کد خبر : 14922
تاریخ انتشار : 28 نوامبر 2014 - 20:19
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,401 بازدید

هفت نکته در مورد حرام خواری / وقتی شر ثروت های نامشروع، زندگی را تهدید می کند

سیدمحمدصادق محمدی وفایی: بیش از دو دهه است در قمم، و رفت و آمد در بین قم وکوهدشت قانون زندگیم شده است. به حدی دلم برای مردم شهرم می­ سوزد که وجدانم اجازه نمی­ دهد حتی روغن ماشینم را در قم عوض کنم.از ته دل دوست دارم،اگر خیری حتی در حد سود تعویض روغنی دارم […]

سیدمحمدصادق محمدی وفایی:

بیش از دو دهه است در قمم، و رفت و آمد در بین قم وکوهدشت قانون زندگیم شده است. به حدی دلم برای مردم شهرم می­ سوزد که وجدانم اجازه نمی­ دهد حتی روغن ماشینم را در قم عوض کنم.از ته دل دوست دارم،اگر خیری حتی در حد سود تعویض روغنی دارم آن منفعت در جیب همشهریان کوهدشتیم آرام و قرار بگیرد.

در مسیرکوهدشت و قم نیز وقتی چشمانم به کامیون­ های سرشار از کاه می­ افتد که به سمت قم در حرکتند،خدا را شکر می کنم که هرچند،از صنعت و پتروشیمی و…، بهره­ ای نداریم ، ولی از کشاورزی و کاه فروشیش بهره­ ها داریم. ای کاش پتروشیمی،سد معشوره و…به ثمر می نشست ، تا کمتر دشنه ی فقر در تن رنجور مردم شهرم، فرو می رفت.

چند ماه قبل که به کوهدشت آمدم و طبق برنامه همیشگی،ماشینم را به یکی از تعویض روغن­ها بردم (و چون بارها در آن مغازه روغن ماشینم را عوض کرده بودم،)به عنوان یک مشتری پذیرایم شد و همان طور که در حال تعویض روغن بود فرمود: سید گرفتار شده ­ام چه کنم؟

گرفتار چی؟

گفت اجازه بده واقعیت قضیه را برایت بگویم. شر ثروت های نامشروع مواد فروشان و دزدان،زندگی حلالم را تهدید می­ کند. برخی­ ها تا چندی پیش،چیزی نداشتند،اکنون ساختمان ها خریده ­اند و فلان نوع ماشین،ماشینشان شده است! از شما چه پنهان،از زمانی که خانمم ، رشد از کوخ نشینی تا کاخ نشینی آنها را مشاهده کرده است،به من می­گوید سود مغازه ­ات دردی را دوا نمی­کند و با این شغل به جایی نمی رسیم و با صراحت کامل می گوید تو هم برو خلاف کن!

او گفت: به پیشنهاد خانمم جواب نه گفته­ ام . اما آیا در نهایت چه خواهد شد فقط خدا می­داند.

خویشتن را مخاطب قراردادم، این جوان شغل دارد و به فرموده­ ی خودش هزینه ی زندگیش تامین می­ شود ولی چون خانمش زندگی دزدان و خلافکاران اطرافش،را می­ بیند و از کوخ به کاخ می ­رسند، زندگی حلالش به خطر افتاده است.چه می­ گذرد بردل آن همه بی­ کار شهرم،که زندگیشان هزینه ها دارد و از بی کاری در رنجند. ازطرفی هر روز مانور خلافکاران با ماشین­های رنگارنگ و آنچنانی را می بینند و هر بار دیدن، دهها وسوسه را به همراه دارد.

روزی به آرایشگاه رفتم و مجله ­ای را برادشتم .از جوانی دربند مصاحبه­ ای نوشته بود .آن جوان ­گفته بود شغلم بستن داربست­ های فلزی بود ،روزی پنجاه هزارتومان مزد می­ گرفتم ، یکی از دوستانم که در خلافکاری صاحب سبک بود گفت با روزی پنجاه هزارتومان به کجا می­رسی؟ با خودم بیا .رانندگی موتور برای تو و کیف قاپی برای من و در آمد هم نصف!

از پیشنهادش استقبال کردم ، و جند مورد عملیات را با موفقیت پشت سر گذاشتیم ، در یکی از عملیات ­ها ،گرفتار نیروهای انتظامی شدیم و مال باختگان آمدند و طلب اموالشان کردند و دادگاه هم به پرداخت مبلغی از باب جریمه محکوممان کرد.برای پرداخت جریمه مال ومنالی نداشتم .سند گذاشتیم و به منزل بازگشتیم . بعد از آزادی دوباره برای پرداخت جریمه دست به سرقت زدیم و باز سر از زندان در آوردیم.

تا توانی می گریز از یار بد

یار بد بدتر بود از مار بد

مار بد تنها تورا بر جان زند

یار بد بر جان و بر ایمان زند

به نظر می­ رسد مبارزه ­ی هوشمندانه­ ی دستگاههای حکومتی با خلاف محوران،بیش از پیش ضروری است.حضرت موسی (ع) برای مهار کردن اندیشه شرک در میان مردم، دست به تغییر موقعیت زد.سامری را از امّت اخراج کرد و آثار ضلالت بار او را از متن جامعه زدود و بدین گونه فتنه را از ریشه سوزاند. و اکنون باید فکر کرد و دقت نمود که بهترین راه مبارزه با خلافکاران چیست؟

علاوه براین فرهنگ سازی نیز باید سرعت بیشتری به خود بگیرد زیرا احیای نفوس و روح انسان ها جز در سایه آگاهی با علوم و حقایق اصیل امکان پذیر نیست؛ امام علی (ع) می فرمایند: دانش، زنده کننده روح آدمی است.بنابراین در این باره نکاتی تقدیمتان می کنم:

۱-چند روز قبل در شهر قم کنفرانس بین المللی،مبارزه با جریان­های تکفیری،برگزار شد.حضرت استاد آیت­ الله مکارم شیرازی که برگزار کننده آن بود فرمودند : جریان­ها تکفیری،فقط از طریق رایزنی­ های سیاسی وجنگ در جبهه­ ها نابود نخواهند شد ، بلکه باید از نظر فکری و اعتقادی نیز با آنها مبارزه کرد.این گروههای تکفیری بر این باورند اگر خویشتن را در میان مردم منفجر کنند و یا سر دیگران را ببرند به بهشت خواهند رفت .آنان کمربند مواد منفجره را منفجر می کنند تا بعد از انفجار خود را در دامن رسول­ الله(ص) ببینند و ما باید با دلیل و استدلال به آنها بفهمانیم که بعد از انفجار در دامن شیطان قرار خواهند گرفت.

در مورد دزدی و دیگر خلافکاران نیز باید در جهات متعددی و در جبهه­ های متنوعی کار کرد و جنگید تا جامعه اصلاح شود و به درجاتی بالاتر از امنیت و حلال خوری صعود کند.

یکی از جهت­ های که نیاز به برنامه­ ریزی و فعالیت بیشتری دارد ، مبارزه با حرام خوارن کلانی است که گاه در قالب فساد سه هزار میلیاردی نمود پیدا می­ کند. درجه­ ی شفافیت این نوع پرونده­ ها و قاطعیت برخورد با آنها هرچه بالاتر رود ، اعتماد توده­ ی مردم به نظام،نیز بیشتر خواهد شد.

از طرفی نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی نیز بیش از این،قاطعیت و نظارت خویش را، در همه­ ی استان­ها و شهرستان­ها به حرام خوران،نشان دهند.تا آنان که در دو راهی انتخاب راه حلال یا حرام قرار گرفته ­اند،هرگز به سمت حرام نروند.و حرام خواران،نیز احساس نا امنی کنند.تردیدی نیست،حرام خواران هر چه بیشتراحساس ناامنی کنند،امنیت و دلخوشی توده ­های زحمت کش و زجر کشیده ی جامعه را به دنبال خواهد داشت.

علاوه بر این با سرمایه گذاری بخش­ های خصوصی در شهرستان کوهدشت ،گره­ های بسیاری از مشکلات شهر باز خواهد شد،ازاینرو تشویق به سرمایه گذاری امری عقلانی و حیاتی است.

به یقین تکلیف بنده­ ی طلبه، تبیین اعتقادات ،راهکارهای برون رفت از حرام خواری و ذکر کردن عوارض شوم حرام خوری و یادآوری آیات و روایتی است که در این باره وارد شده است، ولی مسولین نیز باید جوابگوی توده ی مردم باشند که کوهدشت، با آن همه سابقه­ ی درخشانی که در هشت سال دفاع مقدس، داشته است چرا باید ابر شهر بی­کاران محسوب شود؟ چرا باید در تب داشتن،سد،کارخانه و پتروشیمی بسوزد؟! و این همه جوان تحصیل کرده­ ی بی­کار داشته باشد؟

۲-زندگی پاک و زندگی ادراری

در زندگی طیب و طاهر، در آمدها از راه شرعی به دست می­آید و حلال خوری، پاسداری از آبرو و داشتن رضایت الهی،حرف اول و اخر را می زند،کارهای خیر در زندگی طیب مورد قبول خداوند و دارای برکت است به یقین مال کم حلال در پرتو آسایش و امنیت و داشتن آبرو به مراتب ارزشمندتر از میلیون ­ها حرامی است که با آبروریزی و نا امنی همراه خواهد بود..

اما نوع دیگر از زندگی،زندگی ادراری است که در این نوع زندگی،اموال آن جمع آوری شده از ویژه خواری، پارتی بازی،کم کاری،حق کشی،باندبازی،دزدی،موادفروشی،رشوه خواری، و ظلم کردن به دیگران،می­باشد.

در زندگی­ های حرام،استرس و اضطراب،به وفور دیده می­ شود،و از آسایش و آرامش کم ترین اثری دیده می شود.

خداوند دانا در مورد زندگی­ های حرام می­ فرماید: از اموال حرام نمی­ توان صدقه داد، و سپس مثال می­ زند همانطور که با ادرار نمی­ توان طهارت گرفت از اموال حرام هم نمی­ توان صدقه داد.

بنابراین یک لیتر شیر طیب و طاهر­،هرگز قابل مقایسه،با دهها لیتر شیر نجس و غیربهداشتی نیست.پیکانی خریداری شده از زندگی حلال، کهکشانی از رضایت و برکت الهی را به همراه دارد.

رسول­ خدا(ص) فرمود ند: کسى که از غیر حلال کسب مال کند، آن مال، توشه­ ی او به سوى جهنّم است.او می فرماید: در روز قیامت اقوامی با داشتن حسناتِ بسیار، به اندازة کوه‌های مکّه، می ‏آیند و امر می‏شود که به آتش افکنده شوند. و این سزای بی مبالاتی در امور حلال و حرام است.

این حرام خواران،گاه ّبه خیابان­های شهر می­ آیند و با ماشین­ های آنچنانی ،خریداری شده از مال حرام، خودی نشان می­ دهند .هرچند بسیاری از مردم آنان را،انسان­ هایی سبک سر و بی آبرو و با مارک حرام خوری و کلک و حقه بازی می­ شناسند،ولی برخی دیگر تحت تاثیر قرار می ­کیرند و به سمت خلاف کشانده می­ شوند.

با این که با مال حرام نمی توان کارهای خیر انجام داد، گاه دیده می­ شود،آنان که زندگیی سرشار از حرام دارند،زیارت امام حسین«(ع) می­ روند،در محرم­ ها مجلس روضه می­ گیرند و در برخی موارد،مکه می ­روند.غافل از آن که در مکتب اسلام، اعمال روییده از مال حرام قبول نخواهند شد.

به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند
که تو در برون چه کردی؟ که درون خانه آیی

خدای تعالی می فرماید:عبادت کسی که حرام خواری می کند مانند ساختمانی است که بر روی شنزاری روان بنا شده باشد. او فرموده است : هر کس توجهی نکند که از چه راهی درهم و دینار به دست می آورد من هم توجهی نمی کنم که از چه دری او را داخل آتش کنم.

۳- آثار لقمه حرام :

حرام خوری در دزدی ، مواد فروشی ،مال یتیم خوردن ،کم فروشی و ربا و رشوه خواری خلاصه نمی­ شود بلکه هر گونه کسب درآمد از راه‌های غیرشرعی حرام است .

از منظر خداوند نیز هر کس غذای حلال بخورد، خداوند قلب او را تا چهل روز نورانی می گرداند. از آیات و روایات استفاده می‌شود که اگر بخواهیم فرزندان سالم، متدیّن، خوش‌خلق و … داشته باشیم، ابتدا باید منبع اقتصادی نیازهای زندگی، حلال باشد و از لقمه‌ حرام پرهیز شود تا تعلیم و تربیت اثر گذار باشد. امام حسین (ع) مردم کوفه را که در روز عاشورا بسیار نصیحت کردند که لشکر کوفه ساکت باشید تا شما را راهنمایی کنم، آن ها ساکت نمی شدند ، امام حسین (ع) فرمودند دلیل گوش ندادن شما به حرف من این است که شکم های شما از مال حرام پر شده است.

علم و حکمت زاید از لقمه حلال عشق و رقت آید از لقمه حلال

چون ز لقمه تو حسد بینی و دام جهل و غفلت زاید آن‏را دان حرام

لقمه تخم است و بَرَش اندیشه‌ها لقمه بحر و گوهرش اندیشه‌ها

مرحوم کربلایی کاظم فراهانی بدون اینکه سواد داشته باشد، تمام سی جزء قرآن را ، یک باره حفظ شده بود.گاهی بعد از خوردن غذا با داخل کردن انگشت در حلق خود سعی می کرد غذاها را از شکم خارج کند.از او می پرسیدند چرا این کار را می کنی؟! می گفت: غذایی که خوردم حلال نبوده، نور قلبم کم شده، دیگر نمی بینم.

مرحوم ملا احمد نراقی فرموده ­اند: مال حرام از بزرگترین عوامل هلاکت انسان و مهم‌ترین موانع رسیدن به سعادت است و بیش‌تر هلاک شدگان ، هلاک شده مال حرام هستند ، و اکثر مردمی که از فیوضات و سعادات محروم مانده‌اند، به واسطه حرام بوده است. امام صادق(ع) فرموده ­اند: پیامد کسب حرام، حتی در اولاد انسان آشکار می شود. علاوه براین در روایات هم ،آثار شومی برای حرام خوری ذکر شده است از جمله :

کم ارزش شدن نماز

محرومیت از دوستی امام علی(ع)

سنگدلی و قساوت قلب

مشمول لعنت فرشتگان

مردودی عبادات

نابودی اعمال صالح

محروم از شفاعت

بی‌برکتی مال حرام

و…

۴- امام سجاد(ع) در دعاهایش فرموده ­اند خدایا اگر بناست نقصی در دنیا یا آخرتم قرار دهید،همه ­ی آن نقص را دنیا یم قرار بده ولی یزید جام شراب را دست می گرفت و می گفت ای مردم این شراب است و به من می گویند شراب نخور تا به بهشت بروی. بهشت کجاست؟ می گویند اگر شراب بخوری به جهنم خواهی رفت. به من بگویید جهنم کجاست؟ سپس شراب را می خورد و می گفت من این شراب نقد را با آن بهشت و جهنم نسیه عوض نمی کنم!

به نظر می رسد، افرادی که با حرام خواری رفیق شده اند در اصل بهشت و جهنم را نسیه می پندارند، و حرفشان این است ، مال و ثروت را هرچند هم از راه خلاف به دست آمده باشد ،با آن بهشت نسیه عوض نمی کنم.

و گویند ، منزلی مورد دستبرد سارقان قرار گرفت، هرکسی به سمتی رفت تا شاید دزد را بگیرد. صاحب منزل مستقیم به قبرستان شهر رفت و گفت دزد را گرفتم. گفتند کجاست؟ فرمود هرکجا رفته باشد ، سرانجام در دل همین خاک دفن خواهد شد و باید جوابگوی عملکردش باشد.

۵- آبرو داشتن به حدی مهم است که وقتی حضرت مریم(س) بدون این که ازدواج کند ،به فرزندی چون حضرت عیسی(ع) ،حامله شد ، قضیه حامله شدن او نقل نبات مجالس شد و گاه به او می­ گفتند شما که خانواده ی خوبی بودید ، با این حال (بدون ازدواج)چگونه و چرا حامله شده ای؟!

این نیش و کنایه ها چنان برای حضرت مریم(س) گران تمام شد که فرمود«کاش قبلا مرده بودم و فراموش شده بودم و این روزگار را به خود نمی دیدم.

آن برترین بانوی عصر خویش با این که می دانست پاک است و حامله شدنش، فقط امتحانی الهی و تقدیر خداوند سبحان است ، و در قیامت اجر مضاعف خواهد داشت، با این حال این همه ،نگران و نارحت سخن دیگران می شود ،که چرا تا این حد به آبرویم حمله می شود؟

از منظر دین اسلام ، کسی که در دید عموم ،خلافکار و حرام خواری بیش دیده نمی شود و آبروی خویش را حقیقتا در ره خلاف از دست داده ، و نارضایتی خداوند را ،کسب کرده است ،اگر در مقابل این آبروی برباد رفته ، فلان ماشین یا ساختمان­ های آنچنانی هم داشته باشد ،غارت شده ای بیش نیست.البته برخی ها از این که حرام می خورند و سالهاست بر خلافکاری هایشان اصرار دارند ، و باعث انحراف برخی دیگر از افراد سست عنصر جامعه شده اند ،هر چند از حرام خواری ابایی ندارند ،ولی وقتی به آنها حرام خوار گفته می شود بسیار ناراحت می شوند. و یک بار نه بلکه بارها گله می کنند که فلانی تا کی ، از حرام خواری سخن خواهد گفت؟!

یا للعجب برخی از این حرام خواران ، بارها و در مجالس متعدد با تمجید و افتخار چگونگی خلاف کردنشان را بدون کمترین سانسور بیان می­ کنند ، و گاه حلال خوار ان را به نداشتن جرات و زرنگی و…متهم می کنند، با این وصف اگر طلبه ای سخنرانی کند و بگوید :ای حرام خواران ، مال حرام ،عذاب جهنم را به دنبال خواهد داشت،و هرچه هم داشته باشید ،هرگز به یک درصد از ثروت قارون نخواهید رسید، محزون وغمگین می شوند که چرا فلانی ، در فلان مجلس ،از حرام خواران انتقاد کرده است؟!

۶-با لقمه­ ی حرام نمی­توان جنگید

سفره وسط سنگر پهن بود و قابلمه ها و بشقاب ها پر. مهمان نمی خواهید؟ حاج حسین خرازی بود، با چشمانی برّاق و لبانی خندان. این همه غذا! منتظر کس دیگری هستید؟

نه حاجی، دوازده نفریم؛ امّا گفتیم ۲۱ نفر و غذا گرفتیم.پیشانی اش پر خط و صورتش برافروخته شد.فریاد زد: برپا! همه بیرون.

زمین پر سنگریزه، آفتاب داغ، دوازده نفر سینه خیز، بعد کلاغ پر.از پا که افتادند، گفت: آزاد! خیلی سبک شدید،ها؟ آن همه گوشت و دنبه حرام،عرق شد و ریخت پایین. با لقمه حرام نمی شود جنگید.

آری با لقمه ­ی حرام نه می­توان بادشمن بیرونی جنگید و نه با دشمن­های درونی .

۷- جواب به یک پرسش

برخى از بستگان و خویشاوندان ما به طور کلى به نماز و روزه و سایر واجبات توجهى ندارند و اموالشان نیز حرام و یا مشکوک است و هیچ گونه نصیحت و موعظه‏اى در آنها اثر نمى‏کند آیا معاشرت با آنان جایز است؟

همه مراجع: معاشرت با آنان اشکال ندارد به ویژه اگر باعث هدایت آنان بشود و تا هنگامى که یقین ندارید غذاى مورد استفاده، از مال حرام است، تصرف در آن جایز است. امام، استفتاءات، ج ۱، امر به معروف، س ۳ فاضل، جامع‏المسائل، ج ۱، س ۹۳۱ خامنه‏اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۱۰۵۷ و ۱۰۶۸ مکارم، استفتاءات، ج ۱، س ۱۱۵۶ تبریزى، استفتاءات، س ۲۱۹۱ و دفتر: وحید، بهجت، سیستانى، صافى و نورى.

دیدگاه ها

محمود مهکی در گفته :

سلام سیدجان متن جالبی بود اما راهبردها از نظرما:۱-اجرای مجازات دزدی یعنی قطع دست راست و در مرحله بعد قطع دست چپ برای بار سوم حبس ابد واگر در زندان یا مرخصی برای بار چهارم دزدی کرد هلاکت
۲-مبارزه با پولشویی مثلا وقتی جوانی بیکار وبیعار اقدام به انتقال میلباردی یا معامله بزرگ میزند باید شاخک های مسئولین مربوطه بجنبدو….
ا۳-اجرای قانون از کجا آورده ای برای همه در صورت مشکوک بودن
۴-از بین بردن زمینه ی قاچاق با سپردن مریضی اعتیاد به دست بخش خصوصی بانطارت دولت وقوای دیگرکه قبلا بند الف فقط در دست بخش خصوصی بود ولی به تازگی بند ب هم به بخش خصوصی محول شد(جمع آوری معتادان کف خیابانی در گوشه ای و……)

[پاسخ]

محمدی وفایی پاسخ در تاريخ شنبه 29 نوامبر , 2014 11:12 ق.ظ:

سلام علیکم
حاجی جان همه می دانیم و بر این باوریم ،به هر اندازه از احکام ،حدود و معارف اسلامی ، فاصله بگیریم به همان اندازه در چنگال ناهنجاری ها و مشکلات گرفتار خواهیم شد. آن خدای مهربانی که بیش از همه بندگانش را دوست دارد بر اساس منافع و حکمت (تحت شرایطی) قطع ید را راهگشا دانسته است.
در باره مبارزه ی همه جانبه با فساد گفتنی های فراوانی وجود دارد ولی به طور خلاصه می توان گفت بر تصمیم سازان و مجریان است با چشمانی بازتر و هوشیاری بیشتر گرفتاری های جامعه را رصد کنند و متناسب با آن قاطعانه برخورد کنند.
برادرم! به یقین اگر بسیاری از فکر و انرژی مسولین صرف باندبازی و رای گیری های آینده شود فرصتی باقی نمی ماند تا راهکارهای مبارزه با فساد ترسیم شود و اجرایی شود.
برادرم ! تا چه اندازه به نقش فرهنگیان ارجمندمان در شکل و جهت دهی دانش آموزان که آینده سازان واقعی جامعه هستند اعتقاد دارید؟ و اکنون در چه حدی از این ظرفیت بسیار بزرگ استفاده میشود؟
عزیزان پرورشی ما تا چه اندازه به روز شده اند و حقیقتا پرورش می دهند؟ آیا نمی توان آنها را فعال تر کرد؟
گرامی برادرم! در هر مناسبت تبلیغی هزاران طلبه تبلیغ محور میشوند آیا نمی توان آنها را در جریان امور قرار داد تا هدفمند و به روزتر تبلیغ کنند؟ این برادران طلبه بیش از این باید توجیه شوند که درد و درمان چیست؟
جهت اطلاع عزیزان شبی در یکی از مجالس روضه سخنرانی کردم و از خبیث بودن مال حرام گفتم و نیز بیان کردم طلایی که از مال حرام (موادفروشی و سرقت و …)خریداری شود ظاهرش طلاست ولی باطنش بلاست . و همین اصطلاح طلا نیست بلکه بلاست ماهها بر سر زبانها قرار گرفت.
آیا نیروهای اطلاعاتی و انتظامی و قوه قضائیه بیش از این نمی توانند دزدان و افراد شرور را تحت تعقیب قرار دهند؟
بنابراین وقتی در شهری یا منطقه ای سرطان حرام خوری به جان مردم افتاده باشد باید حوزه علمیه و دستگاههای اجرایی و قضایی و همه همه دست به دست هم دهند تا آن سرطان را ریشه کن کنند، وگرنه برخی ها در روز روشن به کامیون های سرشار از بار و از بندر برگشته خیانت می کنند .آن حرام خواران هرشبی میلیونها جمع می کنند و گاه به خاطر کوچکترین مساله ای تهدید به قتل و دادن دیه می کنند!
آنان هرهفته زمین یا ساختمانی و …می خرند و یکی از ثمراتش این خواهد شد ، که حاضرم خرج چند کارمند را بدهم! مغازه یعنی چه؟ ، معلمی یعنی چه؟ و بگذارید آخوند ها هم تا می توانند نمازشان را بخوانند و از حلال و حرام بگویند! و عملا شعار زنده باد حرام خواری را سر می دهند!
در متون دینی داریم اعتقادتان را بر اساس بینش استوار کنید در این صورت کوه جا به جا شود شما تغییری نخواهید کرد .بنابراین همه باید بر علیه حرام خواران جبهه بگیریم و تنفر خویش را به صورت شفاف نشان دهیم .
راستی چه بسیار است فرق بین زندگی پاک و زندگی اداراری؟ ولی گاه چه پر رو هستند ادرار نوشان جامعه؟!

ممنون از آمدنتان و متشکر از کامنتتان .

[پاسخ]

سعیدگراوندکلسرخی در گفته :

با سلام حاج آقا محمدی وفایی
*****************

روزی نویسنده جوانی از جرج برنارد شاو پرسید:
«شما برای چی می نویسید استاد؟ »
برنارد شاو جواب داد:
«برای یک لقمه نان»
نویسنده جوان برآشفت که:
«متاسفم! برخلاف شما من برای فرهنگ مینویسم! »
وبرنارد شاو گفت:
«عیبی نداره پسرم هر کدام از ما برای چیزی مینویسیم که نداریم! »
*******************************************************
حکمت 271
روش صحيح قضاوت
(قضايى) و درود خدا بر او، امام علي (ع) فرمود: (دو نفر دزد را خدمت امام آوردند که از بيت المال دزدى کرده بودند، يکى برده مردم، و ديگرى برده ‏اى جزو بيت المال بود، امام فرمود) برده ‏اى که از بيت المال است حدّى بر او نيست، زيرا مال خدا مقدارى از مال خدا را خورده است، امّا ديگرى بايد حدّ دزدى با شدّت بر او اجرا گردد (سپس دست او را بريد).
*************************
حکمت 252
فلسفه احکام الهى
(اخلاقى، اجتماعى، اعتقادى)
و درود خدا بر او، امام علي (ع) فرمود: خدا «ايمان» را براى پاکسازى دل از شرک، و «نماز» را براى پاک بودن از کبر و خودپسندى، و «زکات» را عامل فزونى روزى، و «روزه» را براى آزمودن اخلاص بندگان، و «حج» را براى نزديکى و همبستگى مسلمانان، و «جهاد» را براى عزّت اسلام، و «امر به معروف» را براى اصلاح توده ‏هاى ناآگاه، و «نهى از منکر» را براى بازداشتن بي ‏خردان از زشتي ‏ها، «صله رحم» را براى فراوانى خويشاوندان، و «قصاص» را براى پاسدارى از خون‏ها، و اجراى «حدود» را براى بزرگداشت محرّمات الهى، و ترک «مي ‏گسارى» را براى سلامت عقل، و دورى از «دزدى» را براى تحقّق عفّت، و ترک «زنا» را براى سلامت نسل آدمى، و ترک «لواط» را براى فزونى فرزندان، و «گواهى دادن» را براى به دست آوردن حقوق انکار شده، و ترک «دروغ» را براى حرمت نگهداشتن راستى، و «سلام» کردن را براى امنيّت از ترس‏ها، و «امامت» را براى سازمان يافتن امور امّت، و «فرمانبردارى از امام» را براى بزرگداشت مقام رهبرى، واجب کرد.
****************************************************************
سوالات زيد بن صوحان از شاه ولايت اميرالمومنين مولا علي بن ابيطالب (ع)

زيد بن صوحان عبدي عرض کرد : يا اميرالمومنين کدام سلطان قوت و قدرتش بيشتر است ؟ حضرت فرمود : مرگ.

عرض کرد : کدام چيز ذلتش بيشتر است ؟ فرمود : حرض بر جمع مال دنيا.

عرض کرد : کدام فقر از همه سخت تر است ؟ فرمود : کفر بعد از ايمان.

عرض کرد : کدام دعوت از همه گمراه تر است ؟ فرمود : کسي که مردم را به طرف موهومات ( يا به طرف خلاف ) دعوت ميکند.

عرض کرد : کدام عمل افضل است ؟ فرمود : پرهيزکاري.

عرض کرد : کدام عمل رستگاريش بيشتر است ؟ فرمود : طلب کردن از آنچه در نزد خداوند است.

عرض کرد : کدام مصاحب ( هم صحبت ) از همه بدتر است ؟ فرمود : آن کسي که معصيت ها را در نظر انسان جلوه دهد و آدمي را به نافرماني خداوند وادارد.

عرض کرد : کدام يک از مردم شقاوتش بيشتر است ؟ فرمود : کسي که دين خود را به دنياي ديگري بفروشد.

عرض کرد : کدام يک از مخلوقات از همگان نيرومندتر است ؟ فرمود : آن کس که بردباريش از همه بيشتر است.

عرض کرد : کدام يک از مردم بخلش بيشتر است ؟ فرمود : آن کسي که از راه حرام مالي بدست آورد.

عرض کرد : کدام يک از مردم زرنگيش بيشتر است ؟ فرمود : کسي که به حالات خود بنگرد و رستگاري خود را از گمراهي درک کند و بنگرد راه سعادت در چيست و بطرف آن گرايش پيدا کند.

عرض کرد : با حلم ترين مردم کيست ؟ فرمود : آن کسي که به خشم نيايد.

عرض کرد : کدام يک از مردم ثبات راي بيشتري دارند ؟ فرمود کسي که فريب مردم را نخورد و دنيا نيز با زرق و برق خود او را از راه بيرون نکند.

عرض کرد : کدام يک از مردم از همه نادان ترند ؟ فرمود : کسي که گول دنيا را بخورد ، در صورتيکه مشاهده ميکند دنيا با ديگران چگونه بازي کرد.

عرض کرد : کدام يک از مردم حسرت و پشيماني بيشتري دارند ؟ فرمود : کسي که از دنيا و آخرت محروم شده باشد و اين خود زيان آشکاري است.

عرض کرد : کدام يک از مردم کور هستند ؟ فرمود : آنکس که براي خداوند عملي انجام نداده و از خداوند انتظار ثواب دارد.

عرض کرد : کدام قناعت از همگان افضل است ؟ فرمود : آنکس که به آنچه خداوند به وي عطا کرده قناعت کند ، و حرص و آز نداشته باشد.

عرض کرد : کدام مصيبت از همه دردناکتر است ؟ فرمود : مصائب در امور دين از همه ناراحت کننده و آزار دهنده تر است.

عرض کرد : کدام يک از اعمال عبادي نزد خداوند بيشتر مورد علاقه است ؟ فرمود : انتظار فرج.

عرض کرد : کدام يک از مردمان نزد خداوند ارج و اعتبار دارند ؟ فرمود : آنکه بيشتر از همه از خداوند ميترسد ، و تقواي بيشتر و زهد زيادتري دارد.

عرض کرد : کدام سخن در نزد خداوند بهتر است ؟ فرمود : زياد در ياد خدا بودن و عجز و لابه و دعا نمودن.

عرض کرد : کدام گفته از همه راست تر است ؟ فرمود : گواهي دادن به وحدانيت خداوند متعال.

عرض کرد : کدام يک از کارها در نزد خداوند بزرگتر است ؟ فرمود : تسليم در برابر خداوند و ترس از معاصي و پرهيزکاري از گناه.
**************************************
رسول خدا (ص) : شما نمی توانید با بذل مال و ثروت محبت همه مردم را به سوی خود جلب نمائید ولی با روی بشاش و چهره گشاده و اخلاق خوب با آنان برخورد کنید تا همه مردم شما را دوست بدارند. الحدیث جلد 2 صفحه 29
***********
رسول خدا (ص) : روزگاری بر مردم می آید که سنت های سعادت بخش در جامعه بدعت تلقی میشود و نوآوریهای حرام سنت . در آن زمان مومنان صبور که در مقابل محرمات و گناهان و بدعتهای نوآورده شده می ایستند فریبکار و حیله گر معرفی میشوند و افراد بدعت ساز حیله گر برای مردم سعادتمند معرفی میشوند. سفینة البحار جلد 1 صفحه 557
******************
حضرت محمد (ص) : خدا نه سفارش به من کرده من هم به شما توصیه میکنم : اخلاص در عمل در نهان و عیان.عدالت در حال خشم و خشنودی.اقتصاد در فقر و غنی بودن.گذشت از ظالم.بخشش به آنکه محرومم کرده.پیوند با کسی که از من بریده.و اینکه سکوتم فکر باشد و گفتارم ذکر.و نگاهم عبرت آموزی.
نصایح صفحه 292 تا293
*************************
حاج آقای عزیز و دوست داشتنی حضرتعالی حتی اگر یک بار هم شده مروری بر این احادیث و پندها و نصیحت ها ی نورانی و راهگشاه ازحضرت محمد ص و امیرمومنان حضرت علی ع داشته اید واشاره مکرر فرموده اید که چقدر با عموم اقشار مردم سروکار دارید راستی چند نفر در این کشور اسلامی وپیرومکتب محمد و علی آموزهای فوق را در زندگی روزمره خود رعایت والگو قرار میدهند واینگونه زندگی میکنند ؟
بنده حقیر بارها از اکثریت کسانی که به هرنحوی باهاشون سزوکاردارم و برخورد میکنم حتی قشر کارمند و پردرآمدها مغازه دار کشاورز دامدار مکانیک راننده وکیل پزشک و… بخدای احدواحد با اینکه ازهرنظرساختمان ماشین وهمه امکانات رفاهی بهرمند هست ولی باز راضی به رضای خدا نیست واز صمیم قلب شکرگزار باشد ! یکی را نمی شناسم که خمس بدهد ! زکات بدهد ! مگر همه اینها ساختمان ماشین دامداری کشاورزی ذرآمدها نباید به مقدار معلوم خمس وزکات بدهیم! بعد جالبه هممین ایام بخصوص محرم وصفر بازار روضه گرفتن داغ داغ است !
به یکتایی خدا خیلی از همین ها بخصوص آن گروهی که حضرتعالی مخاطب کلامت بودن نمونه اش همین دیروز و پریروز روضه داشت حالا خلاصه میگم یک خونه مجلل با زر زیور آراسته شده مبل و تخته خوابو وسایل آنچنانی و… روضه را بهانه میکنن دعوت از خانمهایی محله دراصل میخوان وسایلو نقشو نگار خونه را به رخ همسایه ها بکشن والا روضه ای درکار نیست بعداز یه شربت و خرما سرسری شروع به تعریف و تمجید از خونش اینو از تهران اونو از کرمانشاه اونو از کیش و همنیجور مراسم پشت مراسم جالبه که در بعضی خونه ها پرچمی از امام حسین ع یا عزاداری یا نیست یا تیکه ای کوچک اویزان کردن خوب جنس خانمها را هم که بهتر از حقیر میشناسی لطیف ظریف کاملا احساسی و خدا نیارد حسادت ورزی اینم شده روضه ! حالا خانم محترمه اون مکانیک هم در چنین شرایطی قرار گرفته .
حالا وقتی ما اینجوریم کدوم زندگی علی وار و حسین ع پسند !
و چه شده است که مردم ما حتی مذهبیون دین گریز شده اند !
مشکل از کجاست ؟ مقصر کیست ؟
ببخشای بر این حقیر که سخنم به درازا کشید هرچند قصه این ماجرا غصه را در دلوجانم افزون کرده ولی از خود شرمسارم بخاطر این روزگار بی شرمو حیا این روزگار گرگ در پوستین میش از این روزگار پر از حیله فریبو ریا تظاهر که عوامفریبی بر جامعه حاکم است و جهالت فرمانروا ونفس بازیگر شیطان .
ودل آزرده تر اینکه از محضر والای شهیدان مظلوم و محضر شهیدم که تصویرش درمقابلم هر روز هزاران حرف دارد و من شرمسار از خویش وزندگی و جامعه ام که حرفی برای گفتن و جوابی برای پاسخگویی ندارم .
اللهم عجل لولیک الفرج عج

[پاسخ]

محمدی وفایی پاسخ در تاريخ شنبه 29 نوامبر , 2014 12:24 ب.ظ:

برادر کلسرخی سلام علیکم
از این که باز تنهایم نگذاشتی بسیار متشکرم
احادیث دلربایی که نوشتید زنده کننده روح ادمی است و عمل به این روایات ، آینده ای سرشار از خوشبختی را نوید می دهد.
برادرجان بنده با توجه به این که در میان مردم هستم و جد وجهد می کنم نخست درد را متوجه و سپس به فکر درمان باشم ، نکاتی تقدیمتان می کنم :
1- بسیاری از مردم آرامش ندارند و و در خیلی از موارد ، نبود آرامش از بودن فقراقتصادی نیست بلکه ناشی از فقر فرهنگی است.
2- اولویت را از ازدواج گرفته ایم و به اموری دیگر چون ساختمان سازی ،خرید ساختمان و ماشین و گرفتن مدرک داده ایم .جوان اگر ازدواج کند نهایت جد و جهدش رسیدگی به خانواده است و نمی توانند مجردی زندگی کند و …
3-زندگی انبیا و امامان بر ساده زیستی استوار بوده است و اکنون هرکسی از اول به دنبال زندگی های آنچنانی است.و چشم هم چشمی و…
4- در قرآن کریم « اکثر » انسانها توصیف شده اند به این که « ولکن اکثر الناس لا یعلمون » « اکثرهم الکافرون » « اکثر هم الفاسقون » « اکثر الناس لا یومنون » « اکثرهم لایعقلون » « اکثرهم یجهلون » « و ما یتبع اکثر هم الا ظنا »
این واقعیت قرانی در جامعه قابل لمس است و همانطور که نوشته اید در جامعه نیز از هر قشری حرام خوار و غفلت زده وجود دارد و تعدادش هم کم نیست.بنابراین گویا در میدانی مین گذاری شده حرکت می کنیم و باید با احتیاط قدم برداریم.
5- خیلی ها به بخش هایی از دین عمل می کنند که مطابق با میلشان هست . مثلا نذری عاشورا و روضه و سفره مکه و کربلا ترک نمی شود ولی زکات و خمس را بی خیال هستند. و گاه تا این حد هم به دین عمل نمی شود.
6- به نظر جنابعالی شخصی که در طب متخصص می شود همزمان با یادگیری طبابت ، جرعه جرعه دین هم به او ترزیق می شود؟ کتب و اساتید معارف دانشگاهی ما ، چند درصد می توانند شخص را متدین بار بیاورند؟ به نظر بنده با روشی که در دانشگاهها حاکم است نمی توان خیلی امید داشت که عزیزان تحصل محور ما متدین ترین هم باشند.
7-سال گذشته 14 میلیارد تومان زکات کشاورزی ها بوده است اگر این زکات پرداخت می شد و هدفمند هزینه می شد آیا فقیری باقی می ماند؟ جوان فقیری باقی می ماند که از نداشتن ،ازدواج را تعطیل کرده باشد؟
8- به یقین خیلی ها مقصرند و در قیامت، شرمساری بیش نیستند. ماهاهم باید در خیلی از جهات دلسوزانه کار کنیم. و به بهانه این که بی تفاوت ها زیادند و یا این که وقتی خیلی ها حرام می خورند ، خویشتن را معاف از تکلیف ندانیم.
9- به پیامبر خاتم(ص) خبر دادند فلانی شهید شده است .
پیامبر فرمود او قتیل الحمار(کشته شده راه الاغ) است . پیامبر فرمودند هدف ونیت او کمک دین نبود فقط از خر فلان شخص خوشش می آمد آمد تا آن الاغ را مالک شود و قبل از این که به مرادش برسد کشته شد.
به یقین آنان که فقط به خاطر ریا عبادت می کنند و یا کار ی انجام می دهند یا با مال حرام به خودنمایی می پردازند ، هرگز ثوابی را درو نخواهند کرد.جوجه را آخر پاییز …
الهی سالم باشید

[پاسخ]

محمدی وفایی پاسخ در تاريخ شنبه 29 نوامبر , 2014 12:26 ب.ظ:

14 میلیارد زکات کشاورزی کوهدشت

[پاسخ]

حلال در گفته :

دست مریزاد سید جان . واقعیت را ایراد نمودید .اما کو گوش شنوا . در یکی از بخشهای شهرستان کوهدشتم متاسفانه معاملات ملکی کلان را خلافکاران و ادمهای حرام خور انجام میدهند.اما انسانهای حلال روز به روز فقیر تر و بی بضاعت تر میشوند.اینجا به این کوچکی این اتفاقات انجام میشه در سطح کلان و شهرهای بزرگ چه ناعدالتی های اداری صورت میگیرد چه حق کشی هایی صورت میگیرد . در پایان این را میخوام عرض کنم که ادمهای امروزی روز به روز به سمت حرام کشیده میشوند.چه از نظر ناموسی چه از نظر مالی .لقمه حرام سرمنشا همه گناهان میباشد و عوارض خطرناکی رو برای خانواده دارد.ما شیعه ها روز بروز از حضرت علی (ع)داریم فاصله میگیریم .واز دین و مذهبش جدا میشویم .وای بر ما داریم چکا ر میکنیم فقط بلدیم قسم امامان رو به دروغ بخوریم اما در عمل کاملا در تضاد با اوناییم. عاقبت حرام خوری زن و بچه انسان به فساد کشیده میشوند .خانواده ها از هم میپاشد امار طلاق روز به روز زیاد میشود .قتل و جنایت زیاد میشود و انسان بی ابرو میشود.و امراض حرام خورها یه چیز جدیدی است که پزشکان در معالجه آن ناتوانند.خدایا ما را به راه راست هدایت کن و رزق و روزی حلال نصیبمان بگردان .آمین یا رب العالمین

[پاسخ]

محمدی وفایی پاسخ در تاريخ شنبه 29 نوامبر , 2014 1:47 ب.ظ:

سلام علیکم
1- روزی مجلس ترحیمی بود و در آن منطقه رباخواران نیز وجود داشتند.در ضمن سخنرانی به عوارض شوم رباخواری اشاره کردم و گفتم از منظر قرآن کریم توبه رباخوار در صورتی پذیرفته می شود که آخرین ریال به دست آمده از ربا را به مالک اصلی آن پس بدهد.گفتارم تمام شد و یک نفر آمد و فرمود سید به جدت تا الان رباخوار بودم و از اکنون قول می دهم این کار را نکنم و .. . بنابر این هر سخنی و یاداشتی به سهم خودش اثراتی خواهد داشت و وظیفه ی همه ی ماها حرکت امیدوارانه است.
2- در قدیم الایام خبر آورده بودند که در شهرستان نور آباد فلانی یک نفر را کشته است. بزرگی فرموده بود ما هم از شر او در امان نخواهیم ماند. چند ماه بعد سر و کله ی قاتل پیدا می شود و می گوید مرتکب قتل شده ام و کمکم کنید. شک نداشته باشیم شر این حرام خواران نیز به ماها خواهد رسید.گاه جوانی را اغفال می کنند و گاه چون پول حرام زیادی دارند زمینها را گران می خرند و…
3- حرام خواران هرچه هم داشته باشند در دنیا و آخرت آرامش نخواهند داشت.
و متدین ها باید ثروتهای آنها را حاصل دهها و بلکه صدها گناه بدانند آن نوع اموال بلاست و هیچ عاقلی نباید به سمت بلا برود.
4- خداوند متخلفین را می بیند ولی فرموده اگر چهار گروه نبودند آسمانشان را آهن و زمینشان را مس می کردم و عذاب های پی در پی نازل می کردم و آن چهار گروه عبارتند از پیران اهل عبادت ، بچه ها ، جوانان خاشع و حیوانات.ولی در قیامت گرفتار به تمام معنا خواهند بود.
5- پیامبراکرم(ص) در خداحافظی ها می فرمودند خداوند دینت را حفظ کند. و روش خداحافظی پیامبر(ص) برای جامعه ی امروزی نیز بسیار با محتواست.
ممنون از اظهار نظرتان الهی سالم باقی بمانید.و دینتان نیز باقی بماند.

[پاسخ]

از دوستان م فاطمیه س در گفته :

باسلام بر سید عزیز و دوست داشتنیم. تمام مطالبت کاملا درست و شیوا .سید جان حقیقت امر اینه خیل عظیمی از جوانان کوهدشت به این خلاف کشیده شده اند . و متاسفانه دسگاه قضائی هم برخورد لازم را نمیکند . من چندی پیش درب مغازه ای نشسته بودیم شش وهفت نفر بودیم .یکی از آنها گفت فلانی دادشهات آزاد شدند . گفت به این زودی کارشان درست میشه یک میلیارد پونصد ملیون دادیم فلان قاضی که کارشان درست بشه . بعد ساختمان 20 واحدی در منطقه ت داره اینها از کجا آورده همش حرام دزدی .و…….. بعد درمحرم هرسال 5 تا شش گوساله سر میبره و نذر میکنه این مراسمات راهم خراب میکنند

[پاسخ]

خشت مال در گفته :

سيدچه بايدکرد
ادارات هم بنوعى آلوده بفسادشده اند
سيدجان
موضوع پيچيده است کاريش نميشه کرد

[پاسخ]

محمدی وفایی پاسخ در تاريخ یکشنبه 30 نوامبر , 2014 6:42 ق.ظ:

سلام علیکم
ادارات نیز توسط مردم اداره می شوند ، اگر جامعه ی ما بیش از این به ارزش های واقعی اهمیت بدهد و به راحتی خط قرمزها را نشکند و دستگاههای نظارتی حقیقتا نظارت کنند و هر فردی از جامعه با وجودی سرشار از امربه معروف ونهی از منکر در جامعه و ادارات حاضر شود بسیاری از مشکلات و فسادها جان می دهند.
علاوه براین فرهنگیان که متولی میلیون ها دانش آموزند می توانند نقش به سزایی در تربیت آن آینده سازان کشور ایفا کنند.

[پاسخ]

محمدی وفایی در گفته :

سلام علیکم
دادن این مبالغ به عنوان رشوه جای تحقیق دارد به یقن نمی توان هرچه را شنید به راحتی قبول کرد.
دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در صورتی می توانند خلافکاران را بگیرند و به سزای اعمالشان برسانند که مردم نیز در صحنه باشند.حتی اگر مامور یا قاضی تخلف کرد باز در صحنه بودن گزارشات مردمی بسیار راهگشا خواهد بود.
نذر از حرام نیز قطعا قبول نخواهد بود ده گوساله یا صد گوساله بودنش نیز هیچ دردی را دوا نمی کند.
از کسی پرسیدند روباه بچه زاست یا تخم گذار ؟ گفت از روباه هر کاری بر خواهد آمد. به یقین از خلافکاران خریدن خیلی از چیزها و انجام دادن بسیاری از کارها ممکن است. اما عاقبت از آن متقین است.
ممنون از لطفتتان.الهی دینمان سالم بماند

[پاسخ]

مصطفی شکری در گفته :

سلام سیدجان
حال و احوالتان چطور است؟ حقیقت این است که آدمی برای امور مادی همواره باید به پایین تر از خودش نگاه کند تا شاکر بودنش بیشتر گردد و نعمتهای الهی را پاس بدارد و به قدر خودش راضی باشد.
سیدجان دعا کن که به حلال الهی راضی شویم تا به حرام وارد نشویم…

[پاسخ]

محمدی وفایی پاسخ در تاريخ یکشنبه 30 نوامبر , 2014 7:04 ق.ظ:

سلام بر آقا مصطفی او که برای من یاد آور ، مسجد نبی اکرم(ص) و دانش و فن اقتصادی است.
برادرم !
در این دنیا اگر به سمت مادیات برویم و قانون دینمان را رعایت نکنیم سرشار از استرس و اضطرابیم و در یک کلام غرق در نا آرامی ها خواهیم بود. خانم مه آفرید امیر خسروی در یک مصاحبه گفته بود . امیر خسروی ساعت 6صبح از خانه بیرون می رفت و ساعت 10-11 شب به خانه بر می گشت خیلی وقتها بچه هایمان در خواب بودند و از دیدن رخ بابا محروم بودند، گاه ساعت دو شب به حدی استرس داشت قدم زنان شب را به صبح می رساند و در یک جمله پول برای ما خوشبختی نیاورد.
اگر هم مومن باشیم در حدی ناعدالتی ، تبعیض ، قتل و کشتار و…را در دنیا می بینیم ، و از آن همه نعمت بهشت به دوریم که دنیا را زندانی بیش نمی بینیم و چه زیبا فرموده اند حضرت محمد (ص) به ابوذر غفاری که همانا دنیا زندان مومن است.
دعا و نگاه به پایین دست دو تا از راههای اجتناب از حرام خواری است .بودن در جمع خوبان خداترس ، مطاله ی کتابهای مذهبی، مرتبط بودن با قبرستانها و ارتباط با علمای راستین و مهذب و زاهد نیز خیلی راهگشا خواهد بود.
بنده نیز التماس دعا دارم .
الهی سالم بمانیم

[پاسخ]

همشهری در گفته :

سید جان باز هم بهره بردیم اگر در قم تشریف داری ادرس بده شاید اومدیم زیارت مزاحم شدیم

[پاسخ]

محمدی وفایی پاسخ در تاريخ یکشنبه 30 نوامبر , 2014 7:10 ق.ظ:

سلام همشهری محترم
در قمم و آدرس همان آدرس 12سال قبل است.اگر آن آدرس را ندارید در وبلاگ صراط صادق شماره تلفنت را ثبت کن در خدمتتان خواهم بود

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :