کد خبر : 17276
تاریخ انتشار : 7 مارس 2015 - 15:03
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 662 بازدید

اشتباهات رایج تغذیه ی ما ایرانیان

      عادت غذایی ما ایرانیان نیز همانند دیگر ابعاد زندگی ، ترکیبی از سنت و مدرنیسم است، این رفتار غذایی که اغلب نه از مواهب سنت برخوردار است و نه از منافع غذاهای مدرن‌ باعث شده بیماری‌های قلبی و عروقی و گوارشی و بدن‌های چاق ارمغان این وضعیت برای ایرانیان باشد. در این […]

 

vegirable

 

 

عادت غذایی ما ایرانیان نیز همانند دیگر ابعاد زندگی ، ترکیبی از سنت و مدرنیسم است، این رفتار غذایی که اغلب نه از مواهب سنت برخوردار است و نه از منافع غذاهای مدرن‌ باعث شده بیماری‌های قلبی و عروقی و گوارشی و بدن‌های چاق ارمغان این وضعیت برای ایرانیان باشد.
در این مطلب قصد داریم به برخی از اشتباهات رایج که در عادات غذایی بسیاری از ما ممکن است وجود داشته باشد بپردازیم :
1 – تنوع‌خواری
این شیوه غذا خوردن، موجب به هم خوردن تنظیم گوارش شده و بسیار مضر است. زمانی که چند ماده غذایی متنوع را در یک وعده میل می‌کنید، آنزیم‌های هاضمه دچار سردرگمی و اختلال شده و هضم غذا ناقص خواهد شد، زیرا مواد غذایی متفاوت، زمان هضم متفاوتی با یکدیگر دارند. در نتیجه از ترکیب این مواد، اخلاط فاسد در بدن تولید می‌شود.
2- ماست همراه غذاهای گوشتی
مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعات طب سنتی به حساب می‌آید. طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر اینکه تولید بلغم می‌کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخی موارد بروز لک و پیس می‌شود.
3 – مصرف پنیر به تنهایی
خوردن پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستی و بی‌حالی و کندی در یادگیری و کاهش تمرکز ذهن می‌کند. غده پاراتیروئید، وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن ها را به عهده دارد. این غده کلسیم و فسفر را با یکدیگر و در کنار هم می‌شناسد، بنابراین در زمانی که ماده غذایی حاوی کلسیم را مصرف می‌کنیم، باید همراه آن نیز فسفر مصرف کنیم، در غیر این‌صورت، غده پاراتیروئید، فسفر را از مغز برمی‌دارد که موجب کندذهنی می‌شود. بهترین زمان مصرف پنیر، وعده شام و به همراه مصلحات آن‌(گردو، زیره، سیاه‌دانه و آویشن) بوده، زیرا بیشترین میزان ترشح توسط غده پاراتیروئید هنگام شب صورت می‌گیرد.
4 – خوردن زیاد عدسی
عدس غذایی سودا‌زاست و مصرف زیاد آن موجب بروز و افزایش غلظت خون می‌شود. متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که به علت تبلیغات زیاد در رابطه با خون‌ساز بودن عدس، مردم سایر حبوبات را کنار گذاشته و عدس را بیش از سایر حبوبات مصرف می‌کنند.
5 – حذف سبزی از سفره
طبع اغلب سبزی‌ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می‌کند. سبزی‌ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند، همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می‌شود.
6 – مصرف نادرست ادویه
باور غلط دیگر مضر بودن ادویه‌جات برای کبد است. تنها مورد احتیاط ادویه، برای افراد صفراوی است. مصرف ادویه با غذا موجب فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش و افزایش فرآیند سوخت و ساز در بدن می شود .
7 – مصرف نا‌درست آجیل
آجیل برای کاهش چربی، غلظت خون، سلامت قلب، سلامت کبد و افزایش کارکرد مغز بی‌نهایت مفید و لازم است. مصرف حداقل 7 عدد بادام در روز‌ (البته به شرطی که به صورت تازه از پوست در آید) در جهت پاکسازی کبد و تقویت استخوان‌ها، رشد قدی اطفال و افزایش ضریب هوشی و حافظه توصیه شده است. بهترین نوع آجیل، 4 مغز گردو، بادام، فندق و پسته است که 4 برابر گوشت انرژی دارد و تمام 20 نوع پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. توصیه می‌شود 4 مغز را هفته‌ای یک بار درست کرده، به صورت پودر در آورده و در یک ظرف در‌بسته نگهداری نمایید. 4 مغز به عنوان یک غذای بسیار عالی برای کودکان در حال رشد است.
8 – مصرف زیاد نوشابه های گازدار
درباره مضرات استفاده از نوشابه های گازدار بخصوص در کوکان بارها صحبت شده است . بهتر است بجای استفاده از نوشابه های گازدار همراه غذا از نوشدنی هایی مانند دوغ استفاده کرد

و…   به این فهرست موارد دیگر را بیفزایید.

دیدگاه ها

رضا مهری در گفته :

درود خدا بر شما بخاطر مطالب خوب و مفیدتان
لطفا در خصوص سبکهای خوب و بد غذایی دیگر مطالب بیشتری بنویسید.

[پاسخ]

فتحعلی قبادی پاسخ در تاريخ دوشنبه 9 مارس , 2015 4:24 ب.ظ:

درود برشما.
به روی چشم. اگر به بایگانی بخش طب سنتی سایت مراجعه فرمایید تقریبا مطالب مفیدی وجود دارد.
پاینده باشی

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :