با تنظیم‌ها و سازبندی‌های جدید، می‌توان با حفظ اصل و روح اثر، جامۀ نویی بدان پوشاند و آن را امروزی‌تر کرد.
*موسیقی استان در چه جایگاهی است؟ جایگاه کوهدشت در این میان کجاست؟
به جرئت می‌توان گفت که موسیقی استان، در میان برترین‌های کشور قرار دارد و مقام‌های متعدد اهالی موسیقی لرستان، گواه این مدعا هستند. موسیقی کوهدشت نیز، هرگاه که به عنوان نماینده‌ی استان به جشنواره‌های سراسری راه یافته، به‌خوبی از عهده‌ی مسئولیت خود برآمده و ثابت کرده که در موسیقی لرستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
*داوود رضایی کجای موسیقی لرستان ایستاده است؟
این را باید استادان و دیگران درباره‌ی بنده بگویند؛ هرگز اهل تعریف از خود نبوده‌ام و درباره‌ی این مسئله، ترجیح می‌دهم که اهل فن و هنردوستان نظر بدهند. فردوسی بزرگ گفته‌است:هنرمند کز خویشتن در شگفت / بمانَد، هنر زو نباید گرفت
* قهرمان‌پرستی و قهرمان‌سازی جدای از ایجاد الگو، سدی است در برابر پیش‌رفت موسیقی لرستان. بیش‌تر نوازندگان سرنا سعی می‌کنند شاه‌میرزا باشند یا به نقطه‌ی فلانی برسند یا در نهایت شبیه فلانی بخوانند. به نظر شما اصلاً قهرمان سازی خوب است یا نه؟
برای یادگرفتن هر هنری، از مطالعه‌ی تاریخچه‌ی آن گریزی نداریم. موسیقی ایران، تاریخچه‌ی بسیار کهنی دارد. ما بدون شناخت این پیشینه و آثار
هنرمندان بزرگمان، نمی‌توانیم به درک کاملی از این هنر برسیم. مثلاً باید ردیف‌نوازی‌های استاد ابوالحسن صبا، میرزا عبدالله و… را بشناسیم. نباید از نوآموزان انتظار داشت که از همان ابتدای کار، دست به نوآوری بزنند. برای آفرینش یک اثر خلاقانه و فراتر رفتن از یک چارچوب، باید ابتدا چارچوب و اسلوب را شناخت و حتا در آغاز، باید از بزرگان پیروی کرد؛ البته اگر این پیروی ادامه یابد، به تکرار مکررات می‌انجامد و موسیقی را راکد و خنثی می‌کند.
*درجشنواره تولیدات رادیویی اول شدی. چه احساسی داری؟
این‌که توانسته‌ام بار دیگر برای مردمان خوب و دوست‌داشتنی استانم افتخاری را کسب کنم، حس بسیار خوبی را در من به‌وجود آورده‌است. این
افتخار، به همه‌ی لرستانی‌های عزیز تعلق دارد و امیدوارم که این توفیق، باری دیگر نصیب بنده شود.
* این مقام‌ها راضی کننده است برای یک هنرمند و از طرفی این جشنواره‌ها واقعاً برترین‌ها را معرفی می‌کند و می‌تواند ملاک شناسایی باشد؟
نه مقام‌ها پایان کار یک هنرمند نیستند اما مقام‌ها، ارزشمند و معتبر هستند و به‌خوبی نشان می‌دهند که موسیقی یک منطقه از چه پتانسیل بالایی
برخوردار است و در واقع می تواند تا حدودی معرف استعدادهای منطقه باشند و در صورت فراهم‌آمدن شرایط بهتر، می‌توان به کسب جوایز و مقام‌های بزرگ‌تر و معتبرتر نیز امیدوار بود.
*از جشنواره‌ها بگو.
برخی از مهم‌ترین جشنواره‌هایی که در آن‌ها شرکت کرده‌ام، عبارت است از: جشنواره‌ی سراسری کمانچه‌نوازان (تال)، که در آن مقام اول، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره را کسب کردم؛ جشنواره‌ی ملی خلیج فارس، که در آن به عنوان نوازنده‌ی برتر جشنواره برگزیده‌شدم و دیپلم افتخار جشنواره را کسب کردم و مقام اول گروه‌نوازی را به خود اختصاص دادیم؛ جشنواره‌ی ملی خنیاگران، که در آن به عنوان نوازندۀ برتر انتخاب شدم و همراه با گروهی که تنظیم‌کننده‌ی آن بودم، مقام اول گروه‌نوازی را به‌دست آوردیم؛ هم‌چنین به عنوان جوان برتر استان و شهرستان در بخش هنری شناخته شدم؛ دو بار در جشنواره‌ی زاگرس‌نشینان، مقام اول سازهای کششی و تندیس جشنواره را کسب کردم و نیز در دو دورۀ این جشنواره، مقام اول و دوم گروه‌نوازی را کسب کردیم؛ در نخستین جشنواره‌ی رضوی، گروهی که سرپرستی آن را برعهده داشتم، به عنوان گروه برگزیده شناخته شد و تندیس جشنواره را کسب کردیم؛ در جشنوارۀ ترنم بیداری، مقام برتر آهنگ‌سازی و تنظیم را برای اثر «پَل شوگار» به دست آوردم.
* بهترین‌های موسیقی لرستان به نظرت؟
از میان نوازندگان؛ استادان شکارچی، منظمی و پرویززاده، ردیف‌دانان بزرگی هستند که در بخش سنتی فعالیت می‌کنند و چهره‌های آکادمیکی هستند؛ استادان علی‌پور و باجلاوند از بزرگان بخش موسیقی مقامی هستند و هنرمندانی چون حامد فیضیان، فرشاد سیفی و همایون پشتدار نیز تغییر و تحولات بسیار مثبتی در موسیقی لرستان ایجاد کرده‌اند.
در میان خوانندگان نیز، استاد رحمان‌پور کارهایش به زبان‌های لکی و لری است؛ مهران غضنفری بیش‌تر کارهایش لکی است؛ بردیا مهرآرا نیز بسیاری از کارهایش لکی است؛ حشمت رجب‌زاده بیش‌تر کارهایش لری است؛ آقای آشتیانی کارهایش به‌زبان لری است؛ آقایان کردعلی‌وند و دلفان نیز در بخش موسیقی سنتی فعال‌اند.
*ملاک انتخاب هنرمندانی که نام بردی؟
این استادان و هنرمندان، همواره برای گسترش و پیش‌رفت موسیقی این استان، فعال بوده‌اند و تلاشی جدی و پرثمر داشته‌اند. آنان باوجود مشکلات فراوان، این عرصه را رها نکرده‌اند و به‌راستی، فرهنگ و هنر ما وام‌دار این بزرگان است. برای همه‌ی آنان آرزوی تندرستی و بهروزی می‌کنم. البته کسانی را در شهرستان‌ها داریم که سال‌هاست فعالیت می‌کنند و اگر موقعیت برایشان فراهم می‌شد بدون شک از مشاهیر موسیقی استان بودند. به هرحال هرکسی که برای موسیقی این استان زحمت می‌کشد، مستحق قدردانی است.
* موسیقی لرستان به کجا می‌رود؟
موسیقی لرستان، جوانان بااستعداد و پرانگیزه‌ای دارد و با هنری که نزد آنان سراغ دارم، در صورت پشتیبانی مناسب، این توان را دارند که موسیقی لرستان را به اوج خود برسانند و دوران طلایی‌ای برای آن بسازند.
* اگر به گذشته بازمی‌گشتی بازهم کمانچه‌زن می‌شدی؟ اگر یک مسئول اداری می‌شدی چه؟ باز هم می‌زدی؟
بله، موسیقی بخشی از وجود و زندگی من است؛ و حتا اگر کار دولتی داشتم، بازهم از هنر غافل نمی‌شدم.
* هرچه می‌خواهد دل شادت بگو…..
باید همراه با حفظ جایگاه بزرگان و استادان، به جوانان نیز میدان داد و صادقانه از آنان پشتیبانی کرد.
پیش از این گفته‌ام و باز می‌گویم که در زمینه‌ی اعزام هنرمندان برای اجراهای خارج از کشور، نباید تمرکز را روی یک شهر گذاشت و حتماً باید از
پتانسیل همه‌ی استان استفاده کرد. موسیقی لرستان، از آنِ مردمان همه‌ی لرستان است و متعلق به تنها یک شهر یا منطقه‌ی خاص از آن نیست.

منبع: سیمره

دیدگاه ها

محمدی از تهران در گفته :

درود بر افتخار کمانچه کشور واقعا هر چی از احساس و نوازندگی شما بگم کم گفتم .پایدار باشید

[پاسخ]

سیروس زارعی در گفته :

به نظر من داوود رضایی هنرمند عزیزکه همچون نگینی در جامعه هنری ما می‌درخشد ثمره درخت هنری است که در خانواده هنر دوست این نوازنده عزیز ما از دهها سال قبل کاشته شده و نسل به نسل به بهترین شیوه اکنون به بار نشسته و این را به جد میگویم موسولین ما باید قدر این گوهر رابه خوبی بدانند و در راه پیشرفت این هنرمند عزیز از هم سبقت بگیرند. درود بر داوود عزیز

[پاسخ]

رضا آزادبخت در گفته :

درود بر کمانچه نواز چیره دست لرستان داود رضایی.

[پاسخ]

مجید عمادی اسد آباد همدان در گفته :

بنده الان متوجه شدم که داود رضایی برنده تکنوازی کمانچه در کل کشور شده اند با کمی تاخیر موفیقت ایشون رو به مردم هنر دوست لرستان تبریک میگم

[پاسخ]

رضا گراوند در گفته :

آرزوی موفقیت دارم برای داود رضایی عزیز افتخار هنر دیارم

[پاسخ]

صادق قبادی در گفته :

تبریک به آقای رضایی از مصاحبه قشنگتون لذت برد

[پاسخ]

محمد بهاروند در گفته :

با سلام و درود خدمت هنرمند فهیم لرستانی جناب آقای داود رضایی امیدوارم سال آتی سالی سرشار از موفقیت و سربلندی برای شما و هنر استانمون لرستان باشه .کامیار باشید

[پاسخ]

ولی اله آزادبخت در گفته :

درود بر داوود عزیز که با ذوق وقریحه ی قهار و قهرمان خود بر تارو پود تارهای تار جان آدمی تا می تواند می نوازد. به حق که او نیز در زمره ی آشکار آشنایان و شیفتگان هنر موسیقیای این دیر ودیار است چرا که از فضل پدر نیز بهره ها وشهره هاورایحه ها دارد امید که همچنان بر قرار وبر فراز بماند و بپاید…

[پاسخ]

رضا رحیمی در گفته :

درود بر استاد رضایی .اجرای برج آزادی در سالن حضور داشتم دستان جادوگرتون را میبوسم که چه غوغایی تو سالن به راه انداختید

[پاسخ]

م .ابراهیمی در گفته :

آرزوی موفقیت دارم برای نوازنده چیره دست کمانچه جناب رضایی به امید موفقیت های پیاپی شما .اما یه انتقاد دارم از شما و آقای عبدی پور که تو جشنواره فجر چرا از خواننده خوش صدا تری استفاده نشد.

[پاسخ]

اصغر بیرانوند در گفته :

دستمریزاد به پنجه طلا کمانچه .تبریک ما رو هم پذیرا باش

[پاسخ]

امیر سوری در گفته :

با عرض سلام خدمت مدیر سایت همیان نیوز .چند وقت پیش در یکی از کانال ها تلگرامی خوندم که نوشته بود «برج آزادی به گروه…سر تعظیم فرود آورد »به جز آقای رضایی و آقای عبدی پور میشه توضیح بدهن که کدوم نوازنده و حتی خواننده در حد یه موزیسین معمولی بود .الان متاسفانه پول جای هنر رو تو بسیاری از موقعیت ها میگیره مثلا خواننده مجانی می خونه .

[پاسخ]

افشین امرایی در گفته :

هر چی از هنرنماییت بگم کم گفتم .با این سن کم تون چشم تمام حاضرین در سالن فقط به شما خیره میشه .درود بر کمانچه نواز نامی طرهان کهن استاد داود رضایی

[پاسخ]

حافظی از خرم آباد در گفته :

درود بر پنجه زرین کمانچه قوم لر که در جشنواره تولیدات رادیویی و صدا و سیما کشور کمانچه لرستان رو به رخ کل ایران کشید .زنده و پیروز باشید

[پاسخ]

جواد نورعلی در گفته :

داود جان به عنوان یه همشهری بهت افتخار میکنم .پنجه ات برقرار…

[پاسخ]

رحیم بلورانی در گفته :

انشاالله که همیشه شاهد موفقیت های شما باشیم.درود بر جناب رضایی فهیم و بااخلاق

[پاسخ]

رضا ساکی در گفته :

به امید پیروزی و موفقیت های بیشتر برای استاد داود رضایی در عرصه جهانی

[پاسخ]

مجتبی سرلک در گفته :

همواره موفق باشی جناب رضایی بزرگ

[پاسخ]

اصل مرزی محمد در گفته :

سلام دمت گرم داوودخان

[پاسخ]

محمد ساکی در گفته :

انشاالله موفق سربلند باشی داوود جان عزیز

[پاسخ]

ساسان زنگنه در گفته :

برقرار باشی پنجه طلا کمانچه داود رضایی خوش سیما

[پاسخ]

احمد رشیدی در گفته :

درود بر نابغه کمانچه کشور داود رضایی ،به جرأت میگم هیچ کمانچه نوازی تو تاریخ لرستان مثل شما سالن رو به لرزه نمیاره .منم به عنوان یه همشهری همیشه بهت افتخار میکنم

[پاسخ]

شاهین سلاحورزی در گفته :

درود بر دوست عزیزم داود رضایی موفق باشید

[پاسخ]

افشین زارعی در گفته :

تبریک میگم به کمانچه نواز چیره دست لرستان .امیدوارم که مسئولین هنرمندان ارزشمندی مثل آقای رضایی رو دریابند

[پاسخ]

پژمان نادری در گفته :

داود عزیز سربلندیت باعث افتخارمه .با تشکر از مدیریت محترم سایت بخاطر انعکاس مصاحبه

[پاسخ]

احمد امان اللهی بهاروند در گفته :

پاینده باشی داود جان .همیشه شاهد برنامه هات هستم از طریق کانال های تلگرام .

[پاسخ]

فرخ شه در گفته :

درود بر شناسنامه موسیقی شهر کوهدشت خانواده محجوب رضایی.و آرزوی موفقیت برای سمبل کمانچه کوهدشت کوهدشت داود رضایی عزیز

[پاسخ]

سجاد کاظمی در گفته :

موسیقی لرستان با وجود پدیده هایی مثل جناب رضایی همیشه تو کشور بر بلندا قرار دارد

[پاسخ]

مسعود زمانی در گفته :

زنده و پایدار باشی استاد رضایی

[پاسخ]

طرهانی در گفته :

دست و پنجت مریزاد.

[پاسخ]

شهرام بارانی در گفته :

زنده باد استاد رضایی

[پاسخ]

رضا نورعلی در گفته :

مصاحبه تون رو خوندم .امیدوارم مسئولین به هنرمندان از جمله استاد رضایی اهمیت و بها بیشتری بدهن

[پاسخ]

شهاب خسروی در گفته :

هنرمند عزیز دیار لر داود رضایی .میدونم تو راهی که پا گذاشتی با خیلی از مشکلات ازجمله حسادت ، بی توجهی مسئولان ،بی ارزش دانستن ارزش والا هنر و میدونم تو این زمینه با همه ی مشکلات داری کنار میای فقط به خاطر مردم .دل مسئولان با شما نیست اما مردم اهل فکر و فرهنگ دستت رو هم جا میبوسن و بنده هم بعنوان یه ایرانی همیشه بهت افتخار میکنم

[پاسخ]

شاهرخ صحرایی در گفته :

به امید موفقیت های پیاپی برای داود رضایی عزیز در عرصه های جهانی

[پاسخ]

محمد عباسیان در گفته :

تشکر از سفیران موسیقی لرستان و جوانان پرانگیزه همچون استاد رضایی که ادامه دهنده راه بزرگان موسیقی است.با تشکر از مدیر محترم سایت همیان

[پاسخ]

مجید قاسمی در گفته :

اسطوره موسیقی لرستان داود جان بهت افتخار میکنم تا زنده ام

[پاسخ]

پرویز ایزدی در گفته :

ارادتمندم کمانچه نواز چیره دست زاگرس آقای رضایی هستم

[پاسخ]

شهرام زمانی در گفته :

استاد رضایی افتخار شهر ماست هیچ کمانچه نوازی صداش به زیبایی کمانچه ات نیست.زنده باشید

[پاسخ]

سبحان امرایی در گفته :

درود و هزار درود بر افتخار کمانچه کوهدشت استاد عزیزم داوود رضایی همیشه موقق و سلامت و پیروز باشی

[پاسخ]

داوود رضايي در گفته :

سپاسگزارم از مهر تک تک دوستان عزیزی که بنده را مورد لطف بی کرانشان قرار دادند. برای همه شما بزرگواران آرزوی شادی و بهروزی دارم

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :